millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja mikko » 02 Elo 2013 10:30

Noista kahdesta ryhtyisin mielummin Volvoon.

Perustan näkemykseni siihen, et kokemukseni mukaan ton ikänen (paljon ajettu) Scania alkaa olla jo melkoinen rämistin.

Carrus toki sinänsä hyvä, hirveetä ruostevammaa tuskin on.

Sit taas automaatti vs. manuaali -homma on vähän kakspiippunen. Scania automaatilla on miellyttävä yhdistelmä, mut toisaalta en tiedä miten tollasen Volvossa olevan lootan oikein sais rikki.

Jos mahdollista, ni kokeilemaan molempia. Mieluusti vaik joku kaveri matkaan mukaan. Hirveitä pommeja tuskin kumpikaan, kyse enempi siitä kumpi miellyttää enemmän uutta omistajaa.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 02 Elo 2013 10:35

Kiitos kommenteista. harkitaan ;)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 02 Elo 2013 11:15

Molemmat hyviä vaihtoehtoja. Täälläpäin käytetään lähiliikenteessä paljon noita fiftyjä. Hyvä ja tukeva kyyti niissä on. Vaihteistot on joskus juonitelleet mutta hyvin harvoin ja joissain yksilöissä vain. On Se uskomaton potku minkä loota kestää. Kerran piti hakea kuskin lippis puoli välistä autoa kun Scania päätti potkaista eteenpäin. Ottaisin noista Volvon mutta näkemättä vaikea sanoa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 02 Elo 2013 11:37

Tuo Scania-ehdokas onkin tuontiauto. On tosi hyvä sivusto tuo Tuontibussit :)

http://koti.mbnet.fi/b10m/import/kortti ... FI&lang=FI
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja janne » 02 Elo 2013 13:00

Taitaa Scania olla yli13m pitkä eli ei saa c-kortillista, mielestäni kummanki huonopuoli keskiovi ja keski-WC syövält ison palan tavaratilaa- Tietysti ne voi purkaa pois.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1160
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 02 Elo 2013 15:20

Itse ottaisin ennemmin kyllä keskioven ja keskivessan..ainakaan mun piirrustuksiin ei takaovi saati takavessa sovi mitenkään ellei pura pois.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 02 Elo 2013 18:26

Ajomäärä voi olla lähempänä toista tai kolmattakin miljoonaa. Eikä kokonaisajomäärällä silloin enää ole merkitystäkään kun kaikki osat on vaihdettu kuitenkin jo moneen kertaan. Sähkökeppivaihteistot toimii kunnes lakkaa... Mutta normaali kuluminen yleensä ei katkaise menoa ihan yllättäen vaan varoittelee. Volvossa keppi alkaa potkimaan sormille jos yrittää vaihtaa nopeasti kun synkrojen teho hidastuu, Scaniassa kuuluu vastaavasti rattaiden rutinaa. Molempien oireiden kanssa rauhallisesti vaihtaen pääsee vielä pitkälle. Perinteisellä mekaanisella vaihdekepillä pääsee toki huomattavasti pidemmälle vaikkei loota ihan priima enää olisikaan. Minä valitsisin sähkökeppivaihteiston ja innolla odottaisin sitä särkymistä että pääsisi vaihtamaan automaattilootan tilalle.

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 02 Elo 2013 19:15

:roll: :)

Automaatista ei mulla olekaan kokemusta kuin maasturista ja henkilöautosta.
Joissakin turistiautoissakin automaatteja, luulis kestävän maantieajoa hyvin?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja » 02 Elo 2013 19:51

Kyllähän automaatti kiva on ei käy kiistäminen.Tuppaa vissiin vaan olemaan kaupunkiautoja noi automaatit?
Eikä manuaali mikään surkee oo tuolla reissunpäällä,ainakaan mun mielestä.Ja niin kun Wonderi tossa kirjotti,se paljon ajettu saattaa olla paremmassa kunnossa kun se juur eka miljoonan rullannut.Itse en ainakaan noissa isoissa autoissa ole koskaan tuijottanut kilometreihin.Ennen ostoa vaan ajaa niillä kunnolla ja kuuntelee jos kuuluu epämääräsiä ääniä tai pöllyttelee savuja.Ja nyt kun on joutunut ostelemaan tohon kaanjaan osia niin kyllä kannattaa pikkasen soitella ja kysellä osien hintoja.Kanjan kytkinsylinteriä juur alkuviikosta metsästeltiin yhdelle kylähullulle.Merkkiliikkeessä 800€ tarvikeliikkeessä 430€ ja loppujenlopuksi se jäi maksamaan 170€.Sillä säästetyllä 630 eurolla reissaa melkosen määrän kilometrejä.Jos itselle nyt näillä tiedoilla ja taidoilla metsästäisin autoa niin se olisi ehdottomasti Scania tai Volvo.ja ihan vaan sen takia että osia saa melkosen sopivasti uutena ja käytettynä
Jaahas ja taas on kädet mustana

Avatar
transpot
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
Truck: scania carrus k113
Location: kaarina
Paikkakunta: kaarina

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja transpot » 03 Elo 2013 00:03

huomenna tekemään kauppaa scaniasta??vielä kiinostaisi kun ei vastausta tullut...mitä nämä ns.hikilasit kertoo?? vakavaa.tässä pari lasi jotka huurteessa /hikoilee alareunasta.

mikko
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja mikko » 03 Elo 2013 01:09

Hikilasit. Jostain on päässyt kosteutta lasien väliin. Tiiviste siis falskannu. Jos ei lasin alapuoliset pellit kupruile, ni en välittäis lainkaan. Kupruilu kertois siis korin tukipalkkien ruostumisesta.

Eikä se kupruilukaan oo mikään maailmanloppu mikäli ongelma on vain pienellä alalla. Hiukan värittynyt mielipide miulla toki, kun elvyttelen aivan läpimätää linjuria yli vuosikymmenen kilvettömyyden jälkeen takaisin baanalle.

Lasi irti, ja sen voi sopivilla aineilla "hioa" puhtaaks. Joskus niiden lasien välissä on pieni alumiiniputki uhrina, sen sisällä on kosteutta poistavaa/keräävää ainetta, tarkemmin en juuri nyt muista, ni sen sit vaan korvaa uudella ni taas mennään.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.

Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja » 03 Elo 2013 10:06

juu ei tollanen hikilasi oo mikään ongelma.Mulla tossa omassa monta lasia sumeena.Noi lämpölasit kun tuppaa vetämään iän myötä harmaaksi vaikka ne olis talon seinässä ni ei ihme et ne kostuu bussissa mikä tärisee :D
On noita laseja joskus purettu ja kiilloteltu,se toimii hetkosen aikaa ja taas menee harmaaksi.Suorat lasit on siitä kivoja että halpoja teettää uusia :D
Jaahas ja taas on kädet mustana

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 03 Elo 2013 11:34

Tottakai automaatti. Sehän se kestää. Ei ole vaihteensiirron ja kytkimen ongelmia mitään ja ajaminen äärettömän helppoa. Kestää varmasti kun kestää kaupunkiajoakin liikennevalolta toiselle miljoona kilometriä.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 687
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: MB Sprinter 2.9D -00
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Matkamese » 04 Elo 2013 20:06

Tämä putkahti esiin Nettikoneessa:


www.nettikone.com/man/32-paikkainen-linja-auto/1208668

Millainen tuo Berkhof on koriltaan, tuo MANnin kone ja muu tekniikka myös vierasta minulle.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.

Avatar
vanha vanaja
Rattiamiraali
Viestit: 368
Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
Truck: Scania K112
Location: Vihti

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja » 04 Elo 2013 20:24

kattelin tota ihan samaa laitetta.olis sellanen kivan kokonen
Jaahas ja taas on kädet mustana

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2948
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Elo 2013 13:20

Matkamese kirjoitti:...Millainen tuo Berkhof on koriltaan, tuo MANnin kone ja muu tekniikka myös vierasta minulle.
Niissä on tasalattia valmiina. Tämä helpottaa rakentamista. Minun Berkhof on Volvon alustalla, joten se on klassisella tikapuurungolla. Apurunko /kori on rakennettu tämän rungon päälle. En tiedä miten Man-malleissa asia on toteutettu. Scanioissa on koritehdas yhdistänyt etu ja taka-akselit toisiinsa. Ihan tuurista kiinni miten rautaa on jäljellä 20v jälkeen.

Paimelan purkaamolla on yksi Scania Berkhof. Siisti kun mikä, mutta kone meinasi pudota tielle. Eli tarkkana kannattaa olla valintaa tehdessä.

Berkhofit ovat mustaa rautaa, joka on katoavaista. Sitä saa rautakaupasta lisää ja se on helppoa hitsata.

Luukut ovat alumiinia ja keula ja perä lasikuitua.

Tuo tasalattia oli ainoa syy miksi Berkhof. Tai kai korissa kuin korissa alkaa olla puuhaa, jos sillä on sahattu suolateitä pari vuosikymmentä...
A man vs cheese

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2618
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja neppi » 08 Elo 2013 00:15

Eipä oo minun perkhohvissa tasasta lattijaa ku tavaratiloissa. Vissiin seki riippunu tilaajasta...

Mannia joskus ite kattelin, mutta ku ei niistä kukaan tuntunu mitään tietävän ni annoin olla. Hirveesti niissä oli numeroita vaihekepin päässä.

N

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4068
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Loka 2014 12:17

Lahti32 kirjoitti:Isomahainen takatuuppari Scania tai keskimoottori Volvo. Korin kunto voi hämätä, kaunis auto voi olla pintapeltien alta aivan näkkileipää. Rosteri ja kokonaan alumiiniset korit on osoittautunut kestävimmiksi. Katso myös kalliit kohdat, tuulilasit, renkaat, akut, vaihteisto. Moottoreissa harvemmin mitään mutta väkisinkin tällä budjetilla saadaan 20-30 vuotias kulkupeli jotka on maantietä nähneet. Ja kunnon koeajo, että onko mukava ajaa. Jos ajaminen ei maistu niin eipä sillä lomailemaan viitsi lähteä.

Kovin eksoottiset merkit ja korimallit vaatii enemmän perehtymistä. Täällä on paljon harrastajia jotka ymmärtää Volvot ja Scaniat, jonkin verran Mersulla ja Sisulla kulkijoita. Kutterit, Deltat, Carrukset, Lahtikot, Ajokit, Wiimat ja Berkhofit tunnetaan hyvin joten apuja löytyy jos askarruttaa jokin asia.

Mitä vanhempi, sitä yksinkertaisempi. Kotitarverakentajalle hyvä asia.
Kaunis ja hieno, haaveiden auto mutta ennennäkemätön työmaahan se on. Eipä ole pohjolaan suunniteltu ei.

http://www.busland.ee/kaksikerroksisen- ... i/?lang=fi
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011 (kesken)

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 265
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja eagless » 24 Marras 2018 19:52

Onkos noissa kirjastoautoissa koppa rosteri,alumiini vai mustaa rautaa?

Onko niissä alaosassa säilytystilaa vedi yms säiliöille ja vempaimille?

Kun ovat aika tiheä välitteisiä niin eikös kohtuudella vaihtais harvempaa välitystä?

Reissureki
Rattimajuri
Viestit: 203
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 25 Marras 2018 08:11

Kirjurit, ainakin -80 ja -90 luvuilla valmistetut, ovat pienten koritehtaiden, Vähämaan ja Kiitokorin korittamia ja ilmeisesti tilaaja on voinut vaikuttaa materiaalivalintoihin, osa on pellitetty kauttaaltaan rosterilla, osassa taas, kuten omassanikin on ”seka pellitys”, helmat ja katto rosteria, välissä mustaa, mikä sekin on maalattu vasta peite- ja suojalistojen päälle🤫
Tukirakenteet (mitä niistä on jäljellä) lie kaikissa mustaa rautaa...
Kirjurin tasalattia kori on käytännössä suoraan kuorma-auton tikapuurungon päälle asennettu, eikä niissä ole linja-autoille tyypillistä ruumaa laisinkaan, runkoaisojen väliin on asennettu ”haja sijoitteluna” pa-tankki, ilmasäiliöitä, yms alustan tekniikkaa, oik helman täyttää ”pannuhuone”, wc- ja ovi montut, sekä akkukotelot, kuskin puoli on tyhjää täynnä.
Omaani rakensin ”ruuman”, mutta matalaksihan se jää, korkeimmillaan(öh) tilaa on n 600mm, mutta aisojen kohdilla vaivaaset 300mm.
Siks lähinnä tuo ruuma, että sain säiliöt ja vesilaitteet lämpimään, asuinmukavuushan noissa on omaa luokkaansa, sisäkorkeus on yli 2 metriä ja valokatto vielä lisää avaruuden tuntua, eikä noihin tarvitte ”kiivetä”, kuten korkeisiin turistibusseihin.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2309
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 25 Marras 2018 15:59

Nyt on niin että liikennöitsijät ovat pääsääntöisesti lopettaneet myynnin yksittäiselle loppukäyttäjälle. He myyvät isomman erän deelerille joka myy sitten eteenpäin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 330
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 30 Marras 2018 22:02

Tuossa meidän suis-hukkasessa on vissiin rosteri kori... jostain kohdasta on lähtenyt maalia pois niin ihan kirkas pelti sieltä löytyy. Kiitokorin tekemä.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 265
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja eagless » 02 Joulu 2018 13:14

Mistä te muutes metsästätte noita linja autoja kun mitä katellu niin volvo/scania rosteri/alumiinikoppasia max 12m turistibusseja aika vähän vaikka tuntus että noita vanhempia pitäs olla myyntitiskit täynnä?

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2948
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 02 Joulu 2018 13:42

12m autoja on vähemmän tarjoilla ja markkinat nostavat noiden arvoa, kun niistä saa helposti matkailuauton ilman poikkeuslupaa. Vanhalla D/D1 "lahja"kortilla varustettuja kuskeja on harvassa ja heille on kyllä tarjoilla +12m autoja - joiden hinnat eivät paljoakaan romuraudasta nouse.
A man vs cheese

Jule
Kansleri
Viestit: 1344
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?

Viesti Kirjoittaja Jule » 02 Joulu 2018 13:44

Toisaalta, nythän tuo tilanne on muuttumassa niin että maaginen raja nousee 13metriin.

Tosin mä en ainakaan osaa sanoa miten tuo pituus toimii ulkomailla.

Vastaa Viestiin