Umpikaapista matkailuun?
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 26 Huhti 2016 11:47
- Location: Mynämäki
Umpikaapista matkailuun?
Minulla on ollut 2 bussista itse tehtyä matkailuautoa, Lahden Autokorin puurunkoisella korilla vm 67 Scania 70 1979-1989, sitten Wiima m68 1974 Volvon "hetku" B57 1993-2004. Molemmilla tuli pyörittyä Nordkappiin ja muualle. Myös päivittäiset työmatkat.
Nyt kun tenavat ovat aikuisia ja matkustamotilaa ei tarvita niin vaimo ehdotti että jos perälautanostimellisesta jakeluautosta voisi tehdä .....
Ei ole edes tarkoitusta rekisteröidä matkailuautoksi ( en edes ole seurannut nykyasetuksia aiheesta).
Onko kenelläkään kokemusta miten "ratamestarit" suhtautuvat tien päällä jos tavaratilan varustaa "muuttokuormalla" eli tarvittavat kalusteet ovat kiinteästi kiinni....
Veroista , vakuutuksista ym pakollisista ei ole väliä, eikä korteista ym ammattipätevyyksistä, ne on molemmilla.
Ajatus olisi joku sopiva aihio jossa joku 5 m umpikori ja pl nostin. Perälauta toimisi samalla parvekkeena ja nostimena prätkälle ( joka on kulkuvälineenä ollut 45 vuotta), vähän ikkunoita sivuille ja kattoon sekä kaikki muu härpäke mitä tulee mieleen sisustuksessa.
Tai sitten Renault Magnumin rekanvetäjä johon rungon päälle joku rakennelma (tynnyrisauna ).
Nyt kun tenavat ovat aikuisia ja matkustamotilaa ei tarvita niin vaimo ehdotti että jos perälautanostimellisesta jakeluautosta voisi tehdä .....
Ei ole edes tarkoitusta rekisteröidä matkailuautoksi ( en edes ole seurannut nykyasetuksia aiheesta).
Onko kenelläkään kokemusta miten "ratamestarit" suhtautuvat tien päällä jos tavaratilan varustaa "muuttokuormalla" eli tarvittavat kalusteet ovat kiinteästi kiinni....
Veroista , vakuutuksista ym pakollisista ei ole väliä, eikä korteista ym ammattipätevyyksistä, ne on molemmilla.
Ajatus olisi joku sopiva aihio jossa joku 5 m umpikori ja pl nostin. Perälauta toimisi samalla parvekkeena ja nostimena prätkälle ( joka on kulkuvälineenä ollut 45 vuotta), vähän ikkunoita sivuille ja kattoon sekä kaikki muu härpäke mitä tulee mieleen sisustuksessa.
Tai sitten Renault Magnumin rekanvetäjä johon rungon päälle joku rakennelma (tynnyrisauna ).
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Umpikaapista matkailuun?
Hommaa jalkalava ja tee siihen kämppä tai kaksi. Toinen saunalla ja toinen ilman...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Umpikaapista matkailuun?
Vaijerikontti olisi kätevämpi, kivampi kömpä kyytiin kun on valmiiksi maassa.Rosvolinna kirjoitti:Hommaa jalkalava ja tee siihen kämppä tai kaksi. Toinen saunalla ja toinen ilman...
Ammattipätevyyttähän oikealla kuorma-autolla ajeleminen ei vaadi sen enempää kuin linja-autosta rakennetulla kuorma-autollakaan, niin pitkään kun ajellaan vaan omaksi iloksi.
Tosin jos sitä matkustamotilaa ei voi käyttää matkan aikana, niin eikö asuntovaunu olisi silloin kätevämpi? Sen tukikohdan jättäminen johonkin sopivaan paikkaan on kuitenkin aika näppärä juttu. Tietysti tuo mopolla ajelu ajaa saman asian.
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 26 Huhti 2016 11:47
- Location: Mynämäki
Re: Umpikaapista matkailuun?
Joo jalkalava oli mielessä mutta liian korkea vakiona kun ajatuksena oli joku pikkupyöräinen alusta. Tuommoisen siedettävän Atecon tms saa 3-5 teurolla ja se perälautanostin on se juttu, kun se toimii terassina ..
Mutta homma etenee ja aihioita etsitään...
Mutta homma etenee ja aihioita etsitään...
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1453
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Umpikaapista matkailuun?
Saattaapi olla kuivan kopin löytäminen hakusalla. Huomaa vasta kun ikkunoita asentaa Jos löytää kopin missä ei ole vaneria jäykisteenä vaan lasikuitu/eriste/lasikuitu. Hanki semmoinen.
Nm.. Paskaa Hollannista asti hakenut
Nm.. Paskaa Hollannista asti hakenut
#048
Re: Umpikaapista matkailuun?
Aihe kiinnostaa itseänikin kovasti ja hulluus on alkanut tarttumaan minuunkin, ja kyselisinkin jo hulluiksi todetuilta hieman apuja orastavalle hulluudelle.
Oman matkailuauton rakentaminen ideana on kiehtonut jo parisen vuotta, mutta en ole osannut valita mieleistä aihiota. Päässäni olen pyöritellyt Maxi Sprintteristä vanhaan kauppa-autoon . Kauppa-autoa olen näistä käynyt koe-ajamassa, mutta se ei ollutkaan se miun juttu. Tänä kesänä tuli työkseen sitten ajettua tuollaista umpikorista kylmäautoa perälautanostimella. Ihastuin siihen aivan valtavasti, ja ajattelin että olisiko se siitä sitten tehtävä.
Onko täällä hulluja jotka olisivat moisesta jo tehneet vai onko tää aivan kuolleena syntynyt idea.
Lopullinen käyttötarkoitushan autolle olisi majoittaa miut vuoden valoisat kuukaudet ja mahdollistaa näin etsien ja tehden töitä ympäri Suomea. Pimeät kuukaudet sitten viettäisin toisella puolella palloa ja auto jäisikin Suomeen.
Eniten mieltä askarruttaakin nuo lakiteknilliset kysymykset.
Että pitäisikö auto rekisteröidä matkailuautoksi, vai pitäisikö kalusteet vedellä kiinni kuormaliinoilla "muuttokuormaksi". Sen enenpää ei ole tarkoitus lakeja, saati veroja kierrellä, mutten halua lain väärällekkään puolelle joutua.
Toisaalta vuotuiset kiinteät käyttökustannuksetkin arvuuttelevat mieltä vaikka monta iltaa koneella istuttu ja luettu foorumeita asiaan liipaten.
Vaikka siirtymisiä ei välttämättä kauheasti vuodessa tulisikaan olen asuntovaunun sulkenut jo pois vaihtoehdoista
Kiitos valistuneista neuvoista jo näin etukäteen!
Oman matkailuauton rakentaminen ideana on kiehtonut jo parisen vuotta, mutta en ole osannut valita mieleistä aihiota. Päässäni olen pyöritellyt Maxi Sprintteristä vanhaan kauppa-autoon . Kauppa-autoa olen näistä käynyt koe-ajamassa, mutta se ei ollutkaan se miun juttu. Tänä kesänä tuli työkseen sitten ajettua tuollaista umpikorista kylmäautoa perälautanostimella. Ihastuin siihen aivan valtavasti, ja ajattelin että olisiko se siitä sitten tehtävä.
Onko täällä hulluja jotka olisivat moisesta jo tehneet vai onko tää aivan kuolleena syntynyt idea.
Lopullinen käyttötarkoitushan autolle olisi majoittaa miut vuoden valoisat kuukaudet ja mahdollistaa näin etsien ja tehden töitä ympäri Suomea. Pimeät kuukaudet sitten viettäisin toisella puolella palloa ja auto jäisikin Suomeen.
Eniten mieltä askarruttaakin nuo lakiteknilliset kysymykset.
Että pitäisikö auto rekisteröidä matkailuautoksi, vai pitäisikö kalusteet vedellä kiinni kuormaliinoilla "muuttokuormaksi". Sen enenpää ei ole tarkoitus lakeja, saati veroja kierrellä, mutten halua lain väärällekkään puolelle joutua.
Toisaalta vuotuiset kiinteät käyttökustannuksetkin arvuuttelevat mieltä vaikka monta iltaa koneella istuttu ja luettu foorumeita asiaan liipaten.
Vaikka siirtymisiä ei välttämättä kauheasti vuodessa tulisikaan olen asuntovaunun sulkenut jo pois vaihtoehdoista
Kiitos valistuneista neuvoista jo näin etukäteen!
Re: Umpikaapista matkailuun?
Yksi vaihtoehtohan on rakentaa koto vaihtolavakonttiin, jolloin itse auto pysyy normaalina vaihtolavakuorma-autona.
Tai hieman toisin toteutettuna rakentaa puoliperävaunun. Kumpikin ratkaisu on tietysti matkustamisen kannalta vähän ankeampia, johtuu tietysti pitkälti siitä paljonko niitä varsinaisia matkatunteja tulee. Puoliperävaunun kanssa voisi vaan vuokrata vetoauton aina lomareissun ajaksi, niin ei tulisi vanhan rekkaveturin ylläpidosta päänsärkyä. Puolikas tosin edellyttää sitten CE korttia.
Tai hieman toisin toteutettuna rakentaa puoliperävaunun. Kumpikin ratkaisu on tietysti matkustamisen kannalta vähän ankeampia, johtuu tietysti pitkälti siitä paljonko niitä varsinaisia matkatunteja tulee. Puoliperävaunun kanssa voisi vaan vuokrata vetoauton aina lomareissun ajaksi, niin ei tulisi vanhan rekkaveturin ylläpidosta päänsärkyä. Puolikas tosin edellyttää sitten CE korttia.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 331
- Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
- Location: Sonkajärvi
- Member id: 171
Re: Umpikaapista matkailuun?
Tuossa kävin työ-ajokilla viemässä kuorman missä piti ajaa puntarin kautta mennen/tullen. Lähtiessä vertasin painoa rek.otteen omapainoon, kyydissä oli vain 2 kuormaliinaa mutta silti painoa oli 700kg enemmän kuin otteeseen on merkitty... tankkikin oli melkein tyhjä. Liekköhän kontti hörpännyt pikkusen?B9M kirjoitti:Saattaapi olla kuivan kopin löytäminen hakusalla. Huomaa vasta kun ikkunoita asentaa Jos löytää kopin missä ei ole vaneria jäykisteenä vaan lasikuitu/eriste/lasikuitu. Hanki semmoinen.
Nm.. Paskaa Hollannista asti hakenut
Yläsavolainen kylähullu ja ajaa ransetilla... = umpihullu
Re: Umpikaapista matkailuun?
Voi olla kontti lihonut, mutta toisaalta niitä myös jossainmäärin tarkoituksellisesti kaunistellaan. Toisinaan poliisi saattaa tarkistaa mahdollisen ylikuorman kuormakirjan perusteella, jolloin se muutama sata kiloa ylimääräistä kantavuutta paperilla voi tarkoittaa sitä että autoa ei ruveta punnitsemaan.matkalintta kirjoitti:Tuossa kävin työ-ajokilla viemässä kuorman missä piti ajaa puntarin kautta mennen/tullen. Lähtiessä vertasin painoa rek.otteen omapainoon, kyydissä oli vain 2 kuormaliinaa mutta silti painoa oli 700kg enemmän kuin otteeseen on merkitty... tankkikin oli melkein tyhjä. Liekköhän kontti hörpännyt pikkusen?B9M kirjoitti:Saattaapi olla kuivan kopin löytäminen hakusalla. Huomaa vasta kun ikkunoita asentaa Jos löytää kopin missä ei ole vaneria jäykisteenä vaan lasikuitu/eriste/lasikuitu. Hanki semmoinen.
Nm.. Paskaa Hollannista asti hakenut
Lisäksi kuorma-auton alustassa kulkee helposti yli 100kg pelkkää kuraakin mukana.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02 Syys 2018 21:18
- Truck: MAN FAE
- Location: Helsinki
- Viesti:
Re: Umpikaapista matkailuun?
Meillä on kaappimatkailumaastokuorma-auto, tai mikä lie. Alustana on Yhdeksän tonninen MAN FAE, eli neliveto, vuodelta 1986. Asuinkoppina on alkujaan Ruotsissa sähköyhtiön huoltoauton korjaamotilana toiminut noin nelimetrinen eristetty koppi.
Mielestäni ei kannata alkaa tekemään mitään kuormaliinavirityksiä, tai muuta kikkailua, vaan rohkeasti menee asiantuntevalle katsastusinsinöörille juttelemaan aiheesta. Esim. matkailuautoksi muuttaminen ei pitäisi olla kovinkaan kummoinen homma.
Ainoa joka meitä on häirinnyt ohjaamon pienuudessa, on kulkuaukon puuttuminen asuintilaan. Tätä on monesti kaivannut esim. huonolla säällä, tai esim. rajanylityksillä jolloin on jouduttu jonottamaan pitkiä aikoja. Kulkuaukon avaamisesta asuintilaan olen jo keskustellut katsurin kanssa. Tälle näytettiin vihreää valoa. En tiedä sitten miten asiaan suhtaudutaan uudemmissa autoissa.
Nyt olemme kaksi kesää tuolla kokoonpanolla reissanneet, ja täytyy sanoa, että vaikka välillä bussista olen haaveillutkin, niin olisi moni paikka jäänyt käymättä bussin maavaralla, ja ilman nelivetoa.
Ehdottomasti suosittelen tutkimaan kaappiautoa vaihtoehtona rakentamiselle. Tyhjä eristetty koppi on mukava ja helppo rakentaa mieleisekseen, eikä kuorma-autoissa törmää samanlaisiin ruostevaurioihin kuin busseissa. Jos ei löydä mieluista koppia sopivan kokoisena, tai kuivana, voi aina teetättää uuden. Noin 5 metrisen kopin hinta pyörii <10000€ paikkeilla.
Jarkko E.
PS. Allekirjoituksen linkistä voi käydä lukemassa matkastamme. Yritän päivittää sinne myös autosta paremmat kuvat ja tiedot.
Mielestäni ei kannata alkaa tekemään mitään kuormaliinavirityksiä, tai muuta kikkailua, vaan rohkeasti menee asiantuntevalle katsastusinsinöörille juttelemaan aiheesta. Esim. matkailuautoksi muuttaminen ei pitäisi olla kovinkaan kummoinen homma.
Ainoa joka meitä on häirinnyt ohjaamon pienuudessa, on kulkuaukon puuttuminen asuintilaan. Tätä on monesti kaivannut esim. huonolla säällä, tai esim. rajanylityksillä jolloin on jouduttu jonottamaan pitkiä aikoja. Kulkuaukon avaamisesta asuintilaan olen jo keskustellut katsurin kanssa. Tälle näytettiin vihreää valoa. En tiedä sitten miten asiaan suhtaudutaan uudemmissa autoissa.
Nyt olemme kaksi kesää tuolla kokoonpanolla reissanneet, ja täytyy sanoa, että vaikka välillä bussista olen haaveillutkin, niin olisi moni paikka jäänyt käymättä bussin maavaralla, ja ilman nelivetoa.
Ehdottomasti suosittelen tutkimaan kaappiautoa vaihtoehtona rakentamiselle. Tyhjä eristetty koppi on mukava ja helppo rakentaa mieleisekseen, eikä kuorma-autoissa törmää samanlaisiin ruostevaurioihin kuin busseissa. Jos ei löydä mieluista koppia sopivan kokoisena, tai kuivana, voi aina teetättää uuden. Noin 5 metrisen kopin hinta pyörii <10000€ paikkeilla.
Jarkko E.
PS. Allekirjoituksen linkistä voi käydä lukemassa matkastamme. Yritän päivittää sinne myös autosta paremmat kuvat ja tiedot.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Umpikaapista matkailuun?
Tuo on hieno koppiauto. Jää jumiin huomatavasti vaikeapääsyisempiin paikkoihin kuin turistibussi tai vani
Onko julkaisuun sisäkuvia tuosta kopista?
Onko julkaisuun sisäkuvia tuosta kopista?
- Liitteet
-
- vani2.jpg (102.93 KiB) Katsottu 11837 kertaa
-
- vani1.jpg (85.11 KiB) Katsottu 11837 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02 Syys 2018 21:18
- Truck: MAN FAE
- Location: Helsinki
- Viesti:
Re: Umpikaapista matkailuun?
Rosvolinna kirjoitti:Tuo on hieno koppiauto. Jää jumiin huomatavasti vaikeapääsyisempiin paikkoihin kuin turistibussi tai vani
Onko julkaisuun sisäkuvia tuosta kopista?
Julkaisukelpoisia oli vaikea löytää
Kuvassa vasemmalle jää WC/Suihku, ja keittiö joka on jääkaapin ja roskakaapin levyinen kombo. Vähän vielä maalia muutamaan paikaan... ellen innostu taas rakentamaan tuota uusiksi.
PS.Jääroskaliesikaappi saattaisi olla myynnissä. Toimii 230V.
Re: Umpikaapista matkailuun?
Jarkon kulkineessa on kyllä asennetta täytyy myöntää. Tästä rohkaistuin entistä enemmän etsimään ja tutkimaan kaappiautoprojektia.
Lämpökorilla olevia kuorma-autojakin on kivasti tarjolla, joten pitää vain osata valita se mieleisin
Ilman muutoskatsastusta kiinteät vuosikulut olis jotakin luokkaa 600-700€/v jos oikein ynnäilin satunnaisesta esimerkkiautosta.
-Pakollinen liikennevakuutus n.300€ (op:n laskurin mukaan)
-Verot n.100€
-Katsastus 200€ (jostain foorumilta poimin kuorma-auton katsastus, taisi olla piirturin tarkastus laskettuna mukaan.)
Mitenhän nuo kiinteät vuosikulut menis sitten muutoskatsastuksen jälkeen siitä en tiedä.
Eihän siinä kait mitään jälkiveroja joudu makselemaan, luin jostain kauhutarinan että oli jostakin muutoskatsastuksesta seurannut kymppitonnin verot
Todennäköisesti projektin hankinta menee kevääseen, kun on tuo syksy jo niin pitkällä että ei kehtaa talveksi hommata seisomaan.
Mutta näin syksystä jos vielä menisi pelottavan, mutta asiantuntevan katsurin juttusille niin pääsee sitten suunnittelupöydän ääreen hyvillä mielin.
Talvella on aikaa pyöritellä kaikennäkösiä suunnitelmia mitkä sitten syystä tai toisesta jäävät toteuttamatta, mutta jos tää nyt sitten toteutuisi
Ja hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty vai miten se meni heheh
Lämpökorilla olevia kuorma-autojakin on kivasti tarjolla, joten pitää vain osata valita se mieleisin
Ilman muutoskatsastusta kiinteät vuosikulut olis jotakin luokkaa 600-700€/v jos oikein ynnäilin satunnaisesta esimerkkiautosta.
-Pakollinen liikennevakuutus n.300€ (op:n laskurin mukaan)
-Verot n.100€
-Katsastus 200€ (jostain foorumilta poimin kuorma-auton katsastus, taisi olla piirturin tarkastus laskettuna mukaan.)
Mitenhän nuo kiinteät vuosikulut menis sitten muutoskatsastuksen jälkeen siitä en tiedä.
Eihän siinä kait mitään jälkiveroja joudu makselemaan, luin jostain kauhutarinan että oli jostakin muutoskatsastuksesta seurannut kymppitonnin verot
Todennäköisesti projektin hankinta menee kevääseen, kun on tuo syksy jo niin pitkällä että ei kehtaa talveksi hommata seisomaan.
Mutta näin syksystä jos vielä menisi pelottavan, mutta asiantuntevan katsurin juttusille niin pääsee sitten suunnittelupöydän ääreen hyvillä mielin.
Talvella on aikaa pyöritellä kaikennäkösiä suunnitelmia mitkä sitten syystä tai toisesta jäävät toteuttamatta, mutta jos tää nyt sitten toteutuisi
Ja hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty vai miten se meni heheh
Re: Umpikaapista matkailuun?
[quote="JooKer"]Jarkon kulkineessa on kyllä asennetta täytyy myöntää. Tästä rohkaistuin entistä enemmän etsimään ja tutkimaan kaappiautoprojektia.
Lämpökorilla olevia kuorma-autojakin on kivasti tarjolla, joten pitää vain osata valita se mieleisin
Ilman muutoskatsastusta kiinteät vuosikulut olis jotakin luokkaa 600-700€/v jos oikein ynnäilin satunnaisesta esimerkkiautosta
Kannattaa tarkistaa vielä nuo kiinteät kulut , vakuutus ? ,vero? ja lisätä noita kuorma auton muita kuluja esim nopeudenrajoitin joka vuosi, ajopiirturi testi 2 v välein, jarrutestit raskaammissa
ym.
Ex linja auto (kokop 18ton) henkilöautona/ matkailuauto trafi käyttövoima, päästö yht n1200€ ja vakuutukset
300 alkaen
Lämpökorilla olevia kuorma-autojakin on kivasti tarjolla, joten pitää vain osata valita se mieleisin
Ilman muutoskatsastusta kiinteät vuosikulut olis jotakin luokkaa 600-700€/v jos oikein ynnäilin satunnaisesta esimerkkiautosta
Kannattaa tarkistaa vielä nuo kiinteät kulut , vakuutus ? ,vero? ja lisätä noita kuorma auton muita kuluja esim nopeudenrajoitin joka vuosi, ajopiirturi testi 2 v välein, jarrutestit raskaammissa
ym.
Ex linja auto (kokop 18ton) henkilöautona/ matkailuauto trafi käyttövoima, päästö yht n1200€ ja vakuutukset
300 alkaen
Re: Umpikaapista matkailuun?
Eihän tuolla ajoneuvo- ja käyttövoimaverolla loppujenlopuksi niin suurta merkitstä ole, kun harvemmin nää vehkeet on kuitenkaan 365päivää liikenteessä.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 02 Syys 2018 21:18
- Truck: MAN FAE
- Location: Helsinki
- Viesti:
Re: Umpikaapista matkailuun?
https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 4548954-vd
Tuosta. Jotain bussin ja kuorma-auton väliltä.
Tuosta. Jotain bussin ja kuorma-auton väliltä.
Re: Umpikaapista matkailuun?
Moottori huoltotyö? onko noissa kirugin luukku lattiassa jos ei ole venttiilin säätö = tarvitaan gynekologiJarkko E kirjoitti:https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 4548954-vd
Tuosta. Jotain bussin ja kuorma-auton väliltä.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Umpikaapista matkailuun?
Mutta nättihän tuo on, ku mikä!
Se on jo paljon se!
Se on jo paljon se!