Juniorikulkuri

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tervehdys kaikille!
Ajokortti ei salli isoa autoa eikä lääkäri anna lisäkirjaimia korttiin, niin pitää tyytyä vähän pienempään. Kelpuutetaanko tällaista autoa kulkuriksi? http://www.nettikaravaani.com/transhotel/lt35/1366779
Tarkoituksena olisi mennä lauantaina junalla Helsingistä Rovaniemelle (VR-tarjous 10e/suunta) ja sieltä kaverin kyydillä Pelloon. Sieltä sitten joko auton kanssa tai maitojunalla takas kotiin. Onko mitään erityistä tarkastettavaa tällaisessa? Kiitos vinkeistä jo etukäteen :)
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Alustan tekniikka noissa on perusvarmaa, jos kaikki toimii normaalisti, niin ei kai siinä sen kummempaa... Asunto-osasta tarkistat, että kaikki on kiinni ja toimii (jääkaappi niin sähköllä kuin kaasullakin, lämmitys...), onko kaasulaitteita tarkastettu jne... Kaikkihan on toki korjattavissa, mutta kannattaa huomioida hinnassa. Kori on tyypillinen tuon ajan saksalaisen pakettiauton kori, eli mätänee silmissä, jos ei ole tehty mitään suojauksia ja siltikin. Ja kun tuollaisessa korjaaminen tuppaa usein olemaan kolminkertaisen työn takana (kalusteiden purku, korjaus, kalusteiden kasaus), kannattaa siihen puoleen kiinnittää erityistä huomiota. Yleensähän nuo matkailulaitteet ovat hyvällä pidolla olleita ja usein vain kesäisin ajettujakin ja sikäli paremmassa kunnossa verrattuna ympärivuotisessa työkäytössä olleisiin, mutta kannattaa silti tarkkana olla. Mutta jos on kaikin puolin kunnossa niin mikä ettei, kyllähän tuo kulkuriksi kelpaa...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kelpaa kulkuriksi. Omaan korvaan vähän kallis, mutta toki kokonaisfiilis ratkaisee, ja tarjouksiahan tuossa pyydettiin. Koppiosa näkyy maalatun jälkeen, joten ilmeisesti mätähommien kans painit on jo tehty...
Jos ostat, niin tulee ainakin moottorin laulu tutuksi kun laskettelet suomen läpi tulemaan =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

80-luvun lopulla työpaikassani oli perätysten 2 eri versiota näistä korotettuina pakettiautoina, ekaksi oli turbolla ilman ohjaustehostajaa ja sitten ilman turboa ohjaustehostajalla. Molemmat jutut olis vaan saanut olla samassa autossa...
Mukava 6-dieselin ääni. Turbopotkun ansiosta kiihtyvyys jopa räväkän tuntuista tyhjällä autolla
Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Avatar
LT 28
Tosi harrastaja
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Elo 2006 16:32
Truck: Mersu 508
Location: Rajamäki
Member id: 17
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja LT 28 »

Mikä ettei hyviä pelejä , tulee Römppänen mieleen :lol:
Hyvää joulua ja paljon kilsoja ens vuodelle.
Toivottaa Pikkumyy IITA JA PENA
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Moottorin lohko on vahva, jakohina on tuon moottorin heikoin lenkki joka kannattaa vaihtaa jos ei vähään aikaan ole vaihdettu. Muutaman moottorin olen rakentanut uusiksi kun on nokkahihna mennyt poikki (samaa 2.4 diesel moottoria on käytetty Volvoissa ). Voimaa on helppo lisätä suurentamalla syöttöä :)

Mielestäni tuo nokkahihna ja vesiletkujen kunto kannattaa tarkistaa ennen pidempää ajoa. On jonkin verran omaa kokemusta :)
Tallissa on tälläkin hetkellä kaksi vaparia ja yksi turbollinen joista turbollisen nokka akseli poikki koska edellinen omistaja ei ollut vaihatanut nokkahihnaa muutamaan vuoteen, ei siis ollut kyse ajetuista kilometreistä vaan oli aika tullut vastaan... Kumi haurastuu ajan kanssa ja tarvikehihnojen laaduissakin on eroja. :)

LT on perusvahvaa tekniikkaa ja yksinkertaista huoltaa/korjata.

Tuosta kutosen äänestä olen samaa mieltä eli on ihan kohdallaan, ja kuuluu hyvin kajuuttaankin. :D

Ps. Päästöjen vuoksi kyseinen moottorityyppi ei jää koskaan katsastamatta, ruuvaa vaan syötön pieneksi ja nostaa joutokäyntiä. Hupaisaa katsoa katsastusmiehen ilmettä kun ei juurikaan tupruttele ja päästöt ovat kertapolkaisulla olemattomat. Katsastuksen jälkeen taas voimasavua lisää. :D Sama pätee tietysti moniin muihinkin vanhempiin moottoreihin...
T:Masa
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Soittelin myyjälle. On kuulemma käytetty pajalassa huollossa alkuvuodesta ja siellä vaihdettu jakohihna. Soittelin sitte pajalaan ja kyselin tietoja autosta. Jakohihnan vaihto sieltä vahvistettiin ja pari muuta pikkuhuoltoa. Syöttöpumppu kuulemma vuotaa pikkusen mutta kuitenki niin vähän ettei sitä alettu sillon korjaamaan. Ei kuitenkaan pitäis mitään isompaa vikaa olla tässä autossa :roll:
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Jos meinaat tingata niin tee se valmiiksi puhelimessa vaikka tinkaaminen näkemättä onkin ihan hanurista. Sen verran pitkä matka sulla kohteen luokse että myyjän hinnantiputus paikanpäällä on aika epätodennäköstä kun toinen on pyyntihinnalla tullu katsomaan autoa yli tuhannen kilometrin päähän. Ei varmasti paljoa tiputa paikanpäällä. Ihan vaan itse koettua ...toisaalta puhelin tinkaajien kanss en oo kauppaa tehnyt mut ne on olleetkin huomattavasti lähempää tulossa. Parhaalla tinkijällä oli alle 10km matkaa...:)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja motoku »

ei niin pientä kulkuria olekkaan ettei sekaan mahdu :D :D kyllä se on se pilke silmäkulmassa-asenne joka kylähullun tekee, ei ruosteen määrä :lol: :lol:

liekö noissa samanlainen pumppu, mitä 4-pyttysissä? niissä vuoti kaasuvivun akseli ulospäin tai sit se pahempi, joka ei näy mutta tuntuu eli pääakselin hela. siinä vaiheessa kun ko. hela on väljä, kirkkaassa polttoaineputkessa lisääntyy ilmakuplien määrä kunnes polttoainetta ei enää juuri tule ja auto sammuu. melko hurjan määrän ne sieti sitä ilmaa mutta eipä ne pelkällä ilmalla käy... :roll:

pääakselin hela on vain kallis korjattava. ainakin minun mielestä. varmaan konerempan jälkeen 2. kallein remontti

näppärän kokoisena ja peltikorisena 1-2 hlölle varmaan ihan mainio reissukaveri.
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Janezki88 kirjoitti:Syöttöpumppu kuulemma vuotaa pikkusen mutta kuitenki niin vähän ettei sitä alettu sillon korjaamaan. Ei kuitenkaan pitäis mitään isompaa vikaa olla tässä autossa :roll:
Volkkarin syöttöpumppu on yksinkertainen jakajapumppu jonka pystyy kotitarve mekaanikko purkamaan/kasaamaan ihan perustyökaluilla. Nestepään vaihto on helppoa (Kiinalaisia nestepäitä saa hyvin edullisesti) mutta se ei ole edessä vielä pitkään aikaan noilla kilometreillä.
Todennäköisesti pumpun kyljessä oleva o-rengas on tullut tiensä päähän.

Mikäli pumppu pitää iroitaa niin pumpun ajoituskaan ei ole kummoinenkaan juttu jos saa jostain lainaksi "heittokellon" ja adapterin.

LT:n moottorin huolto on siitä mukavaa että se sopii sadepäivälle mainiosti koska toimenpiteet voi pääosin suorittaa "kajuutasta" käsin. :D

PS. Minulla on ylimääräinen VW LT:n (ei turbo) 2.4D (9000km/3vuotta vanha) pumppu jos on tarvetta, jolle annan 4v toimivuus/vuototakuun meidän jäsenille.
T:Masa
Wilcox
Rattimajuri
Viestit: 193
Liittynyt: 24 Kesä 2012 14:30
Truck: Wilcox/Volvo F610
Location: Jönköping / Sweden

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Wilcox »

Yleensä vuotaa kaasuvivun akselista tai nestepään ja pumppurungon välistä. Molempien vaihto onnistuu kotikonstein. Vaihdoin nestepään o-renkaan 2.5tdi audiin pumpun ollessa paikallaan.
Juutuupista löytyy hyviä vinkkejä jotka kannattaa katsoa ennen vaihtotyöhön ryhtymistä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

LT:n jakajapumpun akselintiiviste on helppo vaihtaa. Suurin ongelma oli ottaa pumpun päässä oleva hammasratas irti. Ei mahdu ulos vetäjä kovin hyvin moottoripoteron ja pumpun väliin. Jollain ilvellä sen kitkutin irti. Itse tiiviste lähti irti linkkarilla. ja varaosa maksoi muutaman euron. Uuden tiivisteen naputtelin puukiilalla paikoilleen. Naftavuoto loppui siihen.

Hammasrattaissa sekä vauhtipyörässä on ajoitusmerkit. Muistaakseni merkitsin ajoituksen maalitussilla. Pumpun ratas kannattaa vääntää kohdallen ja lukita pultilla pumpun kannakkeeseen. Tällöin on huomattavasti helpompi houkutella hammashihna oikeaan jakoon.

Savuttaa vietävästi, kun on yhden pielessä. Älkää kysykö mistä tiedän :) ....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Janezki88 kirjoitti:Soittelin myyjälle. On kuulemma käytetty pajalassa huollossa alkuvuodesta ja siellä vaihdettu jakohihna. Soittelin sitte pajalaan ja kyselin tietoja autosta. Jakohihnan vaihto sieltä vahvistettiin ja pari muuta pikkuhuoltoa. Syöttöpumppu kuulemma vuotaa pikkusen mutta kuitenki niin vähän ettei sitä alettu sillon korjaamaan. Ei kuitenkaan pitäis mitään isompaa vikaa olla tässä autossa :roll:
Mentiin junalla Rovaniemelle, sieltä saatiin kaverin kaverin auto lainaan. Sillä sitten ajeltiiin Pelloon, klo 20 perillä. Pellossa odotti 65v pariskunta ja komia volkkari. Siinä kateltiin ekaksi auton sisusta ja pellit läpi; Täysin kuivaa ja kunnossa kaikki. Sitte auto käyntiin ja konehuoneen luukku auki. Itse en edes vilkaissu mutta kaveri aikansa äherrettyään sanoi että kaikki kunnossa. Siinä samalla selvisi että tällä auton myyjällä ja Pajalan ukolla oli riitaa ja se ruotsalainen oli keksiny päästänsä sen jutun että siellä joku vuotaa. Joku tiiviste oli kuulemma vuotanu mutta sen se oli vaihtanu itse. Ei muutaku koeajolle. Tää ukko oli laittanu kaasupolkimen alle jonkulaisen nupin joka sitte rajoittaa nopeuden 90 km/h (säästää polttoainetta). Koeajo meni nappiin, mentiin sitte tupaan kahville. kahvitellessa vierähti sitte muutama tovi ja päästiin lähtemään siinä puolen yön jälkeen ajelemaan kohti rovaniemeä. Sieltä aamupäivällä lähettiin ajamaan etelään päin. Oli tarkoitus käydä Haaparannassa hakemassa tuliaisia mutta jostain syystä kumpikaan meistä ei hoksannu tornion risteystä niin ajettiin ohi. Ajeltiin sitte suoraan ouluun pizzalle (Turtles Tuirassa, voin suositella) ja siitä yhtä kyytiä Tampereen jä Hämeenlinnan kautta Vantaalle.
Tulipa tylsä tarina. Mitään erikoista vaan ei tapahtunu, paitsi että joku siellä ulisee 75-85 vauhdissa, oisko laakeri menossa?
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Onnea hankinnan johdosta. Ja sitten peti ynnä muut vermeet sisälle ja perjantaina Tuuriin.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onnittelut kulkurin johdosta nyt sitten :mrgreen: olihan siinä koeajoa kerrakseen :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onnittelut LT:stä. Ovat niin söpöjä. Rivikutosen hurina on mukavaa kuunneltavaa. Jotkut väittävät LT-auton meteliä kovaksi, mutta pitäähän se kuulla onko moottori käynnissä vai ei?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Onko kellän tietoa edullisesta korjaamosta pk-seudulla? Kaivokselan A-Laatutarvikkeessa oon käyttäny henkilöautoa mutta tuota ne ei korjaa ku ei mahdu sisään. Bussikorjaamoon tuota ei tarvi viedä vaan ihan peruspaja riittää. Pyörän laakerit pitäis vaihtaa eteen, varmaan kannattaa joka nurkkaan laittaa samalla niin kulkee kevyemmin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

http://tmipunger.nettisivu.org/

Tuolla on ollut B10M autoni jarrurempassa. Punker korjaa myös pienempiä autoja. Paja on Itä-Hakkilassa

Jos kukkaro on keveä kannattaa kysyä Omnian autopajasta Espoosta ( http://www.omnia.fi/Resource.phx/osio/o ... topaja.htx )- tekevät oppilastöitä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tattarinsuolla Laukkanen laittaa laakerit. Soitin useampaan kouluun mutta eivät mielellään ala tekemään noin vanhaa? ja isoa? autoa.
Nyt pitäis hankkia invertteri, mutta sanokaas että tekeekö tuollaisella 1500W Modified Sine Wave - invertterillä mitään vai pitääkö se olla pelkkä siniaalto?
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Iski »

Onnittelut myös hankinnan johdosta. Klaukkalan diesel huoltaa ja korjaa myös VW hyvin ja kohtuuhinnalla.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ulina viittais perään (tuskin vakavaa, muuttuuko ääni vedättäessä moottorijarrutuksessa?)... Kannattaa ravistella niitä pyöriä ennen ku laakerijumppaan lähtee... Laakerit jurisee useemmin ja väljän löytää.
Mutta hienoa että löyty kelpo kulkine, kai sitä Tuurissa pääsee ihailee?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Tuuriin en pääse tällä kertaa. Ulina jatkuu kun painaa kytkimen pohjaan, niin eikö se tarkota että se ei vika olis siellä perässä? Ja ääni kuuluu selvästi edestä niin tultiin siihen tulokseen että sen täytyy olla ne laakerit. Huomenna selviää sekin asia ku käytän tuota siellä Laukkasella.
Miten teillä muilla on noille kulkureille nimi muodostunut? Tällä hetkellä se on vaan volokkari mutta kai tuollakin pitäis joku kiva kutsumanimi olla :)
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Kävin katsastuskonttorilla laittamassa auton omiiin nimiin. Virkailija sanoi että vaikka tuo on rekisteröity erikoisautoksi niin se ei enää päde. Nykyään kuulemma semmoista ajoneuvoluokkaa ei ole vaan tuokin auto on nykyään M1-matkailuauto. Minkälainen homma on lisätä pari tuumaa isommat renkaat otteeseen? Voinko hoitaa asian loppuvuodesta katsastuksen yhteydessä ja tuleeko jotain lisäkustannuksia siitä?
Avatar
TeuSkin
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
Truck: Volvo B57
Location: Marttila
Member id: 083

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja TeuSkin »

Kiinnitti huomiota muutos M1-autoksi. Onko auto ollut poissa rekisteristä eli kilvet palautettu kuten "vanhan" systeemin aikaan piti tehdä? Jos auto on ollut koko ajan kilvissä, se säilyy edelleen erikoisautona niin kauan kunnes sille tehdään jokin muutoskatsastus.
Älä anna poistaa erikoisauto-ominaisuutta. M1-autoon tulee käyttömaksu jota erikoisautoissa ei ole.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: Harkinnassa
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juniorikulkuri

Viesti Kirjoittaja Janezki88 »

Olin käsittäny virkailijan puheet väärin, eli no panic sen asian suhteen. Mitä veroa erikoisautossa ei tarvi maksaa? Soitin trafille niin sieltä sanottiin että vero on 400e ja risat. Ei se hirveän paljon edullisemmalta kuulosta ku normaalisti :O
Vastaa Viestiin