Aggregaatin hukkalämpö ilpolle

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Aggregaatin hukkalämpö ilpolle

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onko kenelläkään kokemuksia aggregaatin hukkalämmön käyttämisestä lämmitykseen?

Tuollasta kaavion mukaista ajatusta olen pyöritellyt päässäni. Parin kilon tehoinen ilmajäähdytteinen keino-IVO suljetussa peltikotelossa ulkoyksikön kanssa. Ilmanotto ja poisto pohjan kautta.

Ajatuksen tasolla vaikuttaisi melko kustannustehokkaalta lämmitysmuodolta. Viilennykseen tuskin toimisi - saattaa laitos käydä kesähelteellä liian kuumana.
Liitteet
ilpo.JPG
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatin hukkalämpö ilpolle

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuohan ei ole pöllömpi idea :idea: COP lukua ilmoitetaan usein +7 ja -7 asteessa. Eräs maahantuoja oli saanut enemmän tehoa irti samasta laitteesta kuin toinen, ilmoittamalla COP luvun +15 asteen lämpötilasta. Paljonkohan sitten tuollainen +30-40 astetta antaa ILPistä tehoa?

Melu pitäisi saada kuriin jotenkin. Olen pitänyt aggrekaattia konehuoneessa muovilaatikoiden päällä (varsinainen teline on ollu vuosia irrallaan vielä) ja tuolta konehuoneesta ääni ei tule oikeastaan yhtään sisälle mutta ulkona tympeästi pörrää aina ja haisee pakokaasu. Parempi on kun vie aggrekaatin lähimetsään johonkin maakuoppaan pörräämään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
manuaudio
Kippari
Viestit: 50
Liittynyt: 30 Joulu 2008 22:34
Truck: Volvo Ajokki Royal
Location: Kouvola
Paikkakunta: Kouvola

Re: Aggregaatin hukkalämpö ilpolle

Viesti Kirjoittaja manuaudio »

tietääkö kukaan saako ton ultimatemarketin 368€ hinnan alle mistään ilmalämpöpumppuja ja mielellään heti eikä maaliskuussa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatin hukkalämpö ilpolle

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei taida kovin helposti löytyä Ultia edullisempaa. Tai itseasiassa Ultin koneet ovat Gree-merkkisiä eli googlella löytyy...

Itse ostin harrastustalliin Ultin 9 basic pumpun. Toimituksessa tuli Pro Basic 10 samaan hintaan. Rahteineen karvan päälle 400ekua. Toimitukseen sisältyi kaikki tarvittavat asennuskilkkeet. Ei muuta kuin mötikät tallin seinään ja lämmöt päälle.

Saataa olla, että 200 eurolla saa pumpun ostettua, mutta oheistavaraan, putkiin ja nippeleihin hukkuu helposti toinen mokoma.

Kannattaa varmistaa, että toimittajalla on masiinaa varastossa - muuten saattaavat toimitusajat helposti venyä. Tämä ei koske ainoastaa Ultimatea vaan kaikkia jotka myyvät tavaraa kontista joka lähtee ihan näinä päivinä kaukomailta Suomeen :)

Käytettyjä löytyy - tarkkana kannattaa olla - saattaa olla kylmäaineet jo otsoonia nakertamassa....tai joku muu pikkuvika, jonka takia masiina lähtee kiertoon.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Aggregaatin hukkalämpö ilpolle

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lahti32 kirjoitti:.....ulkona tympeästi pörrää aina ja haisee pakokaasu. Parempi on kun vie aggrekaatin lähimetsään johonkin maakuoppaan pörräämään.
Keino-IVOlle voisi nikkaroida peltilaatikon, johon laittaa palovillaa sisäverhoiluksi ja reikäpellin sisäpintaan - luulisi möykän vähenevän.

Pakokaasun käry minuakin häiritsee, putki tuulettaa auton alle. Vaihtoehtona voisi olla pakoputken jatkaminen ja pakokaasujen johtaminen auton katolle. Kokeilin jatkaa putkea samanpaksuisella joustavalla alumiiniletkulla - mokoma voimala tukehtui. Pitäisi laittaa paksumpi rööri.... kehittely jatkuu.

Toistaiseksi verme saa naksuttaa takaluukussa ovi auki ja auton keula tuuleen päin. Auton sisällä melu ei ole häiritsevää, mutta pihalla käy kalke ja käry.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin