Sivu 1/2

Kytkin

Lähetetty: 26 Tammi 2015 18:26
Kirjoittaja Reissu-Late
Kytkin temppuilee.Elikkä kun ei ole paineita tarpeeksi kytkin on kova mutta kun paineet nousee ja summeri lopettaa huutamisen niin kytkin tuntuu veltolta eli ei tunnu vasta paineita eikä vaihteet mene päälle.
Missä vika????????? :roll:
Auto B10M 89

Re: Kytkin

Lähetetty: 26 Tammi 2015 21:00
Kirjoittaja B9M
Nestepuoli ilmeisesti kunnossa kun poljin kovana painettomana. Luukku auki ja kuikuileen vaihdelatikon päältä onko vivustot niinkuin pitää paineilmatehostimessa auton käydessä. T. Ari

Re: Kytkin

Lähetetty: 26 Tammi 2015 21:09
Kirjoittaja Lahti32
Poljinsylinteri tyhjä? Nesteputki vuotanut jostain?

Re: Kytkin

Lähetetty: 26 Tammi 2015 21:29
Kirjoittaja Reddewil
Kytkin jos tuntuu kevyeltä niin toiminee ok, mutta ei irroita? Sammuksissa vaihde päälle ja startilla kytkin pohjassa käyntiin. Näin kokeilisin ja pikkuautossa saanut jumittuneen kytkimen irti.

Re: Kytkin

Lähetetty: 26 Tammi 2015 23:43
Kirjoittaja Reissu-Late
nestekuppi oli ylämerkissä niin kuin oli syksyllä jätettäessä seisomaan.

Re: Kytkin

Lähetetty: 26 Tammi 2015 23:44
Kirjoittaja Reissu-Late
egs laatikko jätänkö vaihteen päälle ja sammutan ja sitten starttaan kytkin pohjassa

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 00:03
Kirjoittaja Wonderi
EGS-laatikolla ei pitäisi pystyä menemään vaihde päälle ilman kytkintä eikä pitäisi vaihteen jäädä päälle moottoria sammuttaessa.

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 08:33
Kirjoittaja Reddewil
Nii mulla on CS-loota ja sillä voi pykällellä auto sammuksissa jos on vain ilmaa. Eli paineet ylös, sammuksiin, virtapäälle, vaihe tupaan ja kytkin pohjassa käyntiin. Tuo jos ei onnistu niin sitten en osaa keksiä oikeen muuta millä sen sais irrotettua.

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 09:11
Kirjoittaja Timppa
Liikkuuko vivusto kytkin "kopassa" kunnolla, varsinkin jos poljin heittäytyy "veltoksi".

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 09:37
Kirjoittaja Reissu-Late
kyllä vaihde voi jäädä päälle egs laatikossa"kokemusta on".En ole vielä päässyt tutkimaan laatikon päältä

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 15:38
Kirjoittaja Reissu-Late
Nyt pääsin katsomaan laatikon päältä, kytkimen painesylinteristä tappi tulee ulos 2-3cm kun polkaisee kun kytkin on veltto eli ei minusta tarpeeksi.
Näyttäisi siltä että vaihteille ei tule paine ilmaa vai jättääkö paineet pois kun kytkin ei toimi kunnolla.
Ilma vuotoja ei kuulu mistään auton käydessä eikä sammutuksen jälkeen. Paineet pysyy samanlailla kuin viime kesänä. Neste vuotojakaan en äkikseltään huomannu.

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 17:47
Kirjoittaja Rosvolinna
Ruuvaa tuo kytkintehostimen paineilmaliitin löysälle ja kuuntele tuleeko sinne ilmaa. Vesi saattaa joskus jäätyä venttiileihin ja estää niitä toimimasta.

Röllissä pamahti kuivurin ylipainemokkula jäähän ja paineet nousivat 12bariin - varoventtiili vihelsi komeasti. Raksalämmittimellä hieman suvea kuivurille ja taas matka jatkui.

Re: Kytkin

Lähetetty: 27 Tammi 2015 18:20
Kirjoittaja Reissu-Late
Tuo rosvolinnan teoria vois vaikuttaa järkevältä , pitää huomenna tarkistaa tuo ilman tulo.

Re: Kytkin

Lähetetty: 31 Tammi 2015 19:39
Kirjoittaja Reissu-Late
En ole vaihtanut kuivurin ryynejä koskaan joten en tiedä missä se kuivuri sijaitsee B10M:ssä.

Re: Kytkin

Lähetetty: 31 Tammi 2015 20:15
Kirjoittaja Rosvolinna
Kuivuri majailee kuskipuolen eturenkaan takana. Ryynit olisi hyvä vaihtaa, joka syksy ennen pakkasia. Näin isot pojat tiesivät kertoa. Röllissä olen vaihtanut ne kerran viiden vuoden aikana.

ilmasäiliöt on hyvä tyhjentää pohjapropusta ainakin kerran kaudessa sulanmaan aikoihin. Säiliöiden pohjalle saattaa kertyä vettä tai ainakin öljynsekaista mössöä.

Tenua kuivuriin ei saa laittaa - tämä on niitä harvoja asiaoita bussinpidossa, jote en ole keksinyt kantapään kautta.

Jarrulla polkee säiliöt tyhjäksi puolenkymmentä kertaa luulisi kaiken irtokosteuden poistuva.

Tuo kuivurin jäätymisen aiheutti loskasohjo jäätyessään. Autosta puuttui pala roiskeläppää ja eturengas heitti kaiken moskan kuivurin pohjaan. Nyt on kokonainen läppä ja ongelma poissa.

Re: Kytkin

Lähetetty: 31 Tammi 2015 21:20
Kirjoittaja Reissu-Late
Ryynit olleet jo 5 vuotta, huoltokirjan mukaan, pitänee alkaa vaihtaan ne .En tosiaan oo koskaan vaihtanu niitä joten en tiedä edes minkä näköinen se pönttö on :D :oops:

Re: Kytkin

Lähetetty: 31 Tammi 2015 21:46
Kirjoittaja wiima63
Kokeile tuota rosvolinnan mainitsemaa jarrupumppausta. Pistä kierroksia koneeseen ja anna kompuran hakata säiliöt lähes täyteen ja sitten hakkaa jarrua niin että paineet putoaa alas ja anna taas kompuran ladata piirit täyteen ja hakkaa taas jarrulla alas paineet. toista monta kertaa kyseinen operaatio niin hyvällä tuurilla voit saada (mahdollisesti jäässä) olevaan piiriin lämmintä paineilmaa mikä sulattaa mahdollisen vesihelmen.

Re: Kytkin

Lähetetty: 31 Tammi 2015 23:41
Kirjoittaja Reissu-Late
Ok huomenna jarrujumppaa

Re: Kytkin

Lähetetty: 01 Helmi 2015 00:40
Kirjoittaja Bussiton
Mulle antoi yksi asentaja vinkin että laittaa tenun sekaan vähän automaattilaatikko öljyä, siis tilkka, sitä sitä putkeen mikä lähtee kuivurilta eteenpäin niin voitelee venttiileitä. Estää mm.pikapoistoventtiilien kiinni jäämistä.

Re: Kytkin

Lähetetty: 01 Helmi 2015 02:39
Kirjoittaja neppi
Mulla (-92) on ainaki tämmönen kuivain:
kuivain.gif
kuivain.gif (29.61 KiB) Katsottu 22209 kertaa
Ei tenua eikä muutakaan sinne. Patruunavehje. Kuivuri saattaa löytyä muualtaki. Mulla se on kuskin puolella, keskimmäisen lastiluukun takana koteloituna siten, et sen vaihtamisessa tarvitaan akkukone ja repullinen varapattereita. Omasta suuresta syystäni siitä edestä joutuu vielä purkaa neljä 220Ah akkua pois. Ei viitti ihan joka päivä vaihdella...

N

Re: Kytkin

Lähetetty: 01 Helmi 2015 09:00
Kirjoittaja pelti
scaniassa (Neoplan) toi on moottoritilassa. Kuulostaa, että on onnistuneempi sijoitus/vaihtopaikka.

Re: Kytkin

Lähetetty: 01 Helmi 2015 11:51
Kirjoittaja Rosvolinna
Nepin kuivuri on todella siistin näköinen. Röllin versio on mudan ja ferro-oksidin kuorruttama - samaan tapaan kuin jokainen mekaaninen osa tuossa pihakoristeessa.

Onhan tuo Röllin kuivurikin teoriassa moottoritilassa. Ainoa paha puoli on se että, B10M moottori ui mudassa. Maavaraa 15cm ja pata roikkuu heti eturenkaiden takana. Eniten saa siipeensä kompura, öljysäiliö ja tuo kuivuri. On tuossa ollut jokin suojapaneeli joskus keppi ja kivi, mutta se on jäänyt linjalle jo markka-aikaan.

Kaikki laitteet ovat onneksi öljyn kuorruttamia, joten ei niitä ainakaan ruoste tuhoa - keskusvoitelu.

Re: Kytkin

Lähetetty: 01 Helmi 2015 22:25
Kirjoittaja neppi
No tuota tuota. On se mun kuivuri hyvässä suojassa ja siistihkö, mutta ei tuo tuossa kuvassa! Ü
Toi on jälleenmyyjän kuvastosta ja siks lähinnä referenssimateriaalia!

Mulla on muuten etupyörien takana autonlevynen kuraläppähässäkkä, joten moottöritila on kyl suh suojattu.

Re: Kytkin

Lähetetty: 07 Helmi 2015 13:08
Kirjoittaja Reissu-Late
Tänään pääsin kokeileen tuota rosvolinnan jarrujumppaa JA VOT sehän alkoi toimimaan.3 kertaa tyhjennin pumppaamalla ja sitten kokeilin vaihteita niin ne pelasivat aivan oikein.
kiitoksia vastauksista ja ohjeista :D :D :D :wink:

Re: Kytkin

Lähetetty: 07 Helmi 2015 18:31
Kirjoittaja Jokelan linja
Itse kyllä vaihdan tuon kuivaimen panoksen ihan joka syksy :!:
Se on pieni hinta siitä että ei tarvi seistä jossain tienposkessa kun jarrut jäässä ja kytkin ei tehosta. :lol: