3D mallinnus

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Täälläkin joskus näkyy hienoja kuvia kun on bussin sisustusta mallinnettu. Jotka olette malleja tehneet niin mitä ohjelmia olette käyttäneet ja millaisia kokemuksia niistä. Entä pelaako samat ohjelmat 3D-tulostimen kanssa jos sellaisen innostuu hankkiin. Itse 2000 luvun alussa töissä käytin Autodeskin inventoria pari vuotta mutta nykyään lienee kotikäyttöön löytyy jo ilmaisiakin ohjelmia.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Just piirtelen Solid Worksilla sketsejä. 3d-tulostimelle *.stl:ää syötän. Ainakin tuo minifactoryä käskevä softa syö sitä, curaenginellä slicetys.
Tuo googlen entinen ketsuppi on ilmaanen ja ilmeisesti soiva kampe? https://www.sketchup.com/download
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Miikka_R
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Helmi 2016 23:25
Truck: Layland
Location: Vantaa/Martinlaakso
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Miikka_R »

Inventorilla oon omaa suunnitellut.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

sketshubilla oon mallintanut busseja. Vaikeinta on piirtää ensin aihio oikeisiin mittoihin, ikkunat oikeisiin paikkoihin ja lattiat, patterit ja ohjaamo niin että siitä pääsee sitten kunnolla jalostamaan. Sketshubissa on warehouse kirjasto josta saattaa löytyä valmiiksi piirrettyjä busseja.

Kyllä sillä hyvin saa piirrettyä yksityiskohtia millilleen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Taidanpa kokeilla tuota ketsuppia. Ainakin Minifactoryn tulostin pitäis valmistajan mukaan toimia ScetshUpin kanssa yhteen.
Avatar
Trazyn
Renkaiden potkija
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Syys 2022 11:43
Location: Helsinki

Re: 3D mallinnus

Viesti Kirjoittaja Trazyn »

Minä puolestani käytän ihan ilmaisia 3d mallinnus ohjelmia, kuten Blender. Silläkin saa vaikka mitä aikaiseksi, kun vain opettelee ohjelman.
Muitakin vaihtoehtoja on: SketchUP, sculptris. Kannattaa kokeilla useampaa, maksullisistakin saa kokeiluversiot ennen kuin tarvitsee päättää.
Ostin sitten tuon XPPen Deco Pro MW drawing pad, Toivottavasti on hyvä piirtämiskäytössä.
Vastaa Viestiin