Sähköbussit

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Jule »

mikko kirjoitti: 18 Marras 2021 11:19 Vaikea asia kyllä verrata henkilöauton ja linja-auton päästöjä. Riippuu paljon missä se linjuri ajelee, omassa työssäni ei tyhjähköä bussia tarvi juuri ajaa. Päivällä vuorotiheys 8-10 minuuttia ja porukkaa riittää. Aika monta henkilöautoa tarvitsee kuljettamaan moisen väkimäärän ku jostain syystä henkilöautoon ei mahdu useimmiten ku kuljettaja ja ehkä yksi matkustaja.

Raitiovaunun käyttöä puoltaa kapasiteetti. Sama porukka mahtuis kolmeen telibussiin, mut kolme telibussia ei liikkuis yhtä ripeästi ja sujuvasti millään vaikka kuinka olisi oma tie.
On kuitenkin melko harvassa tuollaiset linjat, jonka lisäksi moni ruuhka-aikaan vilkas reitti täytyy ajella myös iltaisin tyhjänä tai lähestyhjänä ihan siksi että osa niistä ruuhamatkustajista jää pois jos sitä iltavuoroa ei kulje. Mä kuitenkin viittasin ensisijasesti päästöihin, kyllähän julkinen liikenne on pakollista tiheästi asutulla alueella, tiekapasiteetti ei vaan riitä siihen että jokaisella olisi oma auto.

Sama pätee tuohon ratikkaan. Perinteisesti se sähköllä toimiva ratikka on ollut pienipäästöisempi kuin dieselbussi, mutta nyt tilanne kääntyy. Ratikka on raskas ja kuluttaa siten suhteellisen paljon energiaa, jonka lisäksi sen infra on myös melko raskas. Kahdella 25m bussillahan kyllä olisi suunnilleen sama kuljetuskapasiteetti.

Sinänsä päästöt ja ihmisten liikkumistarvehan ovat kaksi eri asiaa ja yleensä vielä päinvastaisetkin..
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja mikko »

Lueskelin nopee. Oot ihan oikeassa, päästöjen kannalta raitiovaunussa ei ole järkeä jos vertailukohta on sähköbussi.

Vähän jo vanhaa tekstiä, mut pääpiirteittäin mielestäni ajan tasalla. Tarkoitus ennustaa tulevaa, ja varsin hyvin pikasilmäilyllä onnistunutkin.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... CKOS2EsR3l

HSL-alue tietysti poikkeuksellinen koko maan mittakaavassa, muualla asiat kehnommalla tolalla vaikka yritystä onkin.

Edit: Sivulla 19 tossa kerrotaan keskimääräisistä täyttöasteista hsl-liikenteessä, yllätti suorastaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tähän monimutkaisesti laskette ja ajattelette.

Minä vaan ajattelen että magneetti tuottaa liikettä eikä yhtään mitään muuta. Ja polttamalla jotain saadaan lämpöä ja hyvin vähän mitään muuta.

Siksi kai se junakin kiskoo sataa vaunua sähkömoottorilla. Siinä on enemmän järkeä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ratikka on siitä kyllä kätevä että siinä ei ole akkuja. Saa paahtaa 24/7 ja varmaan käyttöikäkin bussia pidempi.

Suurkaupunkien metrot muuten työntää moottorijarrutuksessa kertyneen ylijäämäsähkön takaisin verkkoon. Järjestelmässä ei ole akkuja, vaan tarpeeksi monen junan kanssa se toimii niin että hirmu suurella todennäköisyydellä on joku toinen juna kiihdyttämässä just sillä hetkellä kun toinen jarruttaa..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja eagless »

Lahti32 kirjoitti: 18 Marras 2021 19:36 Tähän monimutkaisesti laskette ja ajattelette.

Minä vaan ajattelen että magneetti tuottaa liikettä eikä yhtään mitään muuta. Ja polttamalla jotain saadaan lämpöä ja hyvin vähän mitään muuta.

Siksi kai se junakin kiskoo sataa vaunua sähkömoottorilla. Siinä on enemmän järkeä.
Silti kiinteistöjen lämmityksessä ei sais polttaa mitään vaan painaa vaan sähköä pirttiin että tarkenee.
Vaikka polttamalla tulis nimenomaan sitä lämpöä.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja mikko »

eagless kirjoitti: 18 Marras 2021 20:58
Lahti32 kirjoitti: 18 Marras 2021 19:36 Tähän monimutkaisesti laskette ja ajattelette.

Minä vaan ajattelen että magneetti tuottaa liikettä eikä yhtään mitään muuta. Ja polttamalla jotain saadaan lämpöä ja hyvin vähän mitään muuta.

Siksi kai se junakin kiskoo sataa vaunua sähkömoottorilla. Siinä on enemmän järkeä.
Silti kiinteistöjen lämmityksessä ei sais polttaa mitään vaan painaa vaan sähköä pirttiin että tarkenee.
Vaikka polttamalla tulis nimenomaan sitä lämpöä.
No mulla on ainakin noissa tulisijoissa semmonen jänskä poistoputki johon menemällä se lämpö muuttuu hukkalämmöksi ihan kuin polttomoottorissakin. Hitto sentään. Harkitsin sen tukkimista, mutta en saanut lupia.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja mikko »

Yritin myös polttaa tuulta, ja sitten vettä. Ei menestystä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja eagless »

Itseasiassa nykyajan uuneissa niin öljy,puu,turve,kivihiili yms on hukkalämpö joka piipusta tulee yllättävän pieni.

Toki tuo pitää varmaan paikkansa vanhoissa avouuneissa joissa vain suora putki ulos katosta läpi.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja mikko »

No mulla on tommonen reilut kaks metriä korkea paikalla muurattu hirviö, joka ihan hyvin kyllä varaa. Hauska yritin olla.

Onneks on tota sahatavaraa ja muuta puusepänteollisuuden hukkapuuta saatavilla niin paljon ku ehtii polttaa. Hyvällä omatunnolla palaa, on uusiutuvaa ja parhaat palat käytetty rakentamiseen. Menis energiajätteeks jollen hakis välillä kuormaa. Ja mukava polttaa ku on paljolti höylättyä, ei tuu tikkuja.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mulla kävi niin että tontilta löytyy 3 tulisijaa joissa pakkaskaudet poltettu pirusti puuta kun periaatteessa ilmaista jos omaa työtä ei polttopuusta lasketa.

No nyt investoitu 4kpl ilmalämpöpumppuja ja pari lisää suunnitteilla mutta niiden jälkeen puiden poltto jäänyt tosi vähälle joten sähkölaskut kyllä periaatteessa nousseet mutta onhan tässä helpommallakin päässyt.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä en kyllä täysin ymmärrä miksi öljyä ei saisi polttaa lämmöksi. Siihen se on hyvää tavaraa ja onnistuu korkealla hyötysuhteella. Hyvässä kattilassa 90% muuttuu lämmöksi.

Öljyn käyttö liikkeen tuottajana on tehotonta ja suurta tuhlausta. Onneksi siihen on nykyisin tullut vaihtoehtoja.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Jule »

Itseasiassa öljyn polttaminen moottorissa jolla pyöritetään generaattoria joka pyörittää sähkömoottoria jakoa pyrittää lämpöpumpun kompressoria tuottaa enemmän lämpöä tupaan kuin mitä öljystä tulee sellaisenaa.

No tuo ei liene kovin yleinen ketju ainakaan suomessa, mutta maakaasusta tai kivihiilestä lähtöisin olevassa energiassa tuo joskus toteutuu osittain.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Silloinhan mukana on myös maasta tai ilmasta saatu energia.
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja motoku »

tässä nyt olen 4kk saanut elantoni sähköbussin ajamisesta. autothan ovat uusia. siinä mielessä vertailu 500-800.000km ajettuihin dieseleihin ei ole oikeutettua, mutta eipä mulla muutakaan vertailukohtaa ole.

12m 2-aks. sähköbussilla pääsee maaseutumaisessa vähän pysäkillä käyntejä sisältävässä pääsääntöisesti 50-60km/h nopeudella linja-ajossa +19°C lämpötilassa jopa 650w/km. heti, jos lämpötila muuttuu tai sataa tai kun vaihdettiin talvipintaiset vetopyörät tai koululaislähdöillä tai nopeus nousee, kulutus pomppaa 900w-1100w/km.

VDL diesel meni kesällä 19l/100km, josta 30% hyötysuhteella saadaan 570w/km. kovissa olosuhteissa auto vei 20-21/100km. eli ~650w-700w/100km. Volvo (13m, hieman raskaampi) vei 20-22l/100km.

telinä kulutukset nousevat 20-30% käyttömuodosta riippumatta. (900w-1200w/km vrt 22-28l/100km)

sähköbussin lämmitys tai jäähdytys vetää uskomattoman paljon energiaa. sähköbussissa matkustamon lämmitys on nollilla +19-22°. muulloin sää nostaa kulutusta. sähköä kuluu tai webastossa dieseliä, nyt syksyllä 30-60l/vrk.

dieselin "hyötysuhde" nouseekin kylmän sään myötä, kun moottorin hukkalämmön hyödyntäminen matkustamon lämmityksessä ei lisää juurikaan kulutusta ennen kovia pakkasia, jolloin webasto huutaa avuksi niissäkin.


tässä näkyy selkeästi sähköbussin korkea omapaino. massa ei ilmaiseksi siirry. pätkä painaa 5tonnia dieseliä enemmän, teliversio n.6tn.

oma ajotapani on aika tasainen ja rauhallinen. toki silloin mennään, kun latu on auki. kaikissa autoissamme on kulutusmittarit ja -seuranta.

tosiaan, kokemusta talvisäästä ei vielä ole. nyt näyttäisi siltä, että sähköbussien absoluuttinen hyötysuhde häviää dieseleille selkeästi ja ne todellisuudessa saastuttavat webastolämmityksen ja lauhdevoimalasähkön sekä lataus-akku ym häviöiden ansiosta enemmän.

meidän ajossa maapallon kannalta paras tulos saavutettaisiin jos Sisun kuorma-auto tyyppisen kevythybridin energiankeräyksellä käytäisiin ilmaiseksi pysäkillä, ja biodieselin paremman palamistuloksen vuoksi voitaisiin poistaa katalysaattorit/hiukkasloukut ja parhaassa tapauksessa myös SCR. niistä jokainen lisää kulutusta estämällä dieselin optimaalisinta toimintaa.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja mikko »

Viime talven oli kokeilussa semmonen lyhyt vdl, ehkä kymmenmetrinen. Kokemuksen perusteella se oli ihan hirveä. Seisoi aika paljon, ja sit jos oli ajossa ni aina jotain pientä. :lol: Jos webasto ei toiminu, ni sehän ei sit lämmenny yhtään. Ikinä ole palellu töissä niin paljon.

Todella toivon että tämä koeajobussi ei kerro tosielämästä paljoa, koska sit on talvell kusessa yks jos toinen bussifirma.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mun henkilökohtainen mielipide on edelleenkin että järkevin ratkaisu olisi ladattava sarjahybridi, joka toteutettaisiin pienellä vakiokierrospolttomoottorilla. Käytännössä vaan tuo on tehty poliittisilla päätöksillä kannattamattomaksi, jonka tehdään sähköavusteisia polttiksia, joissa on kallis ja monimutkainen polttomoottori ja sen voimansuurto tai täyssähköautoja joissa on teknisesti yksinkertainen voimansiirto, mutta tuhlataan älyttömiä määriä rajallista akun tuotantokapasiteettia kuljeteltavaksi tyhjänpanttina ympärimaanteitä pahanpäivän varalta.
Lahti32 kirjoitti: 20 Marras 2021 12:00 Silloinhan mukana on myös maasta tai ilmasta saatu energia.
Tietysti, mutta onko sillä väliä mistä se lämpö tulee?

Tietysti toi on teknisesti hemmetin monimutkainen systeemi, mutta kertoo siitä miksei öljylämmityksessä ole mitään järkeä laajemmassa mittakaavassa, kun lämmityskäytössä ei nykyään 100% hyötysuhde ole enää hyvä hyötysuhde.
Lahti32 kirjoitti: 18 Marras 2021 22:18 Minä en kyllä täysin ymmärrä miksi öljyä ei saisi polttaa lämmöksi. Siihen se on hyvää tavaraa ja onnistuu korkealla hyötysuhteella. Hyvässä kattilassa 90% muuttuu lämmöksi.
Tuo 90% hyötysuhde on noin alhainen tarkoituksella. Jos hyötysuhde öljy(tai kaasu-) lämmittimessä nostetaan 99% luokkaan, niin ongelmaksi tulee vesi. Lämmitin pitää tehdä ruostumattomasta materiaalista ja se pitää viemäröidä, koska sinne tiivistyy hemmetisti vettä. Näissä matalan hyötysuhteen lämmittimissä vesi tuutataan höyrynä pakoputkeen.

Seurasin youtubessa erään omakotitalorakentajan puuhasteluita ja sille tule tavallinen amerikkalainen kaasulämmitin, lämmityskeskus on kellarissa ja kellarista veti sitten pakoputken ylös ja seinästä ulos.. Pakoputki oli 3" PVC muoviputkea. JEtkenaikaa ihmettelin että miten tuo ei muka sula samantein, mutta eihän se tuollaisilla hyösysuhteilla ole oikeastaan juuri sen lämpimämpää se pakokaasu kuin sen laitteen tuottama lämmin ilmakaan.

Käytännössä kulkuneuvoissa lämmön tuottaminen polttamalla öljyä tai kaasua on kuitenkin energiatehokasta, koska varastoidun sähkön energiatiheys on niin huono.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ladattava sarjahybridi on ollut jo pitkään olemassa henkilöautopuolella. Chevrolet Volt / Opel Ampera, BMW i3 Rex ovat sellaisia E-REV tyypin jatketun toimintasäteen sähköautoja. Myös uusi Ford Transit ja Nissan Qashqai käyttävät sarjahybriditekniikkaa. Dieselveturikin on sellainen mutta ilman akkuja.

Chevy Voltilla ajoin pari vuotta. Ei se silti tarjonnut mitään etuja täyssähköön verrattuna mutta harjoittelukappaleena se oli hyvä, todistamaan sitä että polttomoottoria ei tarvitse enää mihinkään.
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti: 20 Marras 2021 15:29 Ladattava sarjahybridi on ollut jo pitkään olemassa henkilöautopuolella. Chevrolet Volt / Opel Ampera, BMW i3 Rex ovat sellaisia E-REV tyypin jatketun toimintasäteen sähköautoja. Myös uusi Ford Transit ja Nissan Qashqai käyttävät sarjahybriditekniikkaa. Dieselveturikin on sellainen mutta ilman akkuja.

Chevy Voltilla ajoin pari vuotta. Ei se silti tarjonnut mitään etuja täyssähköön verrattuna mutta harjoittelukappaleena se oli hyvä, todistamaan sitä että polttomoottoria ei tarvitse enää mihinkään.
Juu on ollut, mutta tällähetkellä taitaa ainoa olla enää tuo transit.

Transit menisi mullakin hankintaan jos range olisi 100-150km luokkaa.. Nykyisellään n. puolet ajosta tulisi bensalla, jota tuo laitos imee aika paljon kun sähkö loppuu, joten dieselin poltto jatkuu. Pösö e-expert voisi nipinnapin mennä muuten, mutta kun tuo nykyinen on jo sama kottero dieselinä, enkä toista enää hanki.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja mikko »

Fisker Karma olis kova
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ite olen ajatellut, että jos odottelisi akkukehitystä tässä vielä aikansa ja sitten nakkelisi kuikkaan koneen, vaihteiston ja 300 litran tankin tuosta Carruksesta ja sinne taka-akselille tilalle parit sähkömoottorit ja muun polttoaine-voimansiirto-osaston tilalle paljon akkuja, vielä eturuumaankin. Sitten joka kulma katolle täyteen paneeleita ja odottelee sen viikon helteillä, että aurinko on ladannut akustoa riittävästi ja voi ajella muutaman sata kilsaa, olla leirissä viikon ja odotella taas latailua....

Tämähän olisi varsinaista ituhippimatkailua jo.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti: 20 Marras 2021 15:42
Lahti32 kirjoitti: 20 Marras 2021 15:29 Ladattava sarjahybridi on ollut jo pitkään olemassa henkilöautopuolella. Chevrolet Volt / Opel Ampera, BMW i3 Rex ovat sellaisia E-REV tyypin jatketun toimintasäteen sähköautoja. Myös uusi Ford Transit ja Nissan Qashqai käyttävät sarjahybriditekniikkaa. Dieselveturikin on sellainen mutta ilman akkuja.

Chevy Voltilla ajoin pari vuotta. Ei se silti tarjonnut mitään etuja täyssähköön verrattuna mutta harjoittelukappaleena se oli hyvä, todistamaan sitä että polttomoottoria ei tarvitse enää mihinkään.
Juu on ollut, mutta tällähetkellä taitaa ainoa olla enää tuo transit.

Transit menisi mullakin hankintaan jos range olisi 100-150km luokkaa.. Nykyisellään n. puolet ajosta tulisi bensalla, jota tuo laitos imee aika paljon kun sähkö loppuu, joten dieselin poltto jatkuu. Pösö e-expert voisi nipinnapin mennä muuten, mutta kun tuo nykyinen on jo sama kottero dieselinä, enkä toista enää hanki.
Mulla oli Mitsu Outlander PHEV pari vuotta. Siinä on ihan fiksu kompromissi. Alle 70km/h nopeuksilla on sarjahybridi, sitä isommissa nopeuksissa polttomoottori voi vetää etupyöriä suoraankin.

Eli on vain yksi vaihde..

Sarjahybridissä tulee hiukan häviötä kun muutetaan moottorin liike-energia ensin generaattorilla sähköksi ja sitten sähkömoottorilla takaisin liike-energiaksi.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Toisaalta sarjahybridissä moottori käy optimaallisella kierrosalueella jossa polttoaineesta saadaan parhaiten tehoa. Kuulostihan se välillä hauskalta kun liikennevaloissa kone kävi 3000 rpm ja sama huuto jatkui kunnes sammui taas ja meni seuraavat 20km hiljaisesti. Eniten mietitytti sen moottorin kestävyys, -30 pakkasella se käynnistyi satasen vauhdista kylmiltään, kävi 50 sekuntia ja sammui. Pidemmän päälle siinähän kondensoituu vettä joka paikkaan. Siksi olisikin hyvä että näillä sarjahybrideillä mitoitettaisiin ajot niin ettei polttis pääse käynnistymään liian lyhyeksi ajaksi ja kun käynnistyy niin käy kunnolla lämpimäksi asti. Kulutus pelkällä moottoriajolla oli 4,8 litraa sadalle. Mikä 1700kg bensa-auto pääsee samaan, ei mikään
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Jep -Tuo Volt/Ampera vaikuttaa toimivalta konseptilta. Ilmakos sen valistus lopetettiin :) Niin ja siihen saa myös vetokoukun, jota ihan joka patteriporassa ei ole.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Jule »

Vetokoukuttomuus sähköautoissa lienee kuitenkin ensisijaisesti ihan tarkoituksella valmistajan tekemä päätös, vetokoukkuvalmiutta ei katsota niin tarpeelliseksi että koriin ja voimansiirtoon tehtäisiin sen edellyttämiä muutoksia.

seepra kirjoitti: 21 Marras 2021 00:35 Ite olen ajatellut, että jos odottelisi akkukehitystä tässä vielä aikansa ja sitten nakkelisi kuikkaan koneen, vaihteiston ja 300 litran tankin tuosta Carruksesta ja sinne taka-akselille tilalle parit sähkömoottorit ja muun polttoaine-voimansiirto-osaston tilalle paljon akkuja, vielä eturuumaankin. Sitten joka kulma katolle täyteen paneeleita ja odottelee sen viikon helteillä, että aurinko on ladannut akustoa riittävästi ja voi ajella muutaman sata kilsaa, olla leirissä viikon ja odotella taas latailua....

Tämähän olisi varsinaista ituhippimatkailua jo.
Ei tuo itseasiassa kokonaisuutena olisi mikään ympäristöteko.

Henkilökohtaisella tasolla ympäristöystävällisin vaihtoehto olisi pitää nykyinen voimala vimpanpäälle kunnossa ja ajaa uusiutuvalla polttoaineella.

Käytännössä tuo uusiutuva polttoai ei tosin muuttaisi kokonaiatilannetta mihkään, koska pykälät on kirjoitettu niin että tuo raakana myyty biodiesel vaan jätetään lisäämättä tavallisen naftan sekaan.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sähköbussit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Minä oon ajanut tuolla meidän 1979 mallin Volvo bussilla uusiutuvalla polttoaineella. Sen kun lyö kylmänä käymään niin siitä on kyllä ympäristöystävällisyys mahdollisimman kaukana.

Kyllä se mieltä lämmittää, kun polttoainepistoolissa lukee "90% pienemmät päästöt" ja tililtä lähtee 2 euroa litra.

Kyllä se parempaa tavaraa on. Ei se aine haise tankatessa ja varsinkin eberi polttaa sitä tarkkaan, ei savua eikä haise läheskään niin paljon kuin normaali diesel. Mutta kaukana on -90% ja hyödyt taitaa jäädä Nesteen parempaan tulokseen.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin