N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Tere teil,

Pariviikkoa sitten laitoin hakemuksen otsikossa olevaan asiaan.
Prosessi meni seuraavasti:

ARK:ssa antoivat paperin johon merkitsin omistajantiedot, muutettavan auton rekisteritiedot ja selvityksen millaiseksi haluan auton "muokata."
Virkailija otti kopion rekisteriotteesta. Tämän jälkeen totesi," teihin otetaan yhteyttä puhelimitse tai E-mailla, asia käsitellään Tallinnassa."

Tänään aamulla oli saapunut E-mail asian johdosta. Mailissa oli "vähimmäisvaatimukset" M1-luokkaan muuttamiseksi.
Oli myös annettu uusi tyyppinumero sekä jotain muita numeroita joiden tarkoitusta en tiedä?
Määräaika johon mennessä auto on tyyppikatsastettava "vähimmäisvaatimuksen mukaisesti."
E-mail on / oli PDF-tiedosto.

Pohdiskelin itsekseni kuinka "yksinkertaista" on muuttaa Virossa ajoneuvoluokka? :lol:
- Addiktio -
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä niiden täytys tulla opintomatkalle Suomeen :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei taida olla ihan yhtä raju hyväveli verkosto ruokittavana kun suomessa. Muutoskatsastuksesta pitää jokaisen virkamiehen ja viraston saada omansa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mitä vaatimuksia siinä nyt oli, paa papru näytille? Eikö nyt suomalainenkin saa käydä muuttamassa autonsa tosiaan vaikka virossa ja kun siellä leiman on saanut niin suomenkilpiin ihan vaan konttorilla hakien suomikilvet?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Reddewil kirjoitti:Mitä vaatimuksia siinä nyt oli, paa papru näytille? Eikö nyt suomalainenkin saa käydä muuttamassa autonsa tosiaan vaikka virossa ja kun siellä leiman on saanut niin suomenkilpiin ihan vaan konttorilla hakien suomikilvet?
Ei onnistunut "paprun" siirto värjäämällä. Tuli jotain symboleja joista ei saanut selvää. Yritän laittaa myöhemmin jos saan onnistumaan.

Suomessa ei ole samat pelinsäännöt kuin Virossa kun rakentaa matkailuautoa.
Oleellisin asia lienee sisätilan korkeus, siis Suomessa. ( min.190 cm)

90-luvulla oli Suomessa myös ongelmia katsastaa Saksasta tuoduissa matkailuautoissa. Ainakin itsellä. Kuinka katsastus toiminee nykyisin.
- Addiktio -
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tässä on taas mietinnän paikka. Kansallisia säädöksiä mitkä on vastoin eu:n sääntöjä. Mielestäni tasa-arvopykälämikälie menee niin että muussa eu-maassa hyväksytty ajoneuvo on hyväksyttävä myös suomessa. Mutta toki eihän meillä muutenkaan mene asiat niin kuin pitäisi!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Kai se riippuu vähän autosta, vuosimallista ja käyttötarkoituksesta. Mun N3 kategorian terveyskeskus muuttui M1 kategorian lääkärinkabinetiksi niin että leimasin vaan kolahti. Samalla tavalla miettivät vähän aikaa ajoneuvoluokkaa ja sitten tuli sähköpostiin "Registreerimiseelse tehnonõuetele vastavuse kontrolli akt".

Jos ne numerot tai kirjaimet viittaa näihin https://www.riigiteataja.ee/akt/109032011015?leiaKehtiv " rekisteröimisen edellytykset ja menettelytapa"

tai näihin https://www.riigiteataja.ee/akt/108062011002?leiaKehtiv eli "auton, moottoripyörän, mopedin tai niiden perävaunun tyyppihyväksynnän, yksittäisen ajoneuvon hyväksynnän ja uudelleen / muutosrakentamisen ehdot, vaatimukset ja menettelytapa" niin mä ehkä voin yrittää tulkata.

Jos et koko dokkaria viitsi laittaa, niin kopsaa tänne teksti. Dokkari on kai pdf:nä. Bussin kanssa ei pitäis olla suurempia ongelmia täältä löytyy ainakin yksi paikallinen muutos:
http://maakodu.delfi.ee/news/maakodu/uu ... d=69845539
N1 muutoksesta ei ole kokemuksia, mutta kai senkin pitäisi onnistua. Saksasta tuotuja vehkeitähän Viron teillä on muutama...
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Wowbagger kirjoitti:Kai se riippuu vähän autosta, vuosimallista ja käyttötarkoituksesta.

Jos et koko dokkaria viitsi laittaa, niin kopsaa tänne teksti. Dokkari on kai pdf:nä.
N1 muutoksesta ei ole kokemuksia, mutta kai senkin pitäisi onnistua. Saksasta tuotuja vehkeitähän Viron teillä on muutama...
Jep. Kiitos kannanotosta.

Eilen ( perjantai ) selvitin MAANTEEAMET'in dokumentin sisällön.
Yritin ai'emmin linkittää / kopioida dokumenttia tänne, onnistumatta, jatkuu
sama epäonnistuminen....

_____________________________________________

Lyhyesti dokumentista: MAANTEEAMETI TEKNOOSAKOND

Taotlus:

Umberehitus autoelamuks.

Kategooria peale umbererehitust: M 1

Vapaasti suomenkielellä kerrottuna täytyy vähintään olla tehty seuraavat toimenpiteet:

- vuodepaikka tai vuodepaikat jotka voi olla myös "taittuvat" istuimeksi / istuimiksi.
- keittiökalusteet kunnolla kiinnitettyinä
- varastotila
- istuimet ja pöytä ( pöytä voi olla myös helposti siirrettävä esim, ulos)

Uustuubikood: xxxxxxxxxxx
Uustuubikinnituse number : ARKEST xxxx*xxxx*xx

Muutoskatsastettava viimeistään toukokuun 17 päivään mennessä.

Peaspetsialist
Teknoosakond / Tuubikinnituse talitus
MAANTEEAMET

Mäepealse 19, 12618 Tallinn
Tel: +372 6201337

http://www.mnt.ee

________________________________________


Minulla on kyseessä pakettiauto, ajoneuvoluokka N1

Olin rakentanut "ennakkoon" auton 99,9% valmiiksi ennen Espanjaan lähtöä. (syksy 2014)
Selvittelin rakentamiseen liittyviä asioita ennen aloittamista. Koska autossa on tehdas-
tekoinen väliseinä, minulle sanottiin että takaosaan voi rakentaa "mitä tahansa tai lähes
mitä haluaa."
Väliseinän takia ei tarvitse koskea mm, etupenkkeihin. ( 3 paikkaa) Jos väliseinä halutaan
poistaa, tilanne muuttuu vähimmäisvaatimusten osalta.
Tosin poistin tehdastekoisen väliseinän ja korvasin sen 10 mm koivuvanerilla + verhoilu
molemminpuolin. Väliseinän sijaintia en muuttanut. Mm, pöytä on kiinteästi asennettu
väliseinään + tehty saranoitu "luukku," etc...

Edellä vaadittavat vähimmäis edellytykset M1 luokkaan saamiseksi täyttyvät.

Tosin on rakennettu:
- jääkaappi 12 v / 220 v
- ilmanvaihdot
- sähköt
- lisä akku
- led-valoja
- etc.....

Saa sitten nähdä millaisen kannan ARK ottaa? Vaaditaanko mm, sähköistyksestä (220v)
virallista kytkentäkaaviota...? Hankala olisi kyllä poistaa katsastuksen ajaksi :lol:

Kaiken sen mitä olen nähnyt / kuullut / kerrottu autojen rakentelusta mm, Auto Ring 24
tapaamisissa ja kisoissa, on täällä autojen rakentelu " lähes vapaata" kun vain
auto todetaan muutoskatsatuksessa turvalliseksi.

Saksasta tuotuja autoja on Virossa paljon. Mutta mielestäni itse rakennettujen ja myös
käytettyjen matkailuautojen tarjonta on aika suppeaa....mitä olen selaillut Viron
Keltaista Pörssiä ja http://www.auto24.com sivustoja. Tarvittaessa saa mielestäni tilattua
"haluamansa" auton esim, Saksasta, Belgiasta, Tanskasta, Ruotsista, Norjasta,etc...
koska täällä taitaa olla kyseisen alan yrittäjiä.
- Addiktio -
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

No tässä on paikallisesta foorumista yks näyte http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=25154. Plarasin tuon sivulle 9 asti, ja siellä oli saatu leima paperiin. Sähköistä ei ole koko topicissa murehdittu, ja ihan itse on harrastaja kaikki tehnyt. Istuimien kanssa näyttää olleen ongelmia, kun pitäisi ARKin mielestä olla Rellun alkuperäiset kiinnikkeitä myöten. Muiden laitteiden rekisteröinnissä oon törmännyt aika usein ns. inhimilliseen tekijään, jonka ennakointi on melkein mahdotonta.

Riigiteatajasta löytyy noita E-pykäliä ja direktiivejä väsymykseen asti luettavaksi. Jännä juttu sinänsä, mutta näissä foorumeissa muutamakin oli miettinyt auton rekisteröimistä Suomessa matkailuautoksi ja sitten tuomista takaisin Viroon, jossa EU-maana menee suoraan leimaan ilman muutoksia...
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Wowbagger kirjoitti:No tässä on paikallisesta foorumista yks näyte http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=25154. Plarasin tuon sivulle 9 asti, ja siellä oli saatu leima paperiin. Sähköistä ei ole koko topicissa murehdittu, ja ihan itse on harrastaja kaikki tehnyt. Istuimien kanssa näyttää olleen ongelmia, kun pitäisi ARKin mielestä olla Rellun alkuperäiset kiinnikkeitä myöten. Muiden laitteiden rekisteröinnissä oon törmännyt aika usein ns. inhimilliseen tekijään, jonka ennakointi on melkein mahdotonta.

Riigiteatajasta löytyy noita E-pykäliä ja direktiivejä väsymykseen asti luettavaksi. Jännä juttu sinänsä, mutta näissä foorumeissa muutamakin oli miettinyt auton rekisteröimistä Suomessa matkailuautoksi ja sitten tuomista takaisin Viroon, jossa EU-maana menee suoraan leimaan ilman muutoksia...

Jep ja "mooning"

Kiitos foorumi linkistä. Sähköjen osalta ajattelin poistaa vain maasähköpistokkeen ja laittaa
"lapun" reiän päälle ennen kuin vien muutoskatsastukseen. Jos välttyisi turhalta keskustelulta. :lol:

Edessä on myös vuosikatsastus maaliskuussa. Ajattelin ensin vuosikatsastaa ja sen jälkeen
muutoskatsastaa. Siirtyisi vuosikatsastus tiedot ( leima) muutoskatsastettuun (ARK) rekisteriotteeseen kivuttomasti. :P Ainakin tällaista haaveilen. :lol:


Kui Pärnus ehitad, siis võta ühendust eksperdiga Urmas Valtna +372 507 4691

http://www.matkaauto.com/

http://www.eestikaravan.eu/index.php?lang=et

Minulla on seuraavanlainen omakohtainen kokemus auton rekisteröinnistä Viron kilpiin.
Rekisteröin syksyllä 2013 Espanjan kilvissä olleen autoni Viron rekisteriin ARK:lla Pärnussa.
Virkailija tsekkasi auton rungonnumeron ja kirjoitteli jotain tietoja paperiinsa.
Tämän jälkeen toimistohuoneeseen. Seuraavaksi asiakaspalveluun papereiden kanssa josta
ojennettiin maksukuitti. Kuitin kanssa saman tiskin toiseen päähän kassalle ja maksu 181 euroa.
Takaisin edelliseen paikkaan maksetun kuitin kanssa. Seuraavaksi pyydettiin Espanjan rekisterikilvet. ( kävin irroittamassa )
Kilvet tiskille. Virkailijalla oli uusi, virolainen rekisteriote valmiina. Kävimme siihen kirjatut tiedot läpi, ovatko oikein? Kuittasin tiedot oikeiksi. Virkailija nosti uudet virolaiset kilvet tiskille ja kehoitti kiinnittämään autoon.
Autolla ei saa ajaa ilman liikennevakuusta ja sellaistahan ei vielä ollut. Vakuutuksen olisi saanut samasta paikasta. ( taisi olla Salva (?) niminen vakuutusyhtiö) Mutta eräs virolainen mies sanoi minulle että hän on menossa myös tekemään vakuutusta, älä ota täältä, naapurissa on "halvempi."
No sieltä vakuutus ja koko prosessi oli tässä. Aikaa meni vajaa tunti.

Lisäyksenä: Seuraava vuosikatsastus ajankohta joka oli Espanjan rekisteriotteessa, siirtyi samaan ajankohtaan Viron rekisteriotteeseen. :lol:
- Addiktio -
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mites muuten jos on Espanjan kilvillä auto, niin sillä saat ajella Virossa, Espanjassa EU:ssa miten lystää kun on vakuutus voimassa, mutta auta armias jos tulet Suomeen niin häkki heilahtaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Reddewil kirjoitti:Mites muuten jos on Espanjan kilvillä auto, niin sillä saat ajella Virossa, Espanjassa EU:ssa miten lystää kun on vakuutus voimassa, mutta auta armias jos tulet Suomeen niin häkki heilahtaa?
Vastaus tuohon on että voit ajaa vaikka missä mutta et siinä maassa jossa kuljettaja on henkikirjoilla. Siellä missä olet henkikirjoilla saa ajaa vain samassa maassa rekisterissä olevaa autoa.

Kuorma-auto rahtiliikenteessä voi olla toisin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Reddewil kirjoitti:Mites muuten jos on Espanjan kilvillä auto, niin sillä saat ajella Virossa, Espanjassa EU:ssa miten lystää kun on vakuutus voimassa, mutta auta armias jos tulet Suomeen niin häkki heilahtaa?
Niin, siinäpä se. EU:ssa on monia eri sääntöjä kansallisesti. Muuttaessani Espanjaan aikanaan selvittelin mm, näitä asioita ettei tulisi kauheasti "takkiin." :oops:
Siihen aikaan Suomenlain mukaan TÄYTYI OLLA PYSYVÄSTI MUUTTANUT ESPANJAAN ennen kuin oli mahdollista ajaa Suomessa LAILLISESTI Espanjaan rekisteröidyllä autolla. Muistelin eräässä artikkelissa olleen ilmaisun, " tätä sääntöä virkavalta katsoo sormien läpi." Tosiasiassa tuskin moni poliisi edes kykenee tulkitsemaan espanjalaisen rekisteriotteen sisältöä sanatarkasti. Siellä lukee mm, "turismo," eli poliisi voi käsittää auton omistajan olevan turisti vaikka kyseessä on henkilöauto. :lol: ( tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa poliisien ammattikuntaa)
Me kävimme "turisteina" Suomessa ennen kuin muutimme kirjamme virallisesti Espanjaan.
Espanjaan pysyvästi muuttava joutui rekisteröimään suomiauton 30 sisällä Espanjan kilpiin.
Samoin ajokortti oli vaihdettava Espanjalaiseen korttiin 6 kk:n sisällä. :shock:
Onko nykyisin samat pelisäännöt, en tiedä?
Tiedän kokemuksesta ( syksy 2013) että jos joutuu Espanjassa ratsiaan ja on kirjautunut pysyväksi asukkaaksi Espanjaan, poliisi saa siltä istuimelta kaikki tiedot mm, sakoista, veroista, etc...ja jos löytyy rästejä, alkaa oikeustoimenpiteet...

Ostaessamme (v.2012) asunnon, hommasimme ID-kortit. Tämä toimenpide on muuten nykyään "pakollinen" jos aikoo oleskella Virossa yli 3 vai oliko se 4 kuukautta. Kun on ID-kortti, ei ole pääsääntöisesti missään asiassa "ongelmaa." Voi ostella autoja ja tietoni mukaan myös liikenne-,ja kaskovakuutukset ovat edullisempia. :?: Suomessa ajamisessa ei ole myöskään ollut ongelmia, tosin en ole joutunut muuhun "ratsiaan" kuin että kerran kysyivät (poliisi) Helsingin puolella tullissa "kuinka paljon on alkoholia mukana?" Oli kyseessä joku "gallup kysely," kesä 2014 )

Nyt asumme Virossa vakituisesti. Espanjassa olemme vain turisteja. :lol:

EU:ssa yhdenmukaistetaan kokoajan mm, autoverotusta EU:n jäsenvaltioiden kesken. Saa nähdä kuinka ja mistä Suomi tulee ottamaan vastaavan rahallisen menetyksen autoverotuksessa jos / kun asia tulee menemään läpi Brysselissä / Trasbourgissa? Luin jostain että Suomella pitäisi olla "vastaveto" autoverotuksen muutoksiin. :x

Lisäksi olisihan se kiva jos suomalaisen auton voisi vuosikatsastaa Virossa, joka ei ole nyt mahdollista. Skenaario voisi olla että tilaa ennakkoon esim, Tallinnasta autolle huollon katsastusta varten ja sama huoltoliike käyttää auton leimalla. Itse viettää iloisen viikonlopun sillä aikaa Tallinnassa. Paluumatkalla Suomeen ostaa maximaallisen, lain salliman määrän esim, :lol: "alkomahoolia." :lol:

Alla EU:n pelisääntöjä. Linkistä löytyy mm, autojen / moottoripyörien tuontiin liittyviä verotuksellisia asioita.

http://europa.eu/index_fi.htm

Muokattu, lisäyksenä: Virossa täytyy ajokortti vaihtaa 2 vuoden sisällä paikalliseen korttiin. :roll:
- Addiktio -
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Löytyy suomesta semmonenkin ihmeellisyys, että ahvenanmaan kilvissä olevan auton voi katsastaa mantereen puolella ja se on normaalisti voimassa sekä ahvenanmaalla että mannersuomessa. Suomen kilvissä olevan auton voi katsastaa ahvenanmaalla ja se on siellä voimassa, mutta ei mantereen puolella :)

No lähteehän ahvenanmaan lennotkin vantaalta ulkomaan terminaalista :D
Rosmo
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Addiktio kirjoitti: lisäyksenä: Virossa täytyy ajokortti vaihtaa 2 vuoden sisällä paikalliseen korttiin. :roll:
Tästä oon jopa tien päällä keskustellut paikallisten sinivuokkojen kanssa. Suomalainen muoviläpyskä on voimassa vielä muutaman kymmenen vuotta ja autoja on molempien maiden kilvissä. Eihän mulla mitään sitä virulaista korttia vastaan olisi, mutta Suomessa taas se ei käy ja haluaisivat kovasti verottaa autoa. Tällä hetkellä olen kirjoilla Suomessa, mutta mulla on jo vuosia ollut pysyvä oleskelulupa Viroon ja siellä on mm. perhettä. Voimassaoloaika taitaa olla täällä se kynnyskysymys, joten aattelin aluksi hakea uuden kotimaisen kortin.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Voiko EU:ssa kansalaisella olla useamman EU-maan ajokortti yhtä aikaa? Amerikkalaisen kortin sain pitää aikanaan korttia suomentaessa, se oli täysin kelpoisa liikenteeseen kunnes meni päiväysvanhaksi.
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Wowbagger kirjoitti:
Addiktio kirjoitti: lisäyksenä: Virossa täytyy ajokortti vaihtaa 2 vuoden sisällä paikalliseen korttiin. :roll:
Tästä oon jopa tien päällä keskustellut paikallisten sinivuokkojen kanssa. Suomalainen muoviläpyskä on voimassa vielä muutaman kymmenen vuotta ja autoja on molempien maiden kilvissä. Eihän mulla mitään sitä virulaista korttia vastaan olisi, mutta Suomessa taas se ei käy ja haluaisivat kovasti verottaa autoa. Tällä hetkellä olen kirjoilla Suomessa, mutta mulla on jo vuosia ollut pysyvä oleskelulupa Viroon ja siellä on mm. perhettä. Voimassaoloaika taitaa olla täällä se kynnyskysymys, joten aattelin aluksi hakea uuden kotimaisen kortin.

Aika ja tavat muuttuu ettei tässä ehdi seurata kaikkia muutoksia: :mrgreen:

http://www.finland.ee/public/default.as ... ture=fi-FI

Ja sitten.... :lol:

http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_fi.htm
- Addiktio -
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Wonderi kirjoitti:Voiko EU:ssa kansalaisella olla useamman EU-maan ajokortti yhtä aikaa? Amerikkalaisen kortin sain pitää aikanaan korttia suomentaessa, se oli täysin kelpoisa liikenteeseen kunnes meni päiväysvanhaksi.
Mielestäni ei voi olla ainakaan laillisesti....siis minun mielestä.

Minulta ottivat aikoinaan entisen ajokortin pois Espanjan Trafikolla. Ilmoittivat uuden kortin saapuneen. Pyysivät noutamaan Trafikolta ja entinen ( Suomikortti ) mukaan...jonka ottivat pois. :mrgreen:

No juu, sitten lisää... :lol: Viime vuoden alkukesästä tuli "tussaroitua" lompakko ja mukana meni ajokortti, ( espanjalainen ) pankkikortti,etc...
Uuden kortin hakeminen ARK:sta oli edessä. Minulla sattui olemaan jemmassa edelleen kuorma-auton ajokortti joka oli voimassa ja ( se pahvinen, punainen) laminoitu kopio espanjankortista. ARK:ssa todettiin että lähettävät kyselyn Espanjan trafikoon ajokortista koska kortti oli siellä myönnetty ja asuin siellä ai'emmin. Ellei Espanjasta kuulu tietynajan päästä mitään, tekee ARK oman päätöksen asiasta. Etuuksina oli edellä esille tulleet kortit. Tietenkään Espanjasta ei kuulunut mitään, joten vajaan kolmenviikon päästä ARK:n henkilö soitti Tallinnaan ja tilasi uuden ajokortin. Puhelun päätyttyä pyysi noutamaan kortin viikon päästä.
Kysyin,"anna minulle suomalainen kortti takaisin." En anna, vaan kortti lähetetään Suomeen, oli vastaus.
Velvoitteet ko.kortille: Lääkärin todistus ja ARK:ssa ottivat valokuvat.

:lol: Valtakunnassa kaikki hyvin. :lol:
- Addiktio -
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

Hyvää maanantai aamua kaikille Kylähulluille sekä myös foorumista kiinnostuneille.

Itse asiaan: NYT SE ON SITTEN TEHTY :lol: Siis muutoskatsastus M1-luokkaan. :D

Lauantai aamuna menin vuosikatsastamaan autoa. Auto heti sisään ja 2 katsastusmiestä alkoivat katsastaa. OK. :lol: Operaation jälkeen toinen katsastajista istahti tietokoneen ääreen alkaen näpytellä konetta. "Olet hakenut ajoneuvoluokan muutosta joka täytyy suorittaa ennen vuosikatsastusta, " hän totesi jatkaen," auto on kunnossa ja saat paperit muutoskatsastuksen jälkeen, myös maksun voi suorittaa sitten, ei nyt." Aikaa on tämän kuukauden loppuun saakka jonka jälkeen loppuu ajoaika, hän jatkoi edelleen...( Lupapaperissa oli takaraja tehdä muutos toukokuun puoliväliin mennessä)
Voi perhana ajattelin, en ollut varautunut tällaiseen koska oletin että vuosikatsastus ensin ja sitten muutoskatsastus, nyt tää meni per**ll**n ajattelin. :| Vastasin että ok, tehdään niin. Ja eikun ajamaan ARK:ta kohti sekavin tuntein. ( vaimo mukana)

Matkalla ajattelin että nyt täytyy soittaa tulkille koska oli muutama pieni keskeneräinen asia ja näin ollen voi joutua selittämään miksi? :mrgreen:
Onneksi tulkki oli himassa ja saapui ARK:lle. Pidimme "palaverin" jonka jälkeen rohkeasti sisätiloihin.
Toimistossa asia esille. Katsastusmies pyysi ajamaan auton halliin. Hallissa sivuovi auki. Katsastusmies katsoi sisälle seuraten kädessään olevaa paperia joka oli edellä esille tullut lupa Tallinnasta. Missä on "grillisysteemi" hän kysyi? Kerroin sen olevan autotallissani jota käytetään irrallisena ja käytön jälkeen laitetaan alla olevaan kaappiin. "Aha," hän vastasi.
Tämän jälkeen hän otti yhden valokuvan ja pyysi ajamaan auton ulos, jonka jälkeen toimistoon. Toimistossa kirjoitti rekisteriotteeseen kirjaimet ARK ja numeroita jälkeen. Sanoi että asia ok, täytä kaavake ja maksa kassalle. Lähes mykistyneenä sain kuitenkin kiitettyä ja toivotettua hyvää päivän jatkoa. :D

Ps. asennettuihin 220V / 12V sähköihin, tms, ei kukaan puuttunut.

Maksun jälkeen toiselle luukulle kuitin kanssa josta uusi rekisteriote, lukien M1-luokka.
Uudelleen vuosikatsastuspaikkaan. Aikanaan (jono) asia esillä. Katsastusmies kävi katsomassa livenä auton sisälle. Kysyi onko tämä tehty Tallinnassa? Vastasin tehneeni itse. Mistä sait tämän paperin?( lupa) Kerroin kuten asia oli.
Menimme takaisin sisälle. Hän otti kopion paperista, sanoi katsastushinnan. Maksettuani hän totesi että nyt on kaikki kunnossa. Löi leiman uuteen rekisteriotteeseen, näyttäen seuraavan katsastusajan, oli 2 vuoden päästä!!!! :lol:

Kerran elämässä myös näin päin, ei aina sen pidemmän kaavan mukaan. :lol:

Tämä oli ilon ja onnenpäivä kuten johtaja Tuura toteaa Turhapuron elokuvissa luullen päässeensä eroon "siitä törkyturvasta." ( Uuno) :lol:

Hyvää kevättä kaikille kuten myös kesän odotusta. :lol:


PS. Paljon kiitoksia teille kaikille jotka autoitte asiassa, kuten myös kaikille asiasta kiinnostuneille :D :D :D
- Addiktio -
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Ei muuta kuin onnittelut UUDESTA leimasta.


Portimãosta kaj
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Addiktio
Kokenut kuljettaja
Viestit: 102
Liittynyt: 27 Joulu 2013 21:01
Truck: Ford Transit tdci
Location: Estonia

Re: N1 ajoneuvoluokan muutos M1 luokkaan Virossa.

Viesti Kirjoittaja Addiktio »

KajNyy1 kirjoitti:Ei muuta kuin onnittelut UUDESTA leimasta.


Portimãosta kaj

Paljon kiitoksia ja aurinkoisia päiviä sinne Portimao'hon. :D :D :D

Ilmeisesti palailet "kotikonnuille" ensikuun loppupuolella :?: :?: :?:
- Addiktio -
Vastaa Viestiin