CNG ja LPG kaasun ero?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Addiktio » 26 Marras 2016 21:57

Toimiiko kaasusysteemillä varustettu auto molemmilla kaasuilla, vai onko käyttö nimenomaan kaasulaadun mukaan? :?:

Myynnissä on autoja joiden polttoaine on ilmoitettu: bensiini + kaasu, (LPG)
bensiini + kaasu (CNG)

Olen "hukassa" tällaisen asian kanssa. :oops:
- Addiktio -

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 27 Marras 2016 01:07

CNG eli paineistettu maakaasu on lähes puhdasta metaania. Eli aine on pullossa kaasuna kovassa paineessa.
LPG on taas nestemuodossa olevaa propaanin ja butaanin sekoitusta. Eli periaatteessa samaa kamaa kuin grillin tai trukin nestekaasupullossa. Propaanin ja butaanin suhde vaihtelee. Butaani kestää huonommin pakkasta kuin propaani. Suomessa myytävässä kaasussa on suhteessa enemmän propaania kuin etelä-Euroopassa myytävissä pulloissa.
CNG on yleensä paineistettu 200-250 Bar paineeseen.
Nestekaasu taas oleilee pullossa nestemäisessä muodossa ja paine on vain 1-10 Bar.
LPG ja CNG sisältää eri määrän energiaa ja seossuhde ilman kanssa pitää olla erilainen, jotta systeemi toimisi kunnolla.
Eli ei toimi suoraan keskenään.
CNG on ilmaa kevyempää ja LPG taas ilmaa raskaampaa.
:idea:

Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Addiktio » 27 Marras 2016 12:47

Jokelan linja kirjoitti:CNG eli paineistettu maakaasu on lähes puhdasta metaania. Eli aine on pullossa kaasuna kovassa paineessa.
LPG on taas nestemuodossa olevaa propaanin ja butaanin sekoitusta. Eli periaatteessa samaa kamaa kuin grillin tai trukin nestekaasupullossa. Propaanin ja butaanin suhde vaihtelee. Butaani kestää huonommin pakkasta kuin propaani. Suomessa myytävässä kaasussa on suhteessa enemmän propaania kuin etelä-Euroopassa myytävissä pulloissa.
CNG on yleensä paineistettu 200-250 Bar paineeseen.
Nestekaasu taas oleilee pullossa nestemäisessä muodossa ja paine on vain 1-10 Bar.
LPG ja CNG sisältää eri määrän energiaa ja seossuhde ilman kanssa pitää olla erilainen, jotta systeemi toimisi kunnolla.
Eli ei toimi suoraan keskenään.
CNG on ilmaa kevyempää ja LPG taas ilmaa raskaampaa.
:idea:
Paljon kiitoksia vastauksesta / infosta. :D

Virossa on molemmilla kaasuilla kulkevia autoja, tosin kaikki taitaa olla tuontiautoja, eli
ymmärtääkseni kyseisiä autoja on tuotu Euroopan erivaltioista katsellessani Auto 24:n
tarjontaa. Noita CNG-kaasulla toimivia on "vähän" myynnissä verrattuna LPG-kaasulla
myynnissä oleviin.( auto 24.ee)

Kuinka toimintavarmoja kaasuautot ovat Suomessa talvella, mm, kovien pakkasten aikaan?
Tai kuinka yleensä kuinka varmoja kaasuautot ovat toiminnaltaan?
Kumpi olisi tavallisen kuluttajan näkökulmasta katsoen parempi jos päätyy ostamaan
kaasuauton?

-Addiktio-
- Addiktio -

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 27 Marras 2016 13:07

Jos suomessa meinaat ajella niin maakaasu/biokaasu (cng) on se vaihtoehto. Itellä volkkarin Passat cng eikä ole pahaa sanottavaa. Ajaminen on todella halpaa. Ja jos menee paikkakunnille josta ei saa kaasua, niin sit ajelee bensalla. Talvi ei ole mikään ongelma. Paremmin kaasu kestää pakkasta kun bensa.
peltiliiteri.com

Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 27 Marras 2016 13:10

Jos meinaat ajaa suomessa, niin CNG.
Nestekaasuautoa ei saa suomessa rekisteröityä, ja jos sellainen laitteisto autosta löytyy, niin verottaja rankaisee samallalailla kuin ajaisi dieselautolla polttoöljyllä. Eli jotain satasia/päivä. :!:
Nestekaasua ei saa suomessa mistään tankattua auton säiliöön.
Nestekaasu ei tahdo kaasuuntua kunnolla kovilla pakkasilla, riippuu tietysti butaanin/propaanin suhteesta
Maakaasuautossa on käyttövoimavero, oisko ollut jotain puolet dieselveron määrästä, en muista. :lol:
Viron asenteesta kaasuautoihin ei ole kokemusta.
Jos autossa on alkuperäinen kaasusysteemi, en epäile sen toimivuutta suomessa.
Jälkiasenteiset on sitten arpapeliä.

Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja vko516 » 27 Marras 2016 13:14

Keväällä ostettiin tallinnasta vanha volvo missä on tuo jälkiasenteinen setti.
Ukko ei vaan tahtonut antaa tankkausadapteria mukaan, mistähän moisen saisi?

Messinkinen 10-15mm venttiili jossa metallinen takaiskukuula.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 27 Marras 2016 13:20

Kysy terragas.fi:stä
peltiliiteri.com

Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Addiktio » 27 Marras 2016 17:43

Paljon kiitoksia nimimerkeille: Jokelan Linja ja pelti. :D Olipa laaja-alaista ja selkeää infoa.

Asustelen täällä Virossa. Kaasuautoon heräsi mielenkiinto noin kuukausi sitten. A'emmin on ollut aina ennakkoluuloja ko. polttoaineeseen autoissa, tästä johtuu tietämättömyyteni. :oops: Itse asiassa kiinnitin huomioni erään huoltoaseman mainostolpan mainokseen josta ilmeni oli LPG-kaasun hinta. Aloin ottaa selvää mistä kyse?

CNG-kaasu maksaa täällä noin 0,719....euroa.
LPG-kaasu maksaa täällä noin 0,519...euroa.

Tuolla LPG-kaasulla olisi täällä edullisempaa ajella kuin toisella. (CNG) Onko moottorin toiminta muutoin samaa luokkaa kuin CNG-kaasulla, pois lukien sääolosuhteet? (pakkanen)
Jos talvella on toiminnassa häiriötä, varmaan benziinillä voi ajaa normaalisti kunnes "kelit" sallii taas kaasunkäytön?

Valitettavasti en tunne yhtään henkilöä kenellä olisi kaasuauto, että olisi mahdollisuus kysyä ja jutella muutoinkin kaasuautoista.

Verotus teknilliset tms, asiat selviää ARK:n tiskillä tai katsastuskonttorilla mitä joutuu maksamaan vai joutuuko mitään kaasuauton käytöstä liikenteessä?

Jos minulla olisi ko.(LPG) auto,( viron kilvissä) tulen käymään Suomessa, saakohan sakkoja kun laitteisto on asennettu ja jos vielä ajelee niin kauan kun tankissa on kaasua? :?: :?:
__________________________________________________________
__________________________________________________________


VKO 516:lle linkkiä, jos olisi jotain apua.

http://www.autodoc.ee/auto-osad/kuetuse ... togaas_lpg

Bensiin / autogaas (LPG) · Bensiin / maagaas (CNG) .... Valige parima kvaliteediga õiged varuosad Kütusefilter VOLVO V70 Bensiin / autogaas (LPG) internetist ...

--------------------------------------------------------------------

http://levautogaas.ee/
------------------------------
- Addiktio -

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2934
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 27 Marras 2016 18:00

Kyllä sen tankin saa tyhjäksi ajaa. Suomessa ei ole LPG-tankkauspaikkoja...ehkä sen jollain adapterilla voisi tankata pihagrillin pullosta "pimeästi".
A man vs cheese

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2304
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 27 Marras 2016 18:57

Taitaa vain olla niin että kummallakaan kaasuautolla CNG tal LPG ei saa ajaa laivaan jos on kaasua tankissa. Kaasusäiliöt pitää kuljettaa kannella ei laivan sisällä paitsi jos on tyhjä.
Samoin maanalaisiin ja sisä parkkihalleihin ei saa ajaa kaasuautolla.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Addiktio » 27 Marras 2016 19:26

KajNyy1 kirjoitti:Taitaa vain olla niin että kummallakaan kaasuautolla CNG tal LPG ei saa ajaa laivaan jos on kaasua tankissa. Kaasusäiliöt pitää kuljettaa kannella ei laivan sisällä paitsi jos on tyhjä.
Samoin maanalaisiin ja sisä parkkihalleihin ei saa ajaa kaasuautolla.
Terve Kaj,

Vai tuollainen lakipykälä....sitten tyhjällä kaasutankilla laivaan. :(

Hyviä ilmoja / aurinkoa sille kulmalle. :D
- Addiktio -

Maco81
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 28 Marras 2016 07:34

Addiktio kirjoitti:
KajNyy1 kirjoitti:Taitaa vain olla niin että kummallakaan kaasuautolla CNG tal LPG ei saa ajaa laivaan jos on kaasua tankissa. Kaasusäiliöt pitää kuljettaa kannella ei laivan sisällä paitsi jos on tyhjä.
Samoin maanalaisiin ja sisä parkkihalleihin ei saa ajaa kaasuautolla.
Terve Kaj,

Vai tuollainen lakipykälä....sitten tyhjällä kaasutankilla laivaan. :(

Hyviä ilmoja / aurinkoa sille kulmalle. :D
Onhan tuo myös turvallisuus seikka voipi tulla aika paljon ruumiita, jos tuollainen kaasusäiliö alkaa laivassa vuotamaan, jos se kaasu ei oikein pääse ulos, vaikkei siis edes syttyisi.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 28 Marras 2016 08:20

No nyt Kai puhuu puhuu palturia ja isosti. Henkilöautolla ei oo mitään rajoitteita - ei ainakaan itselle ole tullut vastaan. Noi kaasubussit on eri juttu, mutta siellä onkin kaasun paine ja määrä ihan eri luokkaa). Ja Puhun tässä CNG autoista.
peltiliiteri.com

Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Addiktio » 29 Marras 2016 22:24

Terve,

Tänään hieroin kauppaa CNG-kaasulla toimivasta VW Caddy Ecofuel tila-autosta. (käytetty)

Kysyin kaasu-autojen laitteistojen mahdollisia eroja? ( LPG ja CNG ) Myyjä kertoi että mm, VW ja Audi autoihin laitteisto on tehdas-asennus, muut eivät saa asentaa kyseisiä laitteita (CNG) suuren kaasupullon paineen takia, kyseessä on turvallisuus.

Onkohan todella noin? Ajattelen kyllä että joku valtuutettu firma voi asentaa myös ko.systeemin?
- Addiktio -

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 30 Marras 2016 13:27

Kysy tuolta terragas.fi:stä. He tekevät jälkiasennuksia. Asennus varmaan vaatii varmaan jonkun luvan, mutta ei se kokonaan kiellettyä ole. Bensamoottori jenkkeihin ja vastaaviin "iso ruokaisiin" noita on jälkiasennettu. Tehdastekoisia löytyy aika monelta valmistajalta, opel, fiat, vw, seat, volvo, audi....
peltiliiteri.com

Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Addiktio » 30 Marras 2016 19:42

pelti kirjoitti:Kysy tuolta terragas.fi:stä. He tekevät jälkiasennuksia. Asennus varmaan vaatii varmaan jonkun luvan, mutta ei se kokonaan kiellettyä ole. Bensamoottori jenkkeihin ja vastaaviin "iso ruokaisiin" noita on jälkiasennettu. Tehdastekoisia löytyy aika monelta valmistajalta, opel, fiat, vw, seat, volvo, audi....
Noin kyllä itsekin ajattelin ettei asennus ole pelkästään tehtaan yksinoikeus.

Paljon kiitoksia vastauksesta. :D
- Addiktio -

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2615
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja neppi » 02 Joulu 2016 07:00

Asennus samallai ku muuki kaasuasennukset. Voit tiettyyn rajaan tehdä "valvotusti" ite ja sit joku sen tarkistaa ja hyväksyy. Oliks terragas:in sivuilla (tai jonku vastaavan) peräti mainittu hintaki semmoselle "itseasennukselle".

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Joulu 2016 11:42

Vetyautoissa on se hemmtin korkea paine, 800bar tjsp, niitä ei kyllä taida olla jälkiasenteisina.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 03 Joulu 2016 12:37

Juu eikä sitä käytetä polttomoottorissa. Vois olla moottori ihmeissään :-)

Sitä vetyä taitaa olla joku ~4 kg tankissa.
peltiliiteri.com

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Jule » 03 Joulu 2016 18:14

Kyllähän vetyä voi käyttää ihan perinteisessä polttomoottorissakin.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 03 Joulu 2016 22:07

Kuitenkin polttokennoissa?
peltiliiteri.com

Jule
Kansleri
Viestit: 1327
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Jule » 04 Joulu 2016 00:14

Joo, siis tietysti se polttokenno on se järkevin tapa käyttää vetyä, mutta kyllä myös perinteisen mäntämoottorin voi muuttaa vety toimiseksi.

Mutta tosiaan taitavat kuitenkin kaikki toteutukset joissa sitä vetyä hirmu paineissa auton säiliössä olevan juurikin polttokennolla.

Sitä mä en tiedä miten se palotapahtuma hallitaan, vety kun yleensä syttyy ihan itsekseen kun pääsee hapen kanssa tekemisiin.

Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1153
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja pelti » 04 Joulu 2016 10:31

Nyt käydään ostamassa pappatunturit ja laitetaan vetytankki pakkarille :) sellainen myytinmurtajat asenne päälle. Ja tutkitaan miten käy. Kumpi kiihtyy 0-80km nopeemmin, Tunturi vai Scania. Tuossa olisi todelliselle kylähullullu mukava homma...
peltiliiteri.com

Maco81
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja Maco81 » 04 Joulu 2016 11:08

Jule kirjoitti:Kyllähän vetyä voi käyttää ihan perinteisessä polttomoottorissakin.
Vetyähän se on käytännössä bensa ja dieselkin. Puhtaasta vedystä, vaan jätetty ne hiilet yms. pois päästöinäkin vain vettä. Tokihan polttokennolla on hyötysuhde taas merkittävästi polttomoottoria parempi.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2304
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CNG ja LPG kaasun ero?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 06 Joulu 2016 11:33

Finnlines ja kaasuauto.

Sain heiltä vastauksen kysymykseen. Kaasuautoja kuljetetaan mutta vain avokannella. Toiseksi he kuljettavat vain tehdasvalmisteisia ei itsetehtyjä lainkaan. Tässä alla meidän kirjeenvaihto.

Tervehdys,

Eli alla olevasta viestistä voi päätellä sen verran että kunhan kaasusäiliöt ovat tehdasvalmisteisia, ei pitäisi olla mitään ongelmaa kuljettaa.


Ystävällisin terveisin,

Teppo Mattila
Asiakaspalvelu
Matkustajapalvelut

Finnlines Oyj
PL 197, 00181 Helsinki
p. 09 231 43 100
passenger@finnlines.com
http://www.finnlines.com


Liity Finnlinesin Star Clubiin

Tilaa Finnlinesin uutiskirje

Finnlines Facebookissa





-----Original Message-----
From: Ramsay Carolus
Sent: 5. joulukuuta 2016 15:41
To: Finnlines Passenger
Cc: Lindholm Mikael
Subject: RE: Kaasu henkilöauton kuljetus reitillä Helsinki - Travemunde

Hei,

Tehdasvalmisteisia kaasuautoja kuljetetaan avokannella, kotitekoisia ei kuljeteta ollenkaan.

Kuten totesit alla matkailuauton normaalit kaasupullot liedelle ja vastaavalle ovat ok, kunhan suljetaan matkan ajaksi. Voisi tässäkin tapauksessa todeta että vain tehdasvalmisteisilla kaasusysteemeillä varustetut matkailuautot kuljetetaan. Jos matkailuauto itsessään on kaasuauto niin se kuljetetaan avokannella.

Terveisin
Carolus

-----Original Message-----
From: Finnlines Passenger
Sent: 05.12.2016 14:24
To: Ramsay Carolus
Subject: FW: Kaasu henkilöauton kuljetus reitillä Helsinki - Travemunde

Tervehdys,

Osaatko neuvoa tässä asiassa? Itseltä loppuivat paukut tuon LPG:n kohdalla..

Ystävällisesti,

Teppo / Passenger Services

-----Original Message-----
From: kaj.nyyssonen@kolumbus.fi [mailto:kaj.nyyssonen@kolumbus.fi]
Sent: 3. joulukuuta 2016 11:57
To: Finnlines Passenger
Subject: RE: Kaasu henkilöauton kuljetus reitillä Helsinki - Travemunde

Finnlines Passenger kirjoitti 29.11.2016 15:21:
Tervehdys,

Jos kaasusäiliö on kiinteä osa matkailuautoa, eli kaasua käytetään
esim. liedellä, tulee kaasupullo olla vain suljettuna matkan ajan.

Onko sinulla ylimääräisiä kaasupulloja mukana tjsp.? koska silloin
tiedustelen asiaa tarkemmin muualta.


Ystävällisin terveisin,

Teppo Mattila
Asiakaspalvelu
Matkustajapalvelut

Finnlines Oyj
PL 197, 00181 Helsinki
p. 09 231 43 100
passenger@finnlines.com
http://www.finnlines.com
Kaveri osti Eestistä VW henkilöauton jossa tehdasasennettu kaastankki
LPG eli auto kulkee kaasulla tai bensiinillä. Toisella kaverilla on
Eglannin rekiaterissä oleva matkailuauto jossa on kaksi kaasusäiliötä
toinen 100 litraa ja toinen 300 litraa mutta se kulkee pelkästään
bensiinillä. Suomi ei salli rekisteröidä autoa Suomeen joka kulkee
LPG:llä mutta sensijaan kyllä jos se kulkee -cng:llä eli maakaasulla.

Kysymys on saako nämä autot kulkea teidän laivoilla kaasutankit täynnä
matkustajan kulkuneuvoina
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Vastaa Viestiin