Tyhjäkäynti...
Tyhjäkäynti...
Onkohan olemassa säädäntöä linja- ja kuorma-autojen tyhjäkäynnistä ennen liikkeelle lähtöä ? Sehän ei voi olla samat 2/4 minuuttia kuin henkilöautoille vai onko ?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tyhjäkäynti...
Pikkuveli oli sitä mieltä että tyhjäkäyntiä saa käyttää niin kauan kuin tarpeellista. Jos ei ole painetta, niin sehän ei ole joutokäyntiä, vaan hyötykäyttöä. Ja nämähän on hyötyajoneuvoja, tai no m1 kai ei enää ole...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Tyhjäkäynti...
Laki on sama kaikille. Mutta teknisistä syistä on välillä pakko ja sitä myöten sallittuakin pöristä pidempään.
Joku määräyshän siitäkin kyllä on kuinka kauan paineiden nostaminen saa kestää. Yli kaksi minuuttia kuullostaa jo aikamoiselta paineilmavuodolta.
Joku määräyshän siitäkin kyllä on kuinka kauan paineiden nostaminen saa kestää. Yli kaksi minuuttia kuullostaa jo aikamoiselta paineilmavuodolta.
Re: Tyhjäkäynti...
Kyllä se pienikin vuoto saa säiliöt tyhjäksi muutamassa vuorokaudessa ja taitaa ilma-alustaisen bussien paineennosto alkaen tyhjistä säiliöistä vaikkapa vaan jousituksen puolella kestää tyhjäjäynnillä mieluummin 20 minuuttia kuin 2 minuuttia mutta onhan mahdollista painaa vaikka hiukan kaasua niin homma nopeutuu huomattavastiWonderi kirjoitti:Yli kaksi minuuttia kuullostaa jo aikamoiselta paineilmavuodolta.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4431
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Tyhjäkäynti...
Ottaa kai se 5min ainakin vaikkei ole vuotoa eikä ilma-alustaa. 2 mäntänen kompura on mulla ja vuotoa on sen verran että vuorokaudessa tippuu 2 kiloon. Kierrosten nosto ei oikein vaikuta, tai no aika puolittuu jos rajotinta vasten huudattaa. Paineiden nousuun kai ei ole lakia, vaikka esim. minimi moottoriteholle on kuorma-autossa!
Viimeksi muokannut Reddewil, 11 Marras 2010 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Tyhjäkäynti...
Kyllä siihen joku laki on.
Omalle kohdalle ei ole koskaan osunut kymmenen minuutin paineiden nostoa vaikka välillä ollut 60 tonnia kahdeksan ilmajousiakselin päällä ja pahimmillaan vuoto sitä luokkaa että liikennevaloissa odotellessa piti painaa kaasua ettei käsijarru mene päälle. Saattaa toki wanhemmassa kalustossa kompurat olla reilusti pienempää kaliiberia kuin uudemmissa, ja harvoin täydessä iskussa enää.
Omalle kohdalle ei ole koskaan osunut kymmenen minuutin paineiden nostoa vaikka välillä ollut 60 tonnia kahdeksan ilmajousiakselin päällä ja pahimmillaan vuoto sitä luokkaa että liikennevaloissa odotellessa piti painaa kaasua ettei käsijarru mene päälle. Saattaa toki wanhemmassa kalustossa kompurat olla reilusti pienempää kaliiberia kuin uudemmissa, ja harvoin täydessä iskussa enää.