Paras aihio matkakodin tekoon

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hei
Olen uusi jäsen ja aikoinaan reissaillut pienemmillä matkailuautoilla ja nyt rupesi kiinnostamaan nämä linja auto projektit.

Eli mikä olisi paras aihio malli tehdä tuommoinen matkakoti?

Merkki
Sen verran on nyt tietoa että volvo ja skania parhaita suomessa varaosien kannalta mutta onko niiden suhteen paljon eroa kulutus,kestävyys,huollot ja onko joku vuosimalli missä tullut parannuksia?

Kori
Max 12m pitkä mutta mites nuo lyhyemmät mallit onko kulutuksissa tai ajettavuudessa paljon eroa koska periaatteessa hieman lyhyempikin käy?

Perä
Perävälityshän vaikuttaa myös kulutuksee eli missä malleissa olis harvin perä tai olisiko tyyris vaihtaa se harvempaan?

Vaihteisto
Vaihteistona automaatti olisi mukava mutta onko niitä vain noissa kaupunki malleissa joissa taas tiheä välitys suhde ja onko manuaali vs automaatti muuten suuria eroja kulutus,kestävyys,yms?

Koppa
Mitkä mallit on ruosteen suhteen huolettomimpia
Joissakin käytetään alumiinia rosteria yms?

Alusta
Kirjasto autot oli kait tasalattialla mutta onko rakentamisen suhteen sillä kuinka suuri merkitys?

Ja jotka näitä tehneet niin hinta osviittaa mitä materiaaleihin menee eli lämmitys,vesi,viemäröinti,keittiö koneet,kaasu,aurinkopaneeli yms

Kiitos etukäteen vinkeistä koska aivan alkutaipaleella tämä niin aihion valinnassa voi jo tulla kalliita virheitä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noniin sen verta sain kaivettua tietoa että volvo b12 ja skania 113 ilmeisesti parhaita aihioita joista toi b12 parempi koska niissä ei rungoissa ruosteongelmaa koska ovat tehty rosterists.

Eli pitääkö tuo nyt paikkansa että volvo b12 alusta olis parhaimpia aihioita aloittaa etsintä?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ruotsalainen alusta, 10m vie sen saman kuin isompikin ja on yhtä leveä - ei mahdu kuitenkaan parkkiruutuun - litra sinne toinen tänne. Turisti vie vähemmän kuin kaupunkiauto. Rosteri tai alumiini kuori peittää mustanraudan alleen, joten hitsaamista saattaa olla luvassa silti - ei kannata pelätä - se kannattaa opetella.

Kirjastoautossa ei ole ikkunoita. Se voi olla niin plussa kuin miinus. Tasalattia on yliarvostettu kamat tulee kuitenkin reunoille. Osatasaus on uusi musta.

1/3 alustaan 2/3 varusteluun - näin minulla. Tarvikkeisiin ja rakentamiseen hupenee huomattavasti enemmän rahaa kuin villeimmissä skenaarioissaan budjetoi.

Halvalla tässä harrastuksessa ei pääse. Tulee kilometrille hintaa - menee samaan kategoriaan kuin veneily. Harva sitä ammatikseen tekee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Paras aihio matkakodin teko

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Suomi korit ehkä parhaita :: Carrus korin osat” ruostumattomia” ja Lahden alumiiniä noidenkanssa pärjää paremmin kuin euroopan korien...
Scania runko ehkä ruostuu herkemmin kuin volvon ( volvon runko ei ruostumatonta!) ,mutta yskilöitä löytyy molemmista,
yli 10 v vanhat alustat kannattaa tarkistaa ja yli 25 vuotiaat vaatii todenäköisesti toimenpiteitä ellei jo tehty.

Toivottavasti seuraavaan textiin ottaa kantaa joilla rakentelukokemusta ( ex busseista) , oma mielipide auton ensi
10 vuoden aikana tehdyt alustanhuoltotyöt ( pesut,ruosteenesto käsittelyt) jos tekemättä työllistää myöhemmin,...Lisäksi maa jossa ollut vaikuttaa ( muistaakseni joku kirjoitti suomiauton alustat parempia mitä pohjoisemmassa olleet, ts vähemmän suolatulla teillä)

Auton merkki? oma hankinta 1. manni oli tarkoitus ostaa ( osittain johtu tuttu tekniikka & neoplan kiinnostus) tai 2. volvo, 3. scania /mersu, (nyt scania kuitenkin on pihassa) Polttoaineen kulutus yli 15——45 tuolle välille sopii suurinosa, riippuu ajomäärästä kannattaako huomoida hankittaessa. ( scaniat,volvot joissa 80 km/h moottorinkierrokset 1200-1400 maantie
ajossa 19-25 litran luokassa kelistä kuormasta riippuen)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rosterinen alustarunko on Volvoista vain B12M ja B12B -malleissa, eli 12-litran maakavan moottorin malleissa. B12 ilman jälkikirjainta on ihan eri asia.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Joo noi volvo b12m tai b12b vois olla loppupeleissä hieman huolettomampia ton rosterin takia ja eikös m oo keskimoottorilla ja b takamoottorilla joten periaatteessa aivan sama jos ei takaosaan tarvi mitään isompaa säilytys tilaa.

Koreja jo opiskelin kans ja carrus ois hyvä kun myös rosteria mutta mites sitten nuo alumiiniset?
Niitähän on useampaa ja mitäs eroa käytännössä on kuin paino?
Ja paljokos tuo painoero on kiloissa ja käytännössä?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Painoeroa ei ole käytännössä ollenkaan oli sitten rautaa tai alumiinia. Alumiinilla ainevahvuutta tarvitaan sen verran enemmän.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti koriset on alumiinia. Niistähän ei lopu kori koskaan. Ei valu ruostetta listojen alta kuten rosteri carruksissa. Carrus on luottamut materiaalinsa jopa niin paljon että sitä ei ole nurjalta puolelta maalattu ollenkaan. Niinpähän on pintaruoste kimpussa jo 10 vuotiaasta bussista lähtien.

Oon rakentanut yhden alumiinikorisen ja kolme Volvon B12B rosterikoppaa. Neljäs Volvo tekeillä Hyvä niistä on matkakoti tehdä.

Silti haaveilen 90- luvun Eagle 560 korista. On sitten helpon näköinen rakenne siinä ilman liian monimutkaista teknikkaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Olliboy
Tosi harrastaja
Viestit: 41
Liittynyt: 12 Maalis 2013 16:57
Truck: Volvo 9700HD
Location: Liminka

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Olliboy »

Komppaan naapurikylän miestä, meillä kulkineessa Eagle 560 kori ja helpottaa rakentelua kun saa koko kyljen auki keulasta perään. Kattovuotoja oli joita oli tosi hankala paikallistaa, mutta taitaapi olla kaikissa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Sen verta palaan vielä alustaan.

Eli vaihtoehdot volvo b12b ja b12m

Oisko että jos takasäilytys tilaa tarvii niin m ja jos ei niin b?

Eli onko käytännön/huoltojen/rakentelun suhteen eroja kumpi noista on?

Ja muutenkin mielipiteitä noiden eroista!
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mahuri on hieman vakaampi ajaa, mutta jos ei talvikäyttöön, niin asialla ei ole käytännössä merkitystä. Liukkailla sillä on vähän isompi merkitys, toisaalta takamoottorinen antaa hieman paremmin pitoa vetopyörille.

Tuupparissa on myös enemmän tilaa varusteille. Vaikka korkeakorisessa mahurissa onkin myös akseleiden välissä tavaratiloja, niitä ei voi hyödyntää kuin suht pienen osan varusteluun, koska moottorin ja vaihteiston huollon takia tavaratilan pohja muodostuu avattavista kansista, ei kovin paljoa jää tilaa kiintesti asennettaville laitteille, tai vesisäiliöille.

Jos asialla ei ole sulle markitystä, niin sen koneen sijainnin voi jättää huomioimatta, ja keskittyä vaan sopivan aihion etsimiseen, riippumatta koneen paikasta.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Sopivasti kuormattuna ei ajotuntumasta erota B12M:ää ja B12B:tä. Laittaa vaikka vesisäiliöt tai muuta painavaa takamoottorisen tavaratilan etupäähän, niin tulee kiva. Jos ei ajoneuvonkuljetustallia ole tarkoitus perään rakentaa, valitsisin takamoottorisen. Jossain korimerkeissä keskimoottorin ääni harmittaa kuljettajaa ja matkustajia, 9700:ssa ei niinkään.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hoksasin just että noi b12b ja b12m on leveydet 2550mm eli ei voi katsastaa asuntoautoksi.
Eikös max mitat oo 2500mmx12000mm?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ei ku joo taitaa ollakki normimuutos 2550x12000mm?

Mutta siitä tuliki mieleen että mites pituus lasketaan jos auto 12000mm ja laitat ylös taakse ilmalämpöpumpun ulkoyksikön niin muuttuuko pituus sen mukaan vai pysyykö se samana.

Samahan voi tulla vastaan esim autolautoilla yms kun hinnat pituuden mukaan.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

2550mm saa olla nykyään leveys muutama vuosi sitten muuttui. Ilppi perässä kasvattaa sen auton pituutta juuri sen ilpin verran jos nyt sattuu mittaajaa se kiinostamaan.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ilpin voi laittaa kiinni mittauksen jälkeen. Sivuluukussa se olisi parempi. Perässä kerää lunta ja rapaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Onkos noita volvon b12b alustaisia tehty lahtelaisten koreilla vai onko lahtelaisten kori valmistus lopetettu pahimmoilleen kun noi b12b alustat tullu markkinoille?

Ei ainakaan näkyny mitä pikaisesti etsin moista yhdistelmää.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

On tehty lahtelaisellakin korilla, mutta harvinaisempia. Paunulla on parikymmentä kappaletta, ei ole tainnut yhtäkään vielä poistua heidän ammattikäytöstä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ok mille vuosille noita on valmistettu ja millä kori nimikkeillä?

Noita carruksen ruostumattomia korejahan olis kyllä paremmin mutta mietityttää hieman se niiden ruostuminen.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 510
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Timppa »

En ole tuommoista rst. koriputkien ruostumista tavannut , se pieni haiku taitaa lähteä rätillä pois , sivulistojen ruuvit on kyllä vetäny ruskeeksi 24 vuodessa .
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Ahaa kun tuolla aijemmin joku kirjoitti että alumiinikopat ei lopu koskaan mutta esim rosteri carruksen kopat alkaa ottaan pintaruostetta jo 10v jälkeen.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Lahdessa tehtiin koreja B12M:n päälle Eagle-nimellä, joskus kauppiailla nimenä on Lahtikin. Valmistusvuodet oli 2001-2007.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 24 Marras 2018 18:56 Ahaa kun tuolla aijemmin joku kirjoitti että alumiinikopat ei lopu koskaan mutta esim rosteri carruksen kopat alkaa ottaan pintaruostetta jo 10v jälkeen.
Ainakin kuorma-autojen tavaralokeroita joita on rosteripellistä tehty näkee ohuessa punertavassa pintaruosteessa, mutta se pintaruoste tulee siihen ympäristöstä, siis ihan jopa muista autoista. Jos sen putsaa se on ihan kirkas jälleen.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Akkukotelot kannattaa katella, siellä ei näy rosteria missään bussissa ja ovat ihan hirveitä. Paitsi että eihän ne kattelemalla korjaannu :)

B12B malleja oon varustellut useita, yksi työn alla parasta aikaa. Ihan halpoja huollettavia ne ei ole, mm takasatulan ku laittaa niin pitää taas tienata pitkään.

Mutta aivan mahtavia ajaa ja tehokkaita vehkeitä. Pystyy tekemään ohjelmoinnin 500 hevosvoimaan ja varmaan enemmänkin mutta se on hieno tunne kun ensin lähdetään ylöspäin ja sitten eteenpäin. Vanhoilla kymppivolvoilla ihan tuollaisia tuntemisia ei pääse kokemaan... Mutta varmoja laitteita ne on ja oikein halpoja ylläpitää verrattuna uudempiin
Tulevaisuus on sähköinen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no noissa volvon b12b ois rosteri rungot mutta jos nyt oikein oon katellu niin alumiinikoppasia lahtelaisia on hankala löytää ja taas rosterisia carruksia vois löytyä paremmin.

Mitäs ikäluokkaa pitäis mettästää jos etsii rosterirunkoista b12b jossa lahtelainen alumiini tai carruksen rosteri koppa?
Vastaa Viestiin