Mikä tämä on?
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Mikä tämä on?
http://pandree.skyrock.com/24.html
Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Mikä tämä on?
Muuta en osaa sanoa ku että suomessa verolle pantava, mutta kielletään varmuuden vuoksi!
Eikö "Kainyy" tai joku muu muuttolintu laittanu joskus vastaavan kuvan?
Eikö "Kainyy" tai joku muu muuttolintu laittanu joskus vastaavan kuvan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Mikä tämä on?
Yksinkertaisimmillaan (=useimmiten) tuo työntöjarru on aivan mekaanisesti vaijerilla yhdistetty hinattavan jarrupolkimeen . Todella simppeli systeemi kun pääsee "kädestäpitäen" katsomaan .Komissarov kirjoitti:http://pandree.skyrock.com/24.html
Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
Tuo kurakeliilä hinaaminen ei ilmeiseti suuri ongelma koska varsinaisia kurakelejä täällä etelässä jossa noita paljon näkee ei oikeastaan ole
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Mikä tämä on?
No perhana, niinpä tietenkin! Ei pitäisi ajatella liian vaikeasti...IRJA kirjoitti:Yksinkertaisimmillaan (=useimmiten) tuo työntöjarru on aivan mekaanisesti vaijerilla yhdistetty hinattavan jarrupolkimeen . Todella simppeli systeemi kun pääsee "kädestäpitäen" katsomaan .
Tuo kurakeliilä hinaaminen ei ilmeiseti suuri ongelma koska varsinaisia kurakelejä täällä etelässä jossa noita paljon näkee ei oikeastaan ole
Juu, ajattelinkin tuollaisen hinaamista jollain suomalaisella, märällä soratienpätkällä...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Mikä tämä on?
Tommosia aisoja ne tuolla etelässä käyttää.
Olihan muuten pikkusen hieno projekti äijällä!!!
N
Olihan muuten pikkusen hieno projekti äijällä!!!
N
Re: Mikä tämä on?
Jep, jenkeissä viime kesänä ajelin Harrikalla 4000 km etelävaltioissa ja varsin monta matkailubussia tuli läheltä (=viereiseltä kaistalta) nähtyä. Tyypeillä oli siellä joku uudenkarhea citymaasturi usein perässä, harvemmin pientä henkilöautoa. Taitaa olla siellä enemmän rahamiesten harrastus tämä meidän kylähulluutemme - bussitkin olivat aika uudenkiiltäviä ja usein mustianeppi kirjoitti:Tommosia aisoja ne tuolla etelässä käyttää.
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 148
- Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
- Truck: Volvo B58 Lahti32
- Location: Tammela
- Paikkakunta: Tammela
- Viesti:
Re: Mikä tämä on?
Hieno systeemi rengaskauppiaan kannalta. Eikö tolla tyylillä hinatessa kulu ensimmäisessä liikenneympyrässä eturenkaat vanteihin asti pois????
Re: Mikä tämä on?
Ei ne eturenkaat minnekkään ihmeemmin kulu , autoissahan on kääntyvät etupyörät kun vain muistaa ottaa rattilukon pios päältä ennen kuin lähtee liikkeelle . . Kyllä ne etupyörät siellä kääntyy ihan itsestään mukanaBusabussi kirjoitti:Hieno systeemi rengaskauppiaan kannalta. Eikö tolla tyylillä hinatessa kulu ensimmäisessä liikenneympyrässä eturenkaat vanteihin asti pois????
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 148
- Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
- Truck: Volvo B58 Lahti32
- Location: Tammela
- Paikkakunta: Tammela
- Viesti:
Re: Mikä tämä on?
Jaa kääntyy? Mä olen vain tyhmä konekuski, mutta väittäisin että kun risteyksessä käännyt niin ei takuulla tule niinku täysperävaunu perässä tuolla systeemillä.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Mikä tämä on?
Ei se nyt samalla lailla tule, mutta melko nätisti kuitenkin, kun vaan kuski muistaa mitä on tekemässä. Joitain kertoja on tullut tuollaisella kolmiopuomilla hieman tuota esimerkkiä järeämpää ajoneuvoa vedettyä. Tiukoissa paikoissa toki eturenkaat murtaa, mutta ei se nyt niin ihmeellistä ole.
Peruuttaminen tuolla kuvan yhdistelmällä ei liene yhtä näppärää kuin "asuntovaunun jarruilla" varustetun kärryn kanssa. Taitaa tarjota hinattavan auton jarruja kiinni heti, kun vähän työntää aisaa kasaan... Liekö joku perinteinen peruutussalpa tms..?
Peruuttaminen tuolla kuvan yhdistelmällä ei liene yhtä näppärää kuin "asuntovaunun jarruilla" varustetun kärryn kanssa. Taitaa tarjota hinattavan auton jarruja kiinni heti, kun vähän työntää aisaa kasaan... Liekö joku perinteinen peruutussalpa tms..?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Mikä tämä on?
Löytyy näköjään jokunen projekti noista kuvista
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- 65-14
- Sponsori
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
- Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
- Location: Turun seutu
- Member id: 22
Re: Mikä tämä on?
http://www.youtube.com/watch?v=KAnW65Ez0_k
Tuolla videolla näkyy etupyörienkin kääntyvän: http://www.youtube.com/watch?v=dL2ArSd8 ... re=related
Vielä kun löytyisi E-hyväksytty malli.
Ps. Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin"
Tuolla videolla näkyy etupyörienkin kääntyvän: http://www.youtube.com/watch?v=dL2ArSd8 ... re=related
Vielä kun löytyisi E-hyväksytty malli.
Ps. Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin"
T:Masa
- Busabussi
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 148
- Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
- Truck: Volvo B58 Lahti32
- Location: Tammela
- Paikkakunta: Tammela
- Viesti:
Re: Mikä tämä on?
Pitäiskö väittää vielä vähän? No ei vaan, uskottavahan se perhana on että kääntyy ne! Erikoinen systeemi kyllä
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Mikä tämä on?
Kyllähän se murtaa ihan älyttömästi jos renkaat ei käänny. Sama ku dollylla missä ei ole kääntöpöytää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: Mikä tämä on?
Niinkin, mutta miksi sitten käsijarrukahva..? Täällä meillä jarruttoman, yli 750 kg hinattavan laitteen vetonopeus on max. 60 km/h. Jos määräykset ovat tuossa kohti kuten meillä, niin se kyllä kummasti puoltaisi tuota jarrullisuutta. Ja kuten IRJA kirjoitti, tuo jarrullisuus on toteutettavissa varsin helposti, tosin tuo peruuttaminen siinä mietityttää. Vaikka eipä tuollaisen peruuttaminen pelkistä peileistä houkuttelisi muutenkaan, se kun on jo poikittain, ennenkuin näkyy peileistä...65-14 kirjoitti:Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin"
Re: Mikä tämä on?
Amerikassa on niin paljon tilaa ajella että selviää aika pitkälle pakittelemattakin. Ja eiköhän noissa luxuskulkureissa peruutuskamerat ole.
Re: Mikä tämä on?
Tuolta löytyy lontoonkielistä tietoa ja klikkailemalla kuvia jossa systeeemi näkyy aika mukavasti
http://www.towtal.co.uk/motorhome-a-frames/
http://www.towtal.co.uk/motorhome-a-frames/
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Mikä tämä on?
Tuommosella viron pojat haki matkalle jääneen pakettiauton Limingasta toissa talvena. Vähän jäykälle näytti risteyksissä meno.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Mikä tämä on?
Käsijarrukahva!Komissarov kirjoitti:Niinkin, mutta miksi sitten käsijarrukahva..? Täällä meillä jarruttoman, yli 750 kg hinattavan laitteen vetonopeus on max. 60 km/h. Jos määräykset ovat tuossa kohti kuten meillä, niin se kyllä kummasti puoltaisi tuota jarrullisuutta. Ja kuten IRJA kirjoitti, tuo jarrullisuus on toteutettavissa varsin helposti, tosin tuo peruuttaminen siinä mietityttää. Vaikka eipä tuollaisen peruuttaminen pelkistä peileistä houkuttelisi muutenkaan, se kun on jo poikittain, ennenkuin näkyy peileistä...65-14 kirjoitti:Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin"
jos kuula irtoaa vedettäessä vetää varmuusvaijeri käsijarrun päälle... eli lukitsee päälle. Osalla tuo työntö varsi käyttää takajarrua (käsijarrua) kuten normaalissa TupperWaressa.
Tuo etupyörän käänyminen ja oikeneminen perustuu sihen että akselin kääntymispiste on edempänä kuin pyörän kosketuspiste tiehen (tällä on oiken nimikin jota en muista periaate sama kuin ostoskärryn pyörä )
Koska autossa etupyörät eivät käänny 360* astetta ei tällaisella yhdistelmällä voi peruttaa ilman että etupyörät menee linkkuun.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Mikä tämä on?
Castor (tai Caster) kulma on se. Tai siis ei oo, mut Casterin yhteydessä puhutaan usein ostoskärrynpyörästä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma
Ja täähän oli OFF TOPIC!
sori
http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma
Ja täähän oli OFF TOPIC!
sori