Ydintäytelanka

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Oon karttanut ydintäytelankaa viimeseen asti, kun kaasupullot on ollu saatavilla muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Nyt on kuitenkin kehittymässä tilanne, että maa ehkä vaihtuu joksikin aikaa, ja pakkaan vaan salkkumigin messiin ja (kaasu)pulloja ei välttämättä oo. Kunnon saumaa oon saanut hitsin mukana tulleella kelallakin, mutta räiskii niin, että alkkaritkin pitäis olla asbestia tai jotain. Ja napaisuudet on nätisti vaihdettu langan mukaan Mikä olisi tavallisen mustan raudan hitsaukseen soveltuva hyvä, hitsariystävällinen ydintäytelanka. Voi olla kalliimpaakin, kun se pullo maksais aika h..tisti. Tarttis kokeneiden mielipiteitä, kun googlea ja mainoksia osaan jotenkin lukea itsekin.

Ja materiaali on min. 3-4 mm.
Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Kormus »

En kyllä noiden kaasuttomien täytelankojen kanssa alkais leikkiä ainakaan runkohommia. Taitaa enempi olla autotalli käyttöön nuo vermeet.
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Kormus kirjoitti:En kyllä noiden kaasuttomien täytelankojen kanssa alkais leikkiä ainakaan runkohommia. Taitaa enempi olla autotalli käyttöön nuo vermeet.
En oo hitsaamassa mitään kantavaa rakennetta.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Ootko hiilidioksiidi kyselly?
Rosmo
Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Kormus »

Jostain vanha pullo ja sammutin huoltoon täyttämään se hiilidioksidilla. Yhdellä pullolla hitsailee jo pitkään ja ei hinnan kiroissa tuo täyttö noissa sammutin huolloissa.
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Kormus kirjoitti:Jostain vanha pullo ja sammutin huoltoon täyttämään se hiilidioksidilla. Yhdellä pullolla hitsailee jo pitkään ja ei hinnan kiroissa tuo täyttö noissa sammutin huolloissa.
Nyt ei puuhastella Suomessa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kylläpäs pystyy ydinjätelangalla tekee saman minkä muillaki. Pitää olla tarkoitukseen sopiva kone ja hyvä lanka. Muistaisinko käydä lukee tuolta rullan kylestä mikä se oli...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä ydintäytteellä roiskii jotain peltipaikkoja Corollaan, mutta muuten siitä ei ole mihinkään, CO2-pullolla tekee jo oikeasti töitä.

Ydintäytekone on näppärä esim. lavasterakenteiden tekoon huonekaluputkesta, mutta ne pitää varmistaa nylon-narulla, jesarilla, kulmaraudoilla, poratorxeilla ja poppareilla.

1,5mm puikolla tekee nätisti ja kestävästi 3-4mm materiaalista.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Ohutlevyhitsausta en lähtis edes yrittään ja pikkuinvertteri tuli myytyä kauan sitten, kun työkaluja kertyy turhan paljon.
Viimeksi muokannut Wowbagger, 18 Syys 2015 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Ulkosalla vaan joutuu virittelemään millon mitäkin pressua tuulisuojaks jos suojakaasulla hitsaa. Enemmän miekin suojakaasusta tykkään, kun ydintäytelangasta, mut aina ei voi voittaa.
Rosmo
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Rantarosvo kirjoitti:Ulkosalla vaan joutuu virittelemään millon mitäkin pressua tuulisuojaks jos suojakaasulla hitsaa. Enemmän miekin suojakaasusta tykkään, kun ydintäytelangasta, mut aina ei voi voittaa.
Kun se ydintäytelanka ei myöskään tykkää tuulesta.
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Nyt pliis, mikä hyvä ydintäytelanka. Kaasulla ois aina kivempaa, mut ei saa.
Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Kormus »

Jos materiaali minimissään sen 3-4 mm niin sitä voi hitsailla jo 2,5mm puikollakin ihan hyvin ja saumat kestää. Ydintäytelanka on ihan hyvää jos puhutaan kaasulla hitsattavasta esabin 15.14 tai 15.17 langasta. Tai vastaavista muiden valmistajien langoista.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Coresheald 15 -lankaa on tullut käytettyä. Varmaan ihan hyvää levyille, mutta en osaa sanoa miten toimii tuolle 3-4mm tavaralle.

Mulla on toisaalta melko "sulake" tuo lankakone....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Kormus kirjoitti:Jos materiaali minimissään sen 3-4 mm niin sitä voi hitsailla jo 2,5mm puikollakin ihan hyvin ja saumat kestää. Ydintäytelanka on ihan hyvää jos puhutaan kaasulla hitsattavasta esabin 15.14 tai 15.17 langasta. Tai vastaavista muiden valmistajien langoista.
Puikkopuoli on TIGin kyljessä ja iso kone ei mahdu kassiin. Ydintäytelangasta kaasulla ei ole tarvetta, vaikka kaasua olisi.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Kyl se pitää ettiä jotain toista lankaa. Piti väsätä katolle antennikiinnike ja pysty asennossa hitsasin putken kylkeen mutterin, jolla tolppa kiristetään. Ihan niinko ois lintu paskonu pesäpuun juureen, helvetinmoinen läjä roiskeita ja tiukasti ko mitkä. Suojakaasulla hitsatessa roiskeet lähtee irti helposti, mut nää ydinjätepisarat ei lähteny neulahakkurilla eikä paineilmataltalla. Hiomakone ainoo, mut ei mahu siihen väliin. Joutuu nyt vissiin ekaa kertaa elämässään kittaamaan saumaa, tai no tossa kohtaa mitään saumaa ookkaan, mut kai siitä pitää sen näkönen koittaa tehä. En oo varmaan tolla ydintäytteellä hitsannu vielä ees parinmetrin pätkää saumaa, mut oon jo täysin kypsyny siihen.
Pukeutua pitää umpihaalariin ja kengät pitää olla pitkävartiset, sekä päässä olatava suikka tai huppu. Silti noi pisarat löytyää tiensä sisäpuolelle. Ennen tommoset muutaman sentin saumanpätkät on voinu hitsata ohimennessään vaatetuksesta välittämättä. Nyt hitsaa 10min. ja 50min. menee roiskeidenpoistoon. Hölmöltä tuntus ruveta työkappaletta suojaamaan roiskespraylläkään.
Rosmo
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Sulla on varmaan saman merkkinen lankakone kuin minulla. Taisin pudottaa sen puolivahingossa metallilavalle...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

No mie en vuoden vanhaa konetta viel paa kiertoo. Ilmeisesti ei kannata ottaa lankaa koneen mukana. Jotain merkitöntä p........ toi ilmeisesti on.
Rosmo
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Mä aion ostaa Esabin Coreshiel 15- lankaa, jota Mr Rosvolinna suositteli. Näyttäis jossain verkkokaupassa olevan melken 60 eeroa 5 kg kela, mikä on kyllä aika kova hinta verrattuna tavalliseen lankaan, joista oon muistaakseni maksanut enkä 15-20€. Saas nähdä saisko virulaisilta narua halvemmalla. Amerikan kielellä olin ymmärtävinäni, että millinen pelti on hitsattavista materiaalienpaksuuksista ohuimpia ja paksumpaakin saa vetää.

Kun ei kukaan vielä oo kehunut... ydinjätelankaa, niin täytyy tarttua jokaiseen ehdotukseen. Mulla on kehittynyt jonkinlainen luottamus Esabin materiaaleihin ainakin puikkohitsauksen puolella.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Roiskiihan tuo, mutta puhtaalla pinnalla tulee ihan siedettävää jälkeä.

Karstanhan tuo jättää niin kuin puikkokin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Coreshield 15 oli tarjouksessa viron Ahsellillä eli FEB issä 39 EUR 5kg ja langalla oon hitsannut kaikki klinikan väliseinärungot ja materiaalipaksuus on 1,5mm. Ei räiski yhtään, jos hitsattava paikka on puhdistettu. Sauma on kans nättiä. Ero koneen mukana saatuun lankakerään on valtava.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Wowbagger kirjoitti:Coreshield 15 oli tarjouksessa viron Ahsellillä eli FEB issä 39 EUR 5kg ja langalla oon hitsannut kaikki klinikan väliseinärungot ja materiaalipaksuus on 1,5mm. Ei räiski yhtään, jos hitsattava paikka on puhdistettu. Sauma on kans nättiä. Ero koneen mukana saatuun lankakerään on valtava.
Laitas kuvaa saumasta
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Lonely-Rider
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 28 Helmi 2013 22:31
Location: pohjanmaa

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Lonely-Rider »

Minäkin ostin vuosia sitten halvan gern ydintäytemikin,kokeilin kerran ja hylkäsin varaston nurkkaan vuosiksi...kuukausi sitten värkkäsin migin toimimaan 24V akkuvirralla(muuntajat pois ja akkukaapelit tilalle),yllätys melkoinen kun ei roiski, hitsattavuus hyvä ja hitsi sauma myös hyvä(nyt on hyvä matkakone)
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Puu Tiainen kirjoitti:Laitas kuvaa saumasta
Pitää hitsata irtopaloihin todistuaineistoa, kun seuraavan kerran on ropausviikonloppu. Nämä on jo maalissa.
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Ydintäytelanka

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Jos materiaalin vahvuus on 3-4 milliä. niin menee puikkokoneella 2 millin puikolla tosi hyvin.
Hätäpäissä on tullut hitsattua 1.2 millin peltiäkin. Puskusaumaan ei onnistu, vaatii pienen limityksen.
Vastaa Viestiin