Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Ainiin. Ostin sähkömaastopyörän. Kokeilen kulnka kauan viitsii ajella työmatkat. Jos kuukauden työmatkat ajelee fillarilla niin säästän ehkä satasen bensarahoissa. Säästöä se on pienikin säästö.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Sähköpyörät ovat hyviä kulkuvälineitä. Reissut tulee tehtyä huomaamatta ilman turhaa rehkimistä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Sehän on selvä, että tasamaalla kulutus lisääntyy jos vauhtia nostetaan.Jule kirjoitti: ↑31 Heinä 2021 10:59
Se nopeuden pudottaminen ylämäessä ei säästä polttoainetta, pienin polttoaineen kulutus saavutetaan kun mäki päästään ylös suurimmalla vaihteella, joka yleensä tarkoittaa jotain 70-75km/h hieman välityksistä riippuen, tuo -20km/h lienee seurausta vaan fysiikan laeista. Tasaisella tiellä se 10km/h lisävauhtia tietää kyllä selvää kulutuksen lisääntymistä.
Näin tumpelon maallikon ajatuksissa voisi kuvitella menevän vähemmällä jos otettaisiin tasaiselta/alamäestä se 88-89 pohjia, niin ei tarvitsisi sinkki kireällä repiä mäkeä ylös vaan voisi jopa kevennellä kaasua hieman.
Ei nuo lusin nurkissa olevat mäetkään nyt niin ihmeellisiä ole jos tuollainen vanha miinakin jaksaa parhaillaan jopa hiukan kiihtyä, niin mielestäni on perin merkillistä jos nykyaikaisen työkalun vauhti putoaa kuuteenkymppiin
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Siinä vanhassa ei ole EGRää eikä ureaa tukkimassa hyvää toimivaa pakoputkea. Kyllä se vanha jaksaa pelkällä toimintasavulla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Kyllä ainakin mun työvolvo, 450 hv, d13, pudottaa 64 tonnin painoilla isoissa mäissä vauhdin 40 km/h riippumatta alkunopeudesta ja kaasun asennosta. Moottoritiellä mäet yleensä loivia, harvoin hyytyy alle 60 vauhti...leemu kirjoitti: ↑02 Elo 2021 17:40
Sehän on selvä, että tasamaalla kulutus lisääntyy jos vauhtia nostetaan.
Näin tumpelon maallikon ajatuksissa voisi kuvitella menevän vähemmällä jos otettaisiin tasaiselta/alamäestä se 88-89 pohjia, niin ei tarvitsisi sinkki kireällä repiä mäkeä ylös vaan voisi jopa kevennellä kaasua hieman.
Ei nuo lusin nurkissa olevat mäetkään nyt niin ihmeellisiä ole jos tuollainen vanha miinakin jaksaa parhaillaan jopa hiukan kiihtyä, niin mielestäni on perin merkillistä jos nykyaikaisen työkalun vauhti putoaa kuuteenkymppiin
Bussi ei juurikaan hyydy, kun on ehkä 18 tonnia ja 380 hv, K113. Viimeiset tonnit haittaa rinteessä eniten
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Minulla Kylähullu kulkine seisonnassa ei sillä kannata Suomessa ajaa. Mitä viellä kaksi tapahtumaa Suomessa käyn sitten tankkaan halpaa dieseliä Euroopassa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Hmmm.. mielenkiintoista T. @ri
https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/p ... =115380753
https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/p ... =115380753
#048
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Stooria tästä remontista: https://zuikk.is/tesla/auraus
Vaikka Teslalla on Suomessa vain kaksi toimipistettä (Helsinki ja Tampere), tuo varaosakauppa toimii mielestäni tosi joustavasti. Sähköpostilla voi tilata ja osat tulee TNT:llä kotiovelle. Teslan sivuilla on netissä "räjäytyskuvat" , sieltä vaan arpoo osanumerot mitä tarvii. Eli ei nämä ihan niin "salatiedettä" ole kuin mitä moni aattelee. Sähköisten osien vaihto vaatii usein ohjelmiston re-deployn ("uudelleenasennus"), mutta siihenkin on pari konstia millä sen pystyy tekemään ominpäin.
