Sivu 1/1
Tielle jääminen.
Lähetetty: 15 Helmi 2008 11:22
Kirjoittaja pupetti
Toivottavast olette huomioineet sellaisen pienen sivuseikan että JOS se rakas ja tunteella rakennettu kulkine syystä tai toisesta väsähtää kesken matkan, ja kotio on pitkä matka.
Kuinka olette moisen asian ottaneet huomioon? Ei siinä muuten mitään, mutta kun sellaista 12-16 tonnista kulkinetta ei siirretä ihan millään pienellä voimalla, eikä sitä vedetä perässä millään narulla.
En muuten olisi ottanut asiaa esille, mutta itselle kävi tuossa toissa päivänä niin kun olimme poikani (6V) kanssa kotio tulossa porin suunnalta käytämme "ruusua" katsomassa.
Tulee muuten, tai siis se on jo, hieno kulkine.
No kuitenkin, olimme liikkeellä laina pajerolla joka vain nyykähti kesken kaiken, eli ei käynyt.
No sain sen sitten hetkeksi käymään kun avasin ilma ruuvin suodattimen päältä ja käsipumpulla hiukan pumppasin.
Silloinpa huomasin että suodatin on täynnä "möhnää" eli sellaista harmaata mömmöä joka ei sitten mene minkään suuttimen läpi, se muistuttaa hiukan grape tai gini juomaa ja on sekoitus kahta eri laatua ja vettä, ja sontaa.
No autossa ei tietenkään ollut ensinnäkään kun kaksi työkalua, jakari ja kymppi millinen lenkki, eikä tietystikkään uutta suodatinta, eikä ainetta jolla sen olis saanut edes jonnekkin tien päältä.
No onni oli että muistin ottaa luurin mukaan, mutta on se odottavan aika pitkä, varsinkin pimeällä ja viileässä.
Pari tuntia siinä oli aikaa miettiä kaikenmaailman asioita, sekä hoitaa niitä puhelimitse, ennekuin apu oli perillä.
Mutta silloin tuli mieleen että entä JOS olisi ollut vielä isompi ja painavampi auto, millä olisin sen pois sieltä saanut?
Kotiin oli matkaa yli sata ja vaasaankin 80km, lähimälle huoltikselle noin 15-18km.
Ja onko enää nykyisillä huoltoasemilla muutakuin leipää ja kaljaa kahvin kanssa, niilläpä paljon kulkineita korjailee.
Viime keväänä sen sain todeta kun etsin ajovalo polttimoa, niin piti käydä KUUDESSA(6) ennekuin löytyi, ja sekin aivan vahingossa, ja sulki menossa, muta onneksi sattui omistaja itse olemaan paikalla.
Ja kaikki varmaan olette nähneet erään huoltoasema ketjun mainoksen jossa mies tulee kassalle ja pyytää pyyhkijöitä, ja kassa neito puhuu luuriin ja lykkää eteen jonkun lelun, ja lopuksi vielä toteaa: luuleks sä että tää on joku xxxx, hä.
No se huoltis ei ollut se venäläis omisteinen vaan ihan täysin kotimainen osuuskunnan alla oleva. Mutta kunhan tuli tällainenkin asia mieleen.
Ja sitähän voisi kysellä yrittäjiltä ympäri suomen, jo valmiiksi että kuinka ovat valmiita hätätapauksessa avittamaan, ja kenellä sitten on olemassa sellainen väli "tanko" jolla voi hinata.
Itsellä aikomus sellainen teettää, tai sitten täytyy hakea pikkuveljeltä takaisin oma.
Mutta kunhan tässä pikkuhiljaa se kulkineen hankkiminen edistyy ja selkenee, niin sitten olisi kyllä sellainen "tanko" mukaan laittaa kulkemaan, ja aivan vaan varmuudeksi.
Terveisin: pupetti
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 15 Helmi 2008 11:51
Kirjoittaja B9M
Kyllä suodattimet pitää vaihtaa ajoissa ja hoitaa vesi pois tankista. Ilmaaminenkin on jo volvossa semmoinen operaatio, että ei kyllä pakkasessa huvita paljon pumppailla. Ainahan kaikkia voi vanhoilla vehkeillä sattua, mutta kyllä tuo suodattimien vaihto on perushuoltoa. Tulipa eka reissulla kantapäänkautta kanssa opeteltua tuo suodatimen vaihto. Säkällä päästiin perille kun oli vettä täynnä

. Tv. Ari
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 15 Helmi 2008 21:46
Kirjoittaja MAN
Mulla on keskeytysvakuutus isossakin autossa..... viime kesänä loppui dieseli tankista kun mittarinäytti vielä 1/4 tankkia, mutta onneksi oli pitkäsäärisiä typyjä mukana nin saivat liftin heti ja oli uutta menovettä tankissa alle tunnin....

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 15 Helmi 2008 22:34
Kirjoittaja IRJA
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 15 Helmi 2008 23:11
Kirjoittaja Puu Tiainen
On yks jos toinenkin kulkupeli käyty pelastamassa maailmalta, milloin mistäkin syystä. Huvitti kerran, kun vein vaihtoauton särkyneen tilalle, tilanne oli kuulemma paha. Takaisin tullessa pyyhkäsin noin 5 minuutin kuluttua "rikkinäisellä" autolla, kyseisestä kuljettajasta ohitse, oli ukolla hyvä ilme.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 16 Helmi 2008 00:23
Kirjoittaja pupetti
Niinpä, mutta siinäpä se onkin että kyllä varmaan kaikilla on joku "huoltomies" johon tukeutua, mutta entäpä jos ei heti olekkaan?
No itsellä se hermo ei kyllä niin helposti lopu noiden vehkeiden kanssa niinkään helposti kun kärsivien pikkulasten kanssa, ja kun kulkureihin kuuluu aika paljon lapsiperheitä niin oikein sydämmeni pohjasta toivon että ottaisivat myös ne "natiaiset" huomioon sitä autoa huoltaessa ja sen ettei siihen oikein niitä "oikasenpa tuosta" asioita oikein ole.
No kuitenkin kun tänään olimme poikieni kanssa pikku-autolla likkeellä tuumasi tuo 6v että: on se kiva kun nyt on lämmintä ja tylsää, mutta aja kumminkin lujempaa ja vinossa, kun on jäätäkin.
No vastaileppa tuohon jotakin että myös pikku herra ymmärtää eikä kysy että:ai miks?
On aika liukasta täällä meilläpäin näillä sivuteillä, kun on sellaista kiiltävää jäätä koko tie, eikä hiekasta tietoakaan.
Tarkoitukseni olikin vähän herätellä ihmisiä täällä kun se kevät ei ole niinkään kaukana, ja kulkineet lähtevät taas tien päälle, kuka minnekkin.
Mutta se että on edes jonkinlainen perushuolto kulkineelle tehty on jokatapauksessa sen liikkumisen elinehto.
Olen tällä hetkellä keräämässä tietoa henkilöistä/yrittäjistä jotka voisivat avittaa kun se ongelma sattuu kohdalle, se millä tavoin nämä henkilöt/yritykset sitten voisivat auttaa on jo jokaisen tapauksen kohdalla erilaiset, oletettavasti.
Mutta kunhan saan heiltä kaikilta luvan julkaista numeron ja nimen niin tulen sen myöskin julkaiseman täällä, muodossa tai toisessa.
Ja ne jotka eivät tahdo nimeään esiin jää sitten minun ratkaistavaksi että kerronko kenellekkään.
Ja tällaisen asian voi jokainen tietysti omalta kohdaltaan tehdä ja kysellä, ja silloin on kohta olemassa se apu aina jossakinpäin suomea, koska sitä etupäässä tarkoitin.
Voin tietysti kysellä niiltä liikennöisijöiltä jotka ajavat ulkomailla että kuinka he ovat sen avun siellä saanneet, ja onko heillä joku verkosto joilta voi apuja pyytää.
Avun hintoihin en tule mitenkään puuttumaan, vaan sen jokainen hoitaa itse, pientä alennusta voin yrittää puhua kun kuuluu kylähulluihin, mutta mitään varmaa en voi luvata.
Ja toivottavasti olen kaikkialta saanut vastauksen siihen mennessä kun tämänvuoden kevät kokous on ajankohtainen, ja voin sitten kertoa että kehenkä ottaa yhteyttä kun ongelmia tulee, ja toivottavasti ei tule.
Ja sitten olisi pieni toive että vaihtaistte yhteystietojanne että saa pienistäkin vioista kysellä kun on tuolla tienpäällä.
No itsellä on asiat kuitenkin jotenkin hoidossa, mutta askaruttaa vaan se että kun on kuitenkin tarkoituksena hankkia se matkailu-bussi, niin kuinka sitten käy, kun ei enää ne työkalut ja taito riitäkkään, eikä ole ketään jolta kysyä neuvoa, eikä saa sitä hinuria kun ei osaa kertoa toisella kotimaisella että missä on.
Enkä näillä jutulla halua maalata piruja seinille, vaan laittaa ihmiset miettimään asioita myös toiselta kantilta.
Terveisin:pupetti
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 16 Helmi 2008 07:18
Kirjoittaja kuoppaukko
Kiinalaisilla on tielle jaamiseen suoraviivainen asenne. Eritoten raskas kalusto jaa siihen asentoon tielle johon se viimeisen pyoran liikkeensa henkaisee. Remontti aloitetaan ja useimmiten myos lopetetaan juuri siina,, olkoon sitten isompi tai pinempi. Eipa juuri hinailla.Muut menee ohi sitten mista paasevat. Isojen kaupunkien alueilla on nykyaan kylla laadukaita korjaamoja ja hinauspalveluita- etenkin liikennepoliisilla, joka korjaa vaarin pysakoidyt autot aika vikkelaan. Niita saa sitten paikallisilata "tattarinsoilta" rahalla kysella ja lunastella. Muistuu mieleeni maininta Scanian ohjekirjasta "hinauksen ajaksi kardaani irrotettava",, Kuinka vakava tama kommentti on??? Voiko muutaman kilometrin hinata ilman vaurion vaaraa??
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 16 Helmi 2008 09:20
Kirjoittaja KajNyy1
kuoppaukko kirjoitti: Muistuu mieleeni maininta Scanian ohjekirjasta "hinauksen ajaksi kardaani irrotettava",, Kuinka vakava tama kommentti on??? Voiko muutaman kilometrin hinata ilman vaurion vaaraa??
Eikö se ole sama kuin ajo ilman öljyä vaihdelaatikossa

vanhat muistot voitelee muutamat metrit

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 16 Helmi 2008 23:19
Kirjoittaja only4pro
Taitaa naapurin mersussa (kuorma-auto, actross vm 03, teligent robottivaihteisto) lukea että irrottamatta saa hinata maks 1km ja maks 10km/h, pidemmälle niin irrotettava kardaani...
Juu, onhan se paha jos tielle jää, tietenkin on kuitenkin eroa että onko oma perhe/kaveriporukka vai tilattu ajo.
Meinasi viime sunnuntaina tulla kiire, kun ei setra vaihtanu isolle alueelle, puoli tuntia kokeilin ja soitin jo firmalle että nyt vara-auto käyntiin...
No, ne oli laittanu toisen auton käyntiin, ja sanoin että alan tulemaan vastaan, niin kilometrin jälkeen se sitten vaihtoikin. Kunhan se on kerran vaihtanu, niin sitten toimii hyvin kunnes taas seisoo yön yli. Ollut kuulema aikaisemminkin samantyyppistä vikaa, ja kaksi kertaa jo joku ilmasylinteri (vai mikä lie) vaihdettu. No, kun vein auton takaisin tallille niin ajoivat suoraan korjaamohalliin ja sanoivat että tietääpä mekaanikko heti maanantaina mitä tehdä.
Muuten kiva auto toi setra, V8 ja jotain 400-500hv
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 16 Helmi 2008 23:30
Kirjoittaja Reddewil
kuoppaukko kirjoitti:Muistuu mieleeni maininta Scanian ohjekirjasta "hinauksen ajaksi kardaani irrotettava",, Kuinka vakava tama kommentti on??? Voiko muutaman kilometrin hinata ilman vaurion vaaraa??
Eikö kiinteälovisella lootalla olevaa voi hinata maailman tappiin? Jos ei, niin mielelläni kuulisin miksi ei, onko kertoja tuon perässä vai mikä jää ilman voitelua? Kaverin metsäfirman lavetti on kertaalleen hinattu ja siitä hinuri katko kardaanin kyllä. Unohtu vaan kysä että miksi.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 16 Helmi 2008 23:50
Kirjoittaja KajNyy1
Reddewil kirjoitti:kuoppaukko kirjoitti:Muistuu mieleeni maininta Scanian ohjekirjasta "hinauksen ajaksi kardaani irrotettava",, Kuinka vakava tama kommentti on??? Voiko muutaman kilometrin hinata ilman vaurion vaaraa??
Eikö kiinteälovisella lootalla olevaa voi hinata maailman tappiin? Jos ei, niin mielelläni kuulisin miksi ei, onko kertoja tuon perässä vai mikä jää ilman voitelua? Kaverin metsäfirman lavetti on kertaalleen hinattu ja siitä hinuri katko kardaanin kyllä. Unohtu vaan kysä että miksi.
Raskaan kaluston vehkeissä sama öljy joka kiertää moottorissa kiertää myös vaihteistossa.
Jos moottori ei käy niin EI KIERÄ

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 01:10
Kirjoittaja motoku
henkilöauton manuaalivaihdelaatikko on roiskevoitelulla, voitelu toimii hinatessakin (kun kardaanihan pyörittää pää- ja sivuakseleita vaikka vaihde on vapaalla)
raskaassa kalustossa ja automaattivaihteistossa onkin painevoitelu, jonka pumppu on "moottorin puolella" kytkinakselin yhteydessä, jolloin laatikosta puuttuu voitelu. vanhat öljykalvot estää lootan vaurioitumisen lyhyillä keskitieltä lähimmälle pysäkille-hinauksilla, mutta pidemmällä matkalla loota pyörii kovaa kuivana.
silloin laakerivaurio mahdollinen..
kardaanin irroitus tai vetoakseleiden poisto tai hinaaminen perä ylhäällä
eipä juuri tule ajateltua yleensä koko kaluston hyytymistä, melkein jos saa auton yleensä liikkeelle, vie se sitten myös perille.
pitäis kysyä, koskeeko autoliiton AL-turva myös näitä meidän rakkineita, olis erittäin halpa apu
sen kun soittaa samaan numeroon ja kertoo sijaintinsa ja vian niin tuskin kahveja ehtii keittää kun on jo innokas korjausmies osat kainalossa koputtelemassa ovelle päästäkseen ilmaiseksi korjaamaan

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 09:14
Kirjoittaja KajNyy1
Eipä AL-turva turvaa tyypillistä Kylähullua

turvaa vain

alle 3500kg kokonaispainoisen auton

alle 10 vuotta vanhan auton
Minulla on vanhan Teollisuusvakuutuksen peruja oleva IF-vakuutus

ei painorajoitusta

ei ikärajoitusta

ikkunavakuutus ilman boonusmenetystä

ei korotettua omavastuuta ulkomailla

näitä ehtoja ei saa enään uuteen vakutukseen
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 16:27
Kirjoittaja RH
Mitenkäs hinausvakuutus?
Ammattiliikenteessä kuorma-autoissa aika yleinen, hinta niin halpa et vuoden vakuutuksen hinnalla ei tienpäällä tehdä minkäänlaista remonttia. Saaneeko sitten kuinka vanhoihin sitä en tiedä.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 16:54
Kirjoittaja Bussiton
Mä en ainakaan saannut noihin

ovat kuulemma liian vanhoja

meinaavat varmaan et niitä joutuu hinaan koko ajan

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 17:24
Kirjoittaja KajNyy1
Minulla tuohon yllä selostettuun vakutukseen sisältyy

hinausvakuutus ilman rajoituksia
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 19:36
Kirjoittaja konenikkari
"Vakuuttavalta" yhtiöltä kannattaa aina, ihan poikkeuksetta, pyytää tarjous jossa on moiset asiat eritelty, ja paperille kirjattu.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 20:21
Kirjoittaja pupetti
Kertoi tänään pari kaveria, jotka on enemmän ja vähemmän kuljetus alan yrittäjiä, sellaisen mukavan tiedon ettei vakuutusyhtiöt nykyisiin kuorma-autoihin oikein tahdo myöntää sitä hinaus- tai poikkeus vakuutusta kuin eri hinnasta.
Eli se taas tarkoittaa että siitä hinauksesta joutuisi yrittäjä maksamaan tavallaan tuplahinnan, varsinkin jos sattuu tulemaan sellainen hinausyrittäjä jolla ei varsinaista sopimusta ole ko.vak.yhtiön kanssa.
No heillä kuitenkin on, koska toimivat etupäässä pääkaupunki seudulla ja siellä tuntevat jo entuudestaan hinurit ja omistajat.
Toisella kaverilla, oli sen yrityksen joka hänelle palkan maksaa, jäänyt pari vuotta vanha sisu jossa umpikaappi alustan päällä, tuonne saksan puolelle lähelle jotakin satamaa, josta oli tarkoitus suomeen tulla.
No kuski sitten soittanut ohjeiden mukaan paikalliselle yhteistyö kumppanille joka lähettänyt paikalle kaksi asentajaa, olivat tulleet mersun pakulla ja todenneet etteivät tiedä sisuista tuon taivaallista, ja olivat sitten soittaneet paikalle hinurin.
Hinuri tuli ja sitä oli ajanut suomea puhuva kuski, olivat siinä tutkineet sisun sielun elämää ja todenneet että syöttöpumpun sisältä on jotakin osia hajonnut.
No sisu hinurin perään, takarenkaista nostaen ja paikalliselle rellu korjaamolle jossa vaihdettu osia uusiin.
Ja taas oli sisu kulkenut, tosin maitse suomeen.
Suomessa sitten olivat laatineet siitä vahinkoilmon laskuineen vak.yhtiölle josta tullut ilmoitus että vahinko on tapahtunut, mutta etä kyseessä vanha vakuutus ja uusi auto jota vakuutus ei koske.
Nyt asiaa sitten puidaan eri instannsien toimesta.
Ja vastaus tulee joskus ja jouluna tai ensikesän keskiviikkona.
Että voi se auto "nyykähtää" vaikka olisin suht uusi.
Mutta sainpa ainakin tietooni sen mitä heiltä kysyin.
Eli kun jollakin sattuu tulemaan eteen sellainen asia jota ei oma järki yhtäkkiä pysty ratkaisemaan, eikä sitten sitä tietoa mistään tunnu saavan, niin jos siltä tuntuu voi aina soittaa minulle niin jos tarvetta ilmenee annan toisen numeron joka sitten saattaa tietää lisää apuja, auton korjauksen suhteen.
Lupaa heidän nimiensä tai numeroihinsa julkaisuun en saanut, vaikkakin ne netistä ja luetteloista nimellä löytyvät, mutta kun kuitenkin heilläkin on joskus sitä vapaa aikaa niin eivät halunneet nimiään esiin.
Kummatkin tunnen jo monenkymmenen vuoden ajalta ja tiedän että he voivat antaa taas toisia numeroita ongelma tilanteissa, ja oma numeroni löytyy tuolta profiilista.
Ja nyt kun on itsellekkin hiukan valjennut että kummonen se kulkine tulee olemaan niin täytyypi ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja kuunnella että mitä kertovat.
Sen tiedän että volvialla ei ole raskaalle kalustolle vakuutusta mutta minkälainen on sitten nykyisin if:illä sen tiedän kun sinne soitan, muista vak.yhtiöistä puhumattakaan.
Terv:pupetti
Ainiin, ja niitä kuorma-autojen käytettyjä renkaita voi kauttani kysellä,itse en niitä myy mutta tiedän mistä niitä voi kysellä, ja edelleenkään en hintoihin puutu, sen sopii jokainen itse tapauskohtaisesti.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 21:18
Kirjoittaja KajNyy1
pupettille toteaisin että tuo minun IF vakuutukseni on ajalta jota IF kaikin ilvein yrittää irtisanoa koska ehdot ovat todella hyvät. Irtisanoivat jo matkavakuutukseni ja tarjosivat uutta nelinkertaisella hinnalla ja puolta huonoimilla ehdoilla.

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 17 Helmi 2008 23:21
Kirjoittaja vjk55
Mulla vakuutus IF:sä tehty huhtikuussa 2007 ja eivät antaneet mitään muuta kun ihan pakollisen liikennevakuutuksen ja sekin kallis ilman poonuksia tai antoi 10 % alku puunuksen kun muutkin vakuutukset IF:sä. Ei ne vanhaan autoon mitään muuta anna.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 18 Helmi 2008 08:44
Kirjoittaja KajNyy1
Minun vakutus on otettu joskus 70-luvulla josta se on siirtynyt autosta autoon ja lopulta 1999 Volvo B10M:n
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 09 Marras 2010 20:57
Kirjoittaja Carman
Nostetaanpas tälläinen vanha keskustelu esille, asia tuli esille tuossa kun tutkiskelin vakuutuslaskua.
Eli tein kesällä osakaskon tähän -88 käyttöönotettuun K112 Scaniaan joka on rekisteröity M1-henkilöautoksi.
Silloin kävi oikein tarkastaja Pohjolalta kuvaamassa auton ja kyselemässä kaikkea viisasta.
Nyt tutkin noita lappuja, niin perhana siellähän lukee että Autopalveluvakuutus, omavastuu 0€.
Tämä siis taitaa tarkoittaa että jos jää tienpäälle niin soittoa vaan hinurille ja pohjola maksaa viulut?
Koko osakasko maksaa 129€/vuosi.
Onkos nyt muille myönnetty tuota autopalveluvakuutusta?
Kannattaa ainakin kysellä näitä vakuutuksia Pohjolasta.
Liikennevakuutus itselläni 515€/vuosi ja siitä bonukset pois.
Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 09 Marras 2010 21:07
Kirjoittaja Lahti32
Jahas jahas ja kyseessä on yli 20 vuotias auto

Re: Tielle jääminen.
Lähetetty: 09 Marras 2010 21:50
Kirjoittaja Jan-Erik
Kyllä noi kaskon lisäosat sai Fenniasta ilman suurempia selvittelyjä, tuulilasi, hinuri jne