Bussin korotus -kysymys

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuli tuossa mieleen, että onko kukaan korottanut bussia, niin että lisätilaa on saatu sisälle?
Muistelin joskus nähneeni jonkinmoisen patin bussintakaosassa katolla vähän samaan tyyliin kun tuppereiden etuosassa on.
Onkos tuossa muuten mitään rajoituksia, jos alatellaan että nyt auto on vaikka 3,6 ja korottas yhden 40cm, otteessahan ei taida edes lukea tuota?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Onhan noita korotettu :wink: tuolla bussidatassa oli yksi Delta Star 501 jota oli korotettu tosin koko matkalta :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

yhden wiiman katolle on nostettu puolikas lahtikko, savon keskuspurkaamolla on sellainen
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja motoku »

olihan täälläkin hetken se "toofasttoshow;n" volvo, siinähän oli korotusta puolisen metriä. siinä olisi riittänyt komiasti korkeus rakentaa makuutilat parvelle niin jopa olis loistavat sisätilat, ei slide-outteja tarvis enää.

ymmärtääkseni 4.2m suurin hyväksyttävä korkeus nykyään, suurin ongelma busseissa lienee rakenteen/rakenteellisen lujuuden muuttuminen, jolloin alkuperäinen korityyppihyväksyntä ei ole enää voimassa. siinäpä saattaa joutua tekemään "törmäystestit" uudelleen. tietysti, jos sais käsiinsä saman korimallin korkeamman version rakennekuvat ja tekis niiden mukaan.

matkailuauto siinä mielessä vapaampi.
Viimeksi muokannut motoku, 08 Maalis 2011 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

motoku kirjoitti:olihan täälläkin hetken se "toofasttoshow;n" volvo, siinähän oli korotusta puolisen metriä. siinä olisi riittänyt komiasti korkeus rakentaa makuutilat parvelle niin jopa olis loistavat sisätilat, ei slide-outteja tarvis enää.
No tätä vähän hain. Onko tuohon mitään rajotusta, vanhoissa vehkeissä nyt ei varmaan niinkään, kuhan kasassa pysyy? Katon kun joutuu silpomaan, tai helpoiten kai se kävis kun heppailis kotuspalat vaan vanhan katon ja ikkunoiden väliin... Paljoko on bussin tai M1 -henkilöajoneuvon suurin korkeus?
Saan kaikki tiedot kyllä konttorilta ja muuta kautta, mutta palstalla on kiva pohtia asioita niin pysyy "tiimi" koossa ja juttua riittää! :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Kuormuri saa olla 4,2m mutta onko sama raja bussille ja M1:llekin? Joka tapauksessa pitäisin käytännön maksimina neljää metriä niin sillä voisi joskus lähteä Ruotsia kauemmas ulkomaillekin käymään. Ja kotimaassakin on valtavasti paikkoja joihin yli nelimetrisellä ei ole asiaa. Noin muuten 4,2m olisi mukava korkeus, saisi juuri kaksikerrosbussiin seisomakorkeuden molempiin kerroksiin ainakin keskimittaa lyhyemmille ihmisille.
Avatar
toofasttoshow
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 25 Marras 2007 12:28
Location: rymättylä

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja toofasttoshow »

juu,soini car parts:lta tampereelta ostin kyseisen häkkyrän ,joku kuva on varmaan galleriassa ja useita kuvia sisältä/ulkoa jossain tallessa omalla koneellakin,oli ihan laillinen ja omalla tavallaan "helppo" korotus,ikkunoiden ja katon väliin n.70cm korkea kehikko ja laskea katto takaisin päälle,suurin haaste lienee tehdä jostain palkista kattoikkunoiden kohdalle maasta 2 kpl vähintään 5metriä korkeaa tukevaa kaaritukea ja vielä yhtenäinen kevyt ja pitkä tukeva kehikko katon alle linjurin sisälle että saa katon ehjänä nostettua esim vaijerein yli metrin ylös työn ajaksi ja laskettua sitten paikalleen.se auto on 380cm korkea korkeimmasta kohtaa(olisi kyllä voinut olla myös 420cm),vm.77 autoon laillinen tehdä,koritaakka oli jossain vm.86 ylöspäin tai jotain määrätty, eli tämän tyyppiset viritykset ei siitä uudempiin käy,tarkasta vuosimallirajasta en ole ihan varma mutta jossain 80-luvun lopulla se sääntö muutos tulee voimaan,siitä uudempiin se ei käy,löytyy kyllä jostain AKEn teidostoista.
eli telineet valmiiksi,kehikko linjurin sisälle ja viikon korkeapaine säätiedoista ettei sade uhkaa,sen aikana laikka käteen, katto irti ja 1,5m ylemmäs,ohuesta nelikulmaisesta huonekaluputkesta korokekehikko hitsata kasaan ja katto tiputtaa päälle ja pellit sivuille :) ,ja sen jälkeen sisällä mahtuu mahurissa takana esim autonkuljetus tilan päälle 170cm korkea makuu huone :)))
bigger is better
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:shock: Ja moiselle purjeelle kait sitte arvotaan sivumyötäiselle tuulelle kuljettaja :?
Ja rohkeat ja tosirohkeat istuu penkeillä :roll:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja RH »

Joitain vuosia sitten täälläpäin liikkui noin metrillä korotettu viima korinen bussi vuosimalliltaan noin -79-80, jolla kuljettivat Bobcattia joka olis mahtunut korkeaan pakettiautoon. Jotakin hommaa tekivät nelostien varrella. Kuljetusauto oli aika karun näköinen, kaikki ikkunat pellitetty ja maalattu matta mustaksi joka jo aika lailla rapistunut.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Bussin korotus -kysymys

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

konenikkari kirjoitti::shock: Ja moiselle purjeelle kait sitte arvotaan sivumyötäiselle tuulelle kuljettaja :?
Pysyyhän ne täyskorkeat rahtiautotkin pystyssä tuulella. Vaikka 25-metrinen neliakselinen styroksinkuljetusyhdistelmä onkin kuulemma tuulemma aika vekkuli ajaa. :D
Vastaa Viestiin