Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja
Perjantai 03.07.2009 klo 09:30 (päivitetty pe 10:27) Kauppalehti1
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false
Lieneekö vaarallisuuden syynä että ostetaan käytettyjä busseja, vaiko moottoritilojen epäpuhtaus varsinkin polttoaine ja voiteluaine vuotojen kyllästämät äänieristeet
Perjantai 03.07.2009 klo 09:30 (päivitetty pe 10:27) Kauppalehti1
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false
Lieneekö vaarallisuuden syynä että ostetaan käytettyjä busseja, vaiko moottoritilojen epäpuhtaus varsinkin polttoaine ja voiteluaine vuotojen kyllästämät äänieristeet
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 297
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
kyllä kait tarkoittaa irizaria vaikka ei uskaltanut äänensanoa. siinähän on ollut isojakin paloja. sähköjohdot vähän alimitoitetut ja lamput pienitehoisia, lamppuja kun suurentaa kun ei raaskita ostaa pieniä ja kalliita niin avot jo tuli kekäleenpesijöille töitä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Että onko se ongelma sittenkään niin suuri? Kaupunkibussista matkustajat saadaan ulos todella nopeasti ja kaukoliikennebussistakin melko nopeasti. Talojakin palaa huomattavasti suurempi määrä kuin busseja joka vuosi eikä niihin vaadita automaattista sammutusjärjestelmää. Vaikka syytä ehkä olisikin?– Kyllähän busseja silloin tällöin palaa, mutta henkilövahingoilta on vältytty. Koska kuolonuhreja ei ole tullut, ongelma on lähinnä teoreettinen, ExpressBusin tuotepäällikkö Jukka Jokioinen kommentoi.
– Savunhaju toimii yleensä hyvänä palovaroittimena, jonka ansiosta bussi pysäytetään ja tyhjennetään matkustajista.
Yöunien aikana palava kulkuri on sitten hankalampi tilanne mutta sekin syttyy parkissa ollessaan yleensä jostain ihan muualta kuin uutisessa mainitusta moottoritilasta.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Vakuutusyhtioiden tilastojen perusteella ei voida osoittaa yhta syytä tulipalojen aiheuttajaksi. Busseja palaa monista eri syistä, moottorista, jarruista, laakereista, oikosulkuja sähkölaitteissa, ym. Bussihan on melko tekninen laite, syttymispaikkoja riittää.
Tuntuu omituiselta tuo uutisen tuottaja, finanssialan keskusliitto... Onkohan kyse kotimaisen korinvalmistuksen suojelemisesta...
Tuntuu omituiselta tuo uutisen tuottaja, finanssialan keskusliitto... Onkohan kyse kotimaisen korinvalmistuksen suojelemisesta...
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Finanssialan keskusliitto on vakuutusyhtiöiden (ja pankkien) liitto.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
kirjoittelu jatkuu Kauppalehdessä, toteaa mm että Volvoja palaa eniten 52%, mutta syykin tuohon tulee esiin
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false
kaj
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false
kaj
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- kariyr
- Rattimajuri
- Viestit: 223
- Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
- Truck: ex-kirjastoauto
- Location: Joroinen, Kuvansi
- Viesti:
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Scaniakin ylsi yli kolmenkymmenen prosentin luokkaan. Taitaa olla viisaasta ottaa matkalle mukaan yksi sammutinpullo lisää
Scania K82, kyllä lähtee
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Mulla oli sellanen muistikuva että busseja palais enemmän. En ihmettele että hkl:n bussit roihuaa, niillä ajetaan lusikka lattiassa 18h päivä, tai käy kai ne tankilla välillä. Sillon kun ei ole kaasu pohjassa, niin jarru on, ja haju on sen mukainen. Veikkaisin silti että ajettuihin kilometreihin ja vahinkoihin suhteutettuna niitä palaa kuitenkin aika vähän. Mielestäni tuo sammutusjärjestelmä on oireen hoito, ei taudin, sama kun kaikille lentomatkustajille laitettaisiin laskuvarjot selkään. Kunnon huollot ja riskien minimointi kaluston säännöllisillä tarkastuksilla, aika harvon kai ne uutena ja kunnossa palavat?
Sitäpaitsi onhan noissa hkl:n busseissa lähes automaattinen sammutin -> reikä konetilan seinässä, johon kuski tyhjentää jauhesammuttimen semimatic!
Sitäpaitsi onhan noissa hkl:n busseissa lähes automaattinen sammutin -> reikä konetilan seinässä, johon kuski tyhjentää jauhesammuttimen semimatic!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti
Uutinen haiskahtaa erittäin pahasti, näitä "erittäin vaarallisia busseja" valmistetaan ja myydään ihan suomessakin.
Suomessa rakennetut bussit palaa siinä missä muuallakin valmistetut, uutisen takana taitaa olla olla suomalainen koriteollisuus.
En nyt viitsi enempää haukkua, mutta joskus ihmetellyt tuota onnettomuustutkintaakin. Aina ei raportit ja tutkimus ihan pidä paikkaansa, eikä nykyään enää edes kaikkia paloja tutkita.
Varsinainen vitsi, 13 metriä pitkässä autossa 2 kg jauhesammutin
Esim. jos suomessa olis yhtä tiukat katsastussäännöt kuin ruotsissa, jäis valtaosa busseista ilman leimaa.
Ruotsissa ei moottoreissa saa olla öljyvuotoja tms.
Suomessa rakennetut bussit palaa siinä missä muuallakin valmistetut, uutisen takana taitaa olla olla suomalainen koriteollisuus.
En nyt viitsi enempää haukkua, mutta joskus ihmetellyt tuota onnettomuustutkintaakin. Aina ei raportit ja tutkimus ihan pidä paikkaansa, eikä nykyään enää edes kaikkia paloja tutkita.
Varsinainen vitsi, 13 metriä pitkässä autossa 2 kg jauhesammutin
Esim. jos suomessa olis yhtä tiukat katsastussäännöt kuin ruotsissa, jäis valtaosa busseista ilman leimaa.
Ruotsissa ei moottoreissa saa olla öljyvuotoja tms.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.