Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

mitäs mieltä jule on tuosta minun kaaviosta? Itsehän ajattelin asian näin että pex ei kestä pitkiä aikoja yli 70 astetta. ainakaan valmistajan mukaan niin kuparilla tulee lämpö tuohon termarille asti ja lattiassa kiertää sitten pex putki. tuo lämmön säätely lattialämmitykselle on itseasiassa uponorin järjestelmän kopio. Uponorin systeempi maksaa vaan melkein tonnin.... eli tuo pitää lattialämmitykselle tulevan veden mahdollisimman vakiona.

Itsellä on idea pitää varaajan lämpötila lähellä 70-80 astetta että käyttövesi ei hyytyisi ihan heti. ja samalla varustaudun siihen että jos jostain syystä moottori lämmittäisi yli 80 asteiseksi veden.

jos löydän vaaka varaajan pienemmän käytettynä niin sitten otan mutta tuntuu noita 200 litran sammioita olevan vähän enemmän liikenteessä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joo, siis tuo shuntti eli se jossa on >V< jotenkin tohon tyyliin nuolet, on kolmetieventtiili, jota säädellään portaattomasti. Jos lämpöä ei tarvitse otetaan kaikki kerrätettävä vesi vasemmalta, jolloin se on käytännössä pelkästään lattiasta palaavaa vettä, jos tarvitaan lisää lämpöä avataan tuolta varaajalta tulevaa puoliskoa ihan vähän jolloin sieltä kierrosta palaavaan veteen sekoittuu vähän uutta kuumaa vettä.

Samalla kun varaajasta poistuu vettä vähän lämmityskiertoon menee automaattisesti T-haarasti saman verran vettä alas takaisin varaajaan.

Jos sen lämmönjaon tuonne lattiaan tekee tuon sun kuvan mukaan, niin siellä hakkaa kiertovesipumppu päätään seinään kun termari on kiinni. Tietysti sen voisi tehdä myös jotenkin niin että siinä olisi termarin sijaan nopeussäädelty kiertovesipumppu. En tiedä osaako nuo älypumput pysäyttää itsensä kokonaan jos edessä on täysi tulppa.

Tuohon tyyliin ainakin nykyään tehdään tuo lämmönjako omakotitaloissa joissa on varaaja.

Voihan se olla että se shuntti ja sen säätö on älyttömän kallis palikka, en oikein tiedä noiden hinnoista. Jos shunttiventtiilin korvaa T haaralla ja termarilla, niin ehkä sekin voisi toimia jos siinä "vapaakiertopuolessa" olisi jokin sopiva kuristin joka pakottaisi sen haukkaamaan kuumaa vettä termarin läpi sekaan.

Mä en ole putkari, vaan sähkäri, mutta oon joutunut noita vesikiertoisia lämmitysjärjestelmiäkin pähkäilemään putkareiden jäljiltä.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

itse olen tekemässä 41mm 24v pumpuilla tuon. 750l/min 0,2bar vasteella. että kaikkea voidaan suunnitella.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Yksi mitä mietin kanssa niin oraksella on 3 tie termostaatteja joissa on ennakkoon säädetty lämpötila mutta kuinkahan niitä mahtaa saada käytettynä? yksi esimerkki http://www.taloon.com/sekoitusventtiili ... Group=6329

Yksi mitä mietin kanssa niin esben neli tai 3 tie ja oumanni pyöritteleen karaa. Sillon varmaan riittäis yksi kierto pumppu eikä tarttis tuota termaria vahtimaan lattialämmityksen lämpötilaa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Juurikin tuota esben kolmitie (eli shuntti) venttiiliä mä tarkoitin tuossa kuvassani.

esben oma säädin on ehkä vähän halvempi ja simppelimpi tuota ruuvailemaan. Lisäksi se toimii heikkovirralla muuntajan perässä, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt mikä sen esben käyttämä jännite on.
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

Mites tommonen vakiolämpö sekottaja?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Webaston pumppu 104W
Webaston paloilmapuhallin ja muut hilppeet 60W
Toisiopumppu 750W 60W

Yhteensä 224W,
vuorokaudessa 5376W
jos pumput laulaa koko ajan. Mutta kai niitä ohjataan jollain termarilla vai mennääkö shuntilla ja kokoajan pumput käy? Yhdessä bussin 220Ah akussa on sähköä 2640Wh. Kun muistetaan että siitä saa käyttää pinnalta vain 30% ettei se pilaannu kuoliaaksi syväpurkauksen takia, siinä akussa on käytettävää vain 800Wh joka riittää 3,5 tuntia. Sun pitää laittaa neljä lisäakkua ja niihin kiinni järeä laturi joka ehtii tuota virtaa työntää. Kun otetaan töpseli irti, on seuraavana yönä akku loppu eikä Webasto syty.

Suosittelen lämmityksen ohjausta termostaattiohjatuilla pumppujen käynnillä ja mieluummin yhdellä pumpulla.

Oon tehnyt sekä sunttiversioita että pumppuohjattua, joista pumpun käyntiä katkomalla tulee siinä mielessä hyvä että virta riittää.
Bussihan on eri asia mitä talo. Ei voi suoraan soveltaa talojen systeemeitä.

Mun SaunaLahtikossa on lattialämmitys. Siinä ei ole mitään sunttauksia, kytkin sen putkiston suoraan patterikierron perään, eli kun vesi on luovuttanut lämpönsä pattereihin niin siitä sopivan lämpöisenä jatketaan lattiaan ja sitten pannulle lämpenemään.

Vesivaraaja on erikseen rinnankytkettynä patterilinjaan- koko ajan on 10 litraa kuumaa vettä jemmassa. Bussissahan tarvii lämpöä kolmeen asiaan; pattereihin, käyttöveteen ja moottoriin. Tähän laitan nelitieventtiilin josta kääntelemällä voi säätää lämmitetäänkö pattereita ja käyttövettä vai pattereita ja moottoria vai täydellä teholla jotain näistä.

Sitten on vielä toinen juttu se, huutaako Webasto pidempiä vetoja vai minuutin kerrallaan. Siihen ei 30 litran puskuri auta mitään vaan oikea webaston teho. kipinäkoneet kestää lyhyttä käyntiä mutta hehkutulppavehkeet tukkeutuu pidemmän päälle jos homma menee tiheäksi hehkuttamiseksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tässä tuo yhden pumpun kytkentä nelitieventtiilin ohjaamana

Lattialämmitystä voi suntata avaamalla ohitusventtiiliä vähän
Liitteet
kytkentäkaavio.png
kytkentäkaavio.png (10.35 KiB) Katsottu 16749 kertaa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vihvila
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Elo 2013 11:13
Truck: Volvo B58 Wiima M305
Location: Uurainen

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vihvila »

juu itselle tuo ei vaan todennäköisesti toimi koska patteri metrejä ei tule kuin ehkä 3. yhdellä pumpulla määkin yritän pärjätä. tosiaan sitten kun auto on siinäkunnossa että sillä lähetään matkaamaan niin siinä on agrigaatti jos maa sähköä ei ole saatavilla.

Itsellä helmassa sopivasti tilaa että saan just mahtumaan 2x200l polttoaine säiliöt peräkkäin. Saa moottorille normaalin dieselin ja agrigaatille ja lämmitykselle polttoöljyn kyytiin. sopivasti tulee toiselle puolelle agrigaatti tasapainottamaan ylimääräista lastia kuskin puolelle.

Ite olen hankkimassa invertteri laturia jonka perään pitäisi valmistajan mukaan saada suosituksen mukaan 1400ah AGM akustoa. Toki syö muitakin mutta tuo siis suositus. Invertteri vaihtaa automaattisesti 2 eri 230v tulolinjan mukaan (maasähkö tai Agrigaatti) ja säätelee tulolinjan mukaan linjoja joihin syötetään sähköä ja akusto latautuu 250A teholla kun ollaan maasähkössä. Tai sitten jos ei ole kumpikaan tulo ole voimassa niin automaattisesti pudottaa invertterin varaan. 5000w/10000w olisi tarkoitus hankkia.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Mulla oli Volvo B58 ja siinä Kabola laivakamina. Auto ei ollut hyvin eristetty, mutta en kovilla pakkasilla sitä käyttänyt. Jos enempi meinaisin asua linja-autossa niin kyllä se puukattila olis kaikista paras. Kyllä tuo Kabolakin polttoainetta vie kovemmalla pakkasella.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Tuo oma, kun pitäis rakentaa talvi käyttöön, tämä pitkään palava puukattila ollut ykkösvaihtoehto http://kotituli.fi/index.php?main_page= ... ducts_id=8 vähän kalliimpi, kuin Propuva.

Nyt tuli uusi ehdokas diesel/infrapunalämmitin http://www.rexnordic.com/fi/product/die ... ex-ah-300/ harmi, kun noita ei oo pienempi tehoisena tuo taitaa olla vähän liian tehokas bussiin, mutta polttoaineen kulutuksessa voittaa kyllä kaikki muut polttoainelaitteet.
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Tuo säteilylämmitin moninkertaistaa polttoaineen sisältämän energiamäärän, lähentelee jo ikiliikkujaa?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Maco81 kirjoitti: Nyt tuli uusi ehdokas diesel/infrapunalämmitin http://www.rexnordic.com/fi/product/die ... ex-ah-300/ harmi, kun noita ei oo pienempi tehoisena tuo taitaa olla vähän liian tehokas bussiin, mutta polttoaineen kulutuksessa voittaa kyllä kaikki muut polttoainelaitteet.
EIhän se kokoajan täydellä teholla toimi, kun lämpöä on riittävästi kone sammuu.

Lisäksi bussiin mä laittaisin tuollaisen niin että pakokaasut ohjautuu ulos, joka osaltaan heikentää jonkunverran tuon hyötysuhdetta.
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Reissureki kirjoitti:Tuo säteilylämmitin moninkertaistaa polttoaineen sisältämän energiamäärän, lähentelee jo ikiliikkujaa?
Ei nyt sentään sen hyötysuhde on vaan merkittävästi parempi.

Toki laittaisin pakokaasut ulos, vaikka ei sieltä vissiin pahemmin pitäis mitään tulla. Otettava ekana tuohon korjaamohalliin testiin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo Kotituli on sama mitä Stropuva jonka saa tehtaalta liettuasta alle tonnilla. Minusta pidempiaikaiseen asumiseen tuota kannattaa miettiä. Tuohonhan ei saa lisätä kesken polton puita. Tuleeko välillä kylmiä jaksoja kun tuli on sammumaisillaan niin lämpökin loppuu? Toisaalta jos lämmittää aina samaan kellonlyömään niin pelaa yön yli hyvin. Joku toinen lämppäri sitten peruslämpöä pitämään, laivakamiina huonetermostaatilla?
Tulevaisuus on sähköinen
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Lahti32 kirjoitti:Tuo Kotituli on sama mitä Stropuva jonka saa tehtaalta liettuasta alle tonnilla. Minusta pidempiaikaiseen asumiseen tuota kannattaa miettiä. Tuohonhan ei saa lisätä kesken polton puita. Tuleeko välillä kylmiä jaksoja kun tuli on sammumaisillaan niin lämpökin loppuu? Toisaalta jos lämmittää aina samaan kellonlyömään niin pelaa yön yli hyvin. Joku toinen lämppäri sitten peruslämpöä pitämään, laivakamiina huonetermostaatilla?
Eiköhän tuohon kannata yhdistää varaaja? Ei se ainakaan ihan sama ole tai kuvat ainakin erilaisia.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kylppärin lattialämmitystä pitäisi kohta rakennella. Mulla on ihan bussin normaali patterikierto, missä lämmönlähteenä siis se 30kW Webasto ja moottori..

Meinasin tehdä tuon Lahti32:n viimeisimmän kuvan mukaisen systeemin, että patterilinjasta kierrätetään lattialämmitykseen, ja sitten säädettävä ohivuoto että saa säädeltyä lämpötilaa. Löytyykö tuohon jotain termaripohjaista venttiliä, vai pistänkö vaan normi hanan?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tjaa, toisaalta jos laittaisi lattialämmitykseen kokonaan oman kierron, patterikierron rinnalle, silloinhan voisi lämpöä säätää ihan vaikka patteritermarilla?
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Danfossin FJVR on sopiva venttiili lattialämmityksen säätöön. Kannattaa laittaa vähintään DN15 venttiili jotta sen läpi virtaa lattiapiirille riittävästi vettä.

Mulla on vessan lattiassa ihan patterilämpöinen vesi, virtaa kylläkin hitaasti. Oikein mukavalle tuntuu avojalan alla.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Lahti32 kirjoitti:Danfossin FJVR on sopiva venttiili lattialämmityksen säätöön. Kannattaa laittaa vähintään DN15 venttiili jotta sen läpi virtaa lattiapiirille riittävästi vettä.

Mulla on vessan lattiassa ihan patterilämpöinen vesi, virtaa kylläkin hitaasti. Oikein mukavalle tuntuu avojalan alla.
Niin tuo tulee paluupuolelle? Mittaako se lämpötilan siitä vedestä suoraan, vai onko jotenkin anturi piuhan päässä?

Saan tuon aika helposti kytkettyä niinkin että lattialämmitys on kokonaan patterikierron rinnalla, eikä siinä välissä. Taitaa olla selkeämpi.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Rinnalle ja fjvr vauhtia säätämään. Mittaa suoraan vedestä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Talvi asuminen Linjuri asunnossa.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Aika kallis on kyllä äkkiseltään.. mulla on yksi irtoanturillinen patteritermostaatti, voisi silläkin kokeilla niin että paketoi anturin lämpöputken kylkeen.

Pistän sulkuventtiilit kyllä että saa termarisysteemejä hierottua myöhemmin ilman koko bussin ilmaamista..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin