Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja
Perjantai 03.07.2009 klo 09:30 (päivitetty pe 10:27) Kauppalehti1 :?

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false

Lieneekö vaarallisuuden syynä että ostetaan käytettyjä busseja, vaiko moottoritilojen epäpuhtaus varsinkin polttoaine ja voiteluaine vuotojen kyllästämät äänieristeet :?:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
setrailija
Rattiamiraali
Viestit: 297
Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
Truck: M-B 416
Location: Joutseno

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja setrailija »

kyllä kait tarkoittaa irizaria vaikka ei uskaltanut äänensanoa. siinähän on ollut isojakin paloja. sähköjohdot vähän alimitoitetut ja lamput pienitehoisia, lamppuja kun suurentaa kun ei raaskita ostaa pieniä ja kalliita niin avot jo tuli kekäleenpesijöille töitä.
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

– Kyllähän busseja silloin tällöin palaa, mutta henkilövahingoilta on vältytty. Koska kuolonuhreja ei ole tullut, ongelma on lähinnä teoreettinen, ExpressBusin tuotepäällikkö Jukka Jokioinen kommentoi.

– Savunhaju toimii yleensä hyvänä palovaroittimena, jonka ansiosta bussi pysäytetään ja tyhjennetään matkustajista.
Että onko se ongelma sittenkään niin suuri? Kaupunkibussista matkustajat saadaan ulos todella nopeasti ja kaukoliikennebussistakin melko nopeasti. Talojakin palaa huomattavasti suurempi määrä kuin busseja joka vuosi eikä niihin vaadita automaattista sammutusjärjestelmää. Vaikka syytä ehkä olisikin?

Yöunien aikana palava kulkuri on sitten hankalampi tilanne mutta sekin syttyy parkissa ollessaan yleensä jostain ihan muualta kuin uutisessa mainitusta moottoritilasta.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vakuutusyhtioiden tilastojen perusteella ei voida osoittaa yhta syytä tulipalojen aiheuttajaksi. Busseja palaa monista eri syistä, moottorista, jarruista, laakereista, oikosulkuja sähkölaitteissa, ym. Bussihan on melko tekninen laite, syttymispaikkoja riittää.

Tuntuu omituiselta tuo uutisen tuottaja, finanssialan keskusliitto... Onkohan kyse kotimaisen korinvalmistuksen suojelemisesta...
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Finanssialan keskusliitto on vakuutusyhtiöiden (ja pankkien) liitto.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

kirjoittelu jatkuu Kauppalehdessä, toteaa mm että Volvoja palaa eniten 52%, mutta syykin tuohon tulee esiin :mrgreen: :mrgreen:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... sort=false
:?: kaj
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Scaniakin ylsi yli kolmenkymmenen prosentin luokkaan. Taitaa olla viisaasta ottaa matkalle mukaan yksi sammutinpullo lisää :shock:
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla oli sellanen muistikuva että busseja palais enemmän. En ihmettele että hkl:n bussit roihuaa, niillä ajetaan lusikka lattiassa 18h päivä, tai käy kai ne tankilla välillä. Sillon kun ei ole kaasu pohjassa, niin jarru on, ja haju on sen mukainen. Veikkaisin silti että ajettuihin kilometreihin ja vahinkoihin suhteutettuna niitä palaa kuitenkin aika vähän. Mielestäni tuo sammutusjärjestelmä on oireen hoito, ei taudin, sama kun kaikille lentomatkustajille laitettaisiin laskuvarjot selkään. Kunnon huollot ja riskien minimointi kaluston säännöllisillä tarkastuksilla, aika harvon kai ne uutena ja kunnossa palavat?
Sitäpaitsi onhan noissa hkl:n busseissa lähes automaattinen sammutin -> reikä konetilan seinässä, johon kuski tyhjentää jauhesammuttimen :lol: semimatic!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Suomeen ostettu "erittäin vaarallisia" busseja Kauppalehti

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Uutinen haiskahtaa erittäin pahasti, näitä "erittäin vaarallisia busseja" valmistetaan ja myydään ihan suomessakin.
Suomessa rakennetut bussit palaa siinä missä muuallakin valmistetut, uutisen takana taitaa olla olla suomalainen koriteollisuus.
En nyt viitsi enempää haukkua, mutta joskus ihmetellyt tuota onnettomuustutkintaakin. Aina ei raportit ja tutkimus ihan pidä paikkaansa, eikä nykyään enää edes kaikkia paloja tutkita.
Varsinainen vitsi, 13 metriä pitkässä autossa 2 kg jauhesammutin :shock:
Esim. jos suomessa olis yhtä tiukat katsastussäännöt kuin ruotsissa, jäis valtaosa busseista ilman leimaa.
Ruotsissa ei moottoreissa saa olla öljyvuotoja tms.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin