Paras lämmitys kulkuriin

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Miten sait tuohon pumppuun letkun kiinni niin että pysyy kiinni ajaessakin, eihän tuohon voi jatkoa juottaa kuumuu ja sulaa siivet. Kun niin lyhyet nuo lähdöt ja liukasta ainetta. Olen lemmarilla yrittänyt kiristää, mut arveluttaa että pysyykö. Pitää varmaan jotenkin jos ei muuten niin rautalangalla varmistaa pysyminen.
Tiivisteliimaa väliin ja kunnolla klemmari kiinni. Omassa luotin liikas liimaan ja en kiristänyt tarpeeksi klemmaria. Sisällä on kaikissa 22mm kupariputken liitoksissa minulla tupla klemmarit. ja niitä on tietysti aika monta. Mutta ei ole tippaakaan vuotanut. Tiivisteliiman nimeä en muista mutta on oranssia ja haisee hyvälle "karkkiselta". Klemareista ei kannata ostaa markettien halvinmpia vaan oikeen ammattikäyttöön tarkoitettuja. Tv. Ari
#048
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

B9M kirjoitti:
vjk55 kirjoitti:Miten sait tuohon pumppuun letkun kiinni niin että pysyy kiinni ajaessakin, eihän tuohon voi jatkoa juottaa kuumuu ja sulaa siivet. Kun niin lyhyet nuo lähdöt ja liukasta ainetta. Olen lemmarilla yrittänyt kiristää, mut arveluttaa että pysyykö. Pitää varmaan jotenkin jos ei muuten niin rautalangalla varmistaa pysyminen.
Tiivisteliimaa väliin ja kunnolla klemmari kiinni. Omassa luotin liikas liimaan ja en kiristänyt tarpeeksi klemmaria. Sisällä on kaikissa 22mm kupariputken liitoksissa minulla tupla klemmarit. ja niitä on tietysti aika monta. Mutta ei ole tippaakaan vuotanut. Tiivisteliiman nimeä en muista mutta on oranssia ja haisee hyvälle "karkkiselta". Klemareista ei kannata ostaa markettien halvinmpia vaan oikeen ammattikäyttöön tarkoitettuja. Tv. Ari
Jups, koneiden rakentamisessa ja korjaamisessa tuo Arin huomautus klemmareista, on varteenotettava! Uskon että kokemus puhuu... Ostin itse joskus jotain Honkkariklemmareita, ja.......................................................... :evil: :evil: :evil: . Voivat toimia vesiletkussa pihalla, eikä rikkoontuminen aiheuta paljoakaan haittaa!
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Mitenkähän nämä lämpöputket pitäisi yhdistää että saisi useamman piirin, eikös tuossa kuvassa ole jo kaksi piiriä ja pumppu on paluu linjassa lähellä kabolaa, mutta ei oikein toimi näin yksi pitkä patteri lämpiää kapolalla. Moottorilla ja wepastolla kun yhtäaikaa käyttää niin lämpiää kaikki, vai olisko vielä ilmaa linjassa. Paisunta säiliö on täynnä nestettä. Jaksaako tuo pumppu työntää T-haarasta kahteen suuntaan. Taitaa olla liian pitkät noi linjat, mut miten muuttaisi. Tässä linkki kuvaan.
> http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =0&pos=106
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti:Mitenkähän nämä lämpöputket pitäisi yhdistää että saisi useamman piirin, eikös tuossa kuvassa ole jo kaksi piiriä ja pumppu on paluu linjassa lähellä kabolaa, mutta ei oikein toimi näin yksi pitkä patteri lämpiää kapolalla. Moottorilla ja wepastolla kun yhtäaikaa käyttää niin lämpiää kaikki, vai olisko vielä ilmaa linjassa. Paisunta säiliö on täynnä nestettä. Jaksaako tuo pumppu työntää T-haarasta kahteen suuntaan. Taitaa olla liian pitkät noi linjat, mut miten muuttaisi.
Onko sinulla tarpeeksi ilmausnippoja, Luulen että on velä ilmaa putkissa. Koneen käyttämisellä ja webastolla ilmat pyörii mukana ja kabolan pumppu ei jaksa pyörittää niitä. Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä ilmavaivoja tahtoo vieläkin vaan olla,kuuleekin kun patterit kurisee, on muuten ruvennut toimimaan.Tässä on aikapaljon noita pattereita, molemmat puolet ihan täynnä ja takana vielä poikittain patteri. Noiten pattereiden välissä vaan liitos ja kun on kaksi ovea niin molempien porrasmontussa askelman alla myös patterit. Kyllä tässä noita ilmausnippoja on ainakin 9 kpl. Oliskohan automaattisesta ilmakellosta mitään apua ja sulkeutuisko tuo sitten kunnolla kun tuo neste on liukasta. Sitten jos putken päähän katon rajaan avosäiliön laittas, pitäiskö tuo putki olla 22 mm vai voisko ohuempikin olla, vai tulisko se sitten vaan yli auton paisuntasäiliöstä. Kun rupeaa tuntumaan että noista ilmavaivoista ei pääse koskaan eroon, vaan ne jää ainaiseksi riesaksi.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Kyse ei välttämättä ole ilmasta, kattilasta saattaa löytyä ns. pistekuuma, joka kaasuunnuttaa nestettä. Lääkkeenä on kai vain, riittävän suuri määrä ns "ehjää vettä" kattilan paluukierrosta, ja mahdollisimman viileänä. Nestekierrossa olevat vuodot varsinkin imupuolella, eivät välttämättä ole näkyviä, silti ilmaa voi mennä sisäänpäin. Savolaisukon sanoin "ei vuoda paatti ei, perskules, ku vuotaiski, mutta ku laskoo sissää" Tavallinen auton paisuntasäiliö pallohanan päässä, nestekierron korkeimmassa paikkaa vois olla kova sana.
Ns automaattiset ilmakellot toimii kokemusteni mukaan "kahdestatoista puoleen päivään"
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

konenikkari kirjoitti:Kyse ei välttämättä ole ilmasta, kattilasta saattaa löytyä ns. pistekuuma, joka kaasuunnuttaa nestettä. Lääkkeenä on kai vain, riittävän suuri määrä ns "ehjää vettä" kattilan paluukierrosta, ja mahdollisimman viileänä. Nestekierrossa olevat vuodot varsinkin imupuolella, eivät välttämättä ole näkyviä, silti ilmaa voi mennä sisäänpäin. Savolaisukon sanoin "ei vuoda paatti ei, perskules, ku vuotaiski, mutta ku laskoo sissää" Tavallinen auton paisuntasäiliö pallohanan päässä, nestekierron korkeimmassa paikkaa vois olla kova sana.
Ns automaattiset ilmakellot toimii kokemusteni mukaan "kahdestatoista puoleen päivään"
Tuota voisi kokeilla, että laittas tavallisen auton paisuntasäiliön nestekierron korkeimpaan paikkaan. Noita ilma vuotoja sisäänpäin saattaa myös olla. Ari tuolla aiemmin ehdotti tuota koeponnistusta eikös siinä paljastuisi nuo vuodot. Eihän tähän auton omaan paisuntasäiliöön tule painetta ollenkaan vaikka moottori käy ja wepastokin on päällä niin säiliön korkin voi avata milloin vaan eikä vesi lennä silmille. Tämä järjestelmä toimisi täysin hyvin ja olen saanutkin jo patterit paremmin lämpiämään, mutta oma käsitykseni on että siellä on vielä ilmaa tai sitä pääsee sinne jostain.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja motoku »

paisuntasäiliö täytyy olla ja nimenomaan kierron korkeimmassa kohdassa ja verkostohan täytyy rakentaa "nousevaksi" ja jos putki välillä käy alempana, ilmausnippa ylämutkaan. putkessa pitää parhaiten "rautalankaklemmari", joustaa lämpölaajenemisen mukana, perinteinen klemmari liian mukautumaton, alkaa myöhemmin vuotamaan
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Automaattisissa ilmakelloissa tahtoo olla sekin ominaisuus että päästävät itse ilmaa järjestelmään jos paine on vähäinen. Putki korkeimpaan kohtaan jossa pätkä läpinäkyvää letkua ja venttiili ilman poistoa varten, tuli vaan äkkiä mieleen auttasko mitään :?:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti:Automaattisissa ilmakelloissa tahtoo olla sekin ominaisuus että päästävät itse ilmaa järjestelmään jos paine on vähäinen. Putki korkeimpaan kohtaan jossa pätkä läpinäkyvää letkua ja venttiili ilman poistoa varten, tuli vaan äkkiä mieleen auttasko mitään :?:
Auttaa ja toimii. Olen joskus laittanut tilapäiskorjauksena auton lämmitysjärjestelmään normaalin putkilikkeistä saatavan ilmanpoistajan. Tämä viritys silloin kun moottori puski ilmaa jäähdytysjärjestelmään, eikä kansiremonttiin ollu aikaa. Virityksellä ajettiin vuoden päivät ammattiliikenteessä kaukolinjaa.
Kannattaa laittaa se läpinäkyvä putki tuohon ilmanpoistajaankin, näkyy hyvin sen toiminta.

Tuon ikäisissä koreissa ei vissiin ollut vielä sitä ilmanpoisto järjestelmää mikä on nykyisin kaikissa.
Se on semmoinen messinkinen suljettu lieriö, jossa on yksi tulo ja tarvittava määrä lähtöjä sekä ilmanpoistoputki paisuntasäiliöön.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

vjk55 kirjoitti: Eihän tähän auton omaan paisuntasäiliöön tule painetta ollenkaan vaikka moottori käy ja wepastokin on päällä niin säiliön korkin voi avata milloin vaan eikä vesi lennä silmille.
Kyllä mulla nousi paine tuonne 0,4bar kun oli nesteet ajolämpösinä ja kaikki ilmat oli saatu pois. Auton oma paisuntasäiliö oli ihan täynnä . Sisällä on kaksi 4litran kalvopaisuntasailiötä. silloin oli lainassa se nestejärjestelmän koeponnistus pumppu. Nyt kesän ajelujen jälkeen ei paineet nouse, mutta käyttämälllä webastoa ensin saan nesteen kiertään muualla paitsi takasangyn alla ja patterissa. Sängyn alla on monta metriä wirsboa johon ilma kertyy paluuputkesta. Jouduin laittamaan sulkuhanan sängynlämmityshaaran jälkeen. Sitä kääntämällä saa suljettua loppukiertoa ja pakkosyöttöä ylös sängylle. Kun lisään pattereita sängylle joudun laittamaan ilmausventtiilin myös paluuputkeen kun tahtoo se ilma aina livahtaa juuri sinne. Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuo lahtis32 piirtämä kuva ei ole ihan samanlainen kun mulla, mutta periaatteessa noin ne putket mullakin kulkee. Tuo kabola on auton vasemmalla puolella ei ovien puolella ja tässä on kaksi ovea. Kun ajattelee että kabolasta nousee suoraan putki ylälinjaan siis auton vasemmalla puolella ja paluu alalinjasta samalta kohtaa suunnilleen auton keskeltä. Niin tuo heti kuskin selän takana oleva pitkä patteri lämpiää hyvin, koska se linja on lyhin. Sitten auton taakse päin lähtevä linja on huomattavasti pitempi ja kulkee kahden ovimontun kautta joten tämä linja pitäisi jotenkin puolittaa jolloin tulisi kolme piiriä. Ja se pitäisi tehdä niin että pelittäs myös autolla ajaessa. Kokeilin tuota erillistä paisunta säiliötä, laitoin sen putkiston korkeimpaan kohtaan ja säiliöön vettä ja pumppu pyörimään niin se imi vettä siitä noin 12 L Sitten tuli yli auton omasta paisunta säiliöstä yli vuotoputkesta noin 3 L. Ja sisään putkistoon meni 9 L silti vieläkin jäi ilmaa putkistoon. Kaikkiaan tässä taita olla tuota vettä noin 100 L. Ei vielä periksi anneta kyllä kunhan tässä mietitään niin rupeaahan tämä vielä toimimaan ja tämähän laitetaan toimimaan, vaikka pakolla. Nyt kivistää mutta se on väliaikaista.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Jos asentaa uuden, sitä auton omaa paisuntaa ei tarvita jos ei ole sulkuja välissä.


" Jossa raumlaises rautpaatis ol tomne kamin, se ol aikas personalline kapine, välist se pamaht ko tykki, ja kokoaikka se pit kauhia prutina ja tuhina, se kait toimiski semsel vapakiarrol, eik see viäres pal nukuttannu"
Viimeksi muokannut konenikkari, 16 Joulu 2007 01:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Puu Tiainen kirjoitti:
Tuon ikäisissä koreissa ei vissiin ollut vielä sitä ilmanpoisto järjestelmää mikä on nykyisin kaikissa.
Se on semmoinen messinkinen suljettu lieriö, jossa on yksi tulo ja tarvittava määrä lähtöjä sekä ilmanpoistoputki paisuntasäiliöön.
Kyllä mun autossa on tuollainen lieriö pönttö ja näkyy olevan vjk55 autossa kanssa. Tutustuin sen olemassaoloon kun putki siitä pöntöltä paisuntasäiliöön kerran katkesi. Luulempa että ilmat lähtee kunhan on ajoa jonkun verran, ilman ajoja se on vähän taistelua noiden lorinoiden kanssa. Nythän tuo kierto on sellainen että vesi ei käy lieriöpöntössä ollenkaan kabolalla lämmitettäessä.

Mitäs jos kokeilet patterin lämmettyä sulkea kuskin takaa termostaatilla kiertoa vähemmäksi jolloin kierto pakotetaan auton takakautta kulkemaan etuoven porrasmontun patterille asti jossa se yläputki yhdistyy alaputkeen ja paluu tapahtuu alaputkea pitkin takakautta kabolalle. Ongelma saattaa olla myös kahden eripituisen patterilinjan linjasäädössä jolloin kaikki kierto yrittää nyt helpointa tietä eli kabolasta kuskin luo ja takaisin. Kuskin luonahan reitti menee termostaattien kautta joten toista ahdistamalla kierto lisääntyy auton taakse. tarkista sekin että miten on takaoven porrasmontun patteri kytketty. jos siitä on yhdysputki ylä ja alaputken välillä niin se kierto loppuu siihen eikä jatka matkaansa enää etuovelle.

Paisuntasäiliöön on yhteys etuoven patterin alaputkesta. Ilmalla ei ole mitään mahdollisuutta mennä paisuntasäiliöön kun sen pitäisi kiepauttaa alakautta sinne ja virtausta sinnepäin ei ole.
Viimeksi muokannut Lahti32, 16 Joulu 2007 00:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Tommosta lieriöö en oo nähny, siinä tapauksessa, auton oma paisunta on varmaankin hyvinkin tarpeellinen.Vai onko se ihan sama mihin paisuntasäiliöön toi musta putki menee.
Voimia sulle vjk 55 niitten ilmavaivojes kanssa, kyllä net vielä aikanaan helpottaa, usko vaan :wink:
Viimeksi muokannut konenikkari, 16 Joulu 2007 01:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

puhutaanko tästä pöntöstä. vesi tulee ylhäältä ja lähtee alhaalta. Pieni putki yläosassa vie ilman paisuntasäiliöön.

Kuva
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

No juu, tuota tarkoitin. Nykyään noissakin on enemmän lähtöjä, patteripiiri, kattokanavalämmitys (jos on) ja etulämmityspiiri.
Tuo nesteen virtaus on hyvin yleinen ongelma varsinkin Carruksen koreissa, ei tahdo virtaus riittää etukennolle pienemmillä kieroksilla. Siksi sinne on asennettukin kiertovesipumput jokaiseen piiriin erikseen. Niitä kannattaa käyttää, jos on ongelmia virtauksen kanssa eikä ilmat tahdo poistua järjestelmästä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Näissä meidän lahtelaisissa nuo loput piirit haaroittuu tuon pöntön jälkeen auton sisätiloissa. Paluuputket tulee syylärin alaputkea pitkin moottorille.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Lahti32 kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:
Tuon ikäisissä koreissa ei vissiin ollut vielä sitä ilmanpoisto järjestelmää mikä on nykyisin kaikissa.
Se on semmoinen messinkinen suljettu lieriö, jossa on yksi tulo ja tarvittava määrä lähtöjä sekä ilmanpoistoputki paisuntasäiliöön.
Kyllä mun autossa on tuollainen lieriö pönttö ja näkyy olevan vjk55 autossa kanssa. Tutustuin sen olemassaoloon kun putki siitä pöntöltä paisuntasäiliöön kerran katkesi. Luulempa että ilmat lähtee kunhan on ajoa jonkun verran, ilman ajoja se on vähän taistelua noiden lorinoiden kanssa. Nythän tuo kierto on sellainen että vesi ei käy lieriöpöntössä ollenkaan kabolalla lämmitettäessä.

Mitäs jos kokeilet patterin lämmettyä sulkea kuskin takaa termostaatilla kiertoa vähemmäksi jolloin kierto pakotetaan auton takakautta kulkemaan etuoven porrasmontun patterille asti jossa se yläputki yhdistyy alaputkeen ja paluu tapahtuu alaputkea pitkin takakautta kabolalle. Ongelma saattaa olla myös kahden eripituisen patterilinjan linjasäädössä jolloin kaