Mikä tämä on?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

http://pandree.skyrock.com/24.html

Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? :shock: Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Muuta en osaa sanoa ku että suomessa verolle pantava, mutta kielletään varmuuden vuoksi!
Eikö "Kainyy" tai joku muu muuttolintu laittanu joskus vastaavan kuvan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Komissarov kirjoitti:http://pandree.skyrock.com/24.html

Tuo kolmiopuomilla hinaaminen on toki tuttu juttu, mutta kun tuo selvästi on työntöjarrun vetopää, niin voisiko olla jotenkin kytketty "perävaunun" jarruihin..? :shock: Juu, ei varmasti onnistu Suomessa, mutta ihan mielenkiinnosta. Varmaan miellyttävä ottaa tuo hinattava käyttöön kurakelillä hinauksen jälkeen...
Yksinkertaisimmillaan (=useimmiten) tuo työntöjarru on aivan mekaanisesti vaijerilla yhdistetty hinattavan jarrupolkimeen . Todella simppeli systeemi kun pääsee "kädestäpitäen" katsomaan .
Tuo kurakeliilä hinaaminen ei ilmeiseti suuri ongelma koska varsinaisia kurakelejä täällä etelässä jossa noita paljon näkee ei oikeastaan ole :lol:
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

IRJA kirjoitti:Yksinkertaisimmillaan (=useimmiten) tuo työntöjarru on aivan mekaanisesti vaijerilla yhdistetty hinattavan jarrupolkimeen . Todella simppeli systeemi kun pääsee "kädestäpitäen" katsomaan .
Tuo kurakeliilä hinaaminen ei ilmeiseti suuri ongelma koska varsinaisia kurakelejä täällä etelässä jossa noita paljon näkee ei oikeastaan ole :lol:
No perhana, niinpä tietenkin! :idea: Ei pitäisi ajatella liian vaikeasti...

Juu, ajattelinkin tuollaisen hinaamista jollain suomalaisella, märällä soratienpätkällä... :lol:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Tommosia aisoja ne tuolla etelässä käyttää.

Olihan muuten pikkusen hieno projekti äijällä!!!

N
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

neppi kirjoitti:Tommosia aisoja ne tuolla etelässä käyttää.
Jep, jenkeissä viime kesänä ajelin Harrikalla 4000 km etelävaltioissa ja varsin monta matkailubussia tuli läheltä (=viereiseltä kaistalta) nähtyä. Tyypeillä oli siellä joku uudenkarhea citymaasturi usein perässä, harvemmin pientä henkilöautoa. Taitaa olla siellä enemmän rahamiesten harrastus tämä meidän kylähulluutemme - bussitkin olivat aika uudenkiiltäviä ja usein mustia :lol:
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Hieno systeemi rengaskauppiaan kannalta. Eikö tolla tyylillä hinatessa kulu ensimmäisessä liikenneympyrässä eturenkaat vanteihin asti pois????
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Busabussi kirjoitti:Hieno systeemi rengaskauppiaan kannalta. Eikö tolla tyylillä hinatessa kulu ensimmäisessä liikenneympyrässä eturenkaat vanteihin asti pois????
Ei ne eturenkaat minnekkään ihmeemmin kulu , autoissahan on kääntyvät etupyörät kun vain muistaa ottaa rattilukon pios päältä ennen kuin lähtee liikkeelle :D . . Kyllä ne etupyörät siellä kääntyy ihan itsestään mukana
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Jaa kääntyy? Mä olen vain tyhmä konekuski, mutta väittäisin että kun risteyksessä käännyt niin ei takuulla tule niinku täysperävaunu perässä tuolla systeemillä.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Ei se nyt samalla lailla tule, mutta melko nätisti kuitenkin, kun vaan kuski muistaa mitä on tekemässä. Joitain kertoja on tullut tuollaisella kolmiopuomilla hieman tuota esimerkkiä järeämpää ajoneuvoa vedettyä. Tiukoissa paikoissa toki eturenkaat murtaa, mutta ei se nyt niin ihmeellistä ole.

Peruuttaminen tuolla kuvan yhdistelmällä ei liene yhtä näppärää kuin "asuntovaunun jarruilla" varustetun kärryn kanssa. Taitaa tarjota hinattavan auton jarruja kiinni heti, kun vähän työntää aisaa kasaan... Liekö joku perinteinen peruutussalpa tms..? :shock:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Löytyy näköjään jokunen projekti noista kuvista :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

http://www.youtube.com/watch?v=KAnW65Ez0_k

Tuolla videolla näkyy etupyörienkin kääntyvän: http://www.youtube.com/watch?v=dL2ArSd8 ... re=related

Vielä kun löytyisi E-hyväksytty malli. :)

Ps. Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin" :?:
T:Masa
Avatar
Busabussi
Kokenut kuljettaja
Viestit: 148
Liittynyt: 23 Joulu 2011 19:01
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Tammela
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Busabussi »

Pitäiskö väittää vielä vähän? :mrgreen: No ei vaan, uskottavahan se perhana on että kääntyy ne! Erikoinen systeemi kyllä :shock:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllähän se murtaa ihan älyttömästi jos renkaat ei käänny. Sama ku dollylla missä ei ole kääntöpöytää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

65-14 kirjoitti:Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin" :?:
Niinkin, mutta miksi sitten käsijarrukahva..? Täällä meillä jarruttoman, yli 750 kg hinattavan laitteen vetonopeus on max. 60 km/h. Jos määräykset ovat tuossa kohti kuten meillä, niin se kyllä kummasti puoltaisi tuota jarrullisuutta. Ja kuten IRJA kirjoitti, tuo jarrullisuus on toteutettavissa varsin helposti, tosin tuo peruuttaminen siinä mietityttää. Vaikka eipä tuollaisen peruuttaminen pelkistä peileistä houkuttelisi muutenkaan, se kun on jo poikittain, ennenkuin näkyy peileistä... :?
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Amerikassa on niin paljon tilaa ajella että selviää aika pitkälle pakittelemattakin. Ja eiköhän noissa luxuskulkureissa peruutuskamerat ole.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuolta löytyy lontoonkielistä tietoa ja klikkailemalla kuvia jossa systeeemi näkyy aika mukavasti

http://www.towtal.co.uk/motorhome-a-frames/
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuommosella viron pojat haki matkalle jääneen pakettiauton Limingasta toissa talvena. Vähän jäykälle näytti risteyksissä meno.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Komissarov kirjoitti:
65-14 kirjoitti:Olisiko "työntöjarrun" sijaan kyseessä jonkinlainen "iskunvaimennin" :?:
Niinkin, mutta miksi sitten käsijarrukahva..? Täällä meillä jarruttoman, yli 750 kg hinattavan laitteen vetonopeus on max. 60 km/h. Jos määräykset ovat tuossa kohti kuten meillä, niin se kyllä kummasti puoltaisi tuota jarrullisuutta. Ja kuten IRJA kirjoitti, tuo jarrullisuus on toteutettavissa varsin helposti, tosin tuo peruuttaminen siinä mietityttää. Vaikka eipä tuollaisen peruuttaminen pelkistä peileistä houkuttelisi muutenkaan, se kun on jo poikittain, ennenkuin näkyy peileistä... :?
Käsijarrukahva!
jos kuula irtoaa vedettäessä vetää varmuusvaijeri käsijarrun päälle... eli lukitsee päälle. Osalla tuo työntö varsi käyttää takajarrua (käsijarrua) kuten normaalissa TupperWaressa.

Tuo etupyörän käänyminen ja oikeneminen perustuu sihen että akselin kääntymispiste on edempänä kuin pyörän kosketuspiste tiehen (tällä on oiken nimikin jota en muista periaate sama kuin ostoskärryn pyörä :wink: )
Koska autossa etupyörät eivät käänny 360* astetta ei tällaisella yhdistelmällä voi peruttaa ilman että etupyörät menee linkkuun. :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Mikä tämä on?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Castor (tai Caster) kulma on se. Tai siis ei oo, mut Casterin yhteydessä puhutaan usein ostoskärrynpyörästä.

http://www.autowiki.fi/index.php/Castor-kulma

Ja täähän oli OFF TOPIC!

sori
Vastaa Viestiin