Öljynpaineet

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
jjp-65
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2009 21:14
Truck: volvo
Location: ksnk

Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jjp-65 » 22 Elo 2009 09:35

Meidän volvosta moottori thd102k mahuri -86 öljynpaineet on pudonnu lämpöisen noin 2 normaali ajossa ja tyhjäkäynnillä vilkuttaa öljynpainevaloa. Olisiko kellää hyviä vinkkejä, mistä alkaisi etsimää vikaa? öljyt on vaihdettu ja paineet mitattu manuaalisesti.

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 22 Elo 2009 12:18

Paljonko öljynpaine on tyhjäkäynnillä? Ohjekirjan mokaan 0,5 bar ja valo saatta syttyä tyhjäkäynnillä.
Normaalisti ajonaikana paine tulisi olla 3-5 bar.
Onko letkut säiliön ja moottorin välillä hyvät (sisäpinta irronnut? )
Olisko ensin tarkistettava öljypumppu ja ylivuotoventtiilin ja ohitusventtiilin toiminta.
Pohjantähti

jjp-65
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2009 21:14
Truck: volvo
Location: ksnk

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jjp-65 » 22 Elo 2009 12:59

mittarissa ei viisari paljoa nouse tyhjäkäynnillä. missäpäin ylivuoto ja ohitus venttiilit siaitsevat

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 22 Elo 2009 15:08

Täältä löytyy kuvatus
Liitteet
DSCI1513.JPG
Pohjantähti

jjp-65
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2009 21:14
Truck: volvo
Location: ksnk

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jjp-65 » 22 Elo 2009 17:18

Kiitos kuvasta tarttee katsoa venttiilit

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 22 Elo 2009 17:27

Nuo ylivuotoventtiilit ei vaikuta öljynpaineeseen. Suodattimen jalan takana on paineensäätöventtiili, joka saattaa jumittaa. Sen voi tarkistaa irroittamalla suodatinjalka ja ruuvaamalla venttiili irti, siinä on hahlo josta voi isolla ruuvarilla ruuvata.
Paljonko moottorilla ajettu, tuliko vika yht´äkkiä vai onko vaivannu pitempään?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

jjp-65
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2009 21:14
Truck: volvo
Location: ksnk

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja jjp-65 » 22 Elo 2009 18:28

kilometreistä ei tarkkaa tietoa. vika tuli aika nopeasti. nyt ajettu yli 1500 kilsaa eikä paineet ole tosta enää tippunu

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 22 Elo 2009 19:40

Valitettavan usein Volvon öljynpaineongelmat johtuu öljypumpusta, jonka korjaaminen kotikonsteilla on aikas iso savotta.
Öljysäiliössä on lähtevässä linjassa sihti, olisko säiliöön joutunut jotakin ylimääräistä. Öljyletkun voi tarkistaa samalla, kun sihdin irroittaa.
Öljypohjasta voi avata sen pienen tarkistusluukun ja kurkata ettei öljupumpun akselit ole liikkunu ulospäin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 26 Marras 2018 17:29

Kierrätän näitä vanhoja viestiketjuja.. Eikös se oo egologista?

Tuossa oon katellut öljypainemittaria puoli vuotta kun oon reissannut. 1500 kierroksella se on näytellyt semmosta 2,5- 3 väliä. Anturin ja öljyt vaihdoin, mutta niillä ei oo ollut mainittavaa merkitystä. maksimit lämpimänä taitaa olla joku 3,5. Kylmänä kuitenkin painetta löytyy koko mittarin verran.
Mittari sekoilee välillä, joten en tiedä miten tarkka tuo lukema on. Painevalo ei kuitenkaan reagoi missään vaiheessa ja tyhjäkäynnillä paineet on n. 1,5 lämpimänä.
Potilas on -90 B10M. Voi muuten hyvin.

Anturihan on siinä turbon öljyn lähdössä, joten kävi mielessä että voiko tuo turbo hävittää painetta? Missä vaiheessa yleensä kannattaa noissa reagoida öljynpaineisiin?
Sehän ois helposti minun tuurillani liuskat ja pumppujumppa silloin.

Edit. Huomasimpa just että tää ketju on vähän niinkuin väärässä paikassakin.. Eikös tää kuulus tuonne alusta osioon.?

Jule
Kansleri
Viestit: 1287
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Jule » 26 Marras 2018 21:32

Siis sulla on lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 1,5bar ja kierroksilla 2,5-3bar? Mikä tuossa nyt on ongelma?

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2585
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja neppi » 26 Marras 2018 22:11

Iha ookoo! KAASUA!!!

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 26 Marras 2018 22:23

Eli turhia murehdin..
Ei muuten haittaa yhtään jos ei tarvi vielä konetta avata. Oon vissiin tottunut kovempiin paineisiin.
Hyvin se kyllä toimii.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 654
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Marras 2018 08:35

silvarello kirjoitti:
26 Marras 2018 22:23
Eli turhia murehdin..
Ei muuten haittaa yhtään jos ei tarvi vielä konetta avata. Oon vissiin tottunut kovempiin paineisiin.
Hyvin se kyllä toimii.
Alarajalla on ,,jos mittarivirhe ei ole ,,tärkeintä kuitenkin että tyhjäkäynti paine riittävä,,,jos oma kohde eikä talvikäyttöä käyttäisin vain 15w-40 mineraaliöljyä ( api luokka moottorin vaatima) ja varmistaisin ettei moottorilämpö ( neste) ole yli 80 astetta jos autossa öljynlauhdutin toiminta. Helpppo nyky mittareilla tarkistaa öljynlämpö ajon jälkeen. ( kuorma autossa öljynlämpömittari öljyn lämpö näyttää n80-90˚ samaa ~kuin jäähd neste ,,, ennen autoissa joissa ei ollut öljynlauhdutinta oli öljyn yli nesteen lämmön)

Volvo B10M (vm 86-90) termostaattien (4 kpl) avaututmis lämpö alkup tieto
- lämmitysjärjestelmän syöttö 60 ˚
- pää termostaatit 1kpl 76˚ ja 2 kpl 81˚( näiden tyyppi sisäkierronsulku kun termostastti auki)
-(((vaihtoehtoisesti 1 kpl päätermostaattina ”mäntätyyppinen” ja kotelossa tiivisterengas))

Noilla lämpö ajossa n. 90˚ , hetkelliset sallittu yli 100˚



Volvon tuntija öljypumppu ? tuotto ,, mutta voisko olla vuotoa ylipaine/ säätöventiilissä kulummista tai ?
Viimeksi muokannut BussMAN, 27 Marras 2018 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 27 Marras 2018 10:01

Lämmöt kesät/talvet n. 80 astetta. Ehkä piirun alle. Lämpöö riittää sisälle ajossa ihan hyvin joten termarit vois olla kunnossa. Lauhdutin tuossa on. Sehän on semmonen "halko" siellä koneen etupäässä.
Tuon säätöventtiilinhän vois mulkaista. Saattaa jopa kärsiä ottaa irti sen tuolla pihalla jäätymättä.
Koeajot näillä keleillä on vähän pitkähköjä, kun öljyjen lämpiäminen kestää vissiin 50 kilometriä.

Se pumpun tsekkaus/vaihto taitaa olla isompi possakka.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 654
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 27 Marras 2018 20:57

Tuo kuvan E venttiili jos saa helposti avattua? tai jos sen jousivoimaa saa lisättyä vois ” ajo paine nousta”, kun tyhjäkäyntillä
paine on ok.
92DACDF6-0811-425D-A071-EAF474F230B1.jpeg
978B2B78-F3C3-42AD-B8EB-E80BABF82A23.jpeg
Kuvat ei kovin selvät osittain selvinnee öljynkierto ja säätö venttiili ylipaine.. tämä vie kuvan noinpäin sorry.
liian korkea paine voi aihettaa muita vaurioita, ohje kuuma moottori 3-5 bar paine

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 27 Marras 2018 22:27

Tämähän täytyy kokeilla kunhan kerkiää. Sen verran kattelin että suodatinjalka on kolmella kiinni ja oliko siin joku putki lisänä..? Aika nopea kokeilla
Ainakin teoriassa.

Soittelin paikalliseen Volvon huoltoon, kun entisessä elämässä tuli oltua siellä töissäkin. Pumpun vaihto ja laakeri tarkastus kuulema 1,5-2 kiloeuroa ja voin kyllä mennä tekemään itekkin jos siihen päädyn. Omaan korjaamohalliin kun tuo ei mahdu sisään.
Tosin sanoi että ei hän rupeis tuommoisten paineiden takia tekemään.

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 28 Marras 2018 13:02

Nythän kysymys kuuluu että minnepäin suurenee paineet?

Ruuvi oli ihan kiinni- eli myötäpäivään väännetty.

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 28 Marras 2018 13:54

Itse itselleni vastaten: Kiinnipäin pitäs nostaa öljynpaineita.
Paan vähän jouseen ponnetta lisää ja kasaan. Saa nähä mitä tapahtuu.

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 654
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 28 Marras 2018 19:55

Se vaarahan on tuossa ( jos jo yritetty nostaa ). jousi kiristyy niin ettei ventt avaudu ollenkaan ( ellei rakenne estä) , silloin kylmänä =vaurioita onko se pumpunakseli vai muu? kohde.
Yksi tapaus muistissa eri merkin kone, kylmäkäynnistettäessä suodatin petti ( päävirtatyyppi/painepuoli ) ja syy oli
em johtuva ylipaine.

Suodattimet on päävirta tyyppisiä ( ei sivuvirta suodantinta kuvan mukaan volvossa), jos suodattimet on tukossa alentaa
järj painetta hiukan suodattimenpaineventiilin avautumispaineen verran...

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 28 Marras 2018 23:03

Suodattimet ei pitäs olla tukossa. Öljyt oli vaihdettu kun tuli minulle kuten kaikki suodattimetkin. Nyt vaihdoin toisen niistä uudelleen kun oli entinen vähän tiukassa...
Tiedostin tuon pohjaamisongelman kyllä. Rakenne estää ainaki vakiona kiinni kiristyksen, tosin tässä tapauksessa tiukensin jousta yhdellä rikalla, eli n. 1,5 mm. Tarkistin myös ylipaineventtiilin toiminnan.
Vehkeet läjään ja webasto päälle. Annoin lämmetä puol tuntii ja kävin n. 50 kilometrin koeajolla.
Painemittarilla oli vähän huono ilta ja aika adhd meininki. Välillä rauhoittui ja silloin lukemat oli lähinnä 3,5-4 bar. Tyhjäkäynti se sama 1,5.
Voiko olla että vastoin kaikkia odotuksia sain tuota säädettyä paremmalle tasolle..? :shock:
Tuohon mittarin vispaamiseen pitää vielä syventyä. Anturin vaihdoin, joten jäljelle jää ite mittari pinneineen ja koneen päällä oleva risua muistuttava johto.
Ei kai siitä enempää muuttujia löydä.

silvarello
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja silvarello » 10 Syys 2019 10:38

Päivittelen tähän ongelman ratkaisua. Useinhan se ratkaisu jää täällä kertomatta, joten joku seuraava jatkaa samoja kyselyitä.
Tänä kesänä tuli taas tuijoteltua "hullua" painemittaria tarpeeksi ja lopulta Lapinreissulta palatessa auto rupesi polttamaan tyhjäkäynnillä satunnaisesti öljynpainevaloakin.
Mittarin juotokset ym kosketushäiriöt kävin läpi pariin kertaan. Koneen päällä johdotukset tuli uusittua. Vika kuitenkin jatkui. Päätin että koneremontin pyöräytän vasta kun saan ensiksi tuon mittarin toimimaan kunnolla.
Lopulta katse kääntyi tuohon VASTA UUSITTUUN öljynpaineanturiin mallia tarvike... Muistin että olin pajan pöydällä nähnyt sen vanhan alkuperäisen ja ruuvasin paikalleen. Tyhjäkäyntipaineet nousi barista kahteen, mutta kolmen baarin kohdalla mittari kilahti pohjaan.
Tästä rohkaistuneena tilasin uuden alkuperäisen anturin. Hintahan on nelikertainen tarvikkeeseeen nähden.
Tulos: Tyhjäkäynti reipas 2 bar. Kierroksien vihreä alue 3-5 bar. Myös kaasun asento vaikuttaa- anturihan on turbon öljylinjassa joten kun ahtaa, tuntuu mittari näyttävän hieman vähemmän. Problem solved! En avaa konetta. Tämä kannattaa ehkä kokeilla myös tuolla toisella Ruotsalaismerkillä.
Lisäksi kun "lievän" tehottomuuden paikallistin ahtopaine vuotoon- Syöttöpumpun ahtopaineen tunnistusputki oli kokonaan irti... Auton luonne muuttui kertaheitolla. Onnibussi tuli ohituskaistalla ylämäkeen perä eeltä vastaan ja kulutus tippui viis litraa. Lievästi sanottuna helpotus.

Vastaa Viestiin