Puntaroidaan homman järkevyyttä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Puntaroidaan homman järkevyyttä
Taustaa:
Rölli B10M on seissyt viimeiset kaksi-kolme vuotta vierasmajana kotitalomme pihassa. Vieraita ei ole näkynyt. Muutama suvi sitten tulin hommaneeksi kesämökin ja loma-autoilut jäivät.
No aluksi ajattelin, että teen mökille linja-auton mentävän parkkipaikan. Jäi tekemättä, mökissä on tilaa vieraille. Vieraita on näkynyt. Parkkipaikka tuli tehtyä ja tänä suvena siihen tulee yksi nurkissani lojuva asuntovaunu vierasmajaksi.
Rölli edelleen leimattomana pihassa kesäkeittiönä. Ei siinä mitään suurempaa teknistä laittoa ole, mutta jarrupaperit + leimaus on yksi rahareikä lisää. Auto saa seistä. Olen sitä säännöllisesti käyttänyt ja pihatiellä vekslannut.
Se mikä eniten sapettaa on siihen käytetty työtuntien määrä - lähinnä sisustukseen. Sormet verellä ja joka detalji pieteetillä laitettu. Logiikalla sen minkä purkaa niin viimeisen päälle laittaa uutta. Ei mitään ökyä, mutta venetyylistä funktionalismia. On siellä pari messinkikomponettiakin.
Ajatus / kysymys
Mieleen juolahti, jos purkaisi sisustan, kyökin, kaapistot, sohvat, kerrossängyt ja pulttaisi ne uuteen aihioon. Samalla siirtyisi vertit ja vesitankit + vessa. Onko kukaan tehnyt vastaavaa projektia? Ymmärrän kyllä, ettei siinä ole järkeä, jos kalut ovat kuormalavoista ja melamiinikaapeista koostuvaa. Röllissä kamat ovat täyspuuta, alumiinia, kovapuuta, rosteria. Joten pidän niitä huomattavasti arvokkaampina kuin itse alustaa.
Tässä skenaariossa kalut menisivät talliin varastoon ja B10M menisi paaliin tai jollekin vielä hullummalle pihantäytteeksi.
Likviditeettini ei anna myöden tehdä kokonaan uutta projektia. Tuntuisi, että koronamaailmassa olisi tarjoolla edukkaita aihioita. Röllin ehostuksen hinnalla saisi jo komean aihion.
Seuraava aihio voisi hyvin maata pihassa kymmenen vuotta niin kuin Röllikin. Uskon, että aktiivisia ajovuosia on vielä edessa, mutta ilman autoa harrastus saattaa jääda pelkäksi palstan selailuksi.
Rölli B10M on seissyt viimeiset kaksi-kolme vuotta vierasmajana kotitalomme pihassa. Vieraita ei ole näkynyt. Muutama suvi sitten tulin hommaneeksi kesämökin ja loma-autoilut jäivät.
No aluksi ajattelin, että teen mökille linja-auton mentävän parkkipaikan. Jäi tekemättä, mökissä on tilaa vieraille. Vieraita on näkynyt. Parkkipaikka tuli tehtyä ja tänä suvena siihen tulee yksi nurkissani lojuva asuntovaunu vierasmajaksi.
Rölli edelleen leimattomana pihassa kesäkeittiönä. Ei siinä mitään suurempaa teknistä laittoa ole, mutta jarrupaperit + leimaus on yksi rahareikä lisää. Auto saa seistä. Olen sitä säännöllisesti käyttänyt ja pihatiellä vekslannut.
Se mikä eniten sapettaa on siihen käytetty työtuntien määrä - lähinnä sisustukseen. Sormet verellä ja joka detalji pieteetillä laitettu. Logiikalla sen minkä purkaa niin viimeisen päälle laittaa uutta. Ei mitään ökyä, mutta venetyylistä funktionalismia. On siellä pari messinkikomponettiakin.
Ajatus / kysymys
Mieleen juolahti, jos purkaisi sisustan, kyökin, kaapistot, sohvat, kerrossängyt ja pulttaisi ne uuteen aihioon. Samalla siirtyisi vertit ja vesitankit + vessa. Onko kukaan tehnyt vastaavaa projektia? Ymmärrän kyllä, ettei siinä ole järkeä, jos kalut ovat kuormalavoista ja melamiinikaapeista koostuvaa. Röllissä kamat ovat täyspuuta, alumiinia, kovapuuta, rosteria. Joten pidän niitä huomattavasti arvokkaampina kuin itse alustaa.
Tässä skenaariossa kalut menisivät talliin varastoon ja B10M menisi paaliin tai jollekin vielä hullummalle pihantäytteeksi.
Likviditeettini ei anna myöden tehdä kokonaan uutta projektia. Tuntuisi, että koronamaailmassa olisi tarjoolla edukkaita aihioita. Röllin ehostuksen hinnalla saisi jo komean aihion.
Seuraava aihio voisi hyvin maata pihassa kymmenen vuotta niin kuin Röllikin. Uskon, että aktiivisia ajovuosia on vielä edessa, mutta ilman autoa harrastus saattaa jääda pelkäksi palstan selailuksi.
- Liitteet
-
- 20200607_125516.jpg (189.04 KiB) Katsottu 9343 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Aivan samat ajatukset täälläkin.
Jäämeri Express seisoo pihalla leima kylmänä, takapyörä irti ja ilmajousitus pois purettuna. Bussissa on lämmintä, mukavaa, ja se on hieno hyvin varusteltu auto. Sillä on tehty hienoja reissuja 17 vuotta.
Aika on syönyt sitä takapyörien luota pahasti. Ilmajousituksen uusiminen paljasti runkoremontin tarpeen ja takaosan alustaputkien vaihtotarpeen. Menin siniselle ja pyysin listaamaan kaikki osat mitä siihen uutena saa taka-akselistoon. Listattiin ja etsittiin lisää osia brasiliaa myöten mutta tulos oli lähes nolla: iskarin korvakko ainoa osa mitä on enää saatavilla. Volvo on kuitenkin säilyttänyt konepiirustuksia eri osista joten sain tuikitärkeistä jousipalkeiden kiinnitysrenkaista käsin piirretyt konepiirustukset, joilla saatiin töissä tehtyä 3d tiedostot CNC koneelle ja osat sitten tekeille koneistamoon. Ilmasäiliöt sain ostettua Skubalta ja iskarit tuli ensin neljä väärää mutta nyt olisi löytynyt jo kaksi oikean mallistakin. Uudet palkeet sain tilattua AutoDocilta vuosi sitten. Näiden jälkeen taakse ei jää mitään vanhaa.
Investoin kalliiseen hitsauskoneeseen ja ostin pakettiauton jolla voi kuskailla osia. Näiden hinnalla olisi saanut uuden aihion. Innostuin jo yhdestä lahtikosta mutta onneksi se oli liian pitkä nykylainsäädäntöön eikä ollut teknisesti juurikaan parempi kuin Jäämeri Express.
Uuden bussin rakentaminen on valtava työmaa. Tiedän sen, 7 erittäin laajaa bussiprojektia on viety läpi ja parasta aikaa kaksi valmistumassa juhannukseksi. Koska tiedän miten hyviä voi bussit olla, on vaikea tehdä itselle huonompaa bussia. Mikä tahansa ei kelpaa millään mutta rahaakaan ei ole määrättömästi omaan bussiin laittaa.
Taidan silti antaa Jäämeri Expressille uuden elämän. Teen siihen täydellisen remontin taakse ja uusin sisäkaton ja ruiskueristän puuttuvat osat.
Puntari kääntyy kuitenkin mekaanisen aikakauden ylläpitoon, tekniikan aikakauteen jolloin presidenttinä oli Kekkonen ja satamissa höyrylaivoja.
Jäämeri Express seisoo pihalla leima kylmänä, takapyörä irti ja ilmajousitus pois purettuna. Bussissa on lämmintä, mukavaa, ja se on hieno hyvin varusteltu auto. Sillä on tehty hienoja reissuja 17 vuotta.
Aika on syönyt sitä takapyörien luota pahasti. Ilmajousituksen uusiminen paljasti runkoremontin tarpeen ja takaosan alustaputkien vaihtotarpeen. Menin siniselle ja pyysin listaamaan kaikki osat mitä siihen uutena saa taka-akselistoon. Listattiin ja etsittiin lisää osia brasiliaa myöten mutta tulos oli lähes nolla: iskarin korvakko ainoa osa mitä on enää saatavilla. Volvo on kuitenkin säilyttänyt konepiirustuksia eri osista joten sain tuikitärkeistä jousipalkeiden kiinnitysrenkaista käsin piirretyt konepiirustukset, joilla saatiin töissä tehtyä 3d tiedostot CNC koneelle ja osat sitten tekeille koneistamoon. Ilmasäiliöt sain ostettua Skubalta ja iskarit tuli ensin neljä väärää mutta nyt olisi löytynyt jo kaksi oikean mallistakin. Uudet palkeet sain tilattua AutoDocilta vuosi sitten. Näiden jälkeen taakse ei jää mitään vanhaa.
Investoin kalliiseen hitsauskoneeseen ja ostin pakettiauton jolla voi kuskailla osia. Näiden hinnalla olisi saanut uuden aihion. Innostuin jo yhdestä lahtikosta mutta onneksi se oli liian pitkä nykylainsäädäntöön eikä ollut teknisesti juurikaan parempi kuin Jäämeri Express.
Uuden bussin rakentaminen on valtava työmaa. Tiedän sen, 7 erittäin laajaa bussiprojektia on viety läpi ja parasta aikaa kaksi valmistumassa juhannukseksi. Koska tiedän miten hyviä voi bussit olla, on vaikea tehdä itselle huonompaa bussia. Mikä tahansa ei kelpaa millään mutta rahaakaan ei ole määrättömästi omaan bussiin laittaa.
Taidan silti antaa Jäämeri Expressille uuden elämän. Teen siihen täydellisen remontin taakse ja uusin sisäkaton ja ruiskueristän puuttuvat osat.
Puntari kääntyy kuitenkin mekaanisen aikakauden ylläpitoon, tekniikan aikakauteen jolloin presidenttinä oli Kekkonen ja satamissa höyrylaivoja.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Onhan se ikävä tosi, että itselle rakennetusta autosta ei tahdo saada myydessä sellaista korvausta, että olisi järkeä luopua.
Varsinkin jos autolla alkaa olla ikää, vahvasti näkyy, että väki rakentaa 90-luvun lopun jopa reilusti 2000-luvun aihioista.
Seisomalla ei taas sisusta ja varustelu ainakaan parane eikä arvo muutu kuin yhteen suuntaan.
Jos ei meinaa pihassa seisottaa odottamassa käyttöä, niin ei välttämättä ole ihan pöljä ajatus purkaa kaikki järjellisesti hyödynnettävissä oleva talteen ja kaupata loppu pois tai pistää lusikka-aihioiksi.
Se on sitten toinen tarina, että onko ne tavarat edelleen varastossa vuosikymmenen päästä, vai onko tullut tehdyksi uusi auto.
Ei tästä nyt tainnut olla alkuperäiseen ongelmaan mitään apua
Oman auton suhteen sävelet on aika selvät.
Jos käyttö loppuu, niin varmaan kuusakoski kutsuu.
70-luvun etumoottoriauto ei kiinnosta ketään, ei ainakaan sellaisella hinnalla, että varustelusta saisi mitään.
Jos taas purkaa ilpit, vertit, keittiöt yms. pois, niin ei se kelpaa kelleen enää
Varsinkin jos autolla alkaa olla ikää, vahvasti näkyy, että väki rakentaa 90-luvun lopun jopa reilusti 2000-luvun aihioista.
Seisomalla ei taas sisusta ja varustelu ainakaan parane eikä arvo muutu kuin yhteen suuntaan.
Jos ei meinaa pihassa seisottaa odottamassa käyttöä, niin ei välttämättä ole ihan pöljä ajatus purkaa kaikki järjellisesti hyödynnettävissä oleva talteen ja kaupata loppu pois tai pistää lusikka-aihioiksi.
Se on sitten toinen tarina, että onko ne tavarat edelleen varastossa vuosikymmenen päästä, vai onko tullut tehdyksi uusi auto.
Ei tästä nyt tainnut olla alkuperäiseen ongelmaan mitään apua
Oman auton suhteen sävelet on aika selvät.
Jos käyttö loppuu, niin varmaan kuusakoski kutsuu.
70-luvun etumoottoriauto ei kiinnosta ketään, ei ainakaan sellaisella hinnalla, että varustelusta saisi mitään.
Jos taas purkaa ilpit, vertit, keittiöt yms. pois, niin ei se kelpaa kelleen enää
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 393
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Meillä kun rouva pitää kirjaa kaikesta, ni oikee kamalalta tuntuu ku kattoo mitä on menny rahaa Tyssikkään.
Myydessä ei saisi edes murto-osaa takasin, ni ei voi muuta ku ajella.
Tänään taas kurvasin sen pajalle katsastukseen, toivottavasti ei mitään kamalan kallista...
Myydessä ei saisi edes murto-osaa takasin, ni ei voi muuta ku ajella.
Tänään taas kurvasin sen pajalle katsastukseen, toivottavasti ei mitään kamalan kallista...
-Pikavuoro Gibraltarille-
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Jos itse auto alkaa olla loppu, niin en mä näe sitä auton vaihtoa niin pahana.. Tosin mulla on toistaiselksi alle yhden valmistuneen bussin kokemus, eli en sitten tiedä olenko sen suhteen hyvä arvioimaan, mutta ainakin nykyisessä projektissa tuntuu eniten hidastavan (oman laiskuuden lisäksi) se loputon suunnitteleminen, ja suunnitelman puutteesta johtuvat takapakit. Toisaalta, enpä tiedä tulisiko siitä uudesta bussista kuitenkaan samanlainen kuin nykyisestä, niin että sisustan voisi sellaisenaan, suuremmin ajattelematta heittää uuteen.. Tietysti tuohonkin vaikuttaa mitä sille sisustalle tekee, runkopatja ja mikrouuni ei hirveää työtä teetä.
Sinänsä kulkurin rahallista arvoa on turha miettiä, varusteista saa myydessä jotain jos ne purkaa ja myy irtona, kokonaisuutena arvo on ihan olematon verrattuna hankintahintaan.
Itse auto on kulkurimuutoksen jälkeen täysin arvoton (ts. arvo on pienempi kuin romiksen kilohinta), koska kulkurina arvo muodostuu siitä kulkuriosuudesta, ja bussi se ei enää ole..
Sinänsä kulkurin rahallista arvoa on turha miettiä, varusteista saa myydessä jotain jos ne purkaa ja myy irtona, kokonaisuutena arvo on ihan olematon verrattuna hankintahintaan.
Itse auto on kulkurimuutoksen jälkeen täysin arvoton (ts. arvo on pienempi kuin romiksen kilohinta), koska kulkurina arvo muodostuu siitä kulkuriosuudesta, ja bussi se ei enää ole..
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Parina ensimmäisenä vuotena tuli laskettua projektin kustannuksia. Se jäi kun suurimmat investoinnit tuli tehtyä. Tämän jälkeen autoa tuli laitettua "kaappi kerrallaan" tyylillä. Meni enemmänkin puutoiden puoleen ja kori jäi vähemmälle huomiolle.
Viisi vuotta sitten auto oli kovimmassa käytössä ja kilometrejä + yöpymisiä kertyi. Niin vapaa-ajalla kuin työtehtävissäkin. Silloin se ei mielestäni maksanut mitään. Nyt on asia toisin; jokainen lantti on liikaa.
Uuteen laittaisin varmaankin saman tyylisen pohjaratkaisun. Ehkä takavessalla, jos siinä sellainen on oletuksena. Keski-ovi ja matkustamo/asuinosa 50/50 jaolla. Mikäli metrejä olisi pari lisää, voisi toinen kerrossänky mahtua leiskaan.
Tuo minibussi Sprinteri konsepti tuntuu toimivan meidän perheelle tätä nykyä. Mahtuu mukaan tutut ja tuntemattomat omien lisäksi.
No - pari aihiota on tähdellä merkitty ja voihan sitä kesää käyttää renkaiden potkimiseen. Ei sattuisi kenelläkään olemaan nurkissa 602 rahtiperällä ja vähillä kilometreillä.
Viisi vuotta sitten auto oli kovimmassa käytössä ja kilometrejä + yöpymisiä kertyi. Niin vapaa-ajalla kuin työtehtävissäkin. Silloin se ei mielestäni maksanut mitään. Nyt on asia toisin; jokainen lantti on liikaa.
Uuteen laittaisin varmaankin saman tyylisen pohjaratkaisun. Ehkä takavessalla, jos siinä sellainen on oletuksena. Keski-ovi ja matkustamo/asuinosa 50/50 jaolla. Mikäli metrejä olisi pari lisää, voisi toinen kerrossänky mahtua leiskaan.
Tuo minibussi Sprinteri konsepti tuntuu toimivan meidän perheelle tätä nykyä. Mahtuu mukaan tutut ja tuntemattomat omien lisäksi.
No - pari aihiota on tähdellä merkitty ja voihan sitä kesää käyttää renkaiden potkimiseen. Ei sattuisi kenelläkään olemaan nurkissa 602 rahtiperällä ja vähillä kilometreillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Mulla ois Kausalassa yks mahurivolvo...
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Siinä on ainakin yksi uusi hydrauliikkaletku, jota Röllissä ei ole.
- Liitteet
-
- 20200608_100527.jpg (67.54 KiB) Katsottu 9192 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Mikä tää o? Uus Rölli?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Saattaa olla, on siinä uusi kuskin pikkuikkuna, akut tyhjänä, puoli vuotta seisoneena, ikkunat täynnä vettä. Leveydessä vielä hieman ?. jos on 2.6m niin jää toiselle. Leimaaki on vielä jäljellä, mutta korona söi vähätkin ajot ja ei mahdu konttiin afrikanrahtausta varten
Ei sovi vielä pihaan - pitää Rölli paalata ensin. Ei kiirettä valmiissa maailmassa tai puuttuu siitä listat vielä sekä lopputarkastus.
Ei sovi vielä pihaan - pitää Rölli paalata ensin. Ei kiirettä valmiissa maailmassa tai puuttuu siitä listat vielä sekä lopputarkastus.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Uusi kuskin pikkuikkuna on jo ostoperuste!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Tuossa kuvassa näkyy se uusi ikkuna. Vanhankin saa varmasti mukaan mikäli se löytyy mijoonalaatikosta. Yllättävän siistissä kunnossa tuo auto oli sisältä, mutta monta rahareikää oli siinä paikkaamatta. Lisäksi kyljessä on muutama Punton-mentävä kosmeettinen haitta.
Itse jotenkin arvostan myyjää , joka pitää akut latingissa - jotta potentaalinen hullu voisi rutisuttaa synkrovikaista lootaa ja kiertää korttelin muutenkin kuin hinurin rusetissa.
En tiedä menenkö katsomaan uudestaan. Pitää varmaan soittaa ensin ja kysellä kiertääkö pata ihan avaimesta?
Edelleen 602-rahtiperä hukassa...tahtoo keltaisia ruotsinkahvoja vintille.
Itse jotenkin arvostan myyjää , joka pitää akut latingissa - jotta potentaalinen hullu voisi rutisuttaa synkrovikaista lootaa ja kiertää korttelin muutenkin kuin hinurin rusetissa.
En tiedä menenkö katsomaan uudestaan. Pitää varmaan soittaa ensin ja kysellä kiertääkö pata ihan avaimesta?
Edelleen 602-rahtiperä hukassa...tahtoo keltaisia ruotsinkahvoja vintille.
- Liitteet
-
- pikkuikku.JPG (27.32 KiB) Katsottu 9054 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Tosi siisti sivuikkuna! Kannattaa!
Käy hakee katontiivistyskamat valmiiks.
Lisäpisteitä kattopitkien anti-zombie -suojahaarukoista!
Ei sitä Ykkösrölliä kande eka hävittää. Paljon vähemmällä vaivalla pääset ku ajat katiskat vierekkäisiin ruutuihin ja äkkiä, naps vaan, siirrät sisustan kuivana kakkoseen. Ethän sä ikinä löydä niitä enää jos ne menee navetanvintille varastokirjanpitoon eka.
Ykkösröllistä saa mökille vähällä vaivalla kivan kasvihuoneen.
Käy hakee katontiivistyskamat valmiiks.
Lisäpisteitä kattopitkien anti-zombie -suojahaarukoista!
Ei sitä Ykkösrölliä kande eka hävittää. Paljon vähemmällä vaivalla pääset ku ajat katiskat vierekkäisiin ruutuihin ja äkkiä, naps vaan, siirrät sisustan kuivana kakkoseen. Ethän sä ikinä löydä niitä enää jos ne menee navetanvintille varastokirjanpitoon eka.
Ykkösröllistä saa mökille vähällä vaivalla kivan kasvihuoneen.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Puntaroidaan homman järkevyyttä
Ykkösröllissä kasvaa sammalta kattokourussa ja basilika keittiössä sulassa sovussa ruukkusalaatin kanssa.
Nuo Röllin kalusteet ovat lähes kaikki kiinni penkkikiskossa tai muutamalla porakärki-torxilla kattopalkeissa. Pari akkua kuluu, jos ne irti mielii. Tämä oli mielessä jo projektin alkuvaiheessa 2010. No vessakoppiin jäisi laminaatit seinille, mutta teak-lattia nousisi lihalaatikkoon. Samoin mahonkiset kyökki/makkarikaapinovet runkoineen teipattaisiin oransilla myös.
Nuo Röllin kalusteet ovat lähes kaikki kiinni penkkikiskossa tai muutamalla porakärki-torxilla kattopalkeissa. Pari akkua kuluu, jos ne irti mielii. Tämä oli mielessä jo projektin alkuvaiheessa 2010. No vessakoppiin jäisi laminaatit seinille, mutta teak-lattia nousisi lihalaatikkoon. Samoin mahonkiset kyökki/makkarikaapinovet runkoineen teipattaisiin oransilla myös.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun