Sivu 1/1

VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuihin

Lähetetty: 12 Syys 2017 11:48
Kirjoittaja only4pro

Koodi: Valitse kaikki

Verovapaan matkailuauton painorajaa ollaan lakiehdotuksen mukaan nostamassa 2500 kilogrammaan. Myös autoilta vaadittuihin sisäkorkeuksiin ja varusteisiin aiotaan puuttua lain voimin.
Suomen autoveron pitkä ja vaiheikas historia pitenee jälleen yhdellä pykälällä, kun matkailuauton autoverovapautta koskevia edellytyksiä tiukennetaan – jälleen kerran.

Koodi: Valitse kaikki

Näin kriteerit tiukkenevat
Jatkossa matkailuauton majoitustilan vähimmäisvarusteiden määrää lisätään, minkä lisäksi myös sisäkorkeus- ja painorajoja tiukennetaan.

Lakiehdotuksen mukaan autoverosta olisi jatkossa vapaa vain sellainen matkailuauto, jonka omamassa on vähintään 2500 kilogrammaa ja jonka majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna.

Verottoman matkailuauton majoitustilojen varustukseen tulisi 1.7.2018 jälkeen kuulua uutena myös tukevasti kiinnitettynä jääkaappi, vesipiste ja majoitustilan lämmitin. Vesipisteellä tarkoitettaisiin vesisäiliötä, josta voidaan käyttää vettä suihkussa tai tiskialtaassa.
http://www.is.fi/autot/art-2000005364158.html

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 12 Syys 2017 14:39
Kirjoittaja BussMAN
Suurin vaikutus tuossa muodossa olis vanhojen tilataxien hyödyntäminen, tulisko suksiboxit katolle
sisäkautta täytettävät , lämpöboxit.

Sptintterit uudet suuriosa (takapenkilliset)oletan rekisteröidää matkailuautoiksi, ehkä syynä saa 100km/ h lätkän,ja riittää B kortti, jatkossa ehkä kuorma autoiksi trafimaksut pienenee reilun 600€ vuodessa mutta käyttäjälle ehkä samat kustannukset k- autona tulee noprajoitin,ajopiirturi testaukset ja vakuutus maksut kallistuu.

Mielenkiintoinen kun tehdään poliittisena päätöksenä,päähuomio vero/ väärinkäyttö autot
joutunevat jatkossa korjailemaan kunmhuomaavat että ei valtiolle hyötyä ja löytyyhän niistä joskus "porsaanreikiä" joita pitää paikata.

Vanhat täyskokoisen linja autot kuorma ja matkailuautoina näyttää häviävän,, suurinosa
yli 12 m suomessa, toisaalta scania on omalta osaltaan jo hommassa mukana kun runko
häviää tai muuttuu alkuaineeksi.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 13 Syys 2017 04:51
Kirjoittaja Wonderi
Näin Suomen valtio kannustaa kansaa valitsemaan pienikulutuksisempia autoja että ilmasto pelastuu, eikun hupsis eihän se niin mennytkään. Jo nykyinen verolaki on ihan järjetön, kun se käytännössä kieltää kahden penkkirivin Hiluxit ja Transporterit, niiden sijaan ostetaan korkeita Ducato-Sprintereitä vaikka pienempi olisi useimmille käytännöllisempi vaihtoehto. Ensi vuonna Ducato-Sprintereihin asennetaan lisää varusteita kuolleeksi painoksi, ainoa mikä muuttuu on suureneva kulutus. Suurimpia häviäjiä ovat suurperheelliset vanhoine tilatakseineen, olisi kamalaa jos lapsiperheen elämä olisi liian helppoa.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 13 Syys 2017 07:17
Kirjoittaja Lahti32
Suurta lapsiperhettä ei yllätä mikään. Mullakin on ollut iso taksivani matkailuautona. Siinä olisi ollut yli tuhannen euron vero mutta ystävällinen katsastusmies suunnitteli siihen varusteet niin tippui vero pariin sataseen. Nykyään invapysäköintilapulla on saatu katumaasturista perusvero pois, meidän erityislapsen kuljettamista varten.

Ensin maksetaan 15000e 600tkm ajetusta Volkkarista ja sitten korjaillaan sitä tuhansilla vuosittain ja lätkitään tonneja trafille lisäksi, ei ole halpaa tila-autoilu ei, näin karrikoiden.

Mutta käyttäkää bussia, maailma pelastuu!

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 13 Syys 2017 14:38
Kirjoittaja Jule
Nuo kiristykset tuohon matkailuautovaatimukseen eivät sinänsä ole kohtuuttomia, koska eiväthän tila-autot joissa on retkikeitin ole mitään asuntoautoja. Ongelman ydinhän on veroissa. Sinänsä nuo ohjeistukset voisivat sisältää myös enemmän katsastusmiehen harkinta valtaa, jotain tyyliin "mikäli ajoneuvo selkeästi on tarkoitettu retkeilyyn..." Maailmassa on paljon pienempiä retkeilyautoja, joiden pääasiallinen tarkoitus on olla nimenomaan retkeilyyn tarkoitettu, vaikka nykyiset tai tulevat määritelmät ei täytykään. Esmerkiksi ne korotettavalla katolla olevat kikottimethan eivät suomessa käsittääkseni ole mitään matkailuautoja.

Tämään oli lehdessä artikkeli siitä kuinka taksiliitto ankarasti vastusta autoveronkevennyksen poistoa takseilta (Hirmu yllättävää että vastustavat :/ ). Ongelman taustallahan on se että takstioiminta vapautuu, ja ovat verovirastossa ihan kauhuissaan että kaikki suomalaiset hankkivat taksiluvan saadakseen 4500e autoveropalautuksen. Ainakin taksiliiton edustajan mukaan taksiauton liikennevakuutus on sellaisen 2000e vuodessa kalliimpi kuin yksityisen.

Toisaalta noiden taksien veronkevennysten kanssa kipuilu on sinänsä melko turhaa, koska autoverohan putoaa joka vuosi, paitsi joissain isolohkobemareissa, mutta eivät nekään nyt ole mitenkään kovin kriittisiä maan julkisen liikenteen kannalta.

Yleinen autojen verotushan on Suomessakin menossa samaan suuntaan kuin keskieuroopassa, jossa verojen pääpaino on omistamisessa eikä ostamisessa, eli suomessakin on odotettavissa että autojen vuosittaiset kulut kasvavat entisestään, vaikka uusien autojen hinnat hieman putoavatkin. Vuoteen 2019 mennessähän pienipäästöisten autojen autovero putoaa 2,7 prostenttiin, joka ei kyllä loppujenlopuksi ole paskankaan käytännön merkitystä.

Autovero on vaikutukseltaan jännä vero täässä sosiaalidemokraattisessa Suomessa. Se nimittäin suosii parempituloista uudella autolla ajavaa. Vaikka uuden auton euromääräinen hinta onkin korkeampi kuin esim Saksassa, niin myös käytetyn auton euromääräinen hinta on korkeampi. Vieläpä jopa huomattavasti korkeampi, niin että väliraha jolla käytetty auto vaihdetaan uuteen jää selkeästi pienemmäksi kuin siellä autoilun ihannemaassa Saksassa. Nykyinen autoveron keräysmalli jossa verotusarvo määritellään Suomalaisen käytettyjen autojen hintatason mukaan pyrkii ruokkimaan tätä ilmiötä. Koska käytettyjen autojen markkinahinta on vääristynyt, niistä kerätään korkeampaa veroa, joka edelleen tukee tätä vääristymää.

Persaukisen kannaltahan paras verotusmuoto on pelkkään hankintaan perustuva verotus, silloin itse auton käyttäminen on halpaa, tietysti se auto jota on varaa käyttää on vanha paska, mutta viitseliäs ihminen pystyy tekemään ylläpitoa itsekin, yleinen mielipideilmasto on kuitenkin kääntymässä kokoajan enemmän kohti varakkaiden suosimista. Tämä tietysti johtuu siitä Suomalainen keskiluokka vaurastuu, ja käytännössä toimivassa demokratiassa sitä että se suurin kansanryhmä (eli keskiluokka) nauttii matalaimmasta mahdollisesta veroasteesta.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 13 Syys 2017 21:15
Kirjoittaja Lahti32
Ei liity juurikaan aiheeseen mutta tein iltapäivälehden kyselyssä testin, kuuluuko eliittiin. Kyseltiin kaikenlaista ja lopussa onniteltiin että onneksi olkoon, kuulut 1,8% onnellisten joukkoon jotka kuuluvat eliittiin.

No rinta polleana tein toisenkin testin jossa kyseltiin olenko yksi Suomen 600000.sta köyhästä. Tässä kyseltiin kulutusta ja kaikkea mahdollista. Tulos: Olen tutkitusti köyhä.
Yhtäaikaa eliittiä ja köyhä. Vain Suomessa tämä on oikeasti mahdollista ja syynä siihen on voimakas kuluttamisen ja omistamisen verotus.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 14 Syys 2017 01:04
Kirjoittaja Wonderi
Ainoa syy retkeilyautojen olemassaoloon on valtion verotuskikkailu. Matkailuautot lienee alunperin jätetty autoverovapaaksi, ettei niistä tulisi aivan järjettömän kalliita. Oikaisemalla autovero kaikille ajoneuvoille samaksi (nollaan), poistuisi tämäkin ongelma, ja suomalaiset saisi vapaasti valita onko autossa tarvetta seistä tai maata.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 14 Syys 2017 12:47
Kirjoittaja Reddewil
Mikä on retkeilyauto?
Hankintahintaan ottamatta kantaa: Matkailuauton käyttövoimavero on sama kuin pakettiautolla, se ruokkii "tilasprintteri/ducaton" tekoa matkailuautoksi. Mielestäni ne saakin karsia pois, mutta on se kallis pitää tavan henkilöautona tuollanen 4hlö sprintteri!

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 14 Syys 2017 17:16
Kirjoittaja Jule
Reddewil kirjoitti:Mikä on retkeilyauto?
Hankintahintaan ottamatta kantaa: Matkailuauton käyttövoimavero on sama kuin pakettiautolla, se ruokkii "tilasprintteri/ducaton" tekoa matkailuautoksi. Mielestäni ne saakin karsia pois, mutta on se kallis pitää tavan henkilöautona tuollanen 4hlö sprintteri!
Virallisestihan retkeilyautoa ei ole olemassakaan, mutta yleisesti sillä tarkoitetaan näitä matkailuautoja jotka ovat tehty alkuperäinsen (paketti-)auton korin peltikuoren sisään.

Esim volkkari Caravellea on saanut ihan tehtaalta uutena sellaisena mallina jossa penkit kääntyy vuoteeksi, vaikka mitään varsinaisia retkeilyvarusteita muuten ei olekaan.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 15 Syys 2017 10:30
Kirjoittaja wiima63
jos vielä meinataan jo 1300e veroa kiristää lisää alan katselemaan rekisteröintimahdollisuutta viroon. saa katsastuskeikalla haettua kaljat ja viinat samalla ja saa virkamiehet lisää mietittävää mistä lisää verorahoja loputtomiin menoihinsa.

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 17 Syys 2017 17:27
Kirjoittaja wanderfreund
Mitenköhän käytännössä onnistuu rekkaaminen Viroon ?
Mitkä mitat Virossa on?
Saiskohan 260 leveän siellä johonkin luokkaan?

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 13 Loka 2017 13:59
Kirjoittaja Rosinante
Hmm?verovapaus?? :roll: :roll:
Noihan on tehty henkilö-auto rekatuista,autovero on suoritettu
Tämä on mahdollistanut sisäkorkeus vaatimuksen huomioimatta jättämisen,muutenhan on
niisäkin varusteet olleet määriteltynä

Autoverovapaan matkailuauton vaatimuksissa sisäkorkeus on ollut jo kauan.........
+ tietysti varusteet

Tuntuu että nyt on autovero ja ajoneuvovero sotkettu IS:n artikkelissa keskenään?
Pitänee ruveta katseleen C1:tä käyttömopoksi?????????? :roll: :roll:

Tämähän on kuin alkonverotus :o
nostetaan niin saadan lisätuloja(vai tuonti lisääntyy?)
Ainaskin osa tilaihmeistä on liikenteessä tämän option ansiosta
eikä autokauppiaitten harmina (kö???) :roll:

Jotta olikos se lasi puoliksi tyhjä (kierretty veroja)
Vai puoliksi täynnä(kerätty veroja kulkineista jotka ei muuten olisi liikkuneet?)

Suomalainen nyt maksaa satasen ettei naapuri saa viis kybää....................

Re: VM aikoo puuttua matkailuautolla kikkailleiden veroetuih

Lähetetty: 22 Marras 2017 20:09
Kirjoittaja Wowbagger
wanderfreund kirjoitti:Mitenköhän käytännössä onnistuu rekkaaminen Viroon ?
Mitkä mitat Virossa on?
Saiskohan 260 leveän siellä johonkin luokkaan?
Kai jokainen EU-kansalainen pystyy rekisteröimään autonsa Viroon, mutta tarkempaa tietoa en osaa kertoa, kun mulla henkilötunnus, osoite jne.
Ihan samoilla mitoilla mennään kuin muualla Euroopassa ja ns. luova lähestyminen on aika tehokkaasti karsittu
Mun Volvon pakollinen liikennevakuutus on muuten alle 60€ vuosi ja käyttövoima tms veroa ei oo...