akkulaturit 24v

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
rami
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Maalis 2010 23:02
Truck: scania vm.88 vanhool
Location: kouvola
Paikkakunta: kouvola

akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja rami »

oleteko mistä ostanneet hupiakuille akkulaturit elis mistä sais hyvää = tehokasta akkulaturia järki hintaan itel nyt varattu 2kpl 150 ah hupiakkua terv.rami
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuossa kimppatilauksessa kysyin olisiko tervetta kellään, ei ollu mutta itelle tulee. Tällä hetkellä mennään einhellin akkulaturilla joka keittää akut jos unohtaa päälle.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eihän tuohon ole kun yksi kunnollinen vastaus, eli CTEK ja vaikkapa 24V/14A multi.

Itse ostin uudenmaan varaosamarkkinoinnista, eli täältä. Hinta oli silloin ja on vieläkin 255e + toimituskulut
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

only4pro kirjoitti:eihän tuohon ole kun yksi kunnollinen vastaus, eli CTEK ja vaikkapa 24V/14A multi.

Itse ostin uudenmaan varaosamarkkinoinnista, eli täältä. Hinta oli silloin ja on vieläkin 255e + toimituskulut
Pakko kommentoida tähän sen verran että ei tuo ihan ainoa ole, ja itse lykkäsin tuon "ison" ctekin hankintaa (pieni on kyllä) koska se on mahottoman hintanen tehoonsa nähden. Hyvä kai se on jos teho riittää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja only4pro »

No, eihän se ainoa ole, mutta tuon voi jättää kiinni jatkuvasti, ja sähkökatkon jälkeen se jatkaa mistä se katkesi. Minulla on tuollainen Prouser vai mikälie joka piti olla sama, mutta mutta kun sähköt irrottaa ja liittää takaisin niin se odottaa että painaa Start nappia.

Saahan tuollaisen muuntajatyylisen, mutta sehän toisaan rikkoo akut.

Se miinus on sanottava tästä CTEKistä että jos akku on ihan tyhjä niin ei lähde lataamaan.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
rami
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Maalis 2010 23:02
Truck: scania vm.88 vanhool
Location: kouvola
Paikkakunta: kouvola

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja rami »

siis rikkooko noi muutajat akut vai toi on ihan uutta mulle niikuin koko bussin rakennus muutenkin itse katoin tollast motonetin http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-5535 ja meinasin ostaa sen.???
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Ei ole yksiselitteinen tuo käytetyn laturin teho sillä:
Akku ollessaan sopivassa tilassa saattaa ottaa vastaan virtaa
runsaastikin, mutta
sen jälkeen kun akun jännite on noussut tietylle tasolle
latausvirran määrittää ainoastaan akun sisäinen vastus.
Erikseen on tietenkin ammattikäytössä olevat vakiovirta laturit
Meille tavan tallaajille on kohtuuhintaan tarjolla vain
vakiojännite latureita, joka on akun kestoiän kannalta hyvä.
Akun lataamisessa on aina pitkähkö latausaika hyvä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

rami kirjoitti:siis rikkooko noi muutajat akut vai toi on ihan uutta mulle niikuin koko bussin rakennus muutenkin itse katoin tollast motonetin http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=45-5535 ja meinasin ostaa sen.???
Tuolla laturilla saat ladattua akut suht ripeästi. Mutta jos jätät yöksi kiinni ja akut on täynnä niin jännite karkaa jonnekkin 30V hujakoille ja keittäminen alkaa. Ei se suuri virta riko akkuja, ne ottaa vastaa sen mitä "mahtuu" mutta näissä pakkamuuntajaperustaisissa ilman älyä olevissa karkaa jännite kun akku on täynnä, ja se lyhentää akujen ikää. Lisäksi akulle on pahasta heilahteleva latausjännite, ja muuntajamelleissa jännitettä ei ole yleensä reguloitu mitenkään.

"mainostan" nyt vielä tätä, tämmöisellä kolmevaiheseilla ylläpitolaturilla pitäisi kärsiä ladata aina: http://www.upsoem.com/English/002_show.asp?id=107
Ja myös sillä Ctekillä, koska siinäkin latus loppuu kun jännite nousee "täysi akku". Tosin ctek on 14A ja tupla hintainen, mutta toki "vesisateen kestävä".
-Koska sen voi tehdä myös itse-
juhoz
Kippari
Viestit: 64
Liittynyt: 07 Loka 2009 19:56
Truck: Volvo vanhool -85
Location: pirkkala

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja juhoz »

mitenkäs on mahdollista että tuo meidän ctek keittää akkuja? jo muutaman päivän latauksesta toisen akun kauimmaiset reiät on tyhjiä nesteestä. voiko johtua siitä että akut voisi olla ihan loppu? auto lähtee kyllä käyntiin hyvin näillä akuilla. niin ja malli oli se xt14000 multi. pitäis vissiin soitella ctekin maahantuojalle ja kysellä vähän. voiko laturi olla jollain väärällä toiminnolla?
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

juhoz kirjoitti:mitenkäs on mahdollista että tuo meidän ctek keittää akkuja? jo muutaman päivän latauksesta toisen akun kauimmaiset reiät on tyhjiä nesteestä. voiko johtua siitä että akut voisi olla ihan loppu? auto lähtee kyllä käyntiin hyvin näillä akuilla. niin ja malli oli se xt14000 multi. pitäis vissiin soitella ctekin maahantuojalle ja kysellä vähän. voiko laturi olla jollain väärällä toiminnolla?
Ei se mahdotonta ole, auto-hifi miehillä vastaavia kokemuksia isoista ctekeistä, ja rikkoo akut sitten nopsaan. En tiedä mistä johtuu mutta maahantuoja varmaan tietää? Eihän sen pitäis keittää...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Onhan tuo Ctek varmasti hyvä, mutta hintahan on aivan posketon. Ctek oli ensimmäisiä markkinoilla olevia pieniä älylatureita, ja nyt ratsastavat sitten hinnalla. Ei tuollainen 14A laturi saa maksaa 250,00 euroo.

Jos teillä on esim 400A hupiakkujen kapasitetti, niin 14 A virralla saa ladata aika pitkään, varsinkin jos on samaanaikaan kulutustakin :mrgreen:

Itsellä on tällainen : http://www.gys.fr/spip.php?page=produit ... 13&lang=fi
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jan-Erik kirjoitti:Onhan tuo Ctek varmasti hyvä, mutta hintahan on aivan posketon. Ctek oli ensimmäisiä markkinoilla olevia pieniä älylatureita, ja nyt ratsastavat sitten hinnalla. Ei tuollainen 14A laturi saa maksaa 250,00 euroo.

Jos teillä on esim 400A hupiakkujen kapasitetti, niin 14 A virralla saa ladata aika pitkään, varsinkin jos on samaanaikaan kulutustakin :mrgreen:

Itsellä on tällainen : http://www.gys.fr/spip.php?page=produit ... 13&lang=fi
Mitäs tollanen gyssi kustansi, ei sekään ilmanen oo, mut rahalle vähän enempi vastinetta. Itellä kävi kempin hitsausmuunja mielessä joskus, virtaa olis, mut automatiikka puuttu...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Yv:n lisää laitteesta :wink:
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Pistän minäkin lusikkani tähän soppaan. Minulla kun tuo hupipuoli on 12V niin laitoin niille Waecon laturit, niin että lataavat 24V akusta kun moottori käy ja silloin kun käännän kytkimestä päälle seistessäkin. Cterc lataa minulla vain starttiakkua samoin suurin aurinkokennoista 185W joten kapasiteettia jää yli ladata välillä myös hupiakkuja. Ajoin Algarvesta Portugal Suomeen pelkillä aurinkokennojen tuottamalla sähköllä koska laturi hajosi siellä. Ilman valoja tietysti.

http://www.waeco.com/de/4101.php Saksan kielisellä sivulla on myöskin hinta ja kun karavan kaupassa näytin että tällä hinnalla saan Saksasta ja kysyin myyjältä että pystytkö tarjoamaan - pystyi.
Jos haluat lukea suomeksi valitse www.waeco.fi
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
onbuicks
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Huhti 2014 21:01
Truck: Chevy van
Location: Helsinki

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja onbuicks »

Mulla on tarpeettomana pari tuollaista Gys älylaturia, malli Batium 15/24. Mikroprosessoriohjattu ja valmistettu Ranskassa. Näiden hinta maailmalla on 150-200e:n välillä. Myisin 60e. Yv:llä tavoittaa ja txt o4oo813222
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

..ostotarjous laitettu sms...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja ansa »

mikähän olis tuo bilteman katalookis oleva 6delle akulle oleva laturi hässäkkä ,mullahan riittääs justihin kaks tuallaasta ja sitte olis joka akku oman laturin valvonnas ;-)
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Iski »

Siis tommonen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/S ... 2-A-37780/ aika kallis, elämä on :wink:
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
onbuicks
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Huhti 2014 21:01
Truck: Chevy van
Location: Helsinki

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja onbuicks »

Täällä tunnutaan tajuavan noiden latureiden päälle. Ihan vähän käytetty GYS inverter 40HF on myös joutilaana. On vähän liian hieno kotikäyttöön. Ovh.500e:n luokkaa. Luopuisin 210e:lla. Helsingissä on. 0400813222
callex
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
Truck: MB-609 Kasten
Location: Tammela

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja callex »

Eipä siihen käypäseen laturiin ihan maltaita tarvitse sijoittaa. Minulla on käytössä pari CRX:n "älylaturia", 400 ah kyllä hoituu. Lataustehot 12V 2, 7, 15 A ja 24V, 2 ja 7A.
Hinta siinä 150,00€ ja ainut puute on tuo säänkestävyys. Minulla kuitenkit laturit sisätiloissa ja siis toimii.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

callex kirjoitti:Eipä siihen käypäseen laturiin ihan maltaita tarvitse sijoittaa. Minulla on käytössä pari CRX:n "älylaturia", 400 ah kyllä hoituu. Lataustehot 12V 2, 7, 15 A ja 24V, 2 ja 7A.
Hinta siinä 150,00€ ja ainut puute on tuo säänkestävyys. Minulla kuitenkit laturit sisätiloissa ja siis toimii.
On auttamattomasti pieni tuollanen 7A laturi 400Ah akulle. Juuri ja juuri riittää ylläpitoon mutta ei oikein muuhun.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
onbuicks
Apukuski
Viestit: 10
Liittynyt: 06 Huhti 2014 21:01
Truck: Chevy van
Location: Helsinki

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja onbuicks »

Vielä yksi 24V/15a Gys Batium älylaturi jäljellä. H.60e. Helsinki. 0400813222
callex
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
Truck: MB-609 Kasten
Location: Tammela

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja callex »

Niin, tuossa nyt oli kyse lähinnä "hupiakkujen" latauksesta; 12V, 15A kyllä ainakin minulla on riittänyt.
Isompiin 24V järjestelmiin muuta halpahintaista ratkaisua ei ole kuin valvottu laturi ja niitähän riittää. Volvossa nykyisin on tuo Bilteman Isoin Intelligent; kohtuu hyvin edellinen ja riittää.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja Zippo »

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Ak ... RX322/2677
Eli toi Akkuvaraaja älykäs 6/12/24V 15A CRX322, 79,90€. Aika teknisen näköinen tohon hintaan, onkohan kertakäyttöinen..?

http://www.artve.fi/fi/verkkokauppa/tuo ... 4v-15a-crx tos selitetty paremmin toiminta..
callex
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
Truck: MB-609 Kasten
Location: Tammela

Re: akkulaturit 24v

Viesti Kirjoittaja callex »

No, juuri tuommoinen minulla on ollut vuoden verran 609;n hupiakkujen ruokkijana. Ostinpa vaan kyllä hintavampana laitteena.
Vastaa Viestiin