[/quote]
On Teslan tukivarret osittain samaa rakennetta taka akselilla mersun ML tyyppisi ettei vain samoja osia, tuo ML on aika liki amerikkaa, tuumakoon avaimet sopii alustaosiin esim. ( katoin asennuskuvia ja just tukivarren vaihto taakse ML ,,, sama tapa pulteissa asennettu niin ettei saa pois kuin pätkimällä tai jousi osan irroittamalla..
Vaikka Teslalla on Suomessa vain kaksi toimipistettä (Helsinki ja Tampere), tuo varaosakauppa toimii mielestäni tosi joustavasti. Sähköpostilla voi tilata ja osat tulee TNT:llä kotiovelle. Teslan sivuilla on netissä "räjäytyskuvat" , sieltä vaan arpoo osanumerot mitä tarvii. Eli ei nämä ihan niin "salatiedettä" ole kuin mitä moni aattelee. Sähköisten osien vaihto vaatii usein ohjelmiston re-deployn ("uudelleenasennus"), mutta siihenkin on pari konstia millä sen pystyy tekemään ominpäin.
[/quote]
On Teslan tukivarret osittain samaa rakennetta taka akselilla mersun ML tyyppisi ettei vain samoja osia, tuo ML on aika liki amerikkaa, tuumakoon avaimet sopii alustaosiin esim. ( katoin asennuskuvia ja just tukivarren vaihto taakse ML ,,, sama tapa pulteissa asennettu niin ettei saa pois kuin pätkimällä tai jousi osan irroittamalla..
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Aina välillä tulee puntaroitua autoilun kustannuksia, ja sit tuun tulokseen että asia on mietitty oikein ja palaan puntaroimaan taas jossain vaiheessa.
Välttämättömiä ajoja tulee vuodessa n. 40000km. Muuta ajoa ehkä 10000km, mut ei puututa nyt siihen. Nyt ei oo ajossa ihan taloudellisin diesel-auto, mut mukavuus painaa myös vaakakupissa. Kymmenvuotias 4x4 Superb vienee semmosen kuusi litraa sadalla mitä oon välillä muistanu mittailla. Ton hankintahinta oli kohtuullinen, ja vaikka mun aikana on tullu n. 80000km lisää mittariin, väitän että arvon alenema ei oo ihan hirveä. Halvimmat vastaavat maksaa viiden, kuuden tonnin verran.
Jos pyöristän, ni aivan välttämättömiin ajoihin menee polttoainetta neljällä tonnilla. Remontteihin on menny kolmisen tonnia ku hemmetin vauhtipyörät ja kytkimet ja ääh.. eli puolisentoista tonnia vuodessa. Ja olisko tonnin verran pudonnu hinta vuotta kohden, ja loppua kohden tuskin putoaa enää niin paljoa jos auto vaan pysyy ajokunnossa. Köyhä kun olen, ni pankkilainallahan toi on hankittu. Lainakustannuksiin menee reilu satanen kuukaudessa, sanoisinko et 1300€ vuodessa. Käsirahaa laitoin ihan käteisellä silleen että laina-aika on järkevä. Sit öljyt ja semmoset päälle ni pyöristetään vaik et 8000€ menee vuodessa autoiluun. Rengassarja menee kesässä, mut menis kyllä ton kokoluokan autossa vaikka olis käyttövoimana mikä. Ja vakuutusta pitää myös maksaa.
Jos ostaisin sähköauton riittävällä akkukapasiteetilla, ja ajaisin noi samat ajot ni enpä tiedä riittäiskö 8000€ kuinka pitkälle vuotta kohden. Koetin katsoa hintahaitaria Tesloista, ja sitähän riittää. Neljän kympin Tesla muutaman vuoden laina-ajalla, ni lainan lyhennyksiin menis jo karkeasti laskettuna enemmän rahaa ku autoiluun nyt. Ja jos nyt ostais vaikka 150000km ajetun semmosen, ni muutaman vuoden kuluttua se olis muutaman vuoden vanhempi ja 350000km ajettu, ja arvaan että näkyis myyntihinnassa. Paljonko, sitä en osaa arvioida. Veikkaan kuitenkin että tuntuvasti.
Elämä on valintoja. Työpaikka loppui kotikylältä, potkuja ei tullut mutta työt siirtyivät muutaman kymmenen kilometrin päähän. Seutu kuitenkin miellyttää, ja tykkään että talossa on neliöitä. Tällainen +300m2 tiililinna työpaikan lähistöltä eli pk-seudulta on ja pysyy ulottumattomissa.
Jos yhtäkkiä tulis mielenhäiriö ja työmatka sen seurauksena lyhenis semmoseen uusmaalaiseen normaaliin, ni en kyllä epäröis hetkeäkään luopua diesel-autoilusta. Kokonaan toinen juttu on sit se, et tulisko vaikka Toyota-hybridi vai ihan täyssähköauto. Vaatis uudet laskelmat.
Lohdullista tässä on se, että en oo koskaan epäilly hetkeäkään sitä että liikennettä tullaan aina verottamaan ja verokertymän tulis olla vähintään sama tai jopa nousta, pilattiin liikenteellä ympäristöä tai ei. Eihän tämä yhteiskunta tällaisena muuten voisi toimia. Ja kyllä mä tästä yhteiskunnasta aika paljon tykkään.
Välttämättömiä ajoja tulee vuodessa n. 40000km. Muuta ajoa ehkä 10000km, mut ei puututa nyt siihen. Nyt ei oo ajossa ihan taloudellisin diesel-auto, mut mukavuus painaa myös vaakakupissa. Kymmenvuotias 4x4 Superb vienee semmosen kuusi litraa sadalla mitä oon välillä muistanu mittailla. Ton hankintahinta oli kohtuullinen, ja vaikka mun aikana on tullu n. 80000km lisää mittariin, väitän että arvon alenema ei oo ihan hirveä. Halvimmat vastaavat maksaa viiden, kuuden tonnin verran.
Jos pyöristän, ni aivan välttämättömiin ajoihin menee polttoainetta neljällä tonnilla. Remontteihin on menny kolmisen tonnia ku hemmetin vauhtipyörät ja kytkimet ja ääh.. eli puolisentoista tonnia vuodessa. Ja olisko tonnin verran pudonnu hinta vuotta kohden, ja loppua kohden tuskin putoaa enää niin paljoa jos auto vaan pysyy ajokunnossa. Köyhä kun olen, ni pankkilainallahan toi on hankittu. Lainakustannuksiin menee reilu satanen kuukaudessa, sanoisinko et 1300€ vuodessa. Käsirahaa laitoin ihan käteisellä silleen että laina-aika on järkevä. Sit öljyt ja semmoset päälle ni pyöristetään vaik et 8000€ menee vuodessa autoiluun. Rengassarja menee kesässä, mut menis kyllä ton kokoluokan autossa vaikka olis käyttövoimana mikä. Ja vakuutusta pitää myös maksaa.
Jos ostaisin sähköauton riittävällä akkukapasiteetilla, ja ajaisin noi samat ajot ni enpä tiedä riittäiskö 8000€ kuinka pitkälle vuotta kohden. Koetin katsoa hintahaitaria Tesloista, ja sitähän riittää. Neljän kympin Tesla muutaman vuoden laina-ajalla, ni lainan lyhennyksiin menis jo karkeasti laskettuna enemmän rahaa ku autoiluun nyt. Ja jos nyt ostais vaikka 150000km ajetun semmosen, ni muutaman vuoden kuluttua se olis muutaman vuoden vanhempi ja 350000km ajettu, ja arvaan että näkyis myyntihinnassa. Paljonko, sitä en osaa arvioida. Veikkaan kuitenkin että tuntuvasti.
Elämä on valintoja. Työpaikka loppui kotikylältä, potkuja ei tullut mutta työt siirtyivät muutaman kymmenen kilometrin päähän. Seutu kuitenkin miellyttää, ja tykkään että talossa on neliöitä. Tällainen +300m2 tiililinna työpaikan lähistöltä eli pk-seudulta on ja pysyy ulottumattomissa.
Jos yhtäkkiä tulis mielenhäiriö ja työmatka sen seurauksena lyhenis semmoseen uusmaalaiseen normaaliin, ni en kyllä epäröis hetkeäkään luopua diesel-autoilusta. Kokonaan toinen juttu on sit se, et tulisko vaikka Toyota-hybridi vai ihan täyssähköauto. Vaatis uudet laskelmat.
Lohdullista tässä on se, että en oo koskaan epäilly hetkeäkään sitä että liikennettä tullaan aina verottamaan ja verokertymän tulis olla vähintään sama tai jopa nousta, pilattiin liikenteellä ympäristöä tai ei. Eihän tämä yhteiskunta tällaisena muuten voisi toimia. Ja kyllä mä tästä yhteiskunnasta aika paljon tykkään.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Hyvää pohdintaa. Mutta miksi vertailla 5 tonnin ja 40 tonnin autoja keskenään, jos toinen ei edes hintansa puolesta ole kuitenkaan vaihtoehto.
Itse ajelen uudella Teslalla ja 8000€ vuodessa riittää mainiosti 50tkm ajoihin. Itse asiassa pelkät km korvaukset on jo tuon verran ja polttoainekuluja ei ole.
Itse ajelen uudella Teslalla ja 8000€ vuodessa riittää mainiosti 50tkm ajoihin. Itse asiassa pelkät km korvaukset on jo tuon verran ja polttoainekuluja ei ole.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Useinhan tuota vertailua tehdään minkä tahansa autojen välillä uusi vs vanha, ja eihän siitä mihinkään pääse että uudessa autossa se pääomakustannuksen osuus on isompi kuin vanhassa, mutta se mikä tekee sähköautosta poikkeuksellisen on se että sen käyttökustannus on käytännössä murto-osa polttiksesta, joten uuden sähkiksen ja käytetyn polttiksen välistä vertailua voi ylipäätään tehdä. Jos vertaillaan uutta ja käytettyä polttisautoa, se menee aina käytetyn eduksi, koska käyttökuluissa ei ole ikinä merkittäviä eroja.
Jos kilometrejä tulee reilusti mutta niin että range ja lataukset menee oikein, sähköauto voittaa kuluissa polttisauton, vaikka se polttis olisi ilmainen, koska polttoaine nyt vaan on helvetin kallista sähköön verrattuna.
Jos kilometrejä tulee reilusti mutta niin että range ja lataukset menee oikein, sähköauto voittaa kuluissa polttisauton, vaikka se polttis olisi ilmainen, koska polttoaine nyt vaan on helvetin kallista sähköön verrattuna.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Miksi vertailla? No vaikka koska tarkastelen maailmaa omista lähtökohdistani ja yritän mieltää omia vaihtoehtojani ja mahdollisuuksiani ja koska kyllähän internettiin tekstiä mahtuu. Että miksi ei.Lahti32 kirjoitti: ↑15 Loka 2021 18:23 Hyvää pohdintaa. Mutta miksi vertailla 5 tonnin ja 40 tonnin autoja keskenään, jos toinen ei edes hintansa puolesta ole kuitenkaan vaihtoehto.
Itse ajelen uudella Teslalla ja 8000€ vuodessa riittää mainiosti 50tkm ajoihin. Itse asiassa pelkät km korvaukset on jo tuon verran ja polttoainekuluja ei ole.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Jokainen tavallaan. Tuttuni muutti Helsinkiin Meritullinkadun varressa olevaan asuntoon. Ei parkkipaikkaa, asukaspysäköinti tunnuksella saa kyllä jättää kadunvarteen, mutta paikoista saa tapella. = myi autonsa pois, matkustaa julkisilla, vuokraa auton lomamatkoja varten ja paku kympillä -palvelu, jos joku duunikeikka iskee päälle ja soittimet pitää saada siirtymään.
Ei sovi minulle. Minä tarvitsen kymmenen autoja, josta pari toimii - makso mitä makso. Edukkaimmaksi on nyt osoittautunut tuo MB515, jos sen nyt sai pidettyä alla seuraavat 5-vuotta.
Ei sovi minulle. Minä tarvitsen kymmenen autoja, josta pari toimii - makso mitä makso. Edukkaimmaksi on nyt osoittautunut tuo MB515, jos sen nyt sai pidettyä alla seuraavat 5-vuotta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Mulla kans kulkuneuvot ostopudjetissa 5-10k€ ja paikasta toiseen noilla on päässyt.
Laskeskellut oon että pirusti menee bensa/dieseleihin ja miettinyt yhtä sähköautoa yleiskulkuneuvoksi mutta niin vähän saa kilometrejä mahdutettua yhteen ajoneuvoon että tällä kokoonpanolla mennään toistaiseksi.
Laskeskellut oon että pirusti menee bensa/dieseleihin ja miettinyt yhtä sähköautoa yleiskulkuneuvoksi mutta niin vähän saa kilometrejä mahdutettua yhteen ajoneuvoon että tällä kokoonpanolla mennään toistaiseksi.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Sähköauto itsessään ei rajoita ajomäärää. Muutamat on ajaneet jopa 6000km viikossa.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Tuossa taisi olla päinvastainen ongelma.
Sähköautollahan pitää ajaa että se tulee edulliseksi, kun hankintahinta on kovempi.
Sähköautollahan pitää ajaa että se tulee edulliseksi, kun hankintahinta on kovempi.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Mä saan mun vanhaan jäteöljyvatkaimeen aika paljon tupaöljyä pelkästään sillä mitä teslassa tippuu hinta.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Vuodeksi tai kahdeksi. Entä sen jälkeen? Ja onko vanhalla vatkaimella mukavampi ajella?
Muutos on edessä väistämättä ja se ei kaikkien mielestä ole mukavaa. Kävin tässä yks päivä kattomassa että My diesel maksaa Ouluntullin Nesteellä 1,999€ litra ja aloin miettimään syntyjä syviä.
Maakaasun, bensiinin, dieselin, sähkön ja puun hinta on ollut voimakkaassa kasvussa. Mitähän tästä vielä talven mittaan seuraa.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
No sähköautoissa on tulevaisuudessa se muistettava että mitä laskeskellut lämmityksiä sähkö/öljy/puu yms.niin energian hinta on suurinpiirtein samoissa,kilpailu pitää siitä huolen.
Nyt kun öljyn hinta noussut reilusti niin luulempa että seuraava sähkösopimus ei lähe lähellekkään samoihin hintoihin mitä nykyinen.
Nuo siirtomaksut taas on oma lukunsa,ne päättää siirtoyhtiö.
Toki halvin liikkumisväli ne on sähköauto mutta hankinta hinta pitää huolen että kilometrejä häätyy tulla että kannattee rahallisesti luopua noista vanhoista pirsseistä.
Just tänään katoin että meidän perheellä tulee 60-70t kilometriä vuodessa mutta ne kun sähköistää niin pitäis tilata 4 sähköautoa pihaan.
Se on nyt laskelmissa että investois yhden uudemman dieselin ja koittas keskittää ajoja sille mitä pystyy,kattoo sitte onko sekään halvempi ratkaisu.
Nyt kun öljyn hinta noussut reilusti niin luulempa että seuraava sähkösopimus ei lähe lähellekkään samoihin hintoihin mitä nykyinen.
Nuo siirtomaksut taas on oma lukunsa,ne päättää siirtoyhtiö.
Toki halvin liikkumisväli ne on sähköauto mutta hankinta hinta pitää huolen että kilometrejä häätyy tulla että kannattee rahallisesti luopua noista vanhoista pirsseistä.
Just tänään katoin että meidän perheellä tulee 60-70t kilometriä vuodessa mutta ne kun sähköistää niin pitäis tilata 4 sähköautoa pihaan.
Se on nyt laskelmissa että investois yhden uudemman dieselin ja koittas keskittää ajoja sille mitä pystyy,kattoo sitte onko sekään halvempi ratkaisu.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
8000 eurolla saa aurinkovoimalan, joka tuottaa sähköt miljoonalle kilometrille. 20 paneelia riittää tähän. Kukaan ei pysty nostamaan itse tuotetun aurinkosähkön hintaa. Ylituotanto myydään sähköautojen latausverkostoon talteen myöhemmin ajettavaksi, eli kesällä voit tuottaa talven saldon valmiiksi. Fortum maksaa sähköstä tällä hetkellä 200% pörssihintaa eli jopa 30snt kWh x 2..... mulla on saldot talveksi tienattuna, eli todellakin se on auringolla tehtyä ajoa.
Miljoona kilsaa meidän ikäisille kuskeille tarkoittaa loppuiän ajoja. Sama summa menee kahdessa vuodessa polttoaineisiin mitä voimala maksaa.
18000 eurolla saa asiallisen sähköauton jolla voi arkiajot sähköistää. Kymppitonnilla saa hybridin esim Amperan tai Voltin jolla voi ahkeralla koti ja työpaikkalataamisella säästää lähes kaikki bensa-ajot pois. Sähköauton käyttökulut ovat niin pienet että on aivan relevanttia verrata tonnin pommia noin 20 tonnin sähköautoon joiden kulut ovat samaa luokkaa.
Vaikea on tehdä säästöjä hankkimalla tänään dieselin. Lisää veroja, lisää remonttia, lisää melua ja lisää riippuvuutta.
Sähköautoilun kulta-aika on nyt. Autojen myynti kasvaa erittäin kovalla tahdilla ja kannattaa olla nauttimassa niiden edullisuudesta tänään, eikä jäädä ihmettelemään vuosiksi mitä tapahtuu ja maksaa itsensä kipeäksi veroja ja kallista bensaa.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Onko nuo aurinkovoimalat halpunu?
Mulla on 3 esittelijää käyny ja kävin tietojen pohjalta oman sähkärin tykönä että laskee sijoitetun pääoman tuoton joka oli suurinpiirtein että elinkaarensa aikana maksaa just ittensä takas.
Viimmeisin oli hyötysuhteeltaan paras kun kennot oli semmosis että tuottivat täydet talvella ja kesällä lämmön takia heikommin.
Oli vain niin ihmeellinen että aurinko ei vaikuttanut mitenkään vaan joulu/tammi/helmikuu kun ei aurinkoa niin valo riitti täyteen tehoon.
Mutta yhdeltäkään en saanut mitään dokumenttiä tuotoista ja nimi olisi pitänyt heti panna paperiin ku oli semmonen erikoistarjous.
Jäi sitte sen verta paskanmaku suuhun että ei oo tullu jälkeenpäin kyseltyä.
Ilmalämpöpumppuja on kyllä 4kpl investoitu jälkikäteen ja pari vielä suunnitteilla.
Mulla on 3 esittelijää käyny ja kävin tietojen pohjalta oman sähkärin tykönä että laskee sijoitetun pääoman tuoton joka oli suurinpiirtein että elinkaarensa aikana maksaa just ittensä takas.
Viimmeisin oli hyötysuhteeltaan paras kun kennot oli semmosis että tuottivat täydet talvella ja kesällä lämmön takia heikommin.
Oli vain niin ihmeellinen että aurinko ei vaikuttanut mitenkään vaan joulu/tammi/helmikuu kun ei aurinkoa niin valo riitti täyteen tehoon.
Mutta yhdeltäkään en saanut mitään dokumenttiä tuotoista ja nimi olisi pitänyt heti panna paperiin ku oli semmonen erikoistarjous.
Jäi sitte sen verta paskanmaku suuhun että ei oo tullu jälkeenpäin kyseltyä.
Ilmalämpöpumppuja on kyllä 4kpl investoitu jälkikäteen ja pari vielä suunnitteilla.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Onhan ne halpuneet muutamassa vuodessa paljon ja lisää halpuu. Kiertävät kauppiaat ei kyllä halvimpia tarjoa mutta kyllä tuolla 8 tonnilla hyvän voimalan asennuttaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Kotona oleva aurinkovoimala aika harvalle sähköautolle on mikään ratkaisu, ellei sitten ole yötyössä. Se auto kun ei useimmiten ole päivällä kotona.
Mutta tuo kyllä pitää paikkansa että sähköautoilun kulta-aika on nyt, nyt niillä ajaminen on halpaa. Ei se halpana pysy kun niiden määrä lisääntyy ja valtion verotulot putoaa riittävästi, eli nyt se sähköauto kannattaa hankkia jos haluaa niistä jotain etua saada. Ja vaikka sähkön hinta tuleekin nousemaan, niin polttoaineet nousevat enemmän, sen suhteen tasapaino ei tule kääntymään.
Isolla osalla ihmisstä elämä kuitenkin pyörii aina enemmän tai vähemmän "kädestä suuhun" eikä pysty pahemmin investoimaan, mutta jos se sähköauto on käytännössä mahdollinen suhteellisen pienellä vaivalla, niin kyllä sen pystyy laskemaan. Ynnää vaan omat ajokilometrit ja polttoainekulut, ja laskee sähköauton kulut kotisähköllä, sekä pätkänlyhennyksen, ja katsoo mikä se erotus on ja mihinkä suuntaan. Jokin ihan oikeasti alle 10 kertaa vuodessa tuleva reissu jossa se käytännönrange ei sitten riitä ei ole järkevä este, kun niitä härveleitä kyllä pystyy lataamaan muuallakin kuin kotona.
Jos asuu jossain betonikuutiossa jossa sitä omaa autoa ei voi ladata, niin silloin siinä ei ole järkeä. Julkisilla latureilla ei oikein saa hommaa kannattavaksi, ellei sitten ihan tosiaan aattellisista tai muista syistä halua nimenomaan sähköautoa.
Mutta tuo kyllä pitää paikkansa että sähköautoilun kulta-aika on nyt, nyt niillä ajaminen on halpaa. Ei se halpana pysy kun niiden määrä lisääntyy ja valtion verotulot putoaa riittävästi, eli nyt se sähköauto kannattaa hankkia jos haluaa niistä jotain etua saada. Ja vaikka sähkön hinta tuleekin nousemaan, niin polttoaineet nousevat enemmän, sen suhteen tasapaino ei tule kääntymään.
Isolla osalla ihmisstä elämä kuitenkin pyörii aina enemmän tai vähemmän "kädestä suuhun" eikä pysty pahemmin investoimaan, mutta jos se sähköauto on käytännössä mahdollinen suhteellisen pienellä vaivalla, niin kyllä sen pystyy laskemaan. Ynnää vaan omat ajokilometrit ja polttoainekulut, ja laskee sähköauton kulut kotisähköllä, sekä pätkänlyhennyksen, ja katsoo mikä se erotus on ja mihinkä suuntaan. Jokin ihan oikeasti alle 10 kertaa vuodessa tuleva reissu jossa se käytännönrange ei sitten riitä ei ole järkevä este, kun niitä härveleitä kyllä pystyy lataamaan muuallakin kuin kotona.
Jos asuu jossain betonikuutiossa jossa sitä omaa autoa ei voi ladata, niin silloin siinä ei ole järkeä. Julkisilla latureilla ei oikein saa hommaa kannattavaksi, ellei sitten ihan tosiaan aattellisista tai muista syistä halua nimenomaan sähköautoa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Julkisen lataamisen voi nimenomaan maksaa aurinkolatauksella.
Fortum Charge&Driven Aurinkolataus on palvelu jossa kotona yksikseen työskentelevä aurinkovoimala myy sähköä latausverkkoon talteen. Hinta on hyvä, kaksinkertainen pörssihinta joten enemmän saa myydessä kuin kotoa kiinteällä sopimushinnalla lataaminen maksaa. Edellyttää tietysti että voimala tekee ylituotantoa eikä kiinteistön syö kaikkea tuotannon aikana.
Kädestä suuhun, tuttu termi. Loppui vasta kun loputon bensanosto loppui.
Fortum Charge&Driven Aurinkolataus on palvelu jossa kotona yksikseen työskentelevä aurinkovoimala myy sähköä latausverkkoon talteen. Hinta on hyvä, kaksinkertainen pörssihinta joten enemmän saa myydessä kuin kotoa kiinteällä sopimushinnalla lataaminen maksaa. Edellyttää tietysti että voimala tekee ylituotantoa eikä kiinteistön syö kaikkea tuotannon aikana.
Kädestä suuhun, tuttu termi. Loppui vasta kun loputon bensanosto loppui.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee
Kai tuokin johtuu paikallisesta sähköverkkoyhtiöstä.. Jotkut verkkoyhtiöthän ottavat aina sen siirtomaksun, joten homma kuivuu siihen, mutta tietysti hyvä verkkoyhtiö parantaa tilannetta kovasti.Lahti32 kirjoitti: ↑24 Loka 2021 16:46 Julkisen lataamisen voi nimenomaan maksaa aurinkolatauksella.
Fortum Charge&Driven Aurinkolataus on palvelu jossa kotona yksikseen työskentelevä aurinkovoimala myy sähköä latausverkkoon talteen. Hinta on hyvä, kaksinkertainen pörssihinta joten enemmän saa myydessä kuin kotoa kiinteällä sopimushinnalla lataaminen maksaa.