Volvo B57 - 81 pomppas katsastuksessa. Etujouset + jarrut - Hjälp.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
UuseeAuroraBus
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2020 10:46
Truck: B57-60/6000
Location: Tampere

Volvo B57 - 81 pomppas katsastuksessa. Etujouset + jarrut - Hjälp.

Viesti Kirjoittaja UuseeAuroraBus »

Hei kanssahullut. Nyt on bussinoviisi lirissä ja kyselemässä tietävämpien neuvoja.
Yllämainittu ajoneuvo pomppasi katsastuksessa ajokiellon arvoisesti! Paikallaankin olevaa kulkuria moinen ahdistaa.
Etsinnässä siis Pirkanmaan alueelta paja ja tekijä joka voisi tehdä seuraavat operaatiot : etulehtipakkojen vaihto sekä etujarrujen tsekkaus. Etulehtipakasta pääjousen kiinnityslenkki poikki, lienee järkevintä kerralla vaihtaa molemmat tuoreempiin kun ylös nousee.
Lisäksi jarruteho toispuoleinen, edellisen omistajan jäljiltä löysin erimittaiset jarruvivut prkl. Samalla molemmat auki, puhdistus ja molemmille puolille samanmittaiset jarruvivut voimien tasaamiseksi.
Sitten kysymyksiin vikojen esittelyn jälkeen: mistä uudet tai kunnostetut lehtipakat, vinkkejä ja hintaluokkaa kaivataan.
Mistä jarruvivut? Pitääkö lähtee bussivarikoita kiertämään vai löytyiskö tietoa?Joko 120 tai 140 on orggispituus, pitää käydä etsimään tietoa.
Mitä työkaluja vaaditaan et tämmösen saa ylös jos joutuu ihan ulkosalla homman tekee?
Mikaeli
Ajoneuvos
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
Truck: Carrus 701 K113 TLA
Location: Tottijärvi
Member id: 454
Paikkakunta: Nokia

Re: Volvo B57 - 81 pomppas katsastuksessa. Etujouset + jarrut - Hjälp.

Viesti Kirjoittaja Mikaeli »

Takajousipakan oon tommosesta purkanut ja kunnostanut... Periaatteessa nätti homma, käytännössä vastustaa kyllä. Aloita CRC5-56 /Wd40 tms hoito pulteille ja muttereille HETI!

Ehjää jarrua tai jousta ei kannata korjata, on niin kova homma irroittaa ja riski rikkoutumiseen ilmeinen ja se uusikin on tässä tapauksessa kai yleensä käytetty. Tuskin noita uusina saa tai kannattaa ostaa.
Autopurkaamo E. Heikkilä (Paimela)
J.v. bussi-group
Tulee ekana mieleen...

Työkaluksi tarvii ainakin (nämä tulee äkkiä mieleen):

Kunnon tunkkeja ainakin pari kpl, koska sitä akselia ja jousipakkaa on nätimpi säätää tunkilla kuin käsin, se painaa liikaa. Toiseksi tunkiksi 12 tn, on kivempi kuin 8, ei tarvi pumpata niin kovaa ja liikkuu hitaammin, toinen ja kolmas voi olla pienempiä.

Pukit tai parrunpätkiä, koska tunkilla olevan auton alle ei mennä ikinä, lähtee henki.

1" konehylsyt Jousipakan siteiden ja päätyjen sekä pyörien muttereihin ja pultteihin, kirkas 3/4" sanoi poks... Kiintoavain toiseen puoleen jarruksi.
T-väännin (kunnollinen) ja ehkä räikkä näille ja parin metrin putki varreksi, mielellään raskaankaluston pulttipyssy, jos vaan jostain saa lainaksi, tai momentinkertoja.

Rälläkkä, leka ja hitsauskone saattaa auttaa ja induktiokuumennin olisi luksusta. Jousen korvat kannattaa hitsata, kun jousi on pois, jos niissä on mätävikaa.

Jarrurummun saumaan pyörän navan keskiöön kans vois laittaa ruosteen irroitus nestettä ja muihinkin jarruihin liittyviin pultteihin, säädöt on todennäköisesti jumissa. Rumpu lähtee periaatteessa irti, kun siinä oleviin reikiin (3?) hakkauttaa pyssyllä tasaisesti pultteja ja jos ei meinaa irrota tarvii sekin lekaa... Kierteitä ei kannata rikkoa, jos ne on vielä ehjät.

Menikö jarrut läpi katsastuksesta, vai oliko liikaa eroa? Onko tangossa säätövara jäljellä, ja voihan myös olla toisella puolen jumissa vivusto. Ei se erimittainen vipu välttämättä tarkoita huonoja jarruja, niitähän on silloin korjattu. Onko rasvattu alustaa ja jarruvipuja milloin?

Joku muu saa jatkaa.
Tottijärveltä ainakin löytyy työkaluja, paitsi jotain konehylsyjä puuttuu, mut nyt ei oo aikaa korjata. Työkaluja voin lainata ja neuvoja antaa. Elokuussa vois olla aikaa värkätäkin.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki :mrgreen:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B57 - 81 pomppas katsastuksessa. Etujouset + jarrut - Hjälp.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Vallilan takomosta saa kyllä uudetkin jouset tai vanhat ehostettua, jos ei romarilta löydy.. Tuo on sen ikäinen auto, että voi joutua tuonne vallilan takomon suuntaan kääntymään.
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Volvo B57 - 81 pomppas katsastuksessa. Etujouset + jarrut - Hjälp.

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Joo soita ihmeessä Helsinkiin Vallilan Takomoon Punkalle 😉
Sieltä saat avun jousiin.
UuseeAuroraBus
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2020 10:46
Truck: B57-60/6000
Location: Tampere

Re: Volvo B57 - 81 pomppas katsastuksessa. Etujouset + jarrut - Hjälp.

Viesti Kirjoittaja UuseeAuroraBus »

Kiitos ihmiset vastauksista, pahoittelut viiveestä tässä viestissä. Keissi ratkesi seuraavasti.
En kokenut omaavani taitoja tahi työkaluja tähän joten ostopalveluilla mentiin.
Muutamasta paikasta sain tarjouksen uustuotanto pakoista, lähemmäs tonnin / kpl. Jokusen soiton jälkeen löytyi bussipurkaamo Savonlinnasta josta kaksi vanhaa pakkaa (yksi ehjä, yksi pari murtunutta lehteä sisältävä+varalehdet) löysi tiensä järkihintaan Tampereelle. Mansessa osat ja bussi Heavysepille josta tilasin 10h työtä joilla saatiin pakat läjään ja alle. Toinen 10h samasta paikasta etujarrujen läpikäyntiin ja katsastus vielä heidän hoitamanaan. Ihanan kallista mutta myös vaivatonta.
Nyt kulkee kirkkaankeltainen taas,ilman ajokieltolappua akkunassa.
Hyviä kulkurointikeikkoja kanssahulluille!
Vastaa Viestiin