Sivu 1/2

Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 14 Huhti 2016 23:42
Kirjoittaja Reddewil
Trafin sivuilla törmäsin oman kärrin kohdalla tämmöseen tietoon:

Kokonaispituus (mm)5070
Leveys (mm)1910
Etuylitys (mm)1980
Takaylitys (mm)1780
Omamassa (kg)270
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg)750
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg)750

Akseli1
Tekninen sallittu akselimassa (kg)750
Tieliikenteessä sallittu akselimassa (kg)750
Akselivälit (mm)3260
Rengaskoko Vannekoko Offset Kuormitustunnus ja nopeusluokka Rengaslaji
155R13 84 N katsastuksessa merkitty

Yleinen
Varusteet: aisakippi, nokkapyörä.
Massat
Vetoaisan rajoittama vetoajoneuvon suurin teknisesti sallittu massa enintään 5000 kg
Kytkentätiedot
Aisan pituudet: 1310 mm.
Mitat
Lavan laidat: 490 mm
Yleinen
Valmistusmaa: SUOMI

Eli aisa rajottaa vetoauton massan? Yli 5t autolla ei saa tuon mukaan kiskoa tätä kärriä? Mikähän tämäkin nyt sitten on?

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 00:45
Kirjoittaja Carman
Vetoaisaan kohdistuva rasitus kasvaa vetoauton ollessa painavampi.
Joskus tuli tuota mietittyä itekkin.

Kärry kun on kiinni 1000kg Micrassa, aisaan kohdistuva rasitus jaksaa "heilutella" vetoautoa, toisaalta jos kärry on laitettu 18t painavan bussin perään niin sehän on niinkun kivessä kiinni eikä vetoauto heilahtele aisan mukana yhtään mihinkää ja kaikki rasitus kohdistuu aisaan.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 01:04
Kirjoittaja mikko
En nyt tiiä miten selittäisin. Homma nyt vaan toimii molempiin suuntiin; ei saa olla liian raskas kärry, mut ei toisaalta liian raskas veturikaan. Ei kestä koukut ja aisat.

Laitan tohon vielä tommosen.

http://kovil.fi/d-force.php

Edit: jäin lukemaan asioita aiheesta ja sillä välin vastattiin jo fiksummin

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 08:52
Kirjoittaja Reddewil
Okei, eli siis bussin peräsä nähtävät saunavaunut on laittomasti kiinni. Tuota ei taida tietää edes poliisi. Mullekkin ihan uusi asia vaikka autokoulussa on tullu istuttua, toki siellä ei mihinkään käytännön asioihin puututa, kuhan ajaa löpöö säästeän ja muistaa juoda kahvia.
Kovilin laskuri ei aukassu asiaa mulle, mutta ymmärrän joo että kevyt kärri tulee tollasen 20t auton perässä ku retuuttaen, mutta luulis nyt sekin retuutus olevan kohtuu "hidasta" jos kärri ei ole kuin max. 750kg. Millanen koukku ja aisa se pitää olla bussin perässä että sais kiskoa kevytperävaunua? Sellanen rekelin kita kiinni kottikärryyn?

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 09:41
Kirjoittaja Jule
Tuo 5t vetoautorajoitushan koskee vain tuota kyseessä olevaa kärryä. Valmistajahan sen määrittelee.

Lisäksi se ei ole ihan yksiselitteinen, koska ilmeisesti ilmajousetettu veturi on huomattavasti armollisempi kärrylle kuin rautajousitettu.

Kuorma-autolla vedetyista asuntovaunuista on kyllä saatu runkoja poikki, se tosin yleensä varoittaa irroittelemalla listoja yms ennen kuin napsahtaa katkipoikki.

Vielä joskus 80-luvulla raskaassa kalustossa oli ne kytkentätiedot auton perässä ja kärryn nokassa joista pystyi tavaamaan onko kärry ja auto keskenään yhteensopivat.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 09:59
Kirjoittaja Jokelan linja
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... toaisa.pdf

Tuolta löytyy selitys. :shock:

Siinä sanotaan: Ensisijaisesti vetoajoneuvon suurimmaksi teknisesti sallituksi massaksi suosi-
tellaan
kaavaan sijoitettavaksi T = 32 t.
Eli aisan kestävyys ratkaisee asian. teoriassa sinun kärryysi saadaan vetoauton maksimimassaksi 32 t.
Silloin perävaunun kokonaispaino pitäisi rajoittaa arvoon 666kg.
Tuohon muutokseen tarvitaan peräkärryn valmistajan hyväksyntä. :roll:
Valmistaja on valinnut tähän kärryyn heikon aisan ja rajoittanut vetoauton massaa, kestävämpi aisa on tietenkin vähän kalliimpi.
Raha ratkaisee...

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 10:03
Kirjoittaja Reddewil
Joo koskee tuota kärriä, 2v vanha ja jossa tyypitetty vetopää. Kärrin tekijä, pohjalaanen firma käyttää toisen tekemää v-aisaa, ja se kai se rajottaa?
On mulla tuollanen "omavalmiste" mitä saa vetää vaikka panssarivaunulla kun rajotteita ei ole, liikennemerkistä tuttu putkiaisa, kestää mitä vain. Että ei sillä kuhan ihmettelen vain. Rekisteriotteessa ei lue tuosta vetorajotteesta mitään, mutta trafin sivuilla näky olevan, siellä mistä voi katella omistamiaan ajoneuvoja, oli jopa tukaattin korkeudet jne. mitä ei myöskään lue missään muualla.
Hassua sinänsä kun luulen että kuulun siihen yli 90% ryhmään ketkä ei tiedä tuosta vetoautorajotteesta mitään, ja miten voisi tietää kun otteessakaan ei lue.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 10:05
Kirjoittaja Reddewil
V-Aisa on sentään umpiputkea ja hitsattu ja upposinkitty, toisin kuin kaverini u-peltinen pultattu aisa. Täytyykin kysästä että kattoo trafilta saako sitä vedellä mikraa kovemmalla vehkeellä.

Tietääkö kukaan miksi IKH:kin mainostaa jarruttomia kärrejä 825kg... Löyty: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... lla_825_kg

Aisalle 75kg ja loput 750kg akselin päälle. Eikamoista kikkailua.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 15 Huhti 2016 19:10
Kirjoittaja Wonderi
Tuota D-arvoa ei taida vähän vanhemmilla kärryillä ollakaan?
Joskus joku sirkusyrittäjä kertoi että vaunuista katkeili niin paljon aisoja että virittelivät jousitetut vetokoukut kuorma-autoihin. Kai sen aisaa ja kärryn runkoa vahvistamallakin saisi kestämään, rauta vaan painaa.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 16 Huhti 2016 11:29
Kirjoittaja vanha mutta villi
Toi D-arvo tuli kuvioihin 2007 EU:n direktiivin 94/20/EY myötä. Ja samalla se, että vetoaisa määrää vetoauton suurimman sallitun painon 1.1.2007 jälkeen valmistetuille peräkärryille. Veikkaan, että reilusti yli 99% kansalaisista ei tätä tiedä. Niin, ja niitä vanhempia peräkärryjä saa sitten vetää millä laitteella vain.

Toisaalta tietääkseni missään tieliikennelaissa tms. ei ole kielletty vetämästä keskiakseliperäkärryä sallittua painavammalla vetoautolla. Pikaisella haulla ei löytynyt finlexistä mitään.

Onhan se hyvä, että turvallisuudesta pidetään huolta, mutta tuossa direktiivissä samat säännöt koskevat kaikkia vetoaisoja. 2006 tuli tehtyä töitä tuohon liittyen ja mittausten perusteella direktiivin mitoitusvaatimukset vastaavat 2 000 000 km ajomatkaa. Aika harvalle kevytperäkärrylle taitaa tulla tuo täyteen.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 16 Huhti 2016 15:21
Kirjoittaja Hexte
Paljon on saanut bussilla vetää autotraileria ja kyllähän se kärry tosiaan perässä aika rajuja liikkeitä tekee. Pitkä peräylitys aiheuttaa melkoisia ylös-alas-hyppyjä aisalle, mitä ei synny pikkuautoilla vedettäessä. En oo ennen ollu tietoinen tuommoisista veturin maksimipainorajoista, enkä ole kyllä jatkossakaan.


Lainaan tätä topicia samalla kun otsikkokin on sopiva:
Mitä luulette, voisiko olla mahdollista saada trafista poikkeuslupaa ylipitkälle henkilöauton ja keskiakseliperävaunun yhdistelmälle?? Nythän tuo kyseisen yhdistelmän maksimipituus on 18,75 metriä. 12m vetoautolla kärryn lava jää n.6m pitkäksi. Linja-auton kokoisella henkilöautolla kuitenkin perässä tulisi helposti pidempikin kahden auton traileri.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 16 Huhti 2016 16:18
Kirjoittaja Wonderi
Olikohan se niin että yli 18,75m pitkiä saa vetää vain kuorma-autolla? Muutoskatsastus kuorma-autoksi, täysperävaunu perään ja laskeskelemaan täyttyykö kääntyvyyssäännöt, ei tarvita poikkeuslupiakaan.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 16 Huhti 2016 18:29
Kirjoittaja Rantarosvo
Nythän on koekäytössä tukkirekka jossa vetäjää venytetty niin että mahtuu 2 nippua kyytiin. Akseliväli alkaa varmaan olemaan linja-auton luokkaa. Ois mielenkiintosta päästä kokeilemaan miten kääntyy. Perässä siis normaali täysperävaunu.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 16 Huhti 2016 20:15
Kirjoittaja Jokelan linja
Wonderi kirjoitti:Olikohan se niin että yli 18,75m pitkiä saa vetää vain kuorma-autolla? Muutoskatsastus kuorma-autoksi, täysperävaunu perään ja laskeskelemaan täyttyykö kääntyvyyssäännöt, ei tarvita poikkeuslupiakaan.
Keskiakseliperävaunullisen yhdistelmän maksimimitta on 18,75m. Ihan sama minkälainen on vetoauto.
Eli varsinainen perävaunu ostoslistalle. :lol:

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 16 Huhti 2016 21:09
Kirjoittaja Jule
Rantarosvo kirjoitti:Nythän on koekäytössä tukkirekka jossa vetäjää venytetty niin että mahtuu 2 nippua kyytiin. Akseliväli alkaa varmaan olemaan linja-auton luokkaa. Ois mielenkiintosta päästä kokeilemaan miten kääntyy. Perässä siis normaali täysperävaunu.
Ainakin mitä mä olen noista superrekoista kuullut, niissä on puoliperävaunu+täysperä, eli veturi on pelkkä rekkaveturi jossa ei ole varsinaisesti kuormaa ollenkaan.

Kääntymisen suhteenhan se tietysti on ihan toivoton sen puoliperävaunun takia.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 17 Huhti 2016 10:52
Kirjoittaja Rantarosvo
Jule kirjoitti:
Rantarosvo kirjoitti:Nythän on koekäytössä tukkirekka jossa vetäjää venytetty niin että mahtuu 2 nippua kyytiin. Akseliväli alkaa varmaan olemaan linja-auton luokkaa. Ois mielenkiintosta päästä kokeilemaan miten kääntyy. Perässä siis normaali täysperävaunu.
Ainakin mitä mä olen noista superrekoista kuullut, niissä on puoliperävaunu+täysperä, eli veturi on pelkkä rekkaveturi jossa ei ole varsinaisesti kuormaa ollenkaan.

Kääntymisen suhteenhan se tietysti on ihan toivoton sen puoliperävaunun takia.
Juu, näinhän ne on ollu, mut nyt on uudenlainen auto kokeilussa. Koitan ettiä linkin uutiseen.

muoks.
http://www.esaimaa.fi/Online/2016/03/31 ... 20541467/4

Jo on linkin toimivuus tiukassa. 5-6krt piti muokata :shock:

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 18 Huhti 2016 01:07
Kirjoittaja mikko
Härkänen laite jo toi veturi itsessään. :shock:

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 20 Huhti 2016 09:58
Kirjoittaja Old Lady
Tulipas tuota 90-luvulla vedettyä rautajousilinja-autossa monenlaista peräkärryä ympäri suomea ja voin sanoa, että kovalla rasituksella oli kärryjen aisat... usein tarvi vahvistuksia. tori hommia savenmaalla aikoinaan :shock: . tais jollakin karata joskus kärry perästä aisan katkeasimen johdosta. piti ihan käydä paikanpäällä toteamassa miten korkealle puuhun kaksiakselikärry kiipeää... varmaan neljässä metrissä oli jäljet :o . Silloin vaan ajettiin, ei ne laillisia ollut mitkään silloinkaan. joskus virkavalta stoppasi matkan :oops: , mutta kärry haettiin seuraavana päivänä aina pois :D
-arto

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 20 Huhti 2016 12:54
Kirjoittaja Reddewil
Kyllä nämä tarinat nyt alkaa kuulostaa ihan järkeenkäypältä, tuossa ihmeteltiin just autonkuletuskoppia, eristetty telivaunu rosterirungolla, ku on aisa murteessa edellistenkin vahvistusten jälkeen... Extrapitkällä sprinterillä retuutetaan lappiin ja millon minnekki...

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 20 Huhti 2016 18:22
Kirjoittaja Jule
Täällä on joku jolla on ilmajousitetun kuorma-auton perässä vaunu, se ilmeisesti kestää, kun auto on ilma-alustalla, eikä niin kovinhirveenvaltava.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 28 Heinä 2016 14:36
Kirjoittaja Pukaatti
Ot: voiko 2 akselisen jarrullisen henkilöauton perävaunun muutoskatsastaa pienemmälle painolle? Eli maks. 750kg? Nyt vissii 1000kg.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 28 Heinä 2016 16:49
Kirjoittaja Rosvolinna
MB609 riitti rikkomaan CD760-asumusvaunun rungon. Routamonttu tiessä, auton perä pomppasi ylös ja vaunun takatassut iskivät kipinää. Pysähdyin ja keräsin kahvikupit lattialta. Jatkoimme matkaa. Kotona huomasin murtumia heppoisessa U-profiilissa jossa akselit ovat kiinni.

Mersun peräkontissa oli 1½-kuutiota klapeja ja 170cm korkea Porimatti. Siinä ei paljoa matkailurasia vastaan taistele. Koukussa olisi hyvä olla jokin jousi/iskari-systeemi ottamaan rajuimmat iskut vastaan. Kyllä tuo linja-autonkin ilmajousitettu perä melko kovaa sahaa ylös/alas. Vetokoukun voisi laittaa kiinni V-muotoiseen aisaan ja laittaa vaikka kumivaimentimet takapalkin ja vetokoukun väliin.

Jatkoa OT. Voi. Työpaikalleni hankin siirrettävän esiintymislavan. Kokonaispaino oli tehtaan portilla 2000kg ja se muutettiin 1500kg. Vaunu varusteineen painaa 1300kg. Kyllähän tuo esiintymislavan alusta kantaisi enemmänkin, mutta nyt sitä pystyy hinaamaan vaikka pikki-citykauppakassilla. Onhan se ulkomittojensa takia törkeän näköinen pizzataxin perässä, mutta laillinen ja sitä saa kuljettaa B-kortilla. Normaalisti sitä siirretään pakulla tai kevytkuorma-autolla.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 28 Heinä 2016 19:44
Kirjoittaja BussMAN
Trailerin rakentajille tuli tuosta vetoaisasta, yksi lisä vaatimus, se pitää olla tyyppihyväksytty ( "eu n:o" josta selviää kestävyys) , rakennutin pv kokop3,5 ton omilla mitoilla siihen tuli tehdas aisa, täytyy tarkistaa vetoauton max paino, nyt vedetään kevyellä nelivedolla, muualta pettää oletan.
Kuula kytkimet max 3,5 ton pv lle

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 29 Heinä 2016 01:06
Kirjoittaja Janezki88
Pukaatti kirjoitti:Ot: voiko 2 akselisen jarrullisen henkilöauton perävaunun muutoskatsastaa pienemmälle painolle? Eli maks. 750kg? Nyt vissii 1000kg.
Kyllä voi. Tarvitset lausunnon valmistajalta ja/tai maahantuojana, jossa todetaan että kärry täyttää ajoneuvoluokan tekniset vaatimukset.
En muista miten se sanatarkasti meni, mutta jotenkin tuohon tyyliin. Vuosi sitten keväällä näitä asioita tuli selviteltyä kärrysauna-projektin yhteydessä.
Vetoauto 2720kg, eli alle 750kg kärry olis mahtunut kortin raameihin. Saunakärryn alustan papereissa oli kokonaismassa 900kg, eli 120kg liikaa. Hankin sitte pikku-e:n. Ajokortin voimassaoloaika lyheni muutaman vuoden, mutta nyt ei niin paljon tarvitse miettiä mitä perässä vetää.

Re: Kevytperävaunun veto bussilla

Lähetetty: 29 Heinä 2016 08:02
Kirjoittaja Pukaatti
Miula on ajatuksena semmonen 2 akselinen kärry et voi vetää ilman d e korttia bussilla. Pitää yrittää käydä kysymymässä et kuinka saan jo lopettaneeseen yritykseen yhteyden :) Saunaa itsekin tässä suunnittelen. ..