Sivu 1/1
					
				Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 08:16
				Kirjoittaja MASE
				Bussikuume nousee samaa tahtia kun aurinko taivaalla, vaikka puoli vuotta sopivaa autoa jo etsitty, joten kyselen taas tyhmiä täällä. Koetin haulla, mutta en löytänyt sopivaa aihetta. -90 luvun Eagle alumiinikori, onko jotain mihin niissä pitäisi kiinnittää huomiota, paikallisia hapettumia, väsymismurtumia jne, vai kestävätkö hyvin aikaa ja kulutusta. Onko kori täysin alumiinia vai onko mustaa rautaa pohja ym palkeissa. Runko tietenkin on mustaa, joten se pitää koputella takaosasta. Lahtelainen on ilmeisesti n.1000kg? kevyempi kuin esim Carrus joten hyötykuormaa ja varusteita saisi enemmän kyytiin.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 08:50
				Kirjoittaja Iski
				Alusta on mustaa rautaa, vain kori on alumiinia, jousipussien ylälautaset menee usein uusiksi samoin neliöputkia tuppaa katoamaan, kun nostaa lokasuojat ylös näkee heti varsinkin edessä sisälokarin ja korin välissä katoa, himmeli ruuman lattianrajassa ja ruuman pohjapuolen putket, taka-akselin kohta (sinne ei kovin hyvin näekkään)
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 08:57
				Kirjoittaja Lahti32
				Kori kiinnittyy apurunkoon suurilla lätkillä joissa on pultteja rivissä. Näiden kunto kannattaa tsekata. Tavaratilojen alla saattaa olla myös mustia putkia, vanhemmissa malleissa nekin putket voi olla alumiinia.
Korit kestää isältä pojalle ja takaisin isälle. Minulla on 36 vuotias eikä ole hapantunut yhtään mistään. Alustan rautaputkia on vaihdettu muutama metri.
Hyvä kori. Ehkä jopa kestävin.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 08:58
				Kirjoittaja Lahti32
				Jonkin verran on eroa myös alustan merkillä. Toinen ruotsalainen kestää paremmin.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 13:12
				Kirjoittaja neppi
				Onks niitä muilla ku ruotsalais-alustoilla?
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 15:38
				Kirjoittaja MASE
				Lahti32 kirjoitti:Jonkin verran on eroa myös alustan merkillä. Toinen ruotsalainen kestää paremmin.
Toivottavasti se toinen merkki on Volovo mikä kestää paremmin 
  
Näillä tiedoilla amuliinikori olisi vissiin ihan järkevä vaihtoehto.  Ainakin jos ei rosteri Carrusta löydy, tosin taitaa niistäkin jotain hapantuvaa löytyä, vai onko niissä lattiarakenteet rostikkia myös?
 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 16:36
				Kirjoittaja Reddewil
				MASE kirjoitti:Lahti32 kirjoitti:Jonkin verran on eroa myös alustan merkillä. Toinen ruotsalainen kestää paremmin.
Toivottavasti se toinen merkki on Volovo mikä kestää paremmin 
  
Näillä tiedoilla amuliinikori olisi vissiin ihan järkevä vaihtoehto.  Ainakin jos ei rosteri Carrusta löydy, tosin taitaa niistäkin jotain hapantuvaa löytyä, vai onko niissä lattiarakenteet rostikkia myös?
 
Lattia on faneria mutta asfaltista katottuna palkit näyttää jalometallilta kun kiiltävän niin kovin. Näin tuossa carrus 701 kaaniassa. Ihan kai ne ei rosteria ole vaan jotain kromimetallia jos oikein muistan, eli magneetti ottaa kiinni mutta ei ne ruostu.
 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 17:29
				Kirjoittaja Reissu-Late
				Kyllä lahtelainen on paras,450 eagle oli mulla ja ei moitetta korista.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 18 Huhti 2015 22:47
				Kirjoittaja Lahti32
				Rosteri carrus on ilmeisesti ferrokromia ja rakenteita ei ole mitenkään suojattu. Tarttuu se ruoste siihenkin mutta aikapeikko ei kuitenkaan tahdo siihen pystyä muuten kuin pintaa ruskettamaan. Kymmenvuotiaasta piti vähän putsailla vessakopin alta mutta helposti lähti. Maalasin sitten kun ei ollu tehtaalla edes maalattu. On siellä mustiakin osia mm. akkukotelo. Mutta vaikka kuinka rostericarruksia kehutaan niin lahtikko on kestävin.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 09:30
				Kirjoittaja MASE
				Elikkä sitten vaan etsitään se sopiva Golden Eagle aihioksi, helppoa!
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 12:06
				Kirjoittaja neppi
				Asuntoko-, vaiko linjako-, vaiko kuormakoautoksiko se tulis? Nettikoneessahan ois muutama kohtuullisenkokonen Lahtelainen myyrä. 
N
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 12:21
				Kirjoittaja Rantarosvo
				Lievä OT
Eikös ne myyrät oo tamperelaisia. Siks toisekseen vaik kylähulluja ollaan, niin kukas sitä nyt haluaa kuskin ostaa 

 Nehän rahastaakin automaattisesti ko autoon harppaa kyytiin 

 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 13:05
				Kirjoittaja MASE
				neppi kirjoitti:Asuntoko-, vaiko linjako-, vaiko kuormakoautoksiko se tulis? Nettikoneessahan ois muutama kohtuullisenkokonen Lahtelainen myyrä. 
N
Kuljetus/matkailuauto mielessä. K-a:ksi tulee. Taakse suoralattiainen kuormatila n5,5m, takalaitanosturilla. Aikaisemmin pohtisin kuorkin umpikoppaa takarungolle mutta nyt ajatukset kääntynyt siihet että bussikori saa jatkua taakse saakka, tarpeen tullen korotetaan ehkä hiukan. Asunto-osasta tulee hiukan pieni, mutta visio olisi tehdä sitä hiukan lomittain eri kerroksiin. Nukkutilat tavaratilan päälle, vessa ja suihku ja pieni sauna alakertaan jos mitenkään tilat antaa myöten.
Jaa, myyriä, meillä kissat tuo niitä ihan omiksi tarpeiksi torppaan joten se ny viälä puuttuis että tulis Tampereeltakin myyriä tänne  

  Eihän tämmönen Raumalta kotosin oleva ees ymmärrä mitä ne oikein puhuu  

 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 15:03
				Kirjoittaja Rantarosvo
				Sen mie tiedän tampereesta et päätä ei kannata lyödä rotvallin reunaan ja bussikuskit on myyriä(onks sul lippuu myyrä) On se niin väärin et tampereella kuskillakin pitää olla lippu ja sitä viel asiakkaat kyselee. 
No on siellä kiva käydä 

 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 22:10
				Kirjoittaja Huoppari
				Iski kirjoitti:Alusta on mustaa rautaa, vain kori on alumiinia, jousipussien ylälautaset menee usein uusiksi samoin neliöputkia tuppaa katoamaan, kun nostaa lokasuojat ylös näkee heti varsinkin edessä sisälokarin ja korin välissä katoa, himmeli ruuman lattianrajassa ja ruuman pohjapuolen putket, taka-akselin kohta (sinne ei kovin hyvin näekkään)
"kun nostaa lokasuojat ylös"
Mitenkähän tuo tapahtuu jos on vasta ostamassa autoa?
 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 19 Huhti 2015 22:28
				Kirjoittaja neppi
				Jos kuorma-auto, ni viittaamani nettikonelahtikot taitaa mennä ohi, ku ovat kuvien perusteella sekä liian pitkiä, että leveitä. Tosin ois kiva seurata projektia, jossa lyhennetään ja kavennetaan, sekä kenties lasketaan moottoria ja mitä vielä, ehkä vaihdetaan jäykkä teli ohjaavaksi. Tai jotain. 
N
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 20 Huhti 2015 08:25
				Kirjoittaja Bussiton
				Huoppari kirjoitti:Iski kirjoitti:Alusta on mustaa rautaa, vain kori on alumiinia, jousipussien ylälautaset menee usein uusiksi samoin neliöputkia tuppaa katoamaan, kun nostaa lokasuojat ylös näkee heti varsinkin edessä sisälokarin ja korin välissä katoa, himmeli ruuman lattianrajassa ja ruuman pohjapuolen putket, taka-akselin kohta (sinne ei kovin hyvin näekkään)
"kun nostaa lokasuojat ylös"
Mitenkähän tuo tapahtuu jos on vasta ostamassa autoa?
 
Siinä on pyöränkaariosassa saranat ylhäällä ja parilla pultilla kiinni helmassa, aukeaa sit samaan tyyliin kun kylkiluukut.
 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 20 Huhti 2015 18:19
				Kirjoittaja Iski
				Mersun alustalla oli jokin aika sitten myynnissä Eagle, onko muista tietoa Scanian ja Volvon lisäksi?
Just käännettävät 13mm pultit loksujen alareunassa ja joskus vastakappale katoaa, niin voi olla vaikka nippusiteellä kiinni  

 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 20 Huhti 2015 20:27
				Kirjoittaja MASE
				neppi kirjoitti:Jos kuorma-auto, ni viittaamani nettikonelahtikot taitaa mennä ohi, ku ovat kuvien perusteella sekä liian pitkiä, että leveitä. Tosin ois kiva seurata projektia, jossa lyhennetään ja kavennetaan, sekä kenties lasketaan moottoria ja mitä vielä, ehkä vaihdetaan jäykkä teli ohjaavaksi. Tai jotain. 
N
No, katotaan mitä kaikkea keksitään 

  Lyhentäminen voi tulla tarpeelliseksi, mutta ei kai sentään kaventamaan aleta  

  Mahuri on hakusessa, joten ei sitä moottoriakaan paljoa lasketa. Maksimi korkeus k-a:lle on 4,4m joten sinne suuntaan on ehkä korotuspaineita 
 
Ääh, katotaan kaikki sitten aikanaan, ensin etsitään se aihio rauhassa.
 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 20 Huhti 2015 23:13
				Kirjoittaja neppi
				Eiks se ookkaan 4,20? Luulin.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 21 Huhti 2015 06:35
				Kirjoittaja Speed
				Ainakin täällä 
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/w ... TXE5_BlHg0 lukee "Ajoneuvon suurin sallittu korkeus on noussut 4,2 metristä 4,4 metriin ja massa 60 tonnista 76 tonniin."
 
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 21 Huhti 2015 08:10
				Kirjoittaja wiima63
				Nuo tunarit sen korotukset päätti massakorotuksien kanssa. Ainoa vaan että läheskään kaikkialla ei mahdu tuolla 4.4m liikennöimään. 
Karstulaan syksytapaamiseen ajellessa mm mäntän kohdilta löytyi tommonen 4.3m korkea valtatieltä. Varmasti kiva paikka täysperän kanssa.
			 
			
					
				Re: Lahti korin osto opas
				Lähetetty: 21 Huhti 2015 11:56
				Kirjoittaja Rantarosvo
				Mikkelissä pieksämäelle menevän tien silta on kans yllättävän matala. Kaik vähänkään eksoottisemmat kuljetukset ajelee peitsarin kaupunginosan katuja pitkin et pääseevät siitä ohi. 
Alle 4,5m sillat pitää onneks korkeusmerkitä, mut navigaattoreiden kans saa olla tarkkana. Toki voi ostaa navin joka on raskaalle kalustolle tarkotettu, mut siin heilahtaa tonni hyvin äkkiä 
