Paras aihio matkakodin tekoon
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Panin kyselyä tosta yksilöstä.
Oli soppeli 12m pitkä ja 1550mm leveä mutta korkeutta ei ollut tiedossa.
Lupasivat mitata hytän siisäkorkeuden ja ruuman korkeuden.
Ajamalla kuulemma sinne tuotu mutta myyvät korjattavaksi yms eli tarkoittaa ettei takuuta mutta hankalapa ton ikäseen on takuuta kyllä antaakkaan.
Tuli vain mieleen että onko noissa 8700:ssa myös rosteri runko?
Koppahan nyt ainaki pitäis olla?
Oli soppeli 12m pitkä ja 1550mm leveä mutta korkeutta ei ollut tiedossa.
Lupasivat mitata hytän siisäkorkeuden ja ruuman korkeuden.
Ajamalla kuulemma sinne tuotu mutta myyvät korjattavaksi yms eli tarkoittaa ettei takuuta mutta hankalapa ton ikäseen on takuuta kyllä antaakkaan.
Tuli vain mieleen että onko noissa 8700:ssa myös rosteri runko?
Koppahan nyt ainaki pitäis olla?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 2736
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Varmaan kumminki 2550 leveä?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3167
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
- Member id: 82
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Ajamalla tuotu ja hinaamalla sitten pois. Väliin mahtuu monta onnistunutta reissua 

Life is a beach and then you dive
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Mutta onkos noissa nyt rosteria vai mustaa rautaa rungot?
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Ihan sama Volvon B12B alusta kuin korkeammissakin. Rosteria siis.
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
http://pnt.volvo.com/e/getpdf.aspx?id=1070
Tuon mukaan korikehikko tarkoittaako päällyrakenteita vai myös runkoa, tarkemmin ei tieto mitä ruostumaton teräs on
kyseessä, kutenkin ruosteongelmia on myös 2000 luvun volvoissa ollut? (Oletus että kyseessä jokin ” suurluujusteräs”
jotka rakenteeltaan kestävämpiä sekä materiaalin ruostuminen vähäisempää perutunee ” tiiviimään” materiaaliin)
Ruostumattomat teräkset ( aisi304,316) ja haponkestävä ei mielestäni sovellu runkomateriaaliksi muut ominaisuudet
ei riittäviä.
Tuon mukaan korikehikko tarkoittaako päällyrakenteita vai myös runkoa, tarkemmin ei tieto mitä ruostumaton teräs on
kyseessä, kutenkin ruosteongelmia on myös 2000 luvun volvoissa ollut? (Oletus että kyseessä jokin ” suurluujusteräs”
jotka rakenteeltaan kestävämpiä sekä materiaalin ruostuminen vähäisempää perutunee ” tiiviimään” materiaaliin)
Ruostumattomat teräkset ( aisi304,316) ja haponkestävä ei mielestäni sovellu runkomateriaaliksi muut ominaisuudet
ei riittäviä.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Mitäs eroa on linjaliikenne ja turisti busseissa?
Katellut niin vc löytyy monesti molemmista.
Ovet näyttäis samanlaisilta.
Mutta onko linjaliikenne bussien välitykset sitten hitaammat?
Katellut niin vc löytyy monesti molemmista.
Ovet näyttäis samanlaisilta.
Mutta onko linjaliikenne bussien välitykset sitten hitaammat?
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Ei noihin mitään virallista nimitystä ole, eikä siten eroakaan. Linjaliikenneautossa on tietysti oltava linjakilpi, jota turistiautossa ei välttämättä tarvitse, yleensä niitä korkeimpia malleja kutsutaan turistiautoiksi, mutta kyllähän sellaisia linjallakin näkee.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Näyttää kallistuvan volvo B12 carrus regal aihioon.
Toi on vissiin sama kuin carrus 502 star?
Onko antaa tietoa regaleista hyviä/huonoja puolia?
onko antaa mittoja hytti edestä/takaa käytävän kohdilta ja ruuman korkeudesta?
Toi on vissiin sama kuin carrus 502 star?
Onko antaa tietoa regaleista hyviä/huonoja puolia?
onko antaa mittoja hytti edestä/takaa käytävän kohdilta ja ruuman korkeudesta?
- VeihtiPekka
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 147
- Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
- Truck: K113, Regal 350
- Location: Haapajärvi
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Regaleissakin on eri versioita. Meillä on vm.-95 Regal 350. Tämä on lähinnä sama kuin 501. Siinä on 4 penkkiriviä edestä teatterilattiaa ja siitä taakse suoraa. Suoralla osalla käytävän kohdalla sisäkorkeus on 195cm. Muita mittoja en nyt muista mutta voin käydä mittomassa ensviikolla kun pääsen taas auton luo.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Juu no ei välttämättä tarvi jos on eri versioita.
Kyseessä on 97 ja käsitin että sama kuin 502 star.
No luulis että keskipalkki vois olla noissa samalla korkeudella ja sen tasollehan voi lattian laskea/tasata.
Rahtitila pitäis riittää mutta hytän korkeus mietityttää kun pitäis kuiteski eristettä saada reilusti katto,seinät,lattia niin sais kunnon talviasuttavan siitä.
Takaosasto ei niin haittaa mataluus jos parisängyn sijoittaa perälle.
Jos 80mm (30mm palkkien väliin+50mm päälle)eristyksen laittaa niin 100mm tippuu korkeus ja päälletulevat materiaalit vielä lisää mutta jonkuverranhan korkeus nousee kun entiset purkaa pois
Ja jos joku este tulee niin pitää miettiä vaan ratkasu ja tehdä joku kompromissi!
Kyseessä on 97 ja käsitin että sama kuin 502 star.
No luulis että keskipalkki vois olla noissa samalla korkeudella ja sen tasollehan voi lattian laskea/tasata.
Rahtitila pitäis riittää mutta hytän korkeus mietityttää kun pitäis kuiteski eristettä saada reilusti katto,seinät,lattia niin sais kunnon talviasuttavan siitä.
Takaosasto ei niin haittaa mataluus jos parisängyn sijoittaa perälle.
Jos 80mm (30mm palkkien väliin+50mm päälle)eristyksen laittaa niin 100mm tippuu korkeus ja päälletulevat materiaalit vielä lisää mutta jonkuverranhan korkeus nousee kun entiset purkaa pois
Ja jos joku este tulee niin pitää miettiä vaan ratkasu ja tehdä joku kompromissi!
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Inkos noiss b12 pystymoottoreissa mekaaninen pumppu vai joko niissä on tietokone ohjaus?
Ja egs vaihteisto tarkoittasko että ohjaus on vain sähköinen joka ohjaa venttiileitä mutta toiminta on identtinen manuaalilaatikon kanssa?
Ja egs vaihteisto tarkoittasko että ohjaus on vain sähköinen joka ohjaa venttiileitä mutta toiminta on identtinen manuaalilaatikon kanssa?
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
96/97 tuli sähköiset ruikutuspumpunohjaukset ( alkoi Euro2 aikakausi) (tai muun tyyppinen ruiskutusjärj commorailit ym
alkoi yleistyä) , poikkeuksia on pienemmissä koneissa esim scania 94 tyyppi jossa normaali boschin ruiskutuspumppu ja
nomaali vipuohjaus kaasupolkimelle ja takaisin kierätyksellä päästy euro 2 tasolle .
Ei ihan tarkkoja oli ylimenokausiakin oli ja siirtymä vuosia, esim voi olla vaihtovuoden autoja ” eri järjestelmillä” ja linja
autoissa lisävaruste katti/ hiukkasloukkuja esim turistibussit.
Vuosiluvut suuntaaantavia, euroluokitus voi löytyä rek otteestakin
Euro 0 91 vuoteen saakka
Euro 1 n 91/92 luvun alusta
Euro 2 n 95/96
Euro 3 n00 silloin tulipakokaasujen kierrätys ja normaali ruiskutuspumput alkoi jäädä historiaa
Euro 4 n 06kierrätys tai lisäaine , ehkä hiukkasloukkuja ym
Euro 5 n 09/10 edellisten lisäksi
Euro 6 n 14 Toivottasti ei tarvii koskaan omistaa , kaikki mahd
2030 kaikki polttomooriautot romutetaan ja sähköllä ajellaan jos suomen politiikot saa yksin päättää.
Egs sähkö esiohjaus ” keppi” ja paineilmalla siirto työ laatikossa kuten scanian, tarvitaan anturia
boxi mutta yllättävän hyvin pelaavat, zf ” automatisoitu” mekaaninen samaa periaatetta.
(Voi olla kytkinpojin tai kytkin autom ohjattu ) Yleensä turistibusseissa em vaihteisto ja city autoissa täysautomaatti
allison ym, vähemmän ns kaksois kytkin vaihteistoja liikenteessä.
Mekaaninen vaihteen siirto melkein jäänyt pois,mukavuustekijät,, melkopitkä etäisyys takamoottorisessa...
(Oli ruotsissa myynnissä man/neoplan keppivaihtostolla vm03)
alkoi yleistyä) , poikkeuksia on pienemmissä koneissa esim scania 94 tyyppi jossa normaali boschin ruiskutuspumppu ja
nomaali vipuohjaus kaasupolkimelle ja takaisin kierätyksellä päästy euro 2 tasolle .
Ei ihan tarkkoja oli ylimenokausiakin oli ja siirtymä vuosia, esim voi olla vaihtovuoden autoja ” eri järjestelmillä” ja linja
autoissa lisävaruste katti/ hiukkasloukkuja esim turistibussit.
Vuosiluvut suuntaaantavia, euroluokitus voi löytyä rek otteestakin
Euro 0 91 vuoteen saakka
Euro 1 n 91/92 luvun alusta
Euro 2 n 95/96
Euro 3 n00 silloin tulipakokaasujen kierrätys ja normaali ruiskutuspumput alkoi jäädä historiaa
Euro 4 n 06kierrätys tai lisäaine , ehkä hiukkasloukkuja ym
Euro 5 n 09/10 edellisten lisäksi
Euro 6 n 14 Toivottasti ei tarvii koskaan omistaa , kaikki mahd
2030 kaikki polttomooriautot romutetaan ja sähköllä ajellaan jos suomen politiikot saa yksin päättää.
Egs sähkö esiohjaus ” keppi” ja paineilmalla siirto työ laatikossa kuten scanian, tarvitaan anturia
boxi mutta yllättävän hyvin pelaavat, zf ” automatisoitu” mekaaninen samaa periaatetta.
(Voi olla kytkinpojin tai kytkin autom ohjattu ) Yleensä turistibusseissa em vaihteisto ja city autoissa täysautomaatti
allison ym, vähemmän ns kaksois kytkin vaihteistoja liikenteessä.
Mekaaninen vaihteen siirto melkein jäänyt pois,mukavuustekijät,, melkopitkä etäisyys takamoottorisessa...
(Oli ruotsissa myynnissä man/neoplan keppivaihtostolla vm03)
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Sähköallergisille Scania teki 124:ta mekaanisellakin pumpulla euro2-ajan loppuun asti, eli viimeiset rekisteröity ilmeisesti 2001.
EGS ja Scanian CS sähkökeppivaihteistot on juuri sitä, sähkökepillä käsketään paineilmaa joka paukuttelee manuaalivaihteiston pykäliä päälle. Scaniassa itse loota on kantta vaille sama kuin mekaanisen vaihdekepin kanssa, Volvossakin hyvin vastaava.
EGS ja Scanian CS sähkökeppivaihteistot on juuri sitä, sähkökepillä käsketään paineilmaa joka paukuttelee manuaalivaihteiston pykäliä päälle. Scaniassa itse loota on kantta vaille sama kuin mekaanisen vaihdekepin kanssa, Volvossakin hyvin vastaava.
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Hyvä tieto!Wonderi kirjoitti: ↑28 Helmi 2019 11:40Sähköallergisille Scania teki 124:ta mekaanisellakin pumpulla euro2-ajan loppuun asti, eli viimeiset rekisteröity ilmeisesti 2001.
EGS ja Scanian CS sähkökeppivaihteistot on juuri sitä, sähkökepillä käsketään paineilmaa joka paukuttelee manuaalivaihteiston pykäliä päälle. Scaniassa itse loota on kantta vaille sama kuin mekaanisen vaihdekepin kanssa, Volvossakin hyvin vastaava.
Ok juttelin dieselhuollossa , sain sen käsityksen vain tuo mini kone joka mun autoissa (94)
tuoha on Scanian 94/124 ( 6 syl molemmat)plussa etu 2000 vuoteen saakka, ja hyöty just meidän käytössä,,
Tais uus std tulla euro 3 >>>koot:: 94 > 5 syl ja 124 6 syl , v 8 samoilla sylintereillä..korjataan euro4 wonderi tieto!!
En suosittele scanioita ostamaan, omakin oli hakulistalla viimeisin merkki vaihtoehto, 20 v ajellut muilla merkeillä
kuirma autopuolella,, ettei kokemusta tai kiinnostusta ollut ko merkkiin taustalla...
Viimeksi muokannut BussMAN, 01 Maalis 2019 10:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Paras aihio matkakodin tekoon
Scanian pikkukone muuttui viisipyttyiseksi vasta euro4:n myötä. Nyt ihan uusimmissa on vielä pienempi 7l konekin vaihtoehtona, se on kuusipyttyinen Cummins-sukuinen.