Starttaako??
- B9M
 - Kansleri
 - Viestit: 1487
 - Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
 - Truck: Volvo FH12 380 XL
 - Location: Kokkola
 - Member id: 048
 - Paikkakunta: Kokkola
 
Starttaako??
Eilen illalla polkasin Volvon tulille 
 . -18 C ja ilman mitään lämmitystä.  
 On näemmä tuo Webasto ihan turha vehe 
 Tv. Ari
			
			
									
									#048
						- konenikkari
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 411
 - Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
 - Truck: Ajokin varakuski
 - Location: Rauma
 
Re: Starttaako??
Saattoi vaan tuo yksi käynnistys
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
						- hirmu
 - Rattimajuri
 - Viestit: 195
 - Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
 - Truck: MB Superstar
 - Location: pohjois-karjala
 
Re: Starttaako??
kyllä mursukin lähti -25, vaikka oli neljä päivää seisonu...
silti anna ääneni webastolle. jotenkin helpottaa painetta korvien välissä kun ei tartte kylmää konetta käynnistää ja pelätä että mikähän särkyy seuraavaksi. vaikka ei nuo volvot taida särkyä millään, ainoastaan mersut...
			
			
									
									silti anna ääneni webastolle. jotenkin helpottaa painetta korvien välissä kun ei tartte kylmää konetta käynnistää ja pelätä että mikähän särkyy seuraavaksi. vaikka ei nuo volvot taida särkyä millään, ainoastaan mersut...
mb superstar -91, "oidibus"
						- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
Täälläpäin Ktk konekuski kehui miten hyvin lähtee Clarkin Cummins moottori montulta käyntiin keli kuin keli, ja lähtikin, erään kerran viimeistä kertaa kun leikkasi öljypumpulta kauimmaisen runkolaakerin ja meni kampiakseli ja lohko ja lopulta koko kone romurautakeräykseen. Olis tullu niin kallis remppa. Tuli Kuusakoskicummins..... Ja Scanian moottori tilalle....
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Starttaako??
Nyt vois lähteäkin vähemmällä vaivalla kun on volvossa lohkolämmitin! Huomenna nähdään, jätin äsken volvon tuonne pakkaseen hyytymään.
			
			
									
									Tulevaisuus on sähköinen
						- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Starttaako??
Tein pienen testin tässä yhtenä päivänä. Ulkona -15c ja kello 17.00
1. Volvo roikkaan: lohkolämmitin 1800w + öljylämmitin 200w
2. Primus 6000w tulille, auton sisällä -12c
Tilanne klo 20.00
Kannet kädenlämpöiset, öljysäiliö haisee koska lämmin sekin.
Primuksen patterit haaleat, sisällä -10
Ulkona pakkanen kiristynyt -28 asteeseen.
Tilanne klo 20.30
Testi lopetetaan koska kuljettaja ei tarkene jatkaa testausta -31 asteen pakkasessa
 . Toisekseen alkoi suonta vetämään ihan hulluna kun kömmin luukun alta konetta kokeileen 
 
Alkoi säälittää Volvo parka että miksi pitäisi lähteä minnekään kolmenkympin pakkasessa. On tämä ihme talvi että pakkanen kiristyy noin nopeasti illan mittaan.
Tätä kirjoittaessa pihalla -18 mutta aamulla töihinlähtiessä -36
			
			
									
									1. Volvo roikkaan: lohkolämmitin 1800w + öljylämmitin 200w
2. Primus 6000w tulille, auton sisällä -12c
Tilanne klo 20.00
Kannet kädenlämpöiset, öljysäiliö haisee koska lämmin sekin.
Primuksen patterit haaleat, sisällä -10
Ulkona pakkanen kiristynyt -28 asteeseen.
Tilanne klo 20.30
Testi lopetetaan koska kuljettaja ei tarkene jatkaa testausta -31 asteen pakkasessa
Alkoi säälittää Volvo parka että miksi pitäisi lähteä minnekään kolmenkympin pakkasessa. On tämä ihme talvi että pakkanen kiristyy noin nopeasti illan mittaan.
Tätä kirjoittaessa pihalla -18 mutta aamulla töihinlähtiessä -36
Tulevaisuus on sähköinen
						- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
On siellä stefatiivisteitten pienet huulet lujilla kun siitä väännetään rautaa ympäriltä tai sisältä pyörimään, kun vähän paikalleen "kuivahtanet" vielä....ei ihme jos mustakulta tihkuu välistä vaikka vähän myöhemmin.....
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- 
				make78
 - Kuski
 - Viestit: 34
 - Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
 - Truck: scania 110b vm70/ajo
 - Location: tampere
 - Paikkakunta: tampere
 
Re: Starttaako??
kysymys lahti 32:selle. itelle tulossa 5kw laivakamina lämmittimeks autoon mut kun lueskelin tossa sun lämmitystä 6kw primuksella niin rupesin miettiin et oisko toi 20kw stroco mikä autossa on niin ainoo järkevä tapa lämmittää talvella?ei taida laivakaminan teho riittää pakkasilla alkuunkaan..
minkäs laisiin pakkasiin asti tolla primuksella saa auton 20 asteiseks sisältä?
eli unohdanko kaminan ja kytktn ton strocon patteri verkkoon ..autossa nyt 20m asuntovaunupatteria ja kenno puhaltimet mihin sitä strocon tehoa vois koittaa hukuttaa.
ainakin toi pääkenno pienellä puhallus teholla hukkais/lämmittäs tehokkaasti.
			
			
									
									
						minkäs laisiin pakkasiin asti tolla primuksella saa auton 20 asteiseks sisältä?
eli unohdanko kaminan ja kytktn ton strocon patteri verkkoon ..autossa nyt 20m asuntovaunupatteria ja kenno puhaltimet mihin sitä strocon tehoa vois koittaa hukuttaa.
ainakin toi pääkenno pienellä puhallus teholla hukkais/lämmittäs tehokkaasti.
- Lahti32
 - Vapaaherra
 - Viestit: 4287
 - Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
 - Truck: Jäämeri Express
 - Location: Lumijoki
 
Re: Starttaako??
Laita molemmat. On paljon eristeistä kiinni paljonko kilowatteja lopulta tarvitaan. Ei tuolla laivakaminalla eikä primuksella kannata yrittää kylmää autoa lämmittää, siis jos auto on pakkasessa ja siitä yrittää nostaa lämpöä.  Olen kokeillut primusta -10 asteen pakkasessa, ainakin silloin pysyi sisällä yön yli +20 mutta oleellista hommassa oli se että auto oli ajon jälkeen valmiiksi lämmin. Noissa isoissa webastoissa on sitten yllin kyllin tehoa, melua, hajua, häiriöitä ja virrankulutusta. Siksi Primus.
			
			
									
									Tulevaisuus on sähköinen
						- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
Ehdottomasti kannattaa molemmat lämmityslaitteet värkätä käyttöön. Nytkin täällä valtava tuulennujakka päällä, pakkanen vähän laskenu, mutta tahtoo kyllä lämmöt tuuletella harakoille.... Varsinkin jos aikoo yöpyä talvella autossa, ei ylilyöntiä tule lämmitystehoon... Tuossa meillä 9KW lämpöparoni, nesteet tosi kuumat tullessaan, vaan ei ilman webaston "mellakkaa" meinaa pärjätä......
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- happa66
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 391
 - Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
 - Truck: MB-913
 - Location: Nakkila
 - Member id: 123
 
Re: Starttaako??
Käytin autoa viimeksi joskus marraskuussa, kesälaatua tankissa, torstai aamulla -18c pakkasta, nyt -0c. Aattelin koittaa onko akuissa poveria vielä. Sieltä hangen keskeltä se paukahti laakista käyntiin, ainoa ongelma oli ilman tuotto, mutta hetken kun paineli jarrua ja veteli kässäri vivusta, niin johan alkoi ilmaa tuottaa.Kone kuumaksi ja odottamaan lämpeempiä kelejä.
a-p
			
			
									
									Olit näköjään varautunut pakkasiin ja tankannut talvilaatua ajoissa. Koitin ha. autoa siirtää jouluna ja kesälaatua tankissa, totesin ettei kannata Hermannia rääkätä kylmässä, oli meinaan sen verran kohmeeta käyntiä(-15c), mutta onneksi kevät tuli jo nakkilaan ja saa alkaa auto huollot tekemään pihallaB9M kirjoitti:Eilen illalla polkasin Volvon tulille. -18 C ja ilman mitään lämmitystä.
On näemmä tuo Webasto ihan turha vehe
Tv. Ari
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
						- SisuPussi
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 373
 - Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
 - Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
 - Location: Tervakoski
 - Member id: 039
 - Viesti:
 
Re: Starttaako??
Starttaa, mutta todellakaan kuin palmun alta 
 .
SisuPussi seisoo tallissa koko talven mutta kylmässä sellaisessa. Tällä viikolla kävin hakemassa autosta pari työkalua ja laitoin virrat päälle normaalisti. Samalla tietysti invertteri meni päälle ja sytytti valot sisälle. Akuista riitti virtaa noin 30 sekunniksi ja edessä oli auton saaminen käyntiin akkujen lataamiseksi mikä on helpommin sanottu kuin tehty SisuPussin tapauksessa..
Laitoin akut latautumaan jotta niistä riittäisi virtaa käynnistykseen. Noin tunnin lataamisen jälkeen otin tallilta mukaan nestekaasupullon ja "liekinheittimen" jolla sitten kuumensin imusarjaa jokusen minuutin. Tähän operaation jouduin koska Webastossa on ilmeisesti polttoaineet jäässä, syksyllä kun ei tullut mieleen käynnistää Webastoa jotta linjoihin olisi saanut jäännestollista naftaa..
Ja miksikö käytin nestekaasua? No, koska Leylandin insinöörit eivät ole nähneet minkäänlaisia hehkuja tarpeellisiksi
 . Liekityksen jälkeen lähdin toiveikkaana yrittämään starttia ja jo muutaman minuutin sahaamisen jälkeen alkoi elonmerkkejä kuulumaan. Leylandi heräili pytty kerrallaan reippaan savutuksen saattelemana. Muutama minuutti tyhjäkäyntiä ja paineita oli riittävästi liikkeelle lähtöön. Ajoin auton ulos tallista ja samantien kaikki lasit menivät jäähän ulkopuolelta.
Ajeltuani autolla puolisen tuntia peruuttelin sen takaisin talliin ja toivoin ettei operaatiota tarvitse uusia enää tänä talvena. Lämpötila tallissa oli käynnistyshetkellä oli n. -5 astetta.
Mitään ongelmaahan käynnistyksessä ei olisi jos Webasto olisi käyntikunnossa. Silloin riittäisi pakkasista riippuen 15-30 minuutin lämmitys ja Leylandi lähtisi käyntiin samanlailla kuin kesälläkin eli ns. laakista.
			
			
									
									SisuPussi seisoo tallissa koko talven mutta kylmässä sellaisessa. Tällä viikolla kävin hakemassa autosta pari työkalua ja laitoin virrat päälle normaalisti. Samalla tietysti invertteri meni päälle ja sytytti valot sisälle. Akuista riitti virtaa noin 30 sekunniksi ja edessä oli auton saaminen käyntiin akkujen lataamiseksi mikä on helpommin sanottu kuin tehty SisuPussin tapauksessa..
Laitoin akut latautumaan jotta niistä riittäisi virtaa käynnistykseen. Noin tunnin lataamisen jälkeen otin tallilta mukaan nestekaasupullon ja "liekinheittimen" jolla sitten kuumensin imusarjaa jokusen minuutin. Tähän operaation jouduin koska Webastossa on ilmeisesti polttoaineet jäässä, syksyllä kun ei tullut mieleen käynnistää Webastoa jotta linjoihin olisi saanut jäännestollista naftaa..
Ja miksikö käytin nestekaasua? No, koska Leylandin insinöörit eivät ole nähneet minkäänlaisia hehkuja tarpeellisiksi
Ajeltuani autolla puolisen tuntia peruuttelin sen takaisin talliin ja toivoin ettei operaatiota tarvitse uusia enää tänä talvena. Lämpötila tallissa oli käynnistyshetkellä oli n. -5 astetta.
Mitään ongelmaahan käynnistyksessä ei olisi jos Webasto olisi käyntikunnossa. Silloin riittäisi pakkasista riippuen 15-30 minuutin lämmitys ja Leylandi lähtisi käyntiin samanlailla kuin kesälläkin eli ns. laakista.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
						Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
Kuuntelitko sisupussi tutun turbon ujellusta jota desipelipellet koettaa vaimentaa....? 
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- SisuPussi
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 373
 - Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
 - Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
 - Location: Tervakoski
 - Member id: 039
 - Viesti:
 
Re: Starttaako??
Ei ujella mutta puhisee ja tuhisee kyllä todella mukavastiniki-racing kirjoitti:Kuuntelitko sisupussi tutun turbon ujellusta jota desipelipellet koettaa vaimentaa....?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
						Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
Sulla on audiovisuaalinen ahtopainemittari..... 
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
Mitenkäs se on jones69 kutteriprojekti startannu....? Mersusta oli niin pirusti mielenkiintoisia projektikuvia....?
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- niki-racing
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 342
 - Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
 - Truck: scania k113
 - Location: lieksa
 
Re: Starttaako??
Eipähän jones että utelias oisin, tai vailla ilmaisia hyviä vinkkejä...muuten vaan... 
			
			
									
									Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
						- B9M
 - Kansleri
 - Viestit: 1487
 - Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
 - Truck: Volvo FH12 380 XL
 - Location: Kokkola
 - Member id: 048
 - Paikkakunta: Kokkola
 
Re: Starttaako??
Juu, pari viikkoa ennen tuota nousi lämpötila -6C:een iltapäivällä, aamulla oli -14C. Kiireesti hakeen talvinaftaa ja kone käyntiin. Oli kesänaftat tankissahappa66 kirjoitti:Olit näköjään varautunut pakkasiin ja tankannut talvilaatua ajoissa. Koitin ha. autoa siirtää jouluna ja kesälaatua tankissa, totesin ettei kannata Hermannia rääkätä kylmässä, oli meinaan sen verran kohmeeta käyntiä(-15c), mutta onneksi kevät tuli jo nakkilaan ja saa alkaa auto huollot tekemään pihallaB9M kirjoitti:Eilen illalla polkasin Volvon tulille. -18 C ja ilman mitään lämmitystä.
On näemmä tuo Webasto ihan turha vehe
Tv. Ari
a-p
#048
						- 
				zelcin
 - Kippari
 - Viestit: 67
 - Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
 - Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
 - Location: Kempele
 - Paikkakunta: Kempele
 
Re: Starttaako??
Itsekin paininut käynnistysongelmien kanssa ja ajattelin et nyt lauhojen kelien tultua alan käymään asian kimppuun oikeen urakalla. Kaikki mahdolliset kävin läpi ja mietin kun ei käynnisty ei. Jonkin aikaa naputeltua ja johtoja rassattua tajusin et vois katsoa releet läpi. No siellähän oli käynnistyksen esto ja itse startille menevä sähkörele pompannu jostain syystä asentoon '0'. No molemmat ykköselle ja pien vääntö avaimesta niin autohan hyrähti käyntiin kuin mitään ei ois tapahtunutkaan  
 
Savuahan kyllä irtos sen verran että koko tienoo oli harmaana, mutta ymmärtäähän sen kun seisonut tuossa pihassa pari kuukautta. Mutta tulipa nyt taas tyhmyyttäni katsottua paikat läpi ja opittua katsomaan releet ennen kuin alkaa polttaa päreitä jos auto ei heti käynnistykkään
			
			
									
									
						Savuahan kyllä irtos sen verran että koko tienoo oli harmaana, mutta ymmärtäähän sen kun seisonut tuossa pihassa pari kuukautta. Mutta tulipa nyt taas tyhmyyttäni katsottua paikat läpi ja opittua katsomaan releet ennen kuin alkaa polttaa päreitä jos auto ei heti käynnistykkään
Re: Starttaako??
SisuPussi lähtiks se leyland käyntiin niiq näin:
Masin kylmäkäynnistys -30 asteessa
(ei mun kuvaamaa, enkä tiiä koko tyyppiä)
			
			
									
									
						Masin kylmäkäynnistys -30 asteessa
(ei mun kuvaamaa, enkä tiiä koko tyyppiä)
- SisuPussi
 - Rattiamiraali
 - Viestit: 373
 - Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
 - Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
 - Location: Tervakoski
 - Member id: 039
 - Viesti:
 
Re: Starttaako??
Viilaaja kirjoitti:SisuPussi lähtiks se leyland käyntiin niiq näin:
Masin kylmäkäynnistys -30 asteessa
(ei mun kuvaamaa, enkä tiiä koko tyyppiä)
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
						Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
- only4pro
 - Vapaaherra
 - Viestit: 1860
 - Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
 - Truck: Volvo B58 Falcon 430
 - Location: Loviisa
 
Re: Starttaako??
youtube syö kyllä isonkin tiedoston, taitaa se raja olla 2Gb
tuossa on 700mt tiedosto laitettu: http://www.youtube.com/watch?v=2nEGwtfLPa0
			
			
									
									
						tuossa on 700mt tiedosto laitettu: http://www.youtube.com/watch?v=2nEGwtfLPa0