13.4m linja-auto
13.4m linja-auto
Onko kellään kulkurina13.4m linja-autoa? Haluaisin kuulla mielipiteesi hankinnan järkevyydestä. Verothan on nolla mutta pituutta jonkin verran. Kiitos jo etukäteen
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: 13.4m linja-auto
Onhan niitä 14,5 M myös kulkuri käytössä, järkevyydestä en tiedä kun jokainen menee oman tarpeen mukaan, meillä edellinen oli 12,85 ja akseliväli 7 M ja nykyinen 12 M ja akseliv. 6 M on huomattavasti notkeempi liikkua leirintäalueella ja marketin parkkipaikalla, 3 akselisena keventäjällä tai kääntyvällä telillä pidempikin auto taittuu aika hyvin, 13,4 M täytyykin pitää linja-autona tai haettava poikkeuslupa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: 13.4m linja-auto
Jos meinaat ikinä pistää siihen mitään perään, rallikärryä tms, se menee helposti ylipitkäks. Onks se 18,5, tai jotain maksimi. Mulla 6,5m rokkilavatraileri saneli 12m maksimin.
Oh Oh Oh, ja Venäjälle ei vissiin vieläkään laillisesti saa mennä yli 12m katiskalla. Toki rajaukot päästää läpi jos on paperit harosho.
Oh Oh Oh, ja Venäjälle ei vissiin vieläkään laillisesti saa mennä yli 12m katiskalla. Toki rajaukot päästää läpi jos on paperit harosho.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: 13.4m linja-auto
Max mitta oli ennen 18,75 mutta muuttu just ku noi pituudet rukattiin, taitaa olla jotain 19,xx nykyään?
Re: 13.4m linja-auto
Saakos linja-autolla vietää kärryä? Ainakin joskus se oli kokonaan kiellettyä.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: 13.4m linja-auto
3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja:
a) henkilö- tai linja-auton (M-luokka) ja perävaunun yhdistelmä 18,75 m
a) henkilö- tai linja-auton (M-luokka) ja perävaunun yhdistelmä 18,75 m
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 97
- Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
- Truck: Volvo B10m
- Location: Harjavalta
- Paikkakunta: Brushpower
Re: 13.4m linja-auto
Pituutta koskevat muutokset
• Auton suurin tiellä sallittu pituus 12 metristä 13 metriin
• Puoliperävaunun vetopituus 12 metristä 18 metriin
• Varsinaisen perävaunun pituus 12 metristä 16 metriin
• Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus
16,50 metristä 23 metriin.
• Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu
pituus 18,75 metristä 20,75 metriin
• Kuorma-auton ja yhden tai useamman perävaunun yhdistelmän
pituus 25,25 metristä 34,50 metriin
Saa näköjää olla 20,75 nykyään.
• Auton suurin tiellä sallittu pituus 12 metristä 13 metriin
• Puoliperävaunun vetopituus 12 metristä 18 metriin
• Varsinaisen perävaunun pituus 12 metristä 16 metriin
• Kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus
16,50 metristä 23 metriin.
• Auton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin tiellä sallittu
pituus 18,75 metristä 20,75 metriin
• Kuorma-auton ja yhden tai useamman perävaunun yhdistelmän
pituus 25,25 metristä 34,50 metriin
Saa näköjää olla 20,75 nykyään.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: 13.4m linja-auto
Onpa hyvä! Missä tuo määräys oli, tässähän saa alkaa katselemaan koukkua tuohon Carrukseen.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Re: 13.4m linja-auto
finlexistä se löytyy ainakin
- Peltsi
- Rattimajuri
- Viestit: 158
- Liittynyt: 16 Huhti 2020 13:07
- Truck: Scania wiima
- Location: Päijät-häme
- Member id: 404
Re: 13.4m linja-auto
Mitenkäs noi yhdistelmän kokonaispainot ja korttiluokat menee nykyään
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: 13.4m linja-auto
Ei se saa olla edelleenkään kuin sen 18,75 metriä jos vetoautona on M-luokan ajoneuvo(henkilöauto/linja-auto).
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: 13.4m linja-auto
18,75m on ihan tarpeeks pitkä juna jo sillee.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: 13.4m linja-auto
CE kortilla saa kai pistää asuntoauton perään, mitä laki antaa myöden. Linja-auto vaatii 750 kg jälkeen DE ja jos asuntobussilla on tarve hinailla jotain isompaa, se tarttis melkein rekisteröidä kuorma-autoksi, silloin kokorajat on yksityiskäyttöön vähintäänkin riittävät.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: 13.4m linja-auto
Kuula koukulla max työntöjarrullinen pv 3,5 ton, ex bussiin vetolaitteen hyväksyntä saattaa olla ongelma / paineimajarrutMikaeli kirjoitti: ↑02 Huhti 2021 08:44 CE kortilla saa kai pistää asuntoauton perään, mitä laki antaa myöden. Linja-auto vaatii 750 kg jälkeen DE ja jos asuntobussilla on tarve hinailla jotain isompaa, se tarttis melkein rekisteröidä kuorma-autoksi, silloin kokorajat on yksityiskäyttöön vähintäänkin riittävät.
kyllä onnistuu ( duomatic) ..
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: 13.4m linja-auto
Hyvä tarkennusa, painorajaksi jää tosiaan tuo 3,5 tn, jonka jälkeen sitten tulee nuo jarrusovitus hommat ym, jos se ei riitä. Takamoottoriseen saattaisi ehkä tuo vetokytkinkin onnistua, kun on oikea runko perään asti? Keskimoottorisesta en tiedä...
Itse ajattelin lähinnä isoa kahden auton traileria tai jotain hevoskärryä, kärry saunaa tms, eikai me täysperävaunua bussilla
Itse ajattelin lähinnä isoa kahden auton traileria tai jotain hevoskärryä, kärry saunaa tms, eikai me täysperävaunua bussilla
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: 13.4m linja-auto
alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että jos teet esim autonkuljetusbussin ja käytät autoa isoilla teillä, pituus on ok.
jos taas retkeilet ja ajelet "pikkunähtävyyksien" ja uimarantojen perässä pitkin metsäautoteitä, suosittelen ehdottomasti lyhyempää. kun sisustuksessa käytetään järkeä ja nipistetään irtosentit pois, 12m auton tilat riittävät yleensä helposti. (esimerkki: 2kpl valmissohvia ovat mukavia, mutta sisältävät pelkkiä käsinojia toista metriä.)
akselivälillä on enemmän merkitystä, mitä pituudella. on vain kokeiltu että 6m akselivälillä uimarantaan mentiin heittämällä vekslaamatta yhtään ja 6.5m av perässä oli täysi työ päästä koko paikkaan, vaikka kuljettajana niin ammattilainen kun voi olla.
eräänkin mökin pihaan mentiin 6m, 6.5m ja 7.2m akseliväleillä. lyhin pyöri ympyrää leikiten, keskimmäinen meni vielä helpohkosti vekslaamalla ja pisintä vekslattiin kauan millipelinä 2 apunäyttäjällä ja kuskina aivan huippu kuljettaja.
jos bussihomma on vain harrastus ja ajat isoja autoja harvakseltaan, pitäydy suosiolla lyhyemmissä autoissa. silloin voit käyttää bussia myös ulkomailla muuallakin kuin Ruotsissa ja se mahtuu helpommin retkikohteisiin.
jos taas retkeilet ja ajelet "pikkunähtävyyksien" ja uimarantojen perässä pitkin metsäautoteitä, suosittelen ehdottomasti lyhyempää. kun sisustuksessa käytetään järkeä ja nipistetään irtosentit pois, 12m auton tilat riittävät yleensä helposti. (esimerkki: 2kpl valmissohvia ovat mukavia, mutta sisältävät pelkkiä käsinojia toista metriä.)
akselivälillä on enemmän merkitystä, mitä pituudella. on vain kokeiltu että 6m akselivälillä uimarantaan mentiin heittämällä vekslaamatta yhtään ja 6.5m av perässä oli täysi työ päästä koko paikkaan, vaikka kuljettajana niin ammattilainen kun voi olla.
eräänkin mökin pihaan mentiin 6m, 6.5m ja 7.2m akseliväleillä. lyhin pyöri ympyrää leikiten, keskimmäinen meni vielä helpohkosti vekslaamalla ja pisintä vekslattiin kauan millipelinä 2 apunäyttäjällä ja kuskina aivan huippu kuljettaja.
jos bussihomma on vain harrastus ja ajat isoja autoja harvakseltaan, pitäydy suosiolla lyhyemmissä autoissa. silloin voit käyttää bussia myös ulkomailla muuallakin kuin Ruotsissa ja se mahtuu helpommin retkikohteisiin.
Re: 13.4m linja-auto
Onko nyky mittojen yli myönnettyjä lupia jo saatu tai onko ns vanha käytäntö vielä mahdollista = tietyn perustein määräaikainen
uusittava tai ?
uusittava tai ?
Re: 13.4m linja-auto
Tuolla maailmalla on ainakin joskus vetokitoja bussien persuksissa, ja jos autossa on takapuskurin takana runkopalkin päät, niin en mä äkkiseltään keksi miksei siihen voisi vetopalkkia kiinnittää.Mikaeli kirjoitti: ↑02 Huhti 2021 09:57 Hyvä tarkennusa, painorajaksi jää tosiaan tuo 3,5 tn, jonka jälkeen sitten tulee nuo jarrusovitus hommat ym, jos se ei riitä. Takamoottoriseen saattaisi ehkä tuo vetokytkinkin onnistua, kun on oikea runko perään asti? Keskimoottorisesta en tiedä...
Itse ajattelin lähinnä isoa kahden auton traileria tai jotain hevoskärryä, kärry saunaa tms, eikai me täysperävaunua bussilla
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: 13.4m linja-auto
hevosia ei saa kiduttaa. bussin perän "heittäminen" jossain routaheitossa paiskoo hevoskärryä niin voimakkaasti ylös-alas, että kauramoottori joutuu takuuvarmasti meetwurstitehtaalle pikalähetyksenä.
samasta syystä normaali auton vetokoukku katkeaa varmasti. esim Kovilin sivuilla on laskuri, kuinka vahva pitää koukun olla kestääkseen bussin perässä. yllättävä vahva.
myös autotrailerin tai asuntovaunun aisan täytyy kestää yli 3.5tn vetoauton rasitus.
asuntovaunu hajoaa joka tapauksessa kappaleiksi bussin perässä. ne kun on suunniteltu niin, että auto joustaa eikä vaunu. kaveri kokeili lyhyen peräylityksen kuorma-autolla viedä asuntovaunua taukotuvaksi niin 100km jälkeen sisäseinät ja kaapistot oli käytännössä irti ravistuneet.
olen miettinyt jousitetun koukun rakentamista. ongelmana oli vanhan suht matala peräpää, joka kynti maata silloin tällöin ilman koukkuakin. nykyisessä vois jopa onnistuakin. pikakiinnitteinen, että saa pois kun lähtee luontopolkuja koluamaan.
samasta syystä normaali auton vetokoukku katkeaa varmasti. esim Kovilin sivuilla on laskuri, kuinka vahva pitää koukun olla kestääkseen bussin perässä. yllättävä vahva.
myös autotrailerin tai asuntovaunun aisan täytyy kestää yli 3.5tn vetoauton rasitus.
asuntovaunu hajoaa joka tapauksessa kappaleiksi bussin perässä. ne kun on suunniteltu niin, että auto joustaa eikä vaunu. kaveri kokeili lyhyen peräylityksen kuorma-autolla viedä asuntovaunua taukotuvaksi niin 100km jälkeen sisäseinät ja kaapistot oli käytännössä irti ravistuneet.
olen miettinyt jousitetun koukun rakentamista. ongelmana oli vanhan suht matala peräpää, joka kynti maata silloin tällöin ilman koukkuakin. nykyisessä vois jopa onnistuakin. pikakiinnitteinen, että saa pois kun lähtee luontopolkuja koluamaan.
Re: 13.4m linja-auto
Ilmajousitteisen bussin perässä vaunu kestää ehkä vähän paremmin, mutta tosiaan jos veturi on reilusti raskaampi kuin kärry, niin se riepottelee sitä kärryä aika rumasti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: 13.4m linja-auto
hyviä huomioita, eipä olisi tullut mieleen että vetoauto särkee kärryn. Vaikka näkyyhän tuo ilmiö töissä joka päivä, tyhjällä kuorma-autolla kun vetää tyhjää kärryä teli ylhäällä, on kärryn kulku kauniisti sanottuna melko levotonta.
Eli jos teen bussin perään kärryn, sen tulisi olla tyyppiä varsinainen perävaunu tai pomminkestävä keskiakselikärry? Toki esim sirkuslaiset hinaa kyllä vaunuja kuorma-autolla, eikai ne kaikki joka reissulla säry ja armeijassa hinattiin henkilöauton perävaunuja maartokuorma-autolla. Mutta huomioitava ainakin, siis tuokin ongelma.
Eli jos teen bussin perään kärryn, sen tulisi olla tyyppiä varsinainen perävaunu tai pomminkestävä keskiakselikärry? Toki esim sirkuslaiset hinaa kyllä vaunuja kuorma-autolla, eikai ne kaikki joka reissulla säry ja armeijassa hinattiin henkilöauton perävaunuja maartokuorma-autolla. Mutta huomioitava ainakin, siis tuokin ongelma.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: 13.4m linja-auto
Urbaania legendaa ettei pitkällä pääse minnekään. Tehtiin 15 metrisestä asuntoauto, ihmeesti sillä oli ajettu 1,7 miljoonaa kilometriä ennen meitä eli pääsee sille mihin tahansa. Ja onhan se juhlavan kokoinen laitos eikä tila lopu.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: 13.4m linja-auto
Perävaunun kestävyyteen liittyvää
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... 7paYVkAj-8
Tuolta löytyy kätevä laskukaava.
Lisäks muistelin et asiaa on puitu muutama vuosi sitten:
viewtopic.php?t=6428
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... 7paYVkAj-8
Tuolta löytyy kätevä laskukaava.
Lisäks muistelin et asiaa on puitu muutama vuosi sitten:
viewtopic.php?t=6428
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.