Sivu 1/1
Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 13 Huhti 2012 22:31
Kirjoittaja Lahti32
Sanokaapa ammattimiehet miten pitää nousta kapea, loskainen, liukas ja upottava jyrkkä mäki bussilla. Vauhdilla ryskäämällä vai ryömimällä. Ketjuja ei ole ja vauhdinotto mutkien takia vaarallista.
Sutattiin taas Kuusamossa tosi huolella.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 13 Huhti 2012 23:07
Kirjoittaja salminen
Onspotit ois mukavat eihän noi ketjuja korvaa mutta monestihan se on pienestä kiinni et nouseeko vai ei.
http://www.youtube.com/watch?v=DEsSCcnSoiY
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 13 Huhti 2012 23:23
Kirjoittaja Lahti32
tällä kertaa noustiin ryömimällä. Ensin hullulla vauhdilla ja täydellä kaasulla muka mutta siihen istui jo 10 metrin kohdalle. Se on hieno tunne kun kyytiläiset kiljuu ja jämähdät täyspitkällä mäkeen poikittain sivukylän sivutiellä 30 kilsan päässä sivistyksestä eikä ketään mailla eikä halmeilla. En tiiä tuuriako vai mutta suttaamatta hyvin sievästi ryömien mentiin mäen harjalle asti. Seuraavalla kerralla kuvaan videolle tuon mäennousun. Pakko oppia varmat konstit kun tulee käytyä bussilla omalla mökillä talvellakin eikä viitsi jättää autoa kahden kilometrin päähän pakkaseen jäätymään. On sitä samaa mäkeä yritetty henkilöautollakin joskus useamman kerran. 13 kertaa piti carinalla yrittää ennenkuin oli ylhäällä. Olihan se yksi asuntovaunukin puoli vuotta pidempään vuokralla mökkipihassa ku ei noussu mäkeä niin ei.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 13 Huhti 2012 23:40
Kirjoittaja ASTech
Minä olen tehnyt silleen, että laitan suurimman vaihteen mäen alla silmään, millä auto jaksaa mäen nousta vaikka vauhti hidastuisikin reilusti. Sen kanssa sitten mäkeen niin kovasti, kun viitsii huudattaa. Siinä on se hyvä puoli, että voi keventää, jos meinaa sutia.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 00:08
Kirjoittaja wiima63
yleensähän vauhti on se juttu. Hullu sudittaminen toimii välillä, välillä taas rauhallinen kaasun käyttö ja pidon kalastelu. välillä taas ryömittely.
Suomenkuljetuslaite muuten myy ainakin semmosia kettingin pätkiä. tulee ulompiin paripyöriin 4kpl poikittaisia ketjuja per pyörä. tulee vanteen reunasta reunaan. todella nopea asennus. muistaakseni n 50e/pyörä maksaa.
Ei niillä kuuhun mennä mutta huomattavasti kivemmat laittaa päälle ku raskaat kettingit ja tuo kivasti lisäpitoa pahoihin paikkoihin jos meinaa enemmänkin talvella ajella bussilla. on kuitenkin aika paljon halvempi investointi ku ojasta veto hinurilla.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 00:12
Kirjoittaja only4pro
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 00:22
Kirjoittaja motoku
eipä tule mieleen talviolosuhteita, joissa RASKAALLA kalustolla kannattaa sudittaa. ei ikinä! entisellä isännällä oli 3kpl/puoli sakkelilla varustettuja ketjunpätkiä hytissä penkin alla. ne tasavälein ulompiin vetosiin, lukko päälle ja varovasti menoksi. auttoi mones kohti.
kerran oli hinurin paikka, kuinka ollakkaan- mökkitiellä. tilasin sorakuorman ja käskin ottaa sinkin mukaan. sai mökkitielle sorat ja olis voinu vetää sit jos olis vielä ollu tarvetta. ja maksoi alle puolet hinurista.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 10:14
Kirjoittaja Wonderi
Lumessa ja loskassa paras veto tulee kun vauhdissa hieman sutimalla etenee. Jos paikalleen pysähtyy niin sudittamalla ei saa kuin syvemmät kuopat ja jos asfalttiin asti sulaa niin renkaat pilalle.
Hyvät renkaat on kaiken alku, mutta jos sekään ei riitä ja usein sen mäen yli pitää päästä niin ihan oikeat ketjut olisi hyvä. Hikijumppa laittaa ne paikalleen mutta sitten ei tarvitse jännittää pääseekö. Pienestä pinteestä pääsee kätevästi irti laittamalla ketjut matoiksi allekin.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 10:40
Kirjoittaja Komissarov
Juurikin noin. On kovasti tilateesta kiinni, mikä on paras menettelytapa. Joskus olen joutunut ottamaan ABS:n sulakkeen pois, että olen päässyt lähes tasaiselta liikkeelle. Muuten on luistonesto tappanut koneen ja auto on vain keinahdellut sivuttain etenemättä yhtään. Joskus taas pienin mahdollinen vaihde lähes tyhjäkäyntikierroksilla on ollut ainoa keino edetä.
Hillitön sudittelu ei tietenkään kuulu asiaan. Ja hillitynkin kanssa saa akseliperäisen auton kanssa olla varovainen, napaperäinen ei aivan niin helposti ota itseensä. Etenkin vanhemmat Scaniat olivat kovin tarkkoja käsittelystään, niistä kun tuppasi herkästi "sulake palamaan" holtittomassa käsittelyssä (= vetoakseli tai kardaani katkesi)...
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 15:08
Kirjoittaja Wonderi
Hyvä huomio tuo vetoakseleidenkin muistaminen. Joskus isompaa tietä risteyksessä ylittäessä vetävät sattui sutimaan, sitten asfalttiin asti kuluneen (poikittaisen) ajouran kohdalla ottikin pidon kiinni ja melkoinen ryske kuului. Ei onneksi sattunut katkeamaan mitään.
Re: Mäen nousu loskassa
Lähetetty: 14 Huhti 2012 20:54
Kirjoittaja Näpä
Kumimatto tyyliä Lindströmmin vaihtomatto auttaa usein pulasta. Karvat alaspäin renkaan eteen niin on paras pito. Yhdistelmällä on tullut usein käytettyä. Jos jostain saa käsiinsä käytöstä poistettuja mattoja niin suosittelen. Mulla on mukana soiroja jotka on vetopyörien levyset. Niitä kun laittaa pöyrien eteen ni auttaa kummasti.
Ei toimi loskassa, mutta esim. peili jäällä tai piukkaan painuneella lumella on hyvä keino.