Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä, aiirtomaksua menee 0,09 senttiä kilowatilta. Se on lakiin kirjoitettu maksimisumma, ja niin pieni että laskuja saapuu pyöristettynä 0,00 euroon
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

"Lahti32" kuinka paljon sinulla on niitä paneeleita tuottamassa verkkoon?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rosvolinna kirjoitti: 24 Loka 2021 21:41 "Lahti32" kuinka paljon sinulla on niitä paneeleita tuottamassa verkkoon?
20 kpl 310 watin paneeleita. Vuosituotanto noin 5000kWh. Tesla kulkee tuolla määrällä 33000 km. Keskikulutus 14,9kWh/100 viimeisimmän 30tkm mittausjaksolla
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ymmärsinkö oikein että nykyään ylijäämä virta ostetaan ja maksavat siitä 2x markkina hinnan?

Ennen ainaski joutu tarkoin miettiin panelien kokoa että sijoitus summa jäisi mahdollisimman alas koska ylijäämästä ei maksettu mitään tai aivan minimi korvaus.

Nythän taas kannattaisi laittaa niin iso kuin vaan tontille mahtuu tai paljonko se pankinjohtaja antaa lainaa jos tuplat saa mitä markkina hinta.

Toki voimalamyyjilläkin on tarjota rahoitukset mutta ennen oli ainaski niissä kulut markkinakorkoja verrattuna aika hurjat.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

eagless kirjoitti: 25 Loka 2021 09:46 Ymmärsinkö oikein että nykyään ylijäämä virta ostetaan ja maksavat siitä 2x markkina hinnan?
Aivan oikein mutta tarjous on voimassa vain Fortumin Aurinkolataus palvelussa. Muutoin saa 100% pörssihintaa, jonka tuntihinta on arkisin, kalleimpien aurinkotuntien aikana myös tosi korkealla. Myynti oli viime kesänä aivan järkevää hommaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Eagless, ainahan se ylijäämä on ostettu. Markkinahinnan siitä saa, siis sen pörssihinnan mukaan. Sähköyhtiöllä voi olla siinä pieni marginaali, mutta usein eivät ota mitään välistä. Helenillä ainakin 0.00e/kWh.

Tuo Fortumin Aurinkolataus on ehkä loppunut? Ei löydy Fortumin sivuilta mitään siitä. Muutenkin joskus aiemmin tuota jo mietin että ei minulla toimisi kun niin harvoin tulee latailtua reissussa, ja nekin usein Superchargerilla jotka on minulle ilmaisia..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu olen ollut siinä käsityksessä että ylijäämäsähkön osto hinta ihan mitätön tai näin oli aikoinaan kun lasketutin noita aurinko hommia.

Ja jos vielä sais tuplat markkinahintaan nähden niin sähköyhtiö tekee puolet tappiota joka kwh:sta joka kyllä tuntuu hassulta koska ovat liikelaitoksia ja joiden pitää tehdä voittoa.

Esittelijät vielä sanoivat ettei hyödytä laittaa isoa kenttää koska ylijäämän myynti vain laskee sijoitetun rahan takaisinmaksu aikaa pienen hinnan takia joten kaikki omaan käyttöön.

No sähkäri laski niillä spekseillä mitä sain ja siitälähtien asennettu muutama ilmalämpöpumppu kun niissä pääsi aivan kilpailukykyseen korkoon sijoitetulle pääomalle.
Tosin oli vähän hakusmmuntaa noi laskelmat kun ei saanut mitään dokumenttia edes oletettavista tuotoista vaan antoivat vain laskennallisen tuoton.

Oma kulutus oli siitä huono kun talvikausi imasee 2/3 sähkönkulutuksesta ja kesällä taas kulutusta ei juuri ole.
Jos ylijäämästä kunnon korvauksen saa niin sehän muuttaa tilanteen täysin ja pystyy vielä investoimaan niin ison voimalan mitä mahtuu niin tuotto/sijoitus suhde senku paranee.
Tai toki mitä oli viimmeset panelit joita tarjottiin mitkä oli uutta tegnologiaa eli täys tuotto oli talvikausina ja kesällä taas panelien lämpenemisen johdosta tuotti huonommin olisi ideaali tilanne mutta kun niistäkään en saanut mitään kirjallisena vaan nimi olisi pitänyt panna soppariin puheiden perusteella.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja eagless »

Poltin vanhoja papereita takassa niin sattu olemaan v2016 lappu mihin panin yhen voimalan tiedot.

Heckert solar panelit 270w 14kpl 3.5kw.
10v tuotetakuu,25v tuottavuustakuu ja invertterillä 7v.
Paketin hinta oli tässä tippunut 12000€(aikaisempi oli 18000).
Työnosuus oli tuosta 6000€ josta 2000€ verohyöty.
Paneleille lupasi vähintään 4000kwh/v tuoton.


No tää homma tyssäs että 10000€ sijoitus josta 500€/v säästö eli 20v takaisinmaksuaika.
Perusteli kyllä että kiinteistön arvo nousee 2x paneleihin mennyt raha mutta ei merkitystä kun en oo myymässä taloa.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

eagless kirjoitti: 29 Loka 2021 16:36 Heckert solar panelit 270w 14kpl 3.5kw.
10v tuotetakuu,25v tuottavuustakuu ja invertterillä 7v.
Paketin hinta oli tässä tippunut 12000€(aikaisempi oli 18000).
Mulle tuli juhannuksena 2016 10.5kWh voimala, Heckert Solar paneeleilla ja SMA invertterillä, ja tuo maksoi noin 12000e josta sain vielä muistaakseni pari tonnia ARA avustuksena takaisin.

Mutta tuo oli semmoinen kimppatilaus, kennot ja kiinnikkeet tuli Saksasta tehtaalta suoratoimituksena. Pakettiin kuului myös talkoohenkinen koulutustilaisuus yhden tilaajan työmaalla, jokainen sai harjoitella tarvittavia työvaiheita yms. Ja tarvittavat työkalut ja johtokelat kiersi Matkahuollolla ympäri Suomea tilaajien kesken. Eli asennuksen lopulta tein kokonaan itse, 230V kytkentöjä lukuunottamatta.

https://www.aurinkovirta.fi/ näitä järjestää vieläkin.

Tuo tietty makuasia kannattaako itse asentaa koska silloin ei saa kotitalousvähennystä. Mutta tuota ARA avustusta ei saanut jos samaan kohteeseen on saanut kotitalousvähennyksen. Toisaalta nykyään ei taida koko ARA-avustusta saada tämmöisiin ollenkaan.

Takaisinlaskuajan laskeminen on ehkä vähän väärä lähestymistapa, vaikka toki suuntaa antaa. Ennemmin ehkä ajattelisi sijoituksena? Minun voimala tuottaa suunnilleen 700 euroa vuodessa, eli 7% tuosta alun 10000e sijoituksesta. Ei se ihan huono korko ole jos vertaa että makuuttaisi rahoja pankkitilillä.

Saati että todellisuudessa jos minulla tuommoisia rahoja joskus on ylimääräisenä niin varmaan ostan auton tai bussin tms nerokasta jonka arvo tippuu nollaan 10v sisällä. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Fortumin Aurinkolataus palvelu oli asiakkaalle aivan liian hyvä. Sain sähköpostia tällä viikolla jossa Fortum ilmoitti lakkauttavansa palvelun 1.12. joten tämäkin asiakkuus Fortumin kanssa päättyi pettymykseen kuten kaikki aikaisemmin.

Jatketaan 100% pörssihinnalla. Siirretään saldo itse vaikka Virran lataustilille niin Fortum ei saa mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja mikko »

Oon tässä yrittäny mieltää asioita uudestaan.

Hauska sattuma. Kävin tänään koeajamassa ihka uutta Leafia, ja tossa pari tuntia sitten spot-hinta käväs päälle 50snt/kwh. Olis kannattanu tyhjätä sähköauton akku verkkoon.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja leemu »

mikko kirjoitti: 29 Marras 2021 20:46 Oon tässä yrittäny mieltää asioita uudestaan.

Hauska sattuma. Kävin tänään koeajamassa ihka uutta Leafia, ja tossa pari tuntia sitten spot-hinta käväs päälle 50snt/kwh. Olis kannattanu tyhjätä sähköauton akku verkkoon.
pisnis-ideaa :idea:
Käy hakemassa täyteen ladattuja sähkövermeitä koeajolle ja tyhjentää akun verkkoon aina niin, että juuri pääsee takaisin liikkeeseen :lol:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

leemu kirjoitti: 29 Marras 2021 21:41
mikko kirjoitti: 29 Marras 2021 20:46 Oon tässä yrittäny mieltää asioita uudestaan.

Hauska sattuma. Kävin tänään koeajamassa ihka uutta Leafia, ja tossa pari tuntia sitten spot-hinta käväs päälle 50snt/kwh. Olis kannattanu tyhjätä sähköauton akku verkkoon.
pisnis-ideaa :idea:
Käy hakemassa täyteen ladattuja sähkövermeitä koeajolle ja tyhjentää akun verkkoon aina niin, että juuri pääsee takaisin liikkeeseen :lol:
Valitse Hyundai Ioniq5 tai Kia EV6 ja voit ottaa akusta suoraan 3,7kW pihalle. Niissä on 230V ulkopistorasia vakiona
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Jule »

Oon vähän ihmetellyt miksei noissa sähköpakettiautoissa ole noita, voisi äkkiä kuvitella että niille olisi käyttöä erityisesti tuossa ajoneuvoluokassa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja mikko »

Luulen että jokainen pakuhenkilö osaa jotenkin sisäsyntyisesti asentaa invertterin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Jule »

mikko kirjoitti: 02 Joulu 2021 12:27 Luulen että jokainen pakuhenkilö osaa jotenkin sisäsyntyisesti asentaa invertterin.
Sähköpakuun?

Ei välttämättä...
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja mikko »

Jule kirjoitti: 02 Joulu 2021 15:26
mikko kirjoitti: 02 Joulu 2021 12:27 Luulen että jokainen pakuhenkilö osaa jotenkin sisäsyntyisesti asentaa invertterin.
Sähköpakuun?

Ei välttämättä...
Hän ei ooooooo, oikea cowboy
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Uusissa Kia ja Hyundai sähköautoissa on 3.6kW 230V invertteri itsessään. Tuo olisi aika mielenkiintoinen jos mahtuisi auto bussin kyytiin. Sähköauto toimisi bussin "hupiakkuna", eli sitähän voisi ladata bussin liikkuessa, ja sitten parkissa taas ottaa sähköä ulos..

Ja sitten voisi jättää bussin metsään parkkiin ja käydä pikkuautolla kauppareissulla, samalla marketin pikalaturista "hupiakku" täyteen..

Edit: Lahti32 ylempänä jo tän mainitsikin, en ollut huomannut. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Samoja ratoja kiertää näköjään ajatus useammallakin hullulla😅 onneks on takamoottori bussi. Oon tullu siihen tulokseen et se suojelee ainakin kahdelta pahalta...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ja kuinka kauan mun piti sitä Elcatia myydä just näillä samoilla argumenteilla?!? ;)
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

:lol: :lol:

(Sori, ei mulla muuta)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja B9M »

Lähettiin Keskiselle ja kahella satkulla sai reteet 94 liitraa :D nollasin ajotietokoneen niii just 50 liiteriä meni tulomatkaan, pitää laskea paljoko kävellä että pääsee kotiin :mrgreen: T. @ri
#048
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tänään joutu tankkaamaan ” sai jo uudella hinnalla 2,209 € dieseliä”, onneksi ei suuri kulutus maasturissa,
aktiivi autoiluaikana kului parhaimillaan 500 litraa/ pv ( norm 300-400) kuorma autossa , kalleinta oli -08
vuonna 1,4x litra, nyt pitää vain Avantilla ajella pihassa 1,7 litraa/ h .
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

2.389 oli diesel edellisellä asemalla. Kyl nää hinnat alkaa palkallistakin kuskia hirvittämään, eilen pistin 720 litraa dieseliä volvon tankkiin, tänään on kuulemma 20 snt kalliimpaa. Huomenna taas tankkaus edessä. Toivottavasti kuljetussopimuksissa on riittävän hyvät polttoaineen hinta indeksikorotukset...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Polttoaineen hinnat pilvissä ja lisää nousee

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tänään Oulussa Maikkulan Nesteellä Neste My 2,529€ litra.
Onneksi tankkasin pakettiauton lauantaina, sai vielä halvalla 2,099€ litra

On hinnanousu nyt kyllä jyrkästi ylöspäin. Norjan reissun budjettia korjasin, dieselit 1400€
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin