Sivu 1/4

Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 21 Marras 2018 00:14
Kirjoittaja eagless
Hei
Olen uusi jäsen ja aikoinaan reissaillut pienemmillä matkailuautoilla ja nyt rupesi kiinnostamaan nämä linja auto projektit.

Eli mikä olisi paras aihio malli tehdä tuommoinen matkakoti?

Merkki
Sen verran on nyt tietoa että volvo ja skania parhaita suomessa varaosien kannalta mutta onko niiden suhteen paljon eroa kulutus,kestävyys,huollot ja onko joku vuosimalli missä tullut parannuksia?

Kori
Max 12m pitkä mutta mites nuo lyhyemmät mallit onko kulutuksissa tai ajettavuudessa paljon eroa koska periaatteessa hieman lyhyempikin käy?

Perä
Perävälityshän vaikuttaa myös kulutuksee eli missä malleissa olis harvin perä tai olisiko tyyris vaihtaa se harvempaan?

Vaihteisto
Vaihteistona automaatti olisi mukava mutta onko niitä vain noissa kaupunki malleissa joissa taas tiheä välitys suhde ja onko manuaali vs automaatti muuten suuria eroja kulutus,kestävyys,yms?

Koppa
Mitkä mallit on ruosteen suhteen huolettomimpia
Joissakin käytetään alumiinia rosteria yms?

Alusta
Kirjasto autot oli kait tasalattialla mutta onko rakentamisen suhteen sillä kuinka suuri merkitys?

Ja jotka näitä tehneet niin hinta osviittaa mitä materiaaleihin menee eli lämmitys,vesi,viemäröinti,keittiö koneet,kaasu,aurinkopaneeli yms

Kiitos etukäteen vinkeistä koska aivan alkutaipaleella tämä niin aihion valinnassa voi jo tulla kalliita virheitä.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 21 Marras 2018 13:25
Kirjoittaja eagless
Noniin sen verta sain kaivettua tietoa että volvo b12 ja skania 113 ilmeisesti parhaita aihioita joista toi b12 parempi koska niissä ei rungoissa ruosteongelmaa koska ovat tehty rosterists.

Eli pitääkö tuo nyt paikkansa että volvo b12 alusta olis parhaimpia aihioita aloittaa etsintä?

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 21 Marras 2018 13:31
Kirjoittaja Rosvolinna
Ruotsalainen alusta, 10m vie sen saman kuin isompikin ja on yhtä leveä - ei mahdu kuitenkaan parkkiruutuun - litra sinne toinen tänne. Turisti vie vähemmän kuin kaupunkiauto. Rosteri tai alumiini kuori peittää mustanraudan alleen, joten hitsaamista saattaa olla luvassa silti - ei kannata pelätä - se kannattaa opetella.

Kirjastoautossa ei ole ikkunoita. Se voi olla niin plussa kuin miinus. Tasalattia on yliarvostettu kamat tulee kuitenkin reunoille. Osatasaus on uusi musta.

1/3 alustaan 2/3 varusteluun - näin minulla. Tarvikkeisiin ja rakentamiseen hupenee huomattavasti enemmän rahaa kuin villeimmissä skenaarioissaan budjetoi.

Halvalla tässä harrastuksessa ei pääse. Tulee kilometrille hintaa - menee samaan kategoriaan kuin veneily. Harva sitä ammatikseen tekee.

Re: Paras aihio matkakodin teko

Lähetetty: 21 Marras 2018 19:03
Kirjoittaja BussMAN
Suomi korit ehkä parhaita :: Carrus korin osat” ruostumattomia” ja Lahden alumiiniä noidenkanssa pärjää paremmin kuin euroopan korien...
Scania runko ehkä ruostuu herkemmin kuin volvon ( volvon runko ei ruostumatonta!) ,mutta yskilöitä löytyy molemmista,
yli 10 v vanhat alustat kannattaa tarkistaa ja yli 25 vuotiaat vaatii todenäköisesti toimenpiteitä ellei jo tehty.

Toivottavasti seuraavaan textiin ottaa kantaa joilla rakentelukokemusta ( ex busseista) , oma mielipide auton ensi
10 vuoden aikana tehdyt alustanhuoltotyöt ( pesut,ruosteenesto käsittelyt) jos tekemättä työllistää myöhemmin,...Lisäksi maa jossa ollut vaikuttaa ( muistaakseni joku kirjoitti suomiauton alustat parempia mitä pohjoisemmassa olleet, ts vähemmän suolatulla teillä)

Auton merkki? oma hankinta 1. manni oli tarkoitus ostaa ( osittain johtu tuttu tekniikka & neoplan kiinnostus) tai 2. volvo, 3. scania /mersu, (nyt scania kuitenkin on pihassa) Polttoaineen kulutus yli 15——45 tuolle välille sopii suurinosa, riippuu ajomäärästä kannattaako huomoida hankittaessa. ( scaniat,volvot joissa 80 km/h moottorinkierrokset 1200-1400 maantie
ajossa 19-25 litran luokassa kelistä kuormasta riippuen)

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 21 Marras 2018 19:42
Kirjoittaja Wonderi
Rosterinen alustarunko on Volvoista vain B12M ja B12B -malleissa, eli 12-litran maakavan moottorin malleissa. B12 ilman jälkikirjainta on ihan eri asia.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 21 Marras 2018 22:24
Kirjoittaja eagless
Joo noi volvo b12m tai b12b vois olla loppupeleissä hieman huolettomampia ton rosterin takia ja eikös m oo keskimoottorilla ja b takamoottorilla joten periaatteessa aivan sama jos ei takaosaan tarvi mitään isompaa säilytys tilaa.

Koreja jo opiskelin kans ja carrus ois hyvä kun myös rosteria mutta mites sitten nuo alumiiniset?
Niitähän on useampaa ja mitäs eroa käytännössä on kuin paino?
Ja paljokos tuo painoero on kiloissa ja käytännössä?

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 22 Marras 2018 00:07
Kirjoittaja Wonderi
Painoeroa ei ole käytännössä ollenkaan oli sitten rautaa tai alumiinia. Alumiinilla ainevahvuutta tarvitaan sen verran enemmän.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 22 Marras 2018 00:35
Kirjoittaja Lahti32
Lahti koriset on alumiinia. Niistähän ei lopu kori koskaan. Ei valu ruostetta listojen alta kuten rosteri carruksissa. Carrus on luottamut materiaalinsa jopa niin paljon että sitä ei ole nurjalta puolelta maalattu ollenkaan. Niinpähän on pintaruoste kimpussa jo 10 vuotiaasta bussista lähtien.

Oon rakentanut yhden alumiinikorisen ja kolme Volvon B12B rosterikoppaa. Neljäs Volvo tekeillä Hyvä niistä on matkakoti tehdä.

Silti haaveilen 90- luvun Eagle 560 korista. On sitten helpon näköinen rakenne siinä ilman liian monimutkaista teknikkaa.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 22 Marras 2018 06:59
Kirjoittaja Olliboy
Komppaan naapurikylän miestä, meillä kulkineessa Eagle 560 kori ja helpottaa rakentelua kun saa koko kyljen auki keulasta perään. Kattovuotoja oli joita oli tosi hankala paikallistaa, mutta taitaapi olla kaikissa.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 22 Marras 2018 14:24
Kirjoittaja eagless
Sen verta palaan vielä alustaan.

Eli vaihtoehdot volvo b12b ja b12m

Oisko että jos takasäilytys tilaa tarvii niin m ja jos ei niin b?

Eli onko käytännön/huoltojen/rakentelun suhteen eroja kumpi noista on?

Ja muutenkin mielipiteitä noiden eroista!

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 22 Marras 2018 19:32
Kirjoittaja Jule
Mahuri on hieman vakaampi ajaa, mutta jos ei talvikäyttöön, niin asialla ei ole käytännössä merkitystä. Liukkailla sillä on vähän isompi merkitys, toisaalta takamoottorinen antaa hieman paremmin pitoa vetopyörille.

Tuupparissa on myös enemmän tilaa varusteille. Vaikka korkeakorisessa mahurissa onkin myös akseleiden välissä tavaratiloja, niitä ei voi hyödyntää kuin suht pienen osan varusteluun, koska moottorin ja vaihteiston huollon takia tavaratilan pohja muodostuu avattavista kansista, ei kovin paljoa jää tilaa kiintesti asennettaville laitteille, tai vesisäiliöille.

Jos asialla ei ole sulle markitystä, niin sen koneen sijainnin voi jättää huomioimatta, ja keskittyä vaan sopivan aihion etsimiseen, riippumatta koneen paikasta.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 22 Marras 2018 22:38
Kirjoittaja Wonderi
Sopivasti kuormattuna ei ajotuntumasta erota B12M:ää ja B12B:tä. Laittaa vaikka vesisäiliöt tai muuta painavaa takamoottorisen tavaratilan etupäähän, niin tulee kiva. Jos ei ajoneuvonkuljetustallia ole tarkoitus perään rakentaa, valitsisin takamoottorisen. Jossain korimerkeissä keskimoottorin ääni harmittaa kuljettajaa ja matkustajia, 9700:ssa ei niinkään.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 23 Marras 2018 10:51
Kirjoittaja eagless
Hoksasin just että noi b12b ja b12m on leveydet 2550mm eli ei voi katsastaa asuntoautoksi.
Eikös max mitat oo 2500mmx12000mm?

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 23 Marras 2018 12:38
Kirjoittaja eagless
Ei ku joo taitaa ollakki normimuutos 2550x12000mm?

Mutta siitä tuliki mieleen että mites pituus lasketaan jos auto 12000mm ja laitat ylös taakse ilmalämpöpumpun ulkoyksikön niin muuttuuko pituus sen mukaan vai pysyykö se samana.

Samahan voi tulla vastaan esim autolautoilla yms kun hinnat pituuden mukaan.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 23 Marras 2018 15:29
Kirjoittaja wiima63
2550mm saa olla nykyään leveys muutama vuosi sitten muuttui. Ilppi perässä kasvattaa sen auton pituutta juuri sen ilpin verran jos nyt sattuu mittaajaa se kiinostamaan.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 23 Marras 2018 18:11
Kirjoittaja Rosvolinna
Ilpin voi laittaa kiinni mittauksen jälkeen. Sivuluukussa se olisi parempi. Perässä kerää lunta ja rapaa.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 12:37
Kirjoittaja eagless
Onkos noita volvon b12b alustaisia tehty lahtelaisten koreilla vai onko lahtelaisten kori valmistus lopetettu pahimmoilleen kun noi b12b alustat tullu markkinoille?

Ei ainakaan näkyny mitä pikaisesti etsin moista yhdistelmää.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 13:28
Kirjoittaja Wonderi
On tehty lahtelaisellakin korilla, mutta harvinaisempia. Paunulla on parikymmentä kappaletta, ei ole tainnut yhtäkään vielä poistua heidän ammattikäytöstä.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 14:01
Kirjoittaja eagless
Ok mille vuosille noita on valmistettu ja millä kori nimikkeillä?

Noita carruksen ruostumattomia korejahan olis kyllä paremmin mutta mietityttää hieman se niiden ruostuminen.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 15:40
Kirjoittaja Timppa
En ole tuommoista rst. koriputkien ruostumista tavannut , se pieni haiku taitaa lähteä rätillä pois , sivulistojen ruuvit on kyllä vetäny ruskeeksi 24 vuodessa .

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 18:56
Kirjoittaja eagless
Ahaa kun tuolla aijemmin joku kirjoitti että alumiinikopat ei lopu koskaan mutta esim rosteri carruksen kopat alkaa ottaan pintaruostetta jo 10v jälkeen.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 19:06
Kirjoittaja Wonderi
Lahdessa tehtiin koreja B12M:n päälle Eagle-nimellä, joskus kauppiailla nimenä on Lahtikin. Valmistusvuodet oli 2001-2007.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 24 Marras 2018 22:13
Kirjoittaja Jule
eagless kirjoitti: 24 Marras 2018 18:56 Ahaa kun tuolla aijemmin joku kirjoitti että alumiinikopat ei lopu koskaan mutta esim rosteri carruksen kopat alkaa ottaan pintaruostetta jo 10v jälkeen.
Ainakin kuorma-autojen tavaralokeroita joita on rosteripellistä tehty näkee ohuessa punertavassa pintaruosteessa, mutta se pintaruoste tulee siihen ympäristöstä, siis ihan jopa muista autoista. Jos sen putsaa se on ihan kirkas jälleen.

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 29 Marras 2018 17:33
Kirjoittaja Lahti32
Akkukotelot kannattaa katella, siellä ei näy rosteria missään bussissa ja ovat ihan hirveitä. Paitsi että eihän ne kattelemalla korjaannu :)

B12B malleja oon varustellut useita, yksi työn alla parasta aikaa. Ihan halpoja huollettavia ne ei ole, mm takasatulan ku laittaa niin pitää taas tienata pitkään.

Mutta aivan mahtavia ajaa ja tehokkaita vehkeitä. Pystyy tekemään ohjelmoinnin 500 hevosvoimaan ja varmaan enemmänkin mutta se on hieno tunne kun ensin lähdetään ylöspäin ja sitten eteenpäin. Vanhoilla kymppivolvoilla ihan tuollaisia tuntemisia ei pääse kokemaan... Mutta varmoja laitteita ne on ja oikein halpoja ylläpitää verrattuna uudempiin

Re: Paras aihio matkakodin tekoon

Lähetetty: 02 Joulu 2018 03:30
Kirjoittaja eagless
Juu no noissa volvon b12b ois rosteri rungot mutta jos nyt oikein oon katellu niin alumiinikoppasia lahtelaisia on hankala löytää ja taas rosterisia carruksia vois löytyä paremmin.

Mitäs ikäluokkaa pitäis mettästää jos etsii rosterirunkoista b12b jossa lahtelainen alumiini tai carruksen rosteri koppa?