Kulkurin hankinta
Kulkurin hankinta
Matkailuauto olis suunnnitteilla mihin sais reissuille auton taakse kyytiin myös. Mahdollisimman pitkä se pitäis olla sitten että sinne kaikki mahtuu. Mut taitaa rajat olla 2.55m/12-13m? Yhtä rakennettua tulikin jo käytyä vilkaseen oli vähä liian vanha eikä miellyttäny ittee. Mut seuraavaks suunnata tampereelle kattoon mitä 4k hintaa saa. Volvon b10m carrus star 302.
Tää olis nyt ensimmäinen iso oma auto mitä pitäis sitten omalla rahalla huoltaakkin. Niin mitä tollasesta linjurist osaa ostaes katsoo ja tarkastaa ettei heti oo iso remontti odottamas?
Ja eikö sitä nyt kotiin korjaukseenkaan saa ajaa C kortilla?
Tää olis nyt ensimmäinen iso oma auto mitä pitäis sitten omalla rahalla huoltaakkin. Niin mitä tollasesta linjurist osaa ostaes katsoo ja tarkastaa ettei heti oo iso remontti odottamas?
Ja eikö sitä nyt kotiin korjaukseenkaan saa ajaa C kortilla?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kulkurin hankinta
Ei saa ajaa C-kortilla linja-autoa.
302 on matala. Onks seki valmiiks rakennettu? 4K€ vaikuttaa aika vähältä...
Tuulilasi, renkaat, akut on isoja kertarytkäyksiä, jotka tsekkaamalla jo pääsee pitkälle. B10M ja Carrus (jos rosteri!) on ihan siedettävä paketti mut vuotaa katosta.
Vanhat mahurit (keski- /mahamoottori) savuttaa aina seisonnan jälkeen eka käynnistyksessä vähän, mut sen pitää kyl aika heti loppua. Jos savutus jatkuu, lähe menee. Tsekkaa kuinka öljyinen on maa siinä missä se on ollu parkissa.
Jousipussien kans tappeleminen on hanurista, etenki jos joutuu tekee lautasia. Onnistuuko hitsaaminen? Jos niitä jousilautasia / lätkiä ei oo ikinä vaihdettu, se on ihan just esissä ja ihan ällöttävää!
Ylipäänsä... hitsaamaan varmaan joudut jossain vaiheessa. Se on näissä kuitenki ”helppoa, selkeetä ja mukavaa” verrattuna korollan helmapellin vaihtoon. Osat maksaa paljon, mut käytettyjä on saatavilla hyvin ja melkein kaikki palikat on purettavissa ja huollettavissa. Jotenki. Mut ne on myös isoja ja painavia. Esim etukardaani-laturin vaihtotyöhön kandee varata moottoripyörätunkki sille laturille.
Kaikki pultit ja mutterit on isoja ja ruostunu tiukasti kii. Mikään ei aukee tappelematta. Raskaankaluston korjaamot lämmittää iha ekaks punaseks sen mutterin ja sit alkaa miettii avaamista. Ei välttämättä Ikean työkalut riitä.
Tilaa pitää olla. Suuri osa meistä rakentelee kuusenalusen korjaamossa, mikä asettaa omat haasteensa hommalle.
Mut siis halpaa ja hauskaa.
Lue täältä kaikki projektipäiväkirjat ja haku-toiminnolla lisää. Opi muitten virheistä ja triplaa budjetti. Aihioita saa halvalla ja liikkeelle pääsee kirpparin ja katsastuskonttorin kautta. Älä ala tekee valmista, vaan kamat räikkäliinalla seinään kii ja menoks. Hahmottuu sit ajan kanssa omat mieltymykset ja tilasuunnittelu. Tulee tehtyä vähemmän oman kädenjäljen purkua sillei.
Jos mahdollista, älä osta bussia vaan etsi puulaakijalkapallojoukkue ja liity siihen. Jos et voi välttää bussin ostamista, triplaa ostobudjetti ja ota joku asiantuntija (vaik tältä foorumilta) mukaan kattoo sitä. Sit välttämättömät kamat kyytiin ja reissuun heti. Pakkasilla on aikaa purkaa seiniä...
302 on matala. Onks seki valmiiks rakennettu? 4K€ vaikuttaa aika vähältä...
Tuulilasi, renkaat, akut on isoja kertarytkäyksiä, jotka tsekkaamalla jo pääsee pitkälle. B10M ja Carrus (jos rosteri!) on ihan siedettävä paketti mut vuotaa katosta.
Vanhat mahurit (keski- /mahamoottori) savuttaa aina seisonnan jälkeen eka käynnistyksessä vähän, mut sen pitää kyl aika heti loppua. Jos savutus jatkuu, lähe menee. Tsekkaa kuinka öljyinen on maa siinä missä se on ollu parkissa.
Jousipussien kans tappeleminen on hanurista, etenki jos joutuu tekee lautasia. Onnistuuko hitsaaminen? Jos niitä jousilautasia / lätkiä ei oo ikinä vaihdettu, se on ihan just esissä ja ihan ällöttävää!
Ylipäänsä... hitsaamaan varmaan joudut jossain vaiheessa. Se on näissä kuitenki ”helppoa, selkeetä ja mukavaa” verrattuna korollan helmapellin vaihtoon. Osat maksaa paljon, mut käytettyjä on saatavilla hyvin ja melkein kaikki palikat on purettavissa ja huollettavissa. Jotenki. Mut ne on myös isoja ja painavia. Esim etukardaani-laturin vaihtotyöhön kandee varata moottoripyörätunkki sille laturille.
Kaikki pultit ja mutterit on isoja ja ruostunu tiukasti kii. Mikään ei aukee tappelematta. Raskaankaluston korjaamot lämmittää iha ekaks punaseks sen mutterin ja sit alkaa miettii avaamista. Ei välttämättä Ikean työkalut riitä.
Tilaa pitää olla. Suuri osa meistä rakentelee kuusenalusen korjaamossa, mikä asettaa omat haasteensa hommalle.
Mut siis halpaa ja hauskaa.
Lue täältä kaikki projektipäiväkirjat ja haku-toiminnolla lisää. Opi muitten virheistä ja triplaa budjetti. Aihioita saa halvalla ja liikkeelle pääsee kirpparin ja katsastuskonttorin kautta. Älä ala tekee valmista, vaan kamat räikkäliinalla seinään kii ja menoks. Hahmottuu sit ajan kanssa omat mieltymykset ja tilasuunnittelu. Tulee tehtyä vähemmän oman kädenjäljen purkua sillei.
Jos mahdollista, älä osta bussia vaan etsi puulaakijalkapallojoukkue ja liity siihen. Jos et voi välttää bussin ostamista, triplaa ostobudjetti ja ota joku asiantuntija (vaik tältä foorumilta) mukaan kattoo sitä. Sit välttämättömät kamat kyytiin ja reissuun heti. Pakkasilla on aikaa purkaa seiniä...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kulkurin hankinta
Komppaan kyllä....halvalla tulee kallista. 4k kuulostaa pieneltä. Toisaalta pandemia on vapauttanut markkinat täyteen kelpo autoja. Kysele pieniltä liikennöitsijöiltä poistokalustoa. Saattaa löytyä priimaa pikkurahalla.
Halvempaa tämä on kuin Jenkkiautojen rassaaminen. Siedettävän kaasarin hinnalla rakentaa jo täysin varustellun kyökin linkun sisään.
Vinkkinä. Älä sisusta ennen kuin leimaat. Muuten saat keskeneräisen vierasmajan pihasi iloksi vuosikymmeniksi. Tarrakilvillä auringonlaskuun, mikäli tuon padan saisi nippuun...jne...jne
Halvempaa tämä on kuin Jenkkiautojen rassaaminen. Siedettävän kaasarin hinnalla rakentaa jo täysin varustellun kyökin linkun sisään.
Vinkkinä. Älä sisusta ennen kuin leimaat. Muuten saat keskeneräisen vierasmajan pihasi iloksi vuosikymmeniksi. Tarrakilvillä auringonlaskuun, mikäli tuon padan saisi nippuun...jne...jne
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Kulkurin hankinta
Siis tätä nyt katsomaan ainakin tänää https://m.nettikone.com/volvo/b10m/1951379
Olihan näitä 302 projekteja muillakin niin ei kai tuo liian matala ole että mahtuu sisällä seisomaankin?
Hitsaukset kaikki remontit tehään ite mitä vaan pystyy tekeen. Mitäs tollanen linjaauton lasin vaihto suunnillee kustantaa?
Olihan näitä 302 projekteja muillakin niin ei kai tuo liian matala ole että mahtuu sisällä seisomaankin?
Hitsaukset kaikki remontit tehään ite mitä vaan pystyy tekeen. Mitäs tollanen linjaauton lasin vaihto suunnillee kustantaa?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kulkurin hankinta
Mikä lasi? Tuulilasi pari tonnia, Virossa vähä halvempi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kulkurin hankinta
Viron puolelta saa vajaa 500€ lasin ovelle. Vironkielinen työkaverini hoiti viestiketjut. Suomi-englanti sekoituksella sai pari sataa korkeamman tarjouksen.
Tuo ilmon 302 saa minulta + pisteen perinteisestä vaihdekepistä - yksi vikapaikka vähemmän. Tuossa 302:ssa, kun pudottaa lattian niin keskiruumaan mahtuu tikkataulu lappeelleen. Siitä lähtee se kepistä tullut piste.
Tuo ilmon 302 saa minulta + pisteen perinteisestä vaihdekepistä - yksi vikapaikka vähemmän. Tuossa 302:ssa, kun pudottaa lattian niin keskiruumaan mahtuu tikkataulu lappeelleen. Siitä lähtee se kepistä tullut piste.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Kulkurin hankinta
Carrus 302/ Vector, sama kokoiset, yleensä 11-12 m mittaisia, korkeus n 3,2 m ja jos sutrakki katolla 3,5 m.Sisäkorkeus riittävä , keskimoottori auton tavaratila pääsääntöisesti takaosassa.Rosteri aikakauden 2 sarja oliko vm 95/96 alkaen.
Re: Kulkurin hankinta
Volvo on nyt nähty. Takana suhisi aika äkkii putos alas.
Yhdestä suuttimen reiästä ruikki jäähdytinnestettä ja sitä nopeen koeajon aikana ainaki pari desiä oli tullu koneen päälle. Oliskohan iso ja kallis homma korjata?
Vai voisko se olla suutinholkki vaan kun sielä vuotas?
Jos sen viel ostais kun muuten hyvältä vaikutti.
Yhdestä suuttimen reiästä ruikki jäähdytinnestettä ja sitä nopeen koeajon aikana ainaki pari desiä oli tullu koneen päälle. Oliskohan iso ja kallis homma korjata?
Vai voisko se olla suutinholkki vaan kun sielä vuotas?
Jos sen viel ostais kun muuten hyvältä vaikutti.
Re: Kulkurin hankinta
Ei suuttimen luota pitäis kyllä jäähdytin nestettä tulla. Oisko suuttimen paluuputki joka vuotaa?
Re: Kulkurin hankinta
Ei nuo kallita korjattavia ole , ellei ajettu nestevajauksella, suutinholkin vaihto? tai jokin muu tiiviste, onko tuossa ns vesisarja vai kansien välissä tiivisteet?Janneh kirjoitti: ↑07 Heinä 2020 18:05 Volvo on nyt nähty. Takana suhisi aika äkkii putos alas.
Yhdestä suuttimen reiästä ruikki jäähdytinnestettä ja sitä nopeen koeajon aikana ainaki pari desiä oli tullu koneen päälle. Oliskohan iso ja kallis homma korjata?
Vai voisko se olla suutinholkki vaan kun sielä vuotas?
Jos sen viel ostais kun muuten hyvältä vaikutti.
Alle kannattaa katso niin selviää alustan kunto ja mahd muut ,vuodot ym.
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Kulkurin hankinta
Tuossa piti olla kansipoka tehtynä kun soitin autosta, outoa
Re: Kulkurin hankinta
Aika paskaset oli kannet päällisin puolin et vähä epäilyttävää mut muuten se ois varmaa omaa matkaa päätynykki jos jäähärit pysys sisäs. Mut riittäs itelle ens alkuun pelkkä sisusta remontti...
Mutta jäin nyt miettimään noita koreja kun tuo on se 302 niin onko 502 ja 602 enemmän sisä korkeutta ja tavaratilaa enemmän? Kun ei tässä 302 ainakaan mitään muuta ollut kun moottoria luukkujen takana edessä. Niin onko isommissa koreissa tavararilaa moottorin päälläkin? Kun nyt olis loma ja aikaa tehdä jotaki.
Mutta jäin nyt miettimään noita koreja kun tuo on se 302 niin onko 502 ja 602 enemmän sisä korkeutta ja tavaratilaa enemmän? Kun ei tässä 302 ainakaan mitään muuta ollut kun moottoria luukkujen takana edessä. Niin onko isommissa koreissa tavararilaa moottorin päälläkin? Kun nyt olis loma ja aikaa tehdä jotaki.
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Kulkurin hankinta
Juurikin niin, matkustamon sisäkorkeus noissa lienee pääsääntöisesti aika samoissa (tuohon aikaan vielä koreja tehtiin paljon enemmän juuri asiakkaan speksien mukaan kuin nykyään joten erojakin voi olla) mutta se korin lisäkorkeus on yleensä tosiaan sitten ruumassa - 602:ssa mahtuu takarenkaan päälle 30+ cm korkea luukku joka matalammista koreista puuttuu, jne jne.
Ja tosiaan siis mahureissa myös moottorin päällä on korkeammissa koreissa tilaa, meillä on takamoottori joten siitä en osaa tarkemmin sanoa.
Ja tosiaan siis mahureissa myös moottorin päällä on korkeammissa koreissa tilaa, meillä on takamoottori joten siitä en osaa tarkemmin sanoa.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Re: Kulkurin hankinta
No nyt se on sitten hankittu ja matkalla kotiin
-
- Kippari
- Viestit: 57
- Liittynyt: 07 Tammi 2017 20:32
- Location: Retuperä Joutseno
Re: Kulkurin hankinta
Onnea hankinnasta, tee juttu projektiosastolle jos vaan jaksat
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kulkurin hankinta
Näin pitkä odotus, eikä kuvan kuvaa... kyllä ennen oli kunnollista
Re: Kulkurin hankinta
Siinä on nyt kotimatkalta eka kuva. Jatketaa projekti osiossa sitten kun työreissuilt kerkiää.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Kulkurin hankinta
Itse tästä ja kauppaa hieroin myös. Mutta kun en edes katsomaan kerennyt niin jäi sitten kesken..käsirahalla ja suht hyvään hintaan lupas mutta näkemättä en uskaltanut siirrellä käsirahoja. Vikalista myös vähän arvelutti kun ei mitään niistä oltu korjattu..tosin tämän hintasissa taitaa olla kaikissa laittoa enemmän tai vähemmän☺
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kulkurin hankinta
Hyvähyvä!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kulkurin hankinta
Alkaa olla aihiot niin nättejä, että melkein pakko on paalauttaa tuo omani ja aloittaa alusta....tai jotain. Tervetuloa harrastamaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Kulkurin hankinta
Juu ja sitte tulis nykymaailman hienouksia joille ei taas normijamppa juuri korjaile jos tai kun joki hajoa matkalla.Rosvolinna kirjoitti: ↑28 Heinä 2020 15:50 Alkaa olla aihiot niin nättejä, että melkein pakko on paalauttaa tuo omani ja aloittaa alusta....tai jotain. Tervetuloa harrastamaan.
Toinen taas että jos tasalattia,eristetty niin aika savotta ne tehdä ja vesi,sähkö ja sisustustyöt päälle.
Aihiosta kun aihiosta saa nätin,se vaatii vaan hyvän maalin ja hieman lahjoja suunnitella ulkokuoreen vaikka ja mitä täysin lompakosta kiinni.