Hulluutta vai tyhmyyttä?
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Hulluutta vai tyhmyyttä?
Mitäs ammattilaiset tuumaa, kun ei noita 701/ Jumbo Stareja oikein löydy, niin olen jo alkanu miettii että olisko tuollaisesta Setran s216hds mallista kulkuriksi? Onko ihan mahdoton ajatus, tiedän kyllä mb:n tekniikan ongelmat ja että on ruostuvaa rautaa Ajatus olis siis väsätä ihan ympärivuotiseks kämpäks, talvet etelämpänä, kesät kotisuomessa, siksi mietin että pitäis olla kohtuu suuret ruumatilat.
Ei vaan täällä Suomessa juurikaan noita(kaan) taida liikkua, yks kai Turku/Parainen suunnalla, mutta kulkureilla ei taida tuollaista mörköä olla kellään? Varaosien saanti kai aika hankalaa tuollaiseen?
Tämmöisiä kyselee tietämätön tänään
Ei vaan täällä Suomessa juurikaan noita(kaan) taida liikkua, yks kai Turku/Parainen suunnalla, mutta kulkureilla ei taida tuollaista mörköä olla kellään? Varaosien saanti kai aika hankalaa tuollaiseen?
Tämmöisiä kyselee tietämätön tänään
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Tällainen malli:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... tation.jpg
Jotain kokemusta on. Ei tuosta mutta vastaavasta pikkusetrasta. Tarkistettavia paikkoja riittää:
• takarunko. Moottori ja vaihteisto pitää irrottaa että rungon voi tehdä uuden.
• etu ja taka-akselin välin palkisto. Tehtiin uusi metrin korkeuteen saakka
• moottori, vedet ja öljyt sekaisin koska putken O-renkaat pettävät vähässä käytössä
• vaihteisto, pitkässä siirtotangossa kymmenen väljää niveltä. Synkronivikoja
• sähköjärjestelmässä suojaamattomia keskuksia ympäri bussia käsittämättömissä paikoissa
• paineilma perustuu tenutuslaitteeseen, kuivuri puuttuu.
• matkustamosta puuttuu vesipatterilämmitys, kylmä talvella
• varaosien saanti ja tietotaito vähäistä yleisellä tasolla
• ruoste kokonaisuudessaan syö kaikkialta.
Näistä pienistä puutteista huolimatta on myös tyytyväisiä Setran omistajia joita ed mainitut kohdat ei haittaa.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... tation.jpg
Jotain kokemusta on. Ei tuosta mutta vastaavasta pikkusetrasta. Tarkistettavia paikkoja riittää:
• takarunko. Moottori ja vaihteisto pitää irrottaa että rungon voi tehdä uuden.
• etu ja taka-akselin välin palkisto. Tehtiin uusi metrin korkeuteen saakka
• moottori, vedet ja öljyt sekaisin koska putken O-renkaat pettävät vähässä käytössä
• vaihteisto, pitkässä siirtotangossa kymmenen väljää niveltä. Synkronivikoja
• sähköjärjestelmässä suojaamattomia keskuksia ympäri bussia käsittämättömissä paikoissa
• paineilma perustuu tenutuslaitteeseen, kuivuri puuttuu.
• matkustamosta puuttuu vesipatterilämmitys, kylmä talvella
• varaosien saanti ja tietotaito vähäistä yleisellä tasolla
• ruoste kokonaisuudessaan syö kaikkialta.
Näistä pienistä puutteista huolimatta on myös tyytyväisiä Setran omistajia joita ed mainitut kohdat ei haittaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Vanhoolilla on kanssa tuommoisia alaohjaamolla olevia malleja sekä neoplanilla.
Tämmöisen vanhoolin kun jostain löytäisi niin saisi alaohjaamon ja sitten vielä tuonne taakse alas lisää asuintilaa. Astral vissiin on malli.
Tämmöisen vanhoolin kun jostain löytäisi niin saisi alaohjaamon ja sitten vielä tuonne taakse alas lisää asuintilaa. Astral vissiin on malli.
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
J E Simolan pihan perällä Vehmaalla seisoo Setra EHA-506 . BUSSIDATAssa on kuva siitä
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Altano on nimeltään tuo Van Hoolin puolitoista kerroksinen. Osassa takana alhaalla kabinetti, osassa moottori takana ja mahassa valtava tavaratila.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Setra 216HDS on just se mitä ite etin. Ne on ihania - uutena, tehtaalta. Rakenne on semmonen, että kylkilistasta alaspäin saa suomiauton rakentaa uusiks. Mersun V10 (vanhemmissa) on kans ihana - kunnes hajoaa.
Setra on vähän niinku Chevy: ku on kunnossa on ihana, ku alkaa repsahtaa kannattaa vetää ranteet auki että pääsee helpommalla.
On joka merkittävällä valmistajalla puolitoistakerroksinen malli. Ne vain on melko harvinaisia. 701 on kai korkein noista. Horrori oli matalampi ja 216hds on kans matalampi.
Jos löydät pakasta vedetyn HDS:n jostain ni osta pois! Huonoista pysy kaukana.
Setra on vähän niinku Chevy: ku on kunnossa on ihana, ku alkaa repsahtaa kannattaa vetää ranteet auki että pääsee helpommalla.
On joka merkittävällä valmistajalla puolitoistakerroksinen malli. Ne vain on melko harvinaisia. 701 on kai korkein noista. Horrori oli matalampi ja 216hds on kans matalampi.
Jos löydät pakasta vedetyn HDS:n jostain ni osta pois! Huonoista pysy kaukana.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Kulkuri varaosasaanti Suomessa.
Romuttamoilla on nyt runsaasti varaosia niihin malleihin joita eniten uutena rekisteröitiin 17 - 22 vuotta sitten.
esim. Volvo B10M alustoja on myyty Suomessa 1980 - 2002 jolloin sen valmistus loppui. joten on vielä romuttamolla 5 vuotta hyvin varaosia. Setran kanssa se on Suomessa heikompi tilanne.
Romuttamoilla on nyt runsaasti varaosia niihin malleihin joita eniten uutena rekisteröitiin 17 - 22 vuotta sitten.
esim. Volvo B10M alustoja on myyty Suomessa 1980 - 2002 jolloin sen valmistus loppui. joten on vielä romuttamolla 5 vuotta hyvin varaosia. Setran kanssa se on Suomessa heikompi tilanne.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Jumboja ei varmaan löydy, mutta on nuita 701:ä, ei toki joka nurkalla. Ootko katellu ulkomailta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Tuossa olis tarjolla 316 HDS
https://www.blocket.se/uppsala/Setra___ ... ?ca=17&w=3
https://www.blocket.se/uppsala/Setra___ ... ?ca=17&w=3
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Jep, kiitoksia kaikille. Juu olen katellu ulkomailta ja siitähän tuo setra-ajatelma nousikin mieleen, siellä on sareta as:llä pari nuita 216 hds:siä, halvempi 6 kalliimpi n.9 K€. kalliimpi ajeltu 1,4mkm halvempi varmaan sen 1,9 kun on ilmoitettu 960 tkm.. mut äkkiseltään ei hirveen pahan näköisiä, tosin vain kalliimmasta kuvia ruumatiloista... Moni kakku päältä kaunis Mutta tosiaan tuo osien saanti hirvittää, kuitenkin 30v ikää.
Taidan laittaa jäitä ostohousuihin ja kattella jos joku volvo alustainen Golden Eagle tai vastaava isoilla ruumatiloilla varustettu osuis kohille. Tuo setran ohjaamotila vaan sopis melko kohilleen meijän käytössä, 2h + varashätyytin (sakemanni) Vaan taitaa tuo olla vastaava 701:ssä ja Van Hoolissa kuin myös Nepparissa. Tuo Van Hool Altano onkin ihan uus tuttavuus. Mutta sum summarum, eikös se melkein siitä pidä lähtökohtaisesti aloittaa, että ruostetta joutuu noiden kanssa poistamaan enemmän tai vähemmän korista/ alustasta riippumatta? Koripeltien kanssa vielä pärjäilen, mut nuo runko hommat hirvittää, kun ei ole mahdollisuuksia/ välineitä nostella autoa ylös, saati että sais autoa sisätiloihin. Mutta kahtellaan, sitte viimeistään kuuluu kun saan jotain hankintoja tehtyä. miettii, miettii... Kiitos viel kaikille
Taidan laittaa jäitä ostohousuihin ja kattella jos joku volvo alustainen Golden Eagle tai vastaava isoilla ruumatiloilla varustettu osuis kohille. Tuo setran ohjaamotila vaan sopis melko kohilleen meijän käytössä, 2h + varashätyytin (sakemanni) Vaan taitaa tuo olla vastaava 701:ssä ja Van Hoolissa kuin myös Nepparissa. Tuo Van Hool Altano onkin ihan uus tuttavuus. Mutta sum summarum, eikös se melkein siitä pidä lähtökohtaisesti aloittaa, että ruostetta joutuu noiden kanssa poistamaan enemmän tai vähemmän korista/ alustasta riippumatta? Koripeltien kanssa vielä pärjäilen, mut nuo runko hommat hirvittää, kun ei ole mahdollisuuksia/ välineitä nostella autoa ylös, saati että sais autoa sisätiloihin. Mutta kahtellaan, sitte viimeistään kuuluu kun saan jotain hankintoja tehtyä. miettii, miettii... Kiitos viel kaikille
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Golden Eagle on alumiinikorinen elikkä peltien alta ei tarvi hitsailla. On siinäkin alustassa ruostuvia osia mutta merkittävästi vähemmän kuin rautakoppaisissa. Sanokaa mitä sanotte mutta 40 vuotias alumiinikoppa ei korjausta kaipaa vieläkään.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Coco käy koeistumassa puolitoistakerroksisten autojen ohjaamoissa, joissain niissä on ratti perinteisessä puimuriasennossa mutta katto niin matalalla että joutuu ajamaan penkki takakenossa kuin urheiluautossa (vähän liioittelin). Jos auto on alle 4m korkea, niin molemmissa kerroksissa ei todennäköisesti ole väljän mukava istumaasento. Itselleen tehdessä voi tietysti nostaa ohjaamon kohdalta välikattoa ylemmäskin. Noin muuten puolitoistakerroksinen antaa käteviä mahdollisuuksia, ylätuulilasin voi eristää kunnolla lämpimäksi, ja ohjaamon erottaa ovella puolilämpimäksi tilaksi asumisen ajaksi. Vastaan tuleva hirvi istuu kyllä sitten suoraan kuljettajan syliin, toisin kuin normaalissa yksikerrosbussissa.
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Juu, tuota alhaalla istumista vähän oudoksuu noissa muutenkin, edellinen työkalu volvo fh16 makuuhytillä, siinä istuu mukavan korkealla, näkee kauas eteen muun liikenteen yli joten ennakointi huomattavasti helpompaa ja tos. Mulla kuitenkin tiaan ei hirvikään tuu syliin istuskelee.
Itselläni tuota mittaa 185cm, niin hirveän matalaan ei viitsi tunkea.
Mites, asiasta kolmanteen... Onko tietoa saako tuommoiseen 11/2 korkeaan laittaa lisäpitkät tuon ylemmän tuulilasin SISÄpuolelle? Ei aiheuta kuskia häiritsevää heijastusta, mutta pysyy lamput puhtaina, kun asentaa niin että osuu pyyhkijöiden alueelle .
Kyllä taidan kuitenkin kallistua noihin Carrus 602/Van Hool onko se nyt Alizee (jossa korkea ohjaamo ja isot ruumat) tai Eagle (560?)/ Golden Eagle olis hieno
Noissa 11/2 krs olis vaan niin helppo järjestää riittävät tilat niin saunalle kuin parisängyllekkin, on koko 12m asuntokäytössä.
Oliks se niin, että sulla, Reddevil on/oli 701 ?
Niin paljon näitä juttuja lueskellu ja huulipyöreänä näitä remontteja ihmetelly, et menee jo sekaisin mikä oli kenellä...
Tosi hyviä vihjeitä täältä saanu eri asioiden toteutuksista, vielä kun pääsis soveltaa käytännössä...
Lätsälle erityiskiitos hyvästä kuvasarjasta,siinä on monta iltaa vierähtäny mukavasti niitä kuvia kattellessa ja tekstejä lueskellessa. kyllä on hyvä tekemään
Tuo oli hyvä vinkki että käy istumassa, sittenhän senkin tietäis, eikä tarttis luulla
Muuten myykö J:V:Bussi group vielä ajokuntoisia autoja kokonaisina, vai vaan purkuosia? Entä Paimela?
Onko tietoa ihan tässä jkl/mikkeli maisemassa bussi purkaamosta vai onko käytävä Hollola Savonlinna kierroksella jos osia tarvii?
Kauheesti tekstii, odottakaas ku löydän sen aihion
Itselläni tuota mittaa 185cm, niin hirveän matalaan ei viitsi tunkea.
Mites, asiasta kolmanteen... Onko tietoa saako tuommoiseen 11/2 korkeaan laittaa lisäpitkät tuon ylemmän tuulilasin SISÄpuolelle? Ei aiheuta kuskia häiritsevää heijastusta, mutta pysyy lamput puhtaina, kun asentaa niin että osuu pyyhkijöiden alueelle .
Kyllä taidan kuitenkin kallistua noihin Carrus 602/Van Hool onko se nyt Alizee (jossa korkea ohjaamo ja isot ruumat) tai Eagle (560?)/ Golden Eagle olis hieno
Noissa 11/2 krs olis vaan niin helppo järjestää riittävät tilat niin saunalle kuin parisängyllekkin, on koko 12m asuntokäytössä.
Oliks se niin, että sulla, Reddevil on/oli 701 ?
Niin paljon näitä juttuja lueskellu ja huulipyöreänä näitä remontteja ihmetelly, et menee jo sekaisin mikä oli kenellä...
Tosi hyviä vihjeitä täältä saanu eri asioiden toteutuksista, vielä kun pääsis soveltaa käytännössä...
Lätsälle erityiskiitos hyvästä kuvasarjasta,siinä on monta iltaa vierähtäny mukavasti niitä kuvia kattellessa ja tekstejä lueskellessa. kyllä on hyvä tekemään
Tuo oli hyvä vinkki että käy istumassa, sittenhän senkin tietäis, eikä tarttis luulla
Muuten myykö J:V:Bussi group vielä ajokuntoisia autoja kokonaisina, vai vaan purkuosia? Entä Paimela?
Onko tietoa ihan tässä jkl/mikkeli maisemassa bussi purkaamosta vai onko käytävä Hollola Savonlinna kierroksella jos osia tarvii?
Kauheesti tekstii, odottakaas ku löydän sen aihion
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Ei ollu 190cm kakkoskuskilla ongelmia löytää ajoasentoa Horrorissa. Ja ei se hirvi tule syliin, ku vaikka istutaan matalalla, ni matala on kuitenki hiacekuskin kans samoissa. Yläkerrassa ei eturivillä seisoskella, mut ei siinä kohtaa seisoskella missään muussakaan vehkeessä. Loppu putki on samanlainen ku kaikissa muissaki.
Ikinä jos vielä saan valita, ni ottasin puoltoist kerroksisen! Berkhof:illa ja Beulasilla ainaki oli semmonenki malli, mitä kumpaaki joskus kyttäsin mut meni ohi, missä alaohjaamon lisäks oli alakerrassa myös pari riviä penkkejä. Semmonen pidennetty alaohjaamo. Tai lyhennetty alakerta. Ehkä kolmasosa kakskerroksisen alakerrasta. 13,5m pituutta oli niissä kummassaki. Siihen jo saunaki sopis. Jos ois vetokoukku.
Ikinä jos vielä saan valita, ni ottasin puoltoist kerroksisen! Berkhof:illa ja Beulasilla ainaki oli semmonenki malli, mitä kumpaaki joskus kyttäsin mut meni ohi, missä alaohjaamon lisäks oli alakerrassa myös pari riviä penkkejä. Semmonen pidennetty alaohjaamo. Tai lyhennetty alakerta. Ehkä kolmasosa kakskerroksisen alakerrasta. 13,5m pituutta oli niissä kummassaki. Siihen jo saunaki sopis. Jos ois vetokoukku.
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Joo,(Neppi) mäkin näin jossain tuommoisen pitkällä ohjaamolla varustetun 11/2krs bussin.olis kyllä hiano Noi golden eaglet taitaa pääsääntöisesti olla 13m pitkiä, mikä tulee haasteeliseks kun olis kuitenki ulkomaille suuntaa...eli max 12m niin saa c:llä ajella missä vaan.onnex tässä ei kiirettä ole, niin saapi rauhassa näitä kahtella. Kesemmällä on muutenki mukavampi könytä noita alustan palkkeja tiirailemassa
Pikku saunan (n.100*250cm, josta 100*140 löyly, 100*110 suihku) saanee rakennettua vaikka ihan normi autoon pitkittäin, mutta nuo vesi/jätevesi systeemit, akustot, ehkä aggre ja ilppi vie aika hyvin ruumatilaa.
Monet pohjapiirustukset jo rustattu, mut tietty mitat menee ihan mutulla Onneks ei tarvitse majoittaa vakituisesti kuin 2 henkilöä, tosin meinasin muutaman ylimääräisen makuupaikan tehdä, vaikka jonkun sohvasängyn tms.
Pikku saunan (n.100*250cm, josta 100*140 löyly, 100*110 suihku) saanee rakennettua vaikka ihan normi autoon pitkittäin, mutta nuo vesi/jätevesi systeemit, akustot, ehkä aggre ja ilppi vie aika hyvin ruumatilaa.
Monet pohjapiirustukset jo rustattu, mut tietty mitat menee ihan mutulla Onneks ei tarvitse majoittaa vakituisesti kuin 2 henkilöä, tosin meinasin muutaman ylimääräisen makuupaikan tehdä, vaikka jonkun sohvasängyn tms.
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 193
- Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
- Truck: Wilcox/Volvo F610
- Location: Jönköping / Sweden
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Ja taas on Setrasta antautunut motti
Setra S328DT
https://www.blocket.se/skane/Buss_Setra ... 427745.htm
Setra S328DT
https://www.blocket.se/skane/Buss_Setra ... 427745.htm
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Juu, kattelin tuossa niin tuohon mersuun pelkät sylinteriputket ja männät yhteensä 2,5K€ ei oo halpaa korjailla noita. Tosin en kyllä ole katsellu noiden länsinaapurin varaosahintoja, mutta semmoinen mutu, että käytettyjä vaihtomoottoreita saa noihin ruåtsalaisiin aika paljon helpommin ja edullisemmin.
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
- AriW
- Ajoneuvos
- Viestit: 581
- Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
- Truck: Volvo&Volvo
- Location: Järvelä
- Member id: 219
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Nii,ja joskus on ollu ens keväänä myynnissä 701:nenkin. Ruosteeton. Eihä näitä ikinä arvaa tietää.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Mitä sä höpötätAriW kirjoitti:Nii,ja joskus on ollu ens keväänä myynnissä 701:nenkin. Ruosteeton. Eihä näitä ikinä arvaa tietää.
Coco, joo oli 701 mulla ja nyt se on AriW:llä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Kallista on korjailla ja pelkkä laturi jo painaa niin paljon et yksinään saa tosissaan tehä töitä sen paikalleensaamiseksi. Joku, oliks 'KajNyy', hommas moottoripyöränostimen kaikkia näitä "pikkujuttuja" varten. Ite punnersin laturit ja kompurat yksin paikalleen ja olin sen jälkeen pari päivää aika jumissa... Ü
Osia löytyy ja ammattitaitoa kyllä K-kaupan hintoja halvemmallaki. Purkaamolta osat ja tän foorumin kautta toimintaohjeet / vertaistuki.
Mersun moottoreita ite joskus Setraan etin ja markkinat on vähän huonot ku ne on kaikki myyty arabimaihin vesipumppuja pyörittää tai johku preerialle generaattoriks.
Melkein kandee näillä tuloilla unohtaa isot Mersut.
Osia löytyy ja ammattitaitoa kyllä K-kaupan hintoja halvemmallaki. Purkaamolta osat ja tän foorumin kautta toimintaohjeet / vertaistuki.
Mersun moottoreita ite joskus Setraan etin ja markkinat on vähän huonot ku ne on kaikki myyty arabimaihin vesipumppuja pyörittää tai johku preerialle generaattoriks.
Melkein kandee näillä tuloilla unohtaa isot Mersut.
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Anomuksia veikkaus oy:lle Mut juu, kyl taitaa olla vähemmän hulluutta, ku pysyttelee rakkaiden vihollistemme merkeissä, yks mersu olis pihassa, mut se on pieni ( 2,9) ja toimii ku vanhan junan vessa.Mut noi vanhemmat (ei cdi) rintterit onkin tekniikaltaan vahvan maineessa, ulkopelleistä/maalauksista en sitte mitään sanokkaan... Noissa taitaa olla jonkin verran vaikutusta silläkin, että onko kone mahan alla vai perässä? meinaan et mitä mahtuu ite tekemään.
Alkais pikkuhiljaa tuntuu, että volvon B12b/B10b alustalla 701/602/ Golden Eagle/ Van Hool korilla vois olla lähemmän tarkastelun väärti? Tosin en tiiä, onko Van Hooleja muilla ku Scanian tai Man alustoilla.
Ruostehommiin sitä luultavasti kuitenki joutuu, vaik olis kuinka tutkivinaan, mut niinku tuo rintteri, ikinä ei tiedä, mitä sieltä (tässä tapauksessa ruman)pinnan alta löytyy... oikein katsastus insinööri kehui, kun on hyvässä kuosissa alta ikinä ei uskois ku päältä kattelee...
Ja Reddewil- Niinhän se oli se valas pyörillä ku meni AriW:lle Useat naurut saanu täällä lueskellessa noita rojekteja, mutta paljon myös tosi hyviä vihjeitä rakenteluun/talotekniikkaan ja erilaisten tuotteiden hankintaan.
Alkais pikkuhiljaa tuntuu, että volvon B12b/B10b alustalla 701/602/ Golden Eagle/ Van Hool korilla vois olla lähemmän tarkastelun väärti? Tosin en tiiä, onko Van Hooleja muilla ku Scanian tai Man alustoilla.
Ruostehommiin sitä luultavasti kuitenki joutuu, vaik olis kuinka tutkivinaan, mut niinku tuo rintteri, ikinä ei tiedä, mitä sieltä (tässä tapauksessa ruman)pinnan alta löytyy... oikein katsastus insinööri kehui, kun on hyvässä kuosissa alta ikinä ei uskois ku päältä kattelee...
Ja Reddewil- Niinhän se oli se valas pyörillä ku meni AriW:lle Useat naurut saanu täällä lueskellessa noita rojekteja, mutta paljon myös tosi hyviä vihjeitä rakenteluun/talotekniikkaan ja erilaisten tuotteiden hankintaan.
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
On Vanhoolia B10M Volvo alustalla. B10M on siinä mielessä ihan hyvä alustavaihtoehto että siinä on ihan oikea runko taka-akselilta keulaan asti eikä ole pelkkien koripalkkien varassa koko auto vaan korikehikko on tiputettu oikean rungon päälle.
- Coco
- Tosi harrastaja
- Viestit: 36
- Liittynyt: 15 Joulu 2016 11:16
- Truck: Volvo B10M/ star-50
- Location: Joutsa
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Ai, onko noissa tuuppareissa rakenne sellainen, että on eturunko ja takarunko ja se väli on vaan korikehikkoa?Siis runko tavallaan poikki?
Eli jos oikein ymmärrän, ollaan aikalähellä itsekantavaa rakennetta? Aattelin, että olis sellainen alusta, joita takavuosina näin ajamalla siirrettävän(Huimaa touhua nahkakypärä päässä ja ajolasit silmillä), ja kori siinä päällä.
Tuuppareihin päin kai tehtaat nykyään on menossa, onko sitten niin paljon helpompi tehdä eri pituisia autoja, ku ei alusta rajoita niin tiukasti. Tarvii vahvemman korin ainakin siltä osin. Mun täytynee vielä tarkemmin tutustua noihin projekti kuvituksiin, kun en tuommoista ole huomannu
B10m :n hyvä puoli on kieltämättä tuo takaosan tila, vois vaikka tehä saunan alas ja makuuhuoneen sen katolle, äkkiä parimetriä lisää hyötytilaa...
Millaisia nuo Van Hoolit on koriltaan, mustaa rautaa kai, kun on etelämpää (oliko Belgiasta) kotoisin?
Näin sitä vanha koira oppii uusia asioita...
Eli jos oikein ymmärrän, ollaan aikalähellä itsekantavaa rakennetta? Aattelin, että olis sellainen alusta, joita takavuosina näin ajamalla siirrettävän(Huimaa touhua nahkakypärä päässä ja ajolasit silmillä), ja kori siinä päällä.
Tuuppareihin päin kai tehtaat nykyään on menossa, onko sitten niin paljon helpompi tehdä eri pituisia autoja, ku ei alusta rajoita niin tiukasti. Tarvii vahvemman korin ainakin siltä osin. Mun täytynee vielä tarkemmin tutustua noihin projekti kuvituksiin, kun en tuommoista ole huomannu
B10m :n hyvä puoli on kieltämättä tuo takaosan tila, vois vaikka tehä saunan alas ja makuuhuoneen sen katolle, äkkiä parimetriä lisää hyötytilaa...
Millaisia nuo Van Hoolit on koriltaan, mustaa rautaa kai, kun on etelämpää (oliko Belgiasta) kotoisin?
Näin sitä vanha koira oppii uusia asioita...
Ei ole olemassa ongelmia, on vain haasteita...
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
viewtopic.php?f=2&t=3100
Tuossa viestiketjussa on aika hyvä kuva tuommoisesta tuuppariautosta miten se on rakennettu näkee vähän pintaa syvemmälle tuon rakenteen.
Vanhool on ihan mustaa rautaa korihimmelistä. luukut alumiiniä ja taitaa tuo kumilistan alapuolinen osuus koripelleistä olla jotain ruostumatonta.
Tuossa viestiketjussa on aika hyvä kuva tuommoisesta tuuppariautosta miten se on rakennettu näkee vähän pintaa syvemmälle tuon rakenteen.
Vanhool on ihan mustaa rautaa korihimmelistä. luukut alumiiniä ja taitaa tuo kumilistan alapuolinen osuus koripelleistä olla jotain ruostumatonta.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hulluutta vai tyhmyyttä?
Eikai noita moottoreita tarvi suuremmin rappailla. Jos nyt puhutaan että on jo ostaessa ehjä ja alusta tehty Ruotsissa.
Mahurit loppuu ajan kanssa koska ei mene jostain päästöhommasta enää. Tuuppari on turistiautossa kai siksi yleinen kun tavaratila on lähempänä kuskia ja yhtenäinen.
Mahurit loppuu ajan kanssa koska ei mene jostain päästöhommasta enää. Tuuppari on turistiautossa kai siksi yleinen kun tavaratila on lähempänä kuskia ja yhtenäinen.
Tulevaisuus on sähköinen