takamoottorit ja autonkuljetus.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
calev1
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Syys 2017 15:23
Location: ylämaa

takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja calev1 » 18 Syys 2017 06:32

Oletteko nähneet takamooottorisia kulkureita, autonkuljetukseen sovellettuina? Kiinnostaisi nähdä miten niitä on toteutettu.

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 139
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 18 Syys 2017 07:15

Katoppa projektit osiosta esim. IRJA II. Kyllä sen pikkuauton saa moottorin päällekin menemään.

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja epakesko » 18 Syys 2017 08:56

Allekirjoittaneella semmoinen berkhoff jossa kuljetustalli, 1+8 sekä 6 makuupaikat.
Sinänsä takamoottorisuus mikään ongelma.

Pitäskoittaa joskus laittaa fotoja näytille.
Epäkesko

calev1
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Syys 2017 15:23
Location: ylämaa

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja calev1 » 19 Syys 2017 18:03

Kaikki on näköjään mahdollista. :o

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1279
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 20 Syys 2017 00:25

kiitokori teki aikoinaan fiat uno turbo luokkaan hissillä toimivan nostimen koneen päälle :wink:

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja epakesko » 20 Syys 2017 09:33

Jostaan kun löytäs kuvat siitä kosunen racing auton mekaniikasta jolla se hissi pelaa tai muistakin.
Ei tullu sillon kateltua sitä kovin tarkkaan kun oli kisapaikalla....
Epäkesko

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 20 Syys 2017 14:35

Miten olisi tämän tyyppinen ratkaisu https://www.hiab.com/fi-FI/zepro/tuotte ... o-zct-200/

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja epakesko » 20 Syys 2017 15:32

Tuon tyylinenkin ollut mietinnässä kans pitää vaan tässä talven aikana joku toteuttaa :lol:
Epäkesko

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 841
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 20 Syys 2017 15:40

Tuon tyypinen P- lautanostin soveltuu paremmin kuin "nummen vipumalli", pitemmillä / tupla kiskoilla,
vaikka katolle nostaa. Matka autoissa kun joka laittella pitäis olla useampi käyttö, voisko tuo toimia
vaikka: terassina,parvekkeena ja katon huoltotöissä nostimena, peruskäytön auto / juomanostimen
( ainskin virossa tuodaan trukilla juomat autolle) lisäksi.

leach78
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Kesä 2013 09:22
Location: Helsinki

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja leach78 » 08 Loka 2017 19:51

Auton kyytiin saaminen pitäisi täälläkin ratkaista K112 Scaniaan.
Varikoilla olen vakoillut 2-kerros kisatrailereiden hissi ratkaisuja.
Päätös pitäisi tehdä vertikaalihissin tai perinteisen takalaitanostimen välillä.
Yksi ajatus oli rakentaa vaijerivaihtolavalaite bussiin ja vetää auto lavetin kanssa sisään,
mutta sitten pitäisi katto saada nousemaan jotta nostovaiheessa nouseva lavetin / nostettavan auton etupää ei ottaisi kattoon kiinni.
Olisi hienoa jos kuvia löytyy toteutetuista ratkaisuista.
IRJA II projektiin täytyy tutustua myös.

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja epakesko » 09 Loka 2017 09:02

Mulla pienoinen visioinni paikka, jos laittas tuommoisen perälautanostimen niin ongelma tulee mihin piilotan sen perälaudan.... On tuo kuljetus tila senverta nafti ettei se lauta sovi pystyyn. sen takia en siihen ole ryhtynyt.
Taidan kallistua tuommoiseen lavetti systeemiin.
Häätyy vaan juuri tuo murrosvaiheen tukeminen ratkaista. Ehkä avattava katto on työläs tehä, miettinyt vippasvartta tms. jolla lavetin takalaita nousis ylemmä tai lasku kulma olisi maltillinen.
Epäkesko

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 645
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 09 Loka 2017 11:24

Mites jos yhdistää kuljetustilan moottoritilaan? Ainakin K113:ssa saisi jo rampit tosi matalalle, jos siivoaisi konehuoneen takareunasta paisarit sun muut pois ja sitten rampit siihen moottorin kahta puolta ylös.. Minusta melkein saisi jo ajamalla auton sisään ihan järjellisen pituisilla rampeilla. Ja moottorin huoltohan helpottuu vaan kun rampit poistamalla olisi valtavat tilat moottorin ympärillä.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 466
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Location: Andalucia talvella
Paikkakunta: Sysmä kesällä

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja IRJA » 09 Loka 2017 14:17

Moottorin päältä kaikki pois ja siirto jonnekkin sivuun ( >Nepparista lähti ainakin laturit , paisari , monenmoista vesiventtiilä ja muuta härpäkettä) ja moottoritilan kattoa alaspäin (> Nepparissa laskeutui yli 20cm)
epakesko kirjoitti: Häätyy vaan juuri tuo murrosvaiheen tukeminen ratkaista. Ehkä avattava katto on työläs tehä, miettinyt vippasvartta tms. jolla lavetin takalaita nousis ylemmä tai lasku kulma olisi maltillinen.
Nepparissa kulkee nykyisin mukana kaksi irrallista sopivanpituista RHS putken pätkää jotka liu`uiksi kelkalle auton ja maan väliin niin voi huolettomammin laskea auton alas eikä tarvi pelätä että kippaisi liikaa
Neoplan N122

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja epakesko » 09 Loka 2017 14:48

Tuosta RHS versiosta olikin yv puolella puhetta ja se mulla varasuunnitelmana on jos en teknisempää keksi :lol:

Omassa kulukineessa menee sen lattian pudotus meleko työlääksi muttei nyt kuiten sitäkään tyrmätä kokonaan.
Epäkesko

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 841
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 09 Loka 2017 16:11

Siirtelin carrusta, ja mittailin kyllä tuo zuikkis idea on toteutettavissa, omassa ei tarvetta kun alimittainen auto (10,8m)alkaa ahditaa matkailupuolella, ainut että tekis 2;5 m boxin esim mp tai mönkijä.

Ventiilikopanpinta maa tasosata n125 cm joka alkaa n50cm takapinnasta ja tässäkin olis mahdollista
tehdä n1,6 m oviaukko ( kattopalkkia poistamatta)siis 302 carrus K scania joka pystykone, kori matalin versio. Melko vähäiset laitesiirrot olis tehtävä, ilmansuodatin,paisuntasäiliö suurimmat , tilaa kyllä on uus sijoitukseen sivuilla on, tuo korikehikon tuenta on mietittävä uudelleen, jatkossa noille tarvetta tulee kun ” kaikissa takana moottori”, rakentelua helpottaa nuo makaava moottoriset.

leach78
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Kesä 2013 09:22
Location: Helsinki

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja leach78 » 12 Loka 2017 19:58

Morjens

Nyt on projekti nytkähtäny sen verran eteenpäin
että hommasin käytetyn takalaitanostimen täydellisenä pakettina.
Tällä hetkellä visio on rakentaa perälautaan saranoitu jatkopala jonka jatkoksi pari alumiiniramppia jolloin saadaan sähkövinssillä vedettyä auto kyytiin.
Takaosan purkamisen jälkeen ruvetaan miettimään miten tästä eteenpäin.

Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 159
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja jariautio » 12 Loka 2017 21:00

Arvostan suuresti tekemistänne, mut miks lähtee tekemään autonkuljetus juttuja takamoottoriseen?
Mahuri aihioita runsaasti tarjolla , jossa toteutus paljon helpompaa.
-lastauskorkeus järkevä
-saa auton tilaa hyödynnettyä osittain muuhunkin.
-korkee korisessa tavara tilaakin hyvin

Miks tän kommentin tähän kirjoitin, on se et tätä ketjua lukeva vasta auton hankintaa
miettivä ottaa huomioon haasteet jotka takamoottori aiheuttaa autonkuljetustilaa haaveilevalle.

nimim. kolme mahuria autonkuljetukseen rakentaneena

Ei herneitä pliis :D

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 13 Loka 2017 12:36

Pakko kompata kyllä jariautio:o, on todella näppäräriä olleet ja tuo viimenen Volvo on monin osin siistimpi ku moni "tehastekonen". Laita kuvia näytille!
Toki jos tykkää haasteista ja haluu kaanian, mesen tai uuvemman volvon, niin sitten se on vaan hilattava sen koneen yli sinne kyytiin =)
Ps. nythän se on helppo tehä tollaseen mahuriin, ku on se takalaitanostinkin jo valmiina ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-

epakesko
Kuski
Viestit: 28
Liittynyt: 15 Syys 2016 22:40
Truck: Berkhof/Helkama
Location: haukipudas
Member id: 338
Paikkakunta: Haukipudas

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja epakesko » 13 Loka 2017 15:09

Moro

Tottakai herneet kaasariin jos vaan voi :lol:

Miks tehä mahurista niin kuin muutkin?

No tässä omat syyt miksi tuupparista:
Erikoisuuden tavoittelua, osin paremmat ruumatilat, koneen/lootan huolto mielestäni helpompi maajalassa, hiljaisempi, moottori ei ihan niin arasti tyrkyllä, sattu kohahalle "suomen halvin" ym.
Ainut miinus mitä keksin on juuri tuo lastaus jos tekee tämmöisen kuljetusmallin.

En toki mahuria moiti siihen tuo talli on naurettavan yksinkertainen tehä ja seuraavan kerran jos teen dösää niin harkitaan.
Epäkesko

calev1
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Syys 2017 15:23
Location: ylämaa

Re: takamoottorit ja autonkuljetus.

Viesti Kirjoittaja calev1 » 19 Loka 2017 16:57

Tuossa on pari kuvaa näistä hisseistä, ensimmäisessä on selkeästi joku kaupallinen versio.

Kuva

Kuva

Tästä toisessa ei selvinnyt, käytetäänkö auton sivulla näkyvää tunkkia myös perälaudan nostamiseen, ensin nostetaan perälaudalla ja tunkataan loput?

Tälläisiä nostureita on varmaan helpompi integroida kuorma-auton perään tai sitten pitäisi olla linjuri rahtiperällä.

Vastaa Viestiin