Palvelubussin muokkaaminen

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 27 Huhti 2009 16:18

Ensimmäiseksi onnittelut hienosta foorumista. On ollut ilo lukea asiantuntevaa ja hyväntuulista keskustelua.

Sitten asiaan: mielessä on pyörinyt liikeidea, jota varten pitäisi rakentaa hieman ehkä tämän foorumin asiantuntemuksen alle kuuluva kulkupeli. Tarkoitus olisi tehdä auto Eurooppaa kiertäväksi toimistoksi / promootio käyttöön. Vaatimuksina on jokseenkin fiksu ulkonäkö ja selkeänmuotoinen mahdollisimman suuri tyhjä tila. Koska tarkoitus on kiertää myös Euroopan miljoonakaupunkeja ei täysimittainen linja-auto kuulosta houkuttelevalta ajatukselta ja kun tilaakaan ei tarvitse niin paljoa. Suurikin pakettiauto (spritterit ja muut) taas on kohtuullisen matala ja vaikka olisi lasitkin seinissä niin tunnelma on ahdas.

Ratkaisuksi olen ajatellut CooCos:ta http://www.nettikone.com/736267
, jonka tekniikasta löytyy lisää myös tuolta http://www.mystinenportaali.com/bussi/f ... _s11.shtml
Matala tasainen lattia, paljon valoa, söpö ulkonäkö ja helposti hallittava koko kiinnostavat.

Pari kysymystä vaivaa kuitenkin mieltä: tekeekö tuollaisella yhtään mitään jos lähdetään pitkälle maantiepätkälle? Kilometrejä tuntuisi olevan vähänlaisesti, mutta onko tuo hydraulinen vetosysteemi oikeasti fiksu systeemi? Halvahko hinta hirvittää, mitähän tuossa voisi olla piilossa?

Sitten olisi myös se ilmeisen yleinen keskustelu fiksuimmasta ajoneuvoluokasta. Mitä nyt olen asiaan tutustunut niin hyvät vaihtoehdot on D1 kortilla ajettava bussi, jonka tuosta saa kun vain sanoo konttorilla, että tehdään tuollainen? Normaalin linjurin saa katsastettua D1:seksi jos niin haluaa? Sitten voi tehdä sisustalle mitä lystää? Toinen ja itseä kiinnostavampi vaihtoehto olisi C-kortilla ajettava matkailu-/henkilöauto. Kiinnostava siksi, että oma kortti on ABC. Matkailuauton vaatimuksista penkit, pöytä ja pöytälevyyn katsastuksen ajaksi pultatattava keitinlevy ovat helpot, mutta mitä käytännössä vaaditaan sängyltä ja säilytystiloilta?

Kuten sanoin niin autosta tulisi toimisto ja promootioden työkalu eli nukkua siellä ei olisi tarkoitus kuin korkeintaan suuresta pakosta tai humalasta. Sängyn siis sopisi olla jotain katsastuksen ajaksi tehtävää. Mielessäni on pyörinyt veneistä ja asuntoautoista tuttu ratkaisu jossa kaksi penkkiä ja niiden välissä oleva alas penkkien tasolle laskettu pöytä toimii vuoteena. Kelpaako tämä vuoteeksi myös katsastuksessa? Jos lattialle heittää joustinpatjan niin miten se pitäisi kiinnittää, jotta se olisi "tukevasti kiinnitetty"? Montako vuoteita pitää olla, jostakin luin että kaksi? Entä ne säilytystilat, riittääkö työpöydän laatikot? Jossain puhuttiin vaatekaapista, mutta koko olisi katsatusmiehen päätettävissä?

Täällä joku joskus kyseli kaupunkilinjurin tekemistä matkailukäyttöön ja vastaus oli, että lattian alla ei ole tilaa tarvittaville tekniikoille. Itsellä tarve olisi lähinnä paljolle sähkölle (invetterin kautta) niin akuista kuin piuhalle vedettynäkin, mutta onko noissa muuta negatiivista? Mites noiden kaupunkiautojen lämmitykset toimii verrattuna pitkän matkan biileihin? Saakohan tuonne helposti systeemit (Webasto?) jotta auton sisätila pysyy kohtuullisen lämpimänä myös auton seistessä öiseen aikaan?

Kitos vastauksista. Kaikki tiedot ja kokemusperäiset vinkit on tarpeen.

Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 497
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja haaveilija » 27 Huhti 2009 21:20

Itsellä tulee seuraavia ajatuksia mieleen;
- Hydraulinen voimansiirto on toimintavarma, siellä ei juuri mekaanisesti kuluvia osia ole.
- Negatiivinen puoli voimansiirrosta, veikkaisin että ei ole kovin taloudellinen ajettava maantienopeuksilla ja/tai pitkillä matkoilla. Tehohäviö on kuitenkin suurempi kuin kiinteällä välityksellä - vertailuna voisi käyttää automaattivaihteistoissa olevaa turbiinikytkintä verrattuna levykytkimeen.
- Helpoimmalla pääset varmasti jos teet D1 bussin ja hommaat kortin. Matkailuautolle tarvittavat viritykset on kyllä rakennettavissa tuohonkin mutta vaatii hieman katsastusmieheltä "luovuutta" jotta näkee sen matkailuautona jos se rakennetaan suunnittelemaasi tarkoitukseen :wink: D1 katsastukseen sulla voi olla korkeintaan 16 istuinta kiinni. Tuossahan se se tarkoittaa käytännössä sitä että 2 istuinta pois ja seisomapaikkojen määrä poistetaan+rullatuolipaikat rekisteriotteelta.
- "Halpa" hinta johtuu osittain siitä että järkevä käyttö tuolle autolle on todella harvassa. Alkuperäiseen työhön sen luotettavuus ja kunto ei varmaankaan enään riitä ja paljon muita vaihtoehtoja ei tule mieleen. Mutta kuten täällä on jo aikasemmin todettu, toisen romu voi olla toisen aarre :)
- Matkailuauton tarvitsema tekniikka ja sen tila on laaja käsite, toiset rakentaa enemmän, toiset vähemmän. Omassa autossa ei ole mahan alla mitään lisää alkuperäiseen verrattuna vaikka onkin matkailuauto. Toiset taas laittaa viemäreitä, jätesäiliöitä, agregaatteja, yms...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4096
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Huhti 2009 12:39

Ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen ottaisin vähän kantaa. Kyseessä oleva bussi on varmaan yhtä leveä kuin isotkin bussit ja siinä on sama akseliväli kuin isoveljilläänkin. Korkeutta ei kuitenkaan ole yhtä paljoa joten pieni plussa/miinus siitä. Nimenomaan akselivälillä on merkitystä tuntuuko auto ketterältä, jo puolen metrin pidennyksen huomaa tiukassa paikassa. Maantiellä yleensä kulkee kaikenkokoisia busseja, kaupungeissa nivelet ja 14-metriset bussikaistojaan puhumattakaan rekoista... Eli ei se bussi ole yhtään vaikea käsitellä pikkukaduilla kun siihen tottuu. Noo, viikonloppuna työntelin 13-metrisellä torinrantaan keskelle mahdotonta ruuhkaa mutta isomman oikeudella siitä selvisi ihan hyvin...

Kuinkahan paljon kone ottaa kierroksia huippunopeudellaan?

Matkailuautossa pitää olla vuodepaikkoJA, käypäs tuolla wikin puolella perkkaamassa mitä siitä vaaditaan.
Onhan tuo erikoisen näköinen, kerran oon livenä nähnyt ja sitähän piti ihmetellä :D
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 28 Huhti 2009 13:19

Lahti32 kirjoitti:Ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen ottaisin vähän kantaa. Kyseessä oleva bussi on varmaan yhtä leveä kuin isotkin bussit ja siinä on sama akseliväli kuin isoveljilläänkin. Korkeutta ei kuitenkaan ole yhtä paljoa joten pieni plussa/miinus siitä. Nimenomaan akselivälillä on merkitystä tuntuuko auto ketterältä, jo puolen metrin pidennyksen huomaa tiukassa paikassa. Maantiellä yleensä kulkee kaikenkokoisia busseja, kaupungeissa nivelet ja 14-metriset bussikaistojaan puhumattakaan rekoista... Eli ei se bussi ole yhtään vaikea käsitellä pikkukaduilla kun siihen tottuu. Noo, viikonloppuna työntelin 13-metrisellä torinrantaan keskelle mahdotonta ruuhkaa mutta isomman oikeudella siitä selvisi ihan hyvin...

Kuinkahan paljon kone ottaa kierroksia huippunopeudellaan?

Matkailuautossa pitää olla vuodepaikkoJA, käypäs tuolla wikin puolella perkkaamassa mitä siitä vaaditaan.
Onhan tuo erikoisen näköinen, kerran oon livenä nähnyt ja sitähän piti ihmetellä :D
Kiitos vastauksistanne.

Itse en ole oikeasti isolla autolla tiukoissa paikoissa ajanut, mutta työni puolesta oppaan paikalla istunut riittämiin kuullakseni sitä kiroilua :D Akseliväli on toki iso tekijä, mutta eikö ylityksillä ole mitään merkitystä? Jos mietitään mahtuuko auto kääntymään vai ei niin kyllä minun fysiikallani etuylitys on aika keskeisessä roolissa. Tässä Paikallisliikenneliitolta lainattu piirros aiheesta. Kuva

Olen tuohon matkailuautoistamiseen kyllä perehtynyt ja tiedän tuon lakitekstin. Tuo monikkomuoto vain voi tarkoittaa mitä vain. Onko se kaksi vai esimerkiksi rekisteröidyn paikkaluvun määrä? Eilen tosin selvisi, että kaks 60 senttiä leveää vuodetta ilmeisesti riittää tai yksi 120 senttinen.

Olen edelleen kovasti matkailuauton kannalla.. vaatimukset ovat kuitenkin melko kohtuulliset ja se helpottaisi elämää jatkossa. Pöydästä ja penkeistä kun tekisi sängyn niin siellä sitten oikeasti voisi nukkuakin.

Mitäs luulette tuosta tehohäviöstä, millaisesta kulutuksesta puhutaan? Verkosta löytyy video kyseisestä mallista ja hauskaa ääntä se ainakin pitää :D :D

Pitäisi varmaan soitella ja kysyä varustelistaa. Eipä tuo olisi kaukana käydä katsomassakaan.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4096
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 28 Huhti 2009 14:35

No tokihan ne etu ja takaylitykset vaikuttaa tilantarpeeseen :D ja noiden ylitysten puuttuminen on varmasti vaan hyvä asia :wink:

Tuosta vuoteiden minimimitan tulkinnasta on monta mielipidettä jonka lopulta katsastusmies sanoo. Minun piti Vaniin tehdä 180x140 kokoinen parisänky jotta vuodepaikkoja on vähintään kahdelle ja ne ovat mitoitettu riittäviksi aikuisille, 60cm leveä ei riittänyt. Vuodepaikkojen lukumäärä ei ole sidoksissa henkilömäärään, tuo kaksi riittää. Säilytystiloissa sama juttu, mitoitettu matkatavaroille ja esim astioille, ihan hanskalokero ei enää käy :arrow: silloin kun EU kumosi suomalaiset vanhat matkailuautomääritelmät (vuonna 2003) oli aluksi hyvin vapaat pykälät jolloin saattoi tehdä matkailuauton "kaadettavilla penkeillä, sähköhellalla ja sammuttimella" mutta hiukan ovat ottaneet tulkintoja käyttöön myöhemmin ja tulkitsija on katsastusmies jolla aiotaan muutos hyväksyttää. Ei muuta kuin inssin juttusille, siitä se selviää :D Helppo homma jokatapauksessa.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008 (kesken)

touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 28 Huhti 2009 15:51

Lahti32 kirjoitti:No tokihan ne etu ja takaylitykset vaikuttaa tilantarpeeseen :D ja noiden ylitysten puuttuminen on varmasti vaan hyvä asia :wink:

Tuosta vuoteiden minimimitan tulkinnasta on monta mielipidettä jonka lopulta katsastusmies sanoo. Minun piti Vaniin tehdä 180x140 kokoinen parisänky jotta vuodepaikkoja on vähintään kahdelle ja ne ovat mitoitettu riittäviksi aikuisille, 60cm leveä ei riittänyt. Vuodepaikkojen lukumäärä ei ole sidoksissa henkilömäärään, tuo kaksi riittää. Säilytystiloissa sama juttu, mitoitettu matkatavaroille ja esim astioille, ihan hanskalokero ei enää käy :arrow: silloin kun EU kumosi suomalaiset vanhat matkailuautomääritelmät (vuonna 2003) oli aluksi hyvin vapaat pykälät jolloin saattoi tehdä matkailuauton "kaadettavilla penkeillä, sähköhellalla ja sammuttimella" mutta hiukan ovat ottaneet tulkintoja käyttöön myöhemmin ja tulkitsija on katsastusmies jolla aiotaan muutos hyväksyttää. Ei muuta kuin inssin juttusille, siitä se selviää :D Helppo homma jokatapauksessa.
Hmm.. 140cm on jo paljon niin Vanissa kuin 8 metrin bussissakin. Pitänee käydä inssin juttusilla niin loppuu arvonta. Mitäs luulette jos heittää vaan patjan lattialle kun käy leimalla niin kuinkahan se pistetään "kiinteäksi autoon"? Pulttaisi L-mallisen kehikon takakulmaan ja lattiaan kiinni ja patja sisään?

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Jone » 28 Huhti 2009 17:03

Kyllä 12 metrinen C-kortillinen matkailuauto olisi minun valinta. Tietty 10m pätkässäkin on etunsa. Oman kokemuksen mukaan ei ajelussa ole ollut mitään kamalaa kun tullaan kaupunkiajoon vaikka olen enempi harrastelija kuskina. Ihan samaa se on ollut Helsingin keskustan ruuhkassa ja Münchenissä. Tosin Varsovassa oli melko sekopäistä mutta ei auto sielläkään este ollut. Takaylitys ja auton koko muutenkin tietty rajaa että minne sillä voi mennä ja hetken ajeltuaan osaa ymmärtää ne paikat jonne sillä ei kannata telläytyä hankaluuksia kerjäämään.

Tuo DAB aihio on mielenkiintoinen mutta vielä 5 kertaa miettisin tuon kohdalla. Toki Scanialla on huoltoja ympäri eurooppaa että jos tulee iso vika niin apua sielläkin saa noinkin eksoottiselle vempaimelle. Ei tuo ihan ihanne ole pitkään matkaan mutta kaupunginopeuksissa lie sukkela. Melkein kattelisin sellaista turistiautoa joka on tehty pitkään siivuun. Noita koreja kun ei ihan huvikseen tehdä eri käyttötarkoituksiin ja tässä ollaan nyt lähiöbussilla menossa eurooppaa kiertämään. Minun valinta olisi ehkä kotimainen vaikkapa Lahti kori jota osaa sepittää ihan maalaisjärjellä ja siihen alustaksi Volvo tai Scania.

Jos sänkysysteemi pitää mahduttaa pieneen tilaan niin 2 istuttava sohva joka aukeaa "sisältä" mekanisminsa avulla parivuoteeksi. Kelpaa nukkua ja kelpaa katsastaa ilman virittelyä ja siinä voi päivisin "asiakkaat" istua. Keittiökään ei juuri tilaa vie kun sen hyvin suunnittelee ja kätevä on sekin olla iskussa niin asiakkaille sumppi maistuu ja tiskit tiskautuu.

touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 28 Huhti 2009 17:15

Jone kirjoitti:Kyllä 12 metrinen C-kortillinen matkailuauto olisi minun valinta. Tietty 10m pätkässäkin on etunsa. Oman kokemuksen mukaan ei ajelussa ole ollut mitään kamalaa kun tullaan kaupunkiajoon vaikka olen enempi harrastelija kuskina. Ihan samaa se on ollut Helsingin keskustan ruuhkassa ja Münchenissä. Tosin Varsovassa oli melko sekopäistä mutta ei auto sielläkään este ollut. Takaylitys ja auton koko muutenkin tietty rajaa että minne sillä voi mennä ja hetken ajeltuaan osaa ymmärtää ne paikat jonne sillä ei kannata telläytyä hankaluuksia kerjäämään.

Tuo DAB aihio on mielenkiintoinen mutta vielä 5 kertaa miettisin tuon kohdalla. Toki Scanialla on huoltoja ympäri eurooppaa että jos tulee iso vika niin apua sielläkin saa noinkin eksoottiselle vempaimelle. Ei tuo ihan ihanne ole pitkään matkaan mutta kaupunginopeuksissa lie sukkela. Melkein kattelisin sellaista turistiautoa joka on tehty pitkään siivuun. Noita koreja kun ei ihan huvikseen tehdä eri käyttötarkoituksiin ja tässä ollaan nyt lähiöbussilla menossa eurooppaa kiertämään. Minun valinta olisi ehkä kotimainen vaikkapa Lahti kori jota osaa sepittää ihan maalaisjärjellä ja siihen alustaksi Volvo tai Scania.

Jos sänkysysteemi pitää mahduttaa pieneen tilaan niin 2 istuttava sohva joka aukeaa "sisältä" mekanisminsa avulla parivuoteeksi. Kelpaa nukkua ja kelpaa katsastaa ilman virittelyä ja siinä voi päivisin "asiakkaat" istua. Keittiökään ei juuri tilaa vie kun sen hyvin suunnittelee ja kätevä on sekin olla iskussa niin asiakkaille sumppi maistuu ja tiskit tiskautuu.
Korivalinnassa yksi ajatus on helpostilähestyttävyydessä, avaruudessa ja valoisuudessa. Kaupunkiliikenteen koriin on huomattavasti pienempi kynnys astua sisään kuin kiivetä turistibussiin. Toisaalta isompi ja suojaisampi tarjoaisi enemmän yksityisyyttä. Hmm.. pitää pohtia.

jeepster
Rattimajuri
Viestit: 227
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja jeepster » 28 Huhti 2009 20:27

Onpa vekkulin näkoinen tuo ylityksetön bussi.

Luulen että tuolla voimansiirrolla voi olla ikävää matkantekoa pitemmänpäälle? oletko kysellyt käyttökokemuksia tuon myyjältä? Joku tollasella ajanut varmaan osaa kertoa kannattaako tolla ajaa usean sadan km siirtymiä.

Muuten pitäisin tuota veikeää ulkonäköä etuna. Normibussista on tehty kai jos jonkinlaista laitetta. Tuollaisia tuskin on ollut alkujaankaan paljoa, ja erikoisuus tuo mahsollisesti lisää mielenkiintoa asiakkaidenkin puolelta.

Käyttötarkoituksellisesti lienee merkitys halutaanko avointa ja avaraa tilaa, johon on helppo kulkea, vai enemmän yksityistä suljettua tilaa, jossa saa tehdä hommia rauhassa.

Tuskinpa samaa ikäluokkaa tuohon hintaluokkaan on saatavana, ja jos tuo on kunnossa, ainakin ulkoisesti siistin näköinen, niin ei mikään mahdottoman suuri investointi ole. Oma mielipiteeni on et tuollaisesta olisi hieno rakentaa juuri jotain toimistotilaa, matalalattiaisena ikäänkuin juuri suunniteltu sellaiseksi. Minikeittiö ja punkat vie toki tilaa, mutta on toteutettavissa, joten se matkailuauto ei ole poissuljettu.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"

Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1071
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Neoplan Skyliner
Location: Pohjois-Karjala

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Jone » 28 Huhti 2009 20:55

Jos tekee moisesta matalasta kaupunkibussissta niin kannataa tsekata mobile.de sieltä saksan ja ympäristön tarjonta. Esim. tämmöisen 1999 mersun saa 5.500€ alv0 ja on ilmastoitu ja webasto, abs,automaatti jne...
Liitteet
!!qC0NTQ!20~$(KGrHgoOKiQEjlLmVz3(BJ6EmJutOw~~_27.JPG

touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 28 Huhti 2009 21:25

Onpa vekkulin näkoinen tuo ylityksetön bussi.

Luulen että tuolla voimansiirrolla voi olla ikävää matkantekoa pitemmänpäälle? oletko kysellyt käyttökokemuksia tuon myyjältä? Joku tollasella ajanut varmaan osaa kertoa kannattaako tolla ajaa usean sadan km siirtymiä.

Muuten pitäisin tuota veikeää ulkonäköä etuna. Normibussista on tehty kai jos jonkinlaista laitetta. Tuollaisia tuskin on ollut alkujaankaan paljoa, ja erikoisuus tuo mahsollisesti lisää mielenkiintoa asiakkaidenkin puolelta.

Käyttötarkoituksellisesti lienee merkitys halutaanko avointa ja avaraa tilaa, johon on helppo kulkea, vai enemmän yksityistä suljettua tilaa, jossa saa tehdä hommia rauhassa.

Tuskinpa samaa ikäluokkaa tuohon hintaluokkaan on saatavana, ja jos tuo on kunnossa, ainakin ulkoisesti siistin näköinen, niin ei mikään mahdottoman suuri investointi ole. Oma mielipiteeni on et tuollaisesta olisi hieno rakentaa juuri jotain toimistotilaa, matalalattiaisena ikäänkuin juuri suunniteltu sellaiseksi. Minikeittiö ja punkat vie toki tilaa, mutta on toteutettavissa, joten se matkailuauto ei ole poissuljettu.
Juuri se avoimuus ja välittömyys tuossa viehättää.

Autohan on mitä ilmeisemmin tämän kevään aikana ajettu Kolarista Varsinais-Suomeen (jos siis on jo siellä missä ilmoitus sanoo), joten jollain on kokemusta maantieajostakin. Yhdellä foorumilla jutteli kuljettaja, joka tuota ajoi auton ollessa Helsingissä palvelulinjalla ja katsotaan jos saisin hänetkin vielä kiinni. Voisi olla luotettavampi lähde kuin auton myyjä :D


Jone kirjoitti:Jos tekee moisesta matalasta kaupunkibussissta niin kannataa tsekata mobile.de sieltä saksan ja ympäristön tarjonta. Esim. tämmöisen 1999 mersun saa 5.500€ alv0 ja on ilmastoitu ja webasto, abs,automaatti jne...
Kiitos vinkistä! En olekaan selvitellyt vielä ollenkaan ulkomaiden tarjontaa ja pitääkin ottaa selvää.

Kunhan saisi ensin ylipuhuttua tuon kauniimman osapuolen ajatukseen, että voisi lähteä hieman rundaamaan Eurooppaa 8)

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 28 Huhti 2009 22:28

Mielenkiintoinen käikäle. Ei kai sängyt ongelma ole, takaseinään kahteen kerrokseen seinälle kääntyvät punkat, tilaa vie 25cm seinälle nostettuna.
Tuo täytyisi käydä kokeilemassa, ajat sillä 10km 100km/h ja mietit että kuulostaako se siltä että sitä useamman tunnin jaksaa laulattaa yhteen kyytiin. Onhan tuo hydrauliveto kuitenkin ihan toimiva, jos välitykset on kohdillaa eikä kone huuda leipää.
Turistibussia moni koittaa tyrkyttää mutta näyttelytilana hankala kiivetä, pienet ovet ja eikä ole edes tasista lattiaa...
Mieli avoinna vaan katsomaan ja kerro meillekkin miltä vaikutti!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 565
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja motoku » 28 Huhti 2009 23:09

ei ole dab maantieauto ainakaan vakiona. täydet tulet piisissä menee lievään myötäleeseen 80km/h. erittäin metka härveli ajaa, kuski pomppii siinä etupyörien välissä :D
todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto :lol:
kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä :?: :?:
auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle :idea:
tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."

mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 28 Huhti 2009 23:10

Lahti32 kirjoitti:Kyseessä oleva bussi on varmaan yhtä leveä kuin isotkin bussit ja siinä on sama akseliväli kuin isoveljilläänkin.
Tuon DAB:n leveys on 2,5 metriä ja sen akseliväli on todennäköisesti 6350 millimetriä.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4370
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 28 Huhti 2009 23:15

motoku kirjoitti:ei ole dab maantieauto ainakaan vakiona. täydet tulet piisissä menee lievään myötäleeseen 80km/h. erittäin metka härveli ajaa, kuski pomppii siinä etupyörien välissä :D
todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto :lol:
kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä :?: :?:
auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle :idea:
tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."
Eli aavikkoperä ja palkeisiin lisää painetta 8) Kai siinä ilmajousitus on, mutta tuosta perästä, että sekö on rautaa ja "kardaania ajaa" hydraulimoottori? Taitaa silti olla että tosiaan suunniteltu jouhevaan kyläpyöritykseen eikä mihinkään matkan taittamiseen...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 28 Huhti 2009 23:29

motoku kirjoitti:ei ole dab maantieauto ainakaan vakiona. täydet tulet piisissä menee lievään myötäleeseen 80km/h. erittäin metka härveli ajaa, kuski pomppii siinä etupyörien välissä :D
todellakin pomppii, alusta kun on niin alhaalla, ettei siihen kärsi laittaa joustovaroja juuri mitään, kuin pohjaanlyöntikumien varassa kulkee koko auto :lol:
kilometrit on tosi vähäiset, mutta palvelulinjoilla tai kontulassa pyöriessä ei vain kerry kilometrejä, tunteja kylläkin.
taisi olla ainut palvelulinja-auto joka toimi luotettavasti. muissa midibusseissa oli jos minkälaista häiriötä.
esteetön se kyllä on, autoa täytyi nostaa pysäkillä, etteivät ovet osuneet kanttikiveen auetessaan.
rakenteen vuoksi hydrauliveto täytyy säilyttää, saiskohan siihen nopeampaa perää väsättyä :?: :?:
auto olisi kyllä jonain torikahvilana tai invalidin matkailuauton aihiona unelma. sisätila on muuten niin korkea, että voisi harkita parvisänkyä esim sohvaryhmän yläpuolelle :idea:
tuli dabilla ajettua "muutamia kymmeniä tunteja..."
No niin.. sieltähän tulee tietoa. Kiitos kiitos! Meinaat, että ei tuolla maantielle jaksa lähteä pomppimaan? Jonkun sortin alennusvaihdehan siellä on välissä, mutta en ole niin insinööri, että voisin sanoa aiheesta yhtään mitään.

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 28 Huhti 2009 23:57

Mites olisi vaihtoehtona "tavallinen" lähiliikenteen matalalattiabussi? Niissä kyyti on ainakin mukavampaa kuin tuommoisessa erikoismatalassa. Volvon alustaisissa vielä pehmeämpää kuin Scanioissa. Voimansiirtotekniikka on ihan tutuinta peruskauraa ja perävälitys vaihdettavissa vaikka satasen nopeuksille sopivaksi.

touring
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Huhti 2009 13:16
Location: Turku

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja touring » 29 Huhti 2009 00:17

Wonderi kirjoitti:Mites olisi vaihtoehtona "tavallinen" lähiliikenteen matalalattiabussi? Niissä kyyti on ainakin mukavampaa kuin tuommoisessa erikoismatalassa. Volvon alustaisissa vielä pehmeämpää kuin Scanioissa. Voimansiirtotekniikka on ihan tutuinta peruskauraa ja perävälitys vaihdettavissa vaikka satasen nopeuksille sopivaksi.
Se on kanssa pohdinnan alla.. Vaihtoehdot lisääntyisivät ja tilaa tulisi mukavasti lisää. Mataluus on suhteellista niissä, kun monessa on kuitenkin penkit korkeammalla ja käytävät matalat. Mitä niissä sivuissa on alla, voiko ne vetää tasaseks lokareita lukuunottamatta? (Etupyöräthän noissa ei edes ole vaikeassa paikassa, takapyörät ehkä hieman tiellä.) Turistiautoissahan noin moni vissiin tekeekin, mutta mitäs kaupunkiautot? Se ainoa kaupunkibussista tehty reissuauto, jonka itse olen nähnyt oli tehty niin, että käytävä oli lopputuotteessakin matalammalla kuin sivut.

mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja mrl586 » 29 Huhti 2009 02:42

Puolimatala kaupunkilinja-auto voisi olla sopiva ratkaisu. Siinä on etu- ja keskiovella tavallisesti vain yksi porras. Tälläisiä autoja poistunee tänä keväänä ainakin Concordian riveistä.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2336
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 29 Huhti 2009 07:44

Tuosta voimansiirrosta

Minulla on kauhakuormaaja kaivuri jossa sama hydraulitekniikka. Laite on Hydrema 8000 turbiinikytkimellä ja hydraulisella vaihteistolla varustettu. Neljä vaihdetta eteenpäin ja kolme taakse. Kakkosvaihteelta voi suoraan vauhdissa heittää kakkospakin päälle. Tällaista käsittelyä se kestää vaikka 24h vuorokaudessa.

Sensijaan ehdottomasti varoitettiin että laitetta ei ole suunniteltu ajamaan huippunopeutta maantiellä 30km/h vaan sallittu siirtonopeus (jatkuvasti) on vain puolet tuosta. Rajoittavana tekijänä on hydrauliikkaöljy ja rattaiden kuumeneminen. Palvelulinja muistuttaa ajonopeusprofiililtaan tuota minun traktorin käyttöolosuhteita.

:idea: Turbiinikytkin on "maailman paras" liikkeellelähtötapa. :idea:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Palvelubussin muokkaaminen

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 29 Huhti 2009 12:23

Hetku 1/2004 lehdessä oli juttua näistä Dabin eri matalalattia versioista, ja yleensäkin tanskan linja-autovalmistuksen historiasta... Ei tosin tarkempaa rakennetietoa tästä mallista.
Jos joku ei tunne Hetku-lehteä, niin http://www.slhs.fi sivulta se selviää.

Vastaa Viestiin