Tervehdys Kulkurit!

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

Tässä pitkällisen mietiskelyn tuloksena olen päättänyt hankkia bussin kilpurin kuljetusta varten, joten uusi foorumilainen kyseessä. Tarkoitus olisi viikonloppuna mennä katsomaan yhtä bussia, Scania BF111 -79. Kyseessä on melko karvalakkimalli, maasähkö kuulemma on mutta muuten ei ole mitään varustusta. Olisiko kokeneemmilla antaa vinkkiä mitä kannattaa katsoa ettei tule mitään kovin suurta pettymystä ostettua? Uutta en ole ostamassa, sen tiedän, mutta onko kyseisessä mallissa jotain heikkoa kohtaa jota kannattaa syynätä? Myös muut vinkit ovat tervetulleita aloittelevalle bussiharrastajalle, raskaamman kaluston korjaamisesta ei ole oikeastaan mitään kokemusta, ajokokemustakin on vain autokoulun (22v sitten) ja muutaman satunnaisen kuorma-autolla ajelun verran. Kiitos niille jotka jaksavat mua valistaa, kiitos myös niille jotka viitsivät edes lukea :D
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tervetuoloa! Hmm. ittekkää en näistä paljoa tiiä, mut ruostetta pitää ettii (jokapaikasta) , paineiden nousua seurata jarruihin, tuulilasin kunto, kysellä mahdollisimman paljon omistajalta mitä tehty ja mitä pitäs eikä antaa huuman viedä ja varata aikaa koeajoon sekä tutkailuun, kuunnella konetta kylmänä ja kuumana, nestetasoja kattoo ennen ajoon lähtöä ja ajon jälkeen. Auton alle olis hyvä turvallisesti päästä jotenki kattoo alustaa. rungosta etsiä väsymisen merkkejä jne. Jas sit katsastettu auto ei meinaa juuri paljoa (kokemusta) voi olla jos on vaikka rungollinen auto ni kaikki "helmat ruosteessa" . Yks vinkki kun jos ostat auton ni osta valmiiksi jo reilusti pakkasnestettä ja öljyä moottoriin varalle sekä sikaflexiä,jesaria,nipareita. Oikeestaa jos oot tuttuja "mäkkaiverin" kans ni ni palkkaat sen autoon pysyvästi :) Ja miettii 100 kertaa ostoa, sit ku oot miettiny ni mieti vielä toiset sata. Jos vielki himottaa sit selaat kaikki ruosterojektit läpi ja vielä mietit. Jos vieläkii haluttaa ni aattele et joku käy sun lompasta keikkaa 1500e ihan johonki ei siun mielestä tarpeelliseen ja se ei näy missään kun korjaajan lompassa joka kesämökin kuistilla juo nallejuomaa ja nauraa röhöä!

Ja sit kun miettii et ostan ton kun on halvempi ni eikai se huonompi oo ni se on! Ja invertterit, ilpit,pumput yms. maksaa euroja. Jos joku on puolet kalliimpi ni sillä on menny varmaa 10 000e jo siihe vaikka myy 7000e :) Renkaatkin kannattaa katsoa kun ne ei ilmaisia ole, jos rengastat kaikki ni vois apout aatella olevan 400e sipale pinnatut töineen, kertaa 6kpl ni = Euroja.

sit viel jos on emäntä ni kandee jotenkin jo nyt pehmitellä sitä et sie makaat auton alla tai päällä enempi ku emännän seuraavaa leimaa ja sit vielä lisää ;)
Joo eiku vitsiähä mie väänsin et nou hätä, ei näissä ikinä mitää kallista tule korjattavaks :D
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
ae70
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Heinä 2012 23:26
Truck: Scania Bf 80
Location: Mikkelin kupeessa

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja ae70 »

Tervetuloa porukkaan! Kannattaa käytellä rauhassa lämpimäks ja katella että lähtee nesteet kiertää ainaki jos on seisonu pitempää. Koeajo lenkki kannattaa myös vähän pitempi tehä et kuulee vähän äänimaailmaa ja kattelee vähän et miten käyttäytyy tiellä ajaessa.
Scania Bf80 "vajokki" 5000.

Siinä Volvo veti missä Kaania vapis.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ajamassa pitää käydä. Sitten sen tietää. Ruostetta on varmasti jokaisessa bussissa. Ehkei 5 vuotta vanhasa mutta kaikissa sitä vanhemmissa enemmän ja vähemmän, kuuluu lajin luonteeseen.
Tulevaisuus on sähköinen
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

Kiitos viisaista sanoista. Pitää lähteä katsomaan, sillä siitä selviää. Jos korjaajan mökkiterassioluet maksaa vaan 1500 niin busseiluhan on puoli-ilmaista touhua kilpaa ajamiseen verrattuna ja siinä joutuu rempatkin tekemään itse :)
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu. Mie silti korjaan hupiautoja ku ne on helpompia käsitellä ;)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jahas, rahnamiäs, nainen... Tule ja haje komia auto pois. Ilman kehuja. Penkit pois ja kaasulla kiekkoja kytkimellä lipsautta nii kaikki 4 vetävää jauhaa! On mellevä peli ja halpa! 701.. Kun kiinnostaa niin varmaan löyvät yhteistiijot ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

Niin, en oo mikään rahnamiäs, pelkkä miäs vaan jolla on pirun kallis harrastus. Ja kiitos tarjouksesta mutta mua ei juurikaan kiinnosta neljästi vetävät kytkimelliset autot vaikka olis kuinka melleviä.
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

Joo, ei tullut Scaniaa vaan Sisu. Vanha kirjastoauto vuosimallia -83, olikohan sb140d. Kaikki tieto tämmöisestä vekottimesta olisi tervetullutta, tarkoitan lähinnä huolenpitoon liittyvää mutta muukin fakta käy.
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Huomenta. Tuossa naapurissa on Kari malmsted sisu huolto ni jos joskus tarvii jotai merkkitietoa ni voisin ehkä uskaltaa mennä kysyy. Niillä on sisu puuautoja.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

Pidetään mielessä jos tulee jotain ongelmia. Aika vähäiselle käytölle tuo jää ku ei oo kisoja ihan hirveen montaa kesässä. Nyt mittarissa 230tkm, kai se on menny jokusen kerran ympäri, kone vissiin vaihdettu jossain vaiheessa. Hyvin pelas pari sataa kilsaa eilen ku kotiin ajettiin, ei rämise ja kolise, kone käy nätisti. Kosteutta on aika paljon sisällä ku on lokakuusta asti seissyt pihalla. Varusteita löytyy ihan kivasti ja suht siistikin on sisältä, pitää alkaa päivittämään sisätiloja kun kelit antaa myöden ja ainakin uudet rampit pitää tehdä ku en oikein luota että vanhat kestää mun malmikasan kyytiin laittoa.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Iski »

Eurajoelta kannattaakin ehdottomasti ajaa Savonlinnaan huoltoon :roll: Onnittelut kuiteskin hankinnasta ja kyllähän täältä foorumilta neuvoja löytyy, mullakin oli ohjekirja sun autoon, mutta myin Tuurissa kirppiksellä sen pois :shock:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2554
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Jule »

MikeRose kirjoitti:Pidetään mielessä jos tulee jotain ongelmia. Aika vähäiselle käytölle tuo jää ku ei oo kisoja ihan hirveen montaa kesässä. Nyt mittarissa 230tkm, kai se on menny jokusen kerran ympäri, kone vissiin vaihdettu jossain vaiheessa. Hyvin pelas pari sataa kilsaa eilen ku kotiin ajettiin, ei rämise ja kolise, kone käy nätisti. Kosteutta on aika paljon sisällä ku on lokakuusta asti seissyt pihalla. Varusteita löytyy ihan kivasti ja suht siistikin on sisältä, pitää alkaa päivittämään sisätiloja kun kelit antaa myöden ja ainakin uudet rampit pitää tehdä ku en oikein luota että vanhat kestää mun malmikasan kyytiin laittoa.
Kirjastoautoihin ei yleensä tule ihan hirveästi kilometrejä, tosin reilussa 30 vuodessa ehtii.

Kirjastoautojen koneet ei yleensä ole kovin pitkäikäisiä. Monesti niissä ei ollut lisälämmittimiä, joten autot kävivät kokopäivän tyhjäkäyntiä, joka ei ole pidemmänpäälle kovin herkkua koneelle, huolto-ohjelma tehtiin kuitenkin kilometrien perusteella joita ei juuri kertynyt, joten ajallisesti kirjastoautoihin tehtiin herkästi useammin remppaa kuin linja-autoon.

Mikä moottori tuossa on? Joku Valmet?
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Iski kirjoitti:Eurajoelta kannattaakin ehdottomasti ajaa Savonlinnaan huoltoon :roll: Onnittelut kuiteskin hankinnasta ja kyllähän täältä foorumilta neuvoja löytyy, mullakin oli ohjekirja sun autoon, mutta myin Tuurissa kirppiksellä sen pois :shock:
Lähinnä voin kysyä niiku neuvoa hänen puolesta....
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
junior
Rattiamiraali
Viestit: 443
Liittynyt: 28 Heinä 2013 15:40
Truck: volvo b58
Location: turku

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja junior »

Onnittelut hankinnasta
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

Niin, mä ainakin ymmärsin tuon neuvon kysymisen, kiitos vaan, niitä varmasti tarvitaan. Tuossa on Valmetin 611 mahuriturpo. Lisälämmitin on joku jessuksen vanha eberi ja joka ei toimi, eikä siihen kuulemma saa enää varaosia mistään mutta paneeli viittaa siihen että vois hyvinkin olla alkuperäistä asennusta. No sitä ei juuri tarvita ku on käytössä vaan kesäisin. Käyttöohjekirja olis varmaan hyvä etsii jostain, ne nappulat on kojetaulussa niin kuluneet ettei kaikista tiedä mitä kuuluisi tapahtua. Korjaamokirjastakaan tuskin on haittaa. Tuossa on muuten joku ilmakaasu, oli melko vekkulia ajaa peilijäisellä tiellä kun kaasussa oli tasan kaks asentoo. Onko kellään tiedossa löytyykö siihen jotain konstia saada sen toimintaa hieman jouhevammaksi? Ja kiitos onnitteluista :)
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuota Valmetin 611:sta kannattaa hoitaaa kuin kukkaa kämmenellä . omasssani ainakin "huoltoväili" oli reilu 100000km . Itselläni vaihtui Volvon koneeeksi 400000km nurkilla kun olis ollut vuorossa kolmas vai neljäs koneremontti :evil: Muutenhan Sisu on lähes umpirautaa , Tuli samanmoisella kuljettua ympäri eurooppaa 16v vailla tekniikamurheita :) Paineilmakaasukin toini hienosti kokoajan , polkimen asento vain oli alussa niin ihmeellinen ettei nilkka oikein taipunut , mutta korjattavissa helposti. Voisiko sinulla vivusto takerrella koneen päällä johonkin ? Mukavia kilometrejä

ps. Saattahan se pieni "kaasusylinterikin" siellä koneen päällä olla likainen ja takerrella jos ollut viimevuosina vähällä käytöllä
MikeRose
Varakuski
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Helmi 2016 10:42
Location: Eurajoki

Re: Tervehdys Kulkurit!

Viesti Kirjoittaja MikeRose »

En oo niin kauheesti ehtinyt katsomaan ja tutustumaan tuohon ku on iltasin aina pimeetä, aika paljonse on vissiin seissyt, ehkä vaan pientä jumittelua. Eikä sillä oo niin kiirekään ku sitä tarvitaan vasta kesällä. Mulla on tapana huoltaa kausiajoneuvot aina syksyisin ku jäävät talvehtimaan, talveksi uudet öljyt sisään jne. Kilometrejä tuskin tulee kymmentäkään tuhatta kesän aikana.
Vastaa Viestiin