Tein itte ja säästin

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Auton varaosien hinnat on joskus aivan käsittämättömiä, joko harvinaisuudesta tai teknisestä rakenteesta johtuen.
Lexuksen pakoputki vuoti keskiputkesta katin ja vaimentimen väliltä. Uusi alkuperäinen olisi maksanut Englannissa nettikaupassa noin 1400€ ja Suomessa varmasti marmoritiskillä enemmän. Tarvikkeena myytiin eioota. Ja kuitenkin väliputki on aivan tavallista teräsputkeä. Hitsaamalla ei uskaltanut korjata koska hybriditekniikka enkä viitsinyt alkaa irroittaa putkea koska pultit katkeilee jne. No, Motonetistä kaksi 125mm pitkää putkensidettä alle 8€ kpl. Lisäksi paikkaustahnaa, ohutta alumiinilevyä ja itsevulkanoituvaa nauhaa ja näiden päälle nuo putkensiteet. Korjattu ja kelpaa varmasti katsurillekin. Säästin melkein 1400€ :)

Toinen säästöän paikka on xenon-polttimot, joita löytyy myös Motonetistä laaja valikoima. Alkuperäisten hintaa ei viitsi edes kysyä ja töineen helposti joku 500€. Helppo vaihtaa itsekin. Taas säästää.

Kulkuribussin korjaajalle ja rakentajalle tuttua puuhaa tuo itse tekeminen ja säästäminen, vaikka aina se ei taida onnistua laitteiden koon tai asennuspaikan puutteiden vuoksi. Pikkuautoissa vielä toistaiseksi helppoa, ainakin näissä vanhoissa rippikouluikäisissä. Sähköautoissahan ei ole pakoputkea :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Joo, usein varoitellaan tekemästä noita ”patentteja” ja moititaan jo tehtyjä, mutta aina vaan ei saa alistua ryöstettäväksi.
Kulkurissa tihkuaa tankin tulpattu täyttöyhde, Scanialta kertoivat sen nimeksi sinettitulppa ja hinnaksi vaatimattomat 153 ekeä...
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Ei muuta ku "patenttia" ja "ranetusta" kehiin, ilman näitä kahta ainakaan minulla ei olisi varaa ajaa bussilla. Toki joku järki tarttis pitää mukana, esim. jarrut ym tulisi korjata vähintäänkin kunnollisesti, mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei osia voisi itse tehdä tai soveltaa muiden autojen/koneiden osista.

Tankkiin saa jälkiasennettavia läpivientejä ja perään tulppa, toimii. Tosin en muista mistä sellaisen kerran ostin veneeseen. Voihan sen kai hitsata tai tinatakin umpeen mutta silloin ei saa polttaa bussia (tai mitään muutakaan), lasikuituveneessä en ainakaan uskaltanut hitsata 😅
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Ainoa haastehan tuossa on tötterön erikoinen koko, 70mm, kokoa löytyy kyllä silikoniletkuista, mutta ne taas eivät kestä öljyjä, eikä polttoaineita.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Korja-kumilla tampereella pitäs olla varastossa 70mm letkua
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Xenon-polttimot tuli sitten kuitenkin tilattua Autodocilta. Osramin polttimot 20,61€/kpl. Samalla öljyn-, ilman ja sisäilmasuotimet sekä päiväajovalosarja. Mukavaa puuhastelua lomalle kun tavarat saapuu :)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja leemu »

Kyllähän se varsinkin näiden vanhojen bussinromujen kanssa on melko perusedellytys tuollainen asenne :D
Jos kaikenlaiset remonttihommat joutuu pajalla teettämään, niin saa kyllä olla lompakko melko hyvässä lyönnissä :shock:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kylähullun bussiharrasteen kannalta aloittamisen kynnys nousee aihioiden ollessa yhä tuoreempaa eli kalliimpaa korjattavaa ja ylläpidettävää. Ammattiliikenteestä poistettavia on näköjään nyt tontit pullollaan 2000-lukuistenkin tullessa työuransa päähän. 70/80-lukuisia aihioita on jo vaikea löytää. Niissä se itse tekeminen olisi vielä helpompaa kotikonstein.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

90 luvun autot on viel kohtuu nättejä korjata itse yleismittari ja hitsauskone tärkeimmät. Kunhan löytää vian ja saa tarvittavat osat irti, on korjaus yleensä kohtuullisen halpaa ja helppoa.

Väyläohjatuissa omat hyvät puolensa, testeri saattaa löytää vian helpommin ja sähköjohtoja murto osa tällaiseen 92 kaikilla herkuilla varustettuun verrattuna. Ainakin omassa ruosteen lisäksi ongelmia on tuottanut pääasiassa sähköt ja etenkin huonot liitokset, ainakin periaatteessa uudemmassa pitäisi päästä vähemmillä sähkötöillä. Ja maksoihan tähänkin vaihteiston anturi 1750 e scanialla, ostin käytetyn...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mä asensin ilmalämpöpumpun itse ja säästin, vaikka hommasin sen tyhjiöintipumpun ja mittarisarjan.
Matkamese kirjoitti: 25 Heinä 2021 23:40 Toinen säästöän paikka on xenon-polttimot, joita löytyy myös Motonetistä laaja valikoima. Alkuperäisten hintaa ei viitsi edes kysyä ja töineen helposti joku 500€. Helppo vaihtaa itsekin. Taas säästää.
Eihän ne merkkiliikkeen hinnat tietenkään ole halvat, ideana kun on kuitenkin myydä vaan homma kokonaisuutena kädettömille, mutta ei ne nyt 500e siitä lampunvaihdosta veloita, vaikka olisi jo kertaluokkaa vaikeampi vaihtaa.

Tuo 1400e pakoputkenpätkä sisältänee myös katalysaattorin, jonka takia hinta noin helvetillinen, ei pakoputket ole orkkisosanakaan mitenkään mielettömän hintaisia, mutta niitä vo klyllä joutua odottamaan, kun sen ikäiset autot jotka kaipaavat uutta pakoputkea käyvät harvoin merkkihuollossa rempassa.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

No tää mun kärry on huollettu merkkihuollossa ensimmäiset 13 vuotta. Nyt jatkan itse huoltaen.
Öljyhuolto tuli tehtyä just itse ja ne xenonit ja muuta huolto-osaa tulee kunhan kuljetusliike saa aikaiseksi. Ruuhkanpurkua kuulemma maanantaisin.

Motonetin korjaamolta sain tarjouksen 150€ vaihtotyöstä plus osat. Ostin polttimot 20€/kpl ja vaihdan itse. Tunnin homma.

Se pakoputki olisi sisältänyt tietysti uuden katin ja keskivaimentimen. Turhaan, koska nykyisessä ei ole mitään vikaa. Vain parissa kohtaa suorassa putkessa oli hitsisauman vieressä reikä. Korjattu itse ja maksoi alle 16€.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Matkamese kirjoitti: 02 Elo 2021 11:22 Motonetin korjaamolta sain tarjouksen 150€ vaihtotyöstä plus osat. Ostin polttimot 20€/kpl ja vaihdan itse. Tunnin homma.

Se pakoputki olisi sisältänyt tietysti uuden katin ja keskivaimentimen. Turhaan, koska nykyisessä ei ole mitään vikaa. Vain parissa kohtaa suorassa putkessa oli hitsisauman vieressä reikä. Korjattu itse ja maksoi alle 16€.
No ei tuo ole kyllä silloin mikään "helppo vaihtaa itse" xenon polttimo.

Ne helpot vaihdot saa (ainakin nätit naisasiakkaat) kaupantekijäisinä pienemmistä varaosaliikkeistä, ja itsevaihtaen ottaa sen 5 min, mitä tuollaiseen räpellykseen nyt menee. Yleensä noihin hankaliin vaihtoihin pyritään asentamaan vielä jokin mahd. pitkäikäinen polttimo, joita nuo 20e polttimot pääsääntöisesti ei ole.

Pakoputkipaja on usein edullisin paikka tuollaisissa tapauksissa... Siis teetettynä. Itse tekemällä saa tietysti lähes aina halvimmalla rempattua.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Helppous on suhteellista. Jos on työkalut ja jonkinlainen paikka tehdä huoltoa tai korjauksia sekä riittävästi osaamista, silloin se on helppo, vaikka onkin työläs verrattuna sellaiseen mikä ei vaadi osien purkua. Nykyisin kai EU vaatii ettei polttimon vaihto saa olla vaikeaa edes sellaiselle, jonka peukalo on keskellä kämmentä.

Youtube on erinomainen opettaja huoltohommissa. Just katselin jakohihnanvaihtovideon mun autoon tehtynä.
Pystyy kyllä tekemään, mutta on hieman liian aikaavievä ja takuutahan ei ole jos kilahtaa joku paikka väärän asennuksen takia. Sellaiset työt jätän ammattilaisille.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Jule kirjoitti: 02 Elo 2021 11:33 [quote=

Yleensä noihin hankaliin vaihtoihin pyritään asentamaan vielä jokin mahd. pitkäikäinen polttimo, joita nuo 20e polttimot pääsääntöisesti ei ole.
Se polttimon hinta kun onkin riippuvainen ostopaikasta.

Autodocilta hinta oli 20€ kpl. Sama polttimo halvimmillaan Kärkkäisellä 39,90€ ja Motonetissä ei näyttäisi olevan samaa tyyppiä, mutta vastaavan hinta 44,90€

Olisin saanut Autodocista noin satasen polttimot näiden nyt ostettujen suomihinnalla.
Hankin halvemmalla ja säästin. Ja mitä kestävyyteen tulee niin Osram antaa neljän vuoden takuun polttimolle. Ja tämä vastaa alkuperäislaatua.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Autodocilta on kuulemma tullut väärennettyjä polttimoita, tosin niitä parempia väärennöksiä, mutta feikkejä kuitenkin.

Itseasiassa niitä väärennöksiä on myyty ihan suomalaissa kivijalkakaupoissakin, ei niitä normi ihminen erota aidosta.

Koskeekohan se helposti vaihdettavissa vaatimus muita kuin hehkulankalamppuja? Mulla on käsitys että ei koske xenon eikä led lamppuja, mutta eihän autovalmistaja nyt erikseen xenonia vaikeammaksi vaihtaa tee.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: Tein itte ja säästin

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Osramin polttimon pakkauksessa on hologrammitarra jonka koodilla voi tarkistaa aitouden. Tarkistin ja ok tuli eli aito on.
Oli miten oli, 409tkm ajettu Lexus hybridi läpi
katsastuksesta ilman huomautuksia kuten viime vuonnakin.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Vastaa Viestiin