Sivu 1/2

Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 29 Maalis 2012 00:35
Kirjoittaja vjk55
Onkohan mitään estettä jos linja-auto on katsastettu 8 hengen kuorma-autoksi ja nyt haluaisikin muutoskatsastaa sen takaisin linja-autoksi. Vaikka 16 paikkaiseksi D1 kortilla ajettavaksi bussiksi. Onnistuuko katsastus noinpäin. Jäis dieselvero pois.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 29 Maalis 2012 01:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Eiköhän tuon muutoksen saa läpi. Ainoa rajoittava seikka mikä tulee mieleeni on verhoilukankaiden palosuojaluokka.

Yleensä tuo muutos on toiseen suuntaan. Liikapenkit pois ja puolityhjä auto muutosleimalle. Paperit hanskalokerossa alkaa sitten kova rakennus. Vuosileimalla ei ketään kiinnosta mistä materiaaleista sohvanverhoilu on tehty.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 29 Maalis 2012 09:38
Kirjoittaja Lahti32
Kyllä yksi kaveri muutti noin päin, penkkejä lisää, ea-laukku ym. bussin varusteet takaisin ja se oli siinä.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 31 Maalis 2012 01:46
Kirjoittaja vjk55
Kun jotkut rekisteröivät nämä bussinsa kuorma-autoksi, että saavat ajaa C-kortilla. Kun minulla ei ole käsitystä, että paljonko niistä sitten menee dieselveroa jos kokonaispaino olis vaikka 20 000 kg. Olen yhdestä bussista kiinnostunut joka on jo rakennettu, mutta se on rekisteröity kuorma-autoksi. Minä haluaisin sen olevan linja-auto. Kysynkin paljonko on kuorma-autona tuonkokoisen dieselvero.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 31 Maalis 2012 09:43
Kirjoittaja wiima63
Mun 4 akselissa maansiirtoautossa on 30 800kg kokonaispaino ja diesel vero on muistaakseni noin 750 euroa vuodessa.

Siitä saa vähäsen suuntaa antavaa...on kai netissäkin laskurit ja trafisssa joku taulukko mistä noita voi kattella. eli äkkiseltään veikkaisin että 20 000kg kokonaispainon bussissa mikä on kuorma-auto se ois noin 500 euroa vuos. mut eiks noi 2 akseliset oo yleensä jotain 12-18 t välissä.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 31 Maalis 2012 10:58
Kirjoittaja Tomppa
Käyttövoimavero KOKONAISMASSAN alkavalta 100Kilolta/Päivä

2-akselinen kuorma-auto (ilman perävaunun vetoa) 0,6snt 12t asti, 1,3snt yli 12t
3-akselinen 0,8 snt

Eli 20 000kg kokonaismassalla 2-akselinen;
200*1,3*365/100=949€

3-akselinen 584€

2-akselinen 12t taas 262,8€


Trafin tiedotteesta, 1.1.2012 Alkaen voimassa.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 31 Maalis 2012 12:34
Kirjoittaja vjk55
Kiitos vastauksista, nyt tietää suurinpiirtein mitä tuolle dieselverolle kertyy hintaa. Tuo auto on 2 kerroksinen 3 akselinen niin siksi tuo kokonaispaino on 20 000 kg. On myynnissä nettikoneessa. http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ ... to/1036913

Kyllä tuon saisi varmaan takaisin linja-autoksikin. Tuossa on vejettävä saunakin perässä, tehty asuntovaunun alustalle. Mitä mieltä muuden olette tuosta kyseisestä autosta. Mersun kone tuossa näkyy olevan. Näin keväällä tekee mieli katsella noita autojakin, en nyt mitään ostopäätöstä ole tehnyt. Tuossa on ABS-jarrut, Ilmastointi, jotenkin tuo ruvennut minua vähän kiinnostamaan. (Olisko tuommoinen huono ostos ). Ainahan tuossakin jotain korjaamista olis ja muutoksia vois tehä mitä itse näkee tarpeelliseksi.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 31 Maalis 2012 15:28
Kirjoittaja Reddewil
Sisäkuvia näkemättä hinta tuntuu jotenkin isolta, tekniikkaahan on mutta miten lie rakennettu? Ei kai mikään oo huono ostos, tuossa ois neliöitä vaikka se seisomakorkeus ilmeisesti on vajaa molemmissa kerroksissa...

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 31 Maalis 2012 18:16
Kirjoittaja vjk55
Joo en minä mitään ostopäätöstä ole vielä tehnyt ja katsomassa tietysti pitää ensin käydä. Kyllähän noissa joissakin 2 kerros bussissa pystyy normaalipitunen ihminen kävelemään ihan suorana. Kyllä tähän minun entiseen volvoonkin on uponnut tonniloita paljon, vaikka aihio oli halpa ja olen rakentanut tosi vaatimattomasti. Uusiin renkaisiin meni jo montatonnia, eikä tätä ole maalattu ulkoapäin sekin maksas tonniloita. Nytkin on monta ikkunaa täysin huurtuneet, mutta niitä en vaihda koskaan, hitsannut olen myös paljon uutta palkkia autonalle. Jokainen tietysti tekee itselleen niin kun haluaa ja varat antaa myöden, mutta tämä harrastus ei kyllä ole mitenkään halpaa rahaa saa palamaan ihan hirveesti. Tässä minulla on dieseltankkikin mustaarautaa ja voi ruveta vuotamaan millonvaan, kun tuota ikää jo on. Nyt pitää vaihtaa taakse painesäiliöt kun takimmainen jo vuotaa. Wepasto on jo täysin paskana eikä toimi, uusi sekin pitää ostaa. Onhan tässä tämä Kabola kamina lämmitys ja se on parasta koko bussissa, ei vie virtaa juuri yhtään ja on täysin äänetön, pitää kyllä auton patterit kuumana, että hyvin tarkenee pakkasellakin, mutta sekin järjestelmä maksoi yli 3 tonnia, että kyllä näihin tuota rahaa saa uppoamaan. Sitten näillä liikkuminen ei myöskään ole halpaa näillä dieselin hinnoilla. Tässä vaan 300 litran tankki, mutta kun senkin täyttää siinä on 500 Eur. mennyt ja ei sillä kumminkaan kovinkauan vielä pörrää. Eikä huoltojakaan oikein hyvin pysty kotipihassa tekemään ja Volvolla ne kyllä maksaa. Muuten olen kyllä tyytyväinen tähän Volvoon ja Volvo merkkiseen bussiin. Turhahan tässä on rahanmenoa valittaa, kyllä se oli jo tiedossa kun tähän ryhtyin. Ja harrastukset tuppaa yleensä maksamaan, ainakin tämä harrastus. Kun meikäläinen kuuluu vielä pienituloisten joukkoon. ( Kivaa tämä silti on vielä ollut, kun ei ole vielä etes tienpäälle jäänyt, että olis pitänyt hinuri kuhtua ).

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 02:00
Kirjoittaja vjk55
Minullakin haaveet vaan suurenee, lottovoittoa ootellessa. Tässä pari uutta haavetta. Tuo 4 akselinen on Saksassa ja tuo 3 akselinen löytyy ihan Suomesta. Mitähän veroja tulis ostohinnan lisäksi jos Saksasta hakis Bussin.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 08:20
Kirjoittaja neppi
Jos linja-autona hakee ja linja-autoks rekisteröi, ni ei tuu veroja.

N

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 13:03
Kirjoittaja AtAi
Varmaa aika jäykkä ajaa toi 4akselinen :DD

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 13:07
Kirjoittaja KajNyy1
AtAi kirjoitti:Varmaa aika jäykkä ajaa toi 4akselinen :DD
Jos tuo on Mega Shutle joka on 15m pitkä niin kaikki neljä akselia ovat kääntyviä. Ei selviä muutoin kääntyvyystestistä. Yksi sellainen on tuotu Suomeenkin Kylähullun toimesta.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 16:41
Kirjoittaja Wonderi
Rekisteröi miksi vaan niin ei tule veroja (paitsi vuotuisia veroja muihin kuin bussiksi rekisteröityyn). Neliakselinen Neppari tuskin on sen huonommin kääntyvä kuin ne kaikki 15-metriset kolmiakseliset bussit mitä Suomessa on pilvin pimein. Tuo on ehkä jopa paremmin kääntyvä kun näyttää etuylitys niin pitkältä.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 20:30
Kirjoittaja AtAi
KajNyy1 kirjoitti:
AtAi kirjoitti:Varmaa aika jäykkä ajaa toi 4akselinen :DD
Jos tuo on Mega Shutle joka on 15m pitkä niin kaikki neljä akselia ovat kääntyviä. Ei selviä muutoin kääntyvyystestistä. Yksi sellainen on tuotu Suomeenkin Kylähullun toimesta.
No vielä pahempaa kuin kankeus, jumaliste sitä niveljumpan potentiaalista määrää, aika kiva toi kyl olis, mut ei se kaunis oo kahella etuakselilla.



Itteä kyllä kiinnostais DD ihan vaan jo sen takia että kuutioita olis luksukselle ainakin tarpeeks, tars vaan keksiä joku hissi millä saa kilpurin tonne tokaan kerrokseen. Ehkä sitten jos tuosta rahapuusta alkaa hedelminä tuleen isoja seteleitä tai rajottamattomia shekkejä... :mrgreen:

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 23:15
Kirjoittaja vjk55
Tuo 4 akselinen on Double Dekker ja vuosimalli 1995 v. Mersun V8 14,3 cm3. (503 hv ) 15 m pitkä. Hienossa-kunnossa on sisätilatkin. Tuo 3 akselinen joka on Suomessa myynnissä on uudempi vuosimalli 2000 v. Mersun V8 14,6 cm3. (525 hv ). 12 m pitkä. Laitan kuvan Double Dekker moottorista. Ei minusta tuo ruma ole vaikka 2 akselia pyöriä myös edessä. Ja hintakin oli vielä kohtullinen. Saksassa.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 16 Huhti 2012 23:47
Kirjoittaja Reddewil
Kauan on seissy DD kun kaikki hihnapyörät on ruosteessa. Tuollanen peli olis silti hulppee, osta pois ja rakenna ensimmäinen valmiiksi asti ;)

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 07:58
Kirjoittaja Mika_75
Nyt ei kyllä liity edes etäisesti aiheeseen, mutta on ihan pakko kysyä, jos joku vaikka osaisi vastata, kuvakin olisi kiva, että minäkin ymmärtäisin.

Missä/miksi/miten on tullut käsitys, että megan kaikki 4 akselia kääntyy? Tähän kun löydätte mulle vaikka kuvan, niin minäkin uskon, muussa tapauksessa väittäisin, että menee näin

1 ohjaa, ensimmäinen etuakseli
2 ohjaa, toinen etuakseli
3 vetävä, kiinteä akseli
4 ohjaa, ns puimuriakseli

Eli, jonsen ole ihan pahasti hakoteillä, akselikonfiguraatio olis 8x2*4

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 11:34
Kirjoittaja 65-14
Mika_75 kirjoitti:Nyt ei kyllä liity edes etäisesti aiheeseen, mutta on ihan pakko kysyä, jos joku vaikka osaisi vastata, kuvakin olisi kiva, että minäkin ymmärtäisin.
Kaikki Neoplan Megalinerin pyörät kääntyvät.

Tuossa kuva: http://www.autobusi.org/forum/index.php ... 5630;image

Tuosta selviää miten: http://www.autobusi.org/forum/index.php ... 5566;image

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 13:08
Kirjoittaja Reddewil
Ihanan vähän niveliä jotka väljistyy! Tuntuu että tuossa yhessäkin tangossa on usein välystä ku katastuksessa niin koittaa sitä löytää, pakkohan se hylkäys syy on koittaa ehtiä jostain. :lol:

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 13:41
Kirjoittaja vjk55
Ei ole katsastuksessa hylännyt minun tuota volvoa 5 vuoteen mistään, kehunut on vaan ja sanoi jarruistakin, että kyllä sieltä jarrutkin tuntuu löytyvän.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 14:18
Kirjoittaja vjk55
Tässä muutama sisäkuva Megaliner Double Dekker. Kyllähän tuolla yläkerrassa pystyy aika suorana liikkumaan alle 2m mies.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 14:22
Kirjoittaja vjk55
Kyllä autoja riittää jos rahat riittää . Tässä vuosimalli 2009 v.

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 15:20
Kirjoittaja Carman
Hienohan tuollaisesta 4-akselisesta kaksikerroksisesta olisi rakentaa, mutta näillä polttoaineenhinnoilla ajaminen voipi tulla melko tyyriiksi.
Riittääköhän 40L/100km?

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Lähetetty: 17 Huhti 2012 16:02
Kirjoittaja Wonderi
vjk55 kirjoitti:Tässä muutama sisäkuva Megaliner Double Dekker. Kyllähän tuolla yläkerrassa pystyy aika suorana liikkumaan alle 2m mies.
Kunhan on riittävän paljon alle 2m mies. :lol: Neljän metrin kokonaiskorkeudesta kun vähentää maavaran, kattorakenteen ja kaksi lattiarakennetta niin ei siitä määräänsä enempää jää. http://www.neoplan.info kertoo että 182cm alakerrassa ja 167cm yläkerrassa seisomakorkeutta. Megaspace ja Spaceliner versioissa välilattia on alempana ja yläkerrassa ilmeisesti vähän korkeampi tila kuin alakerrassa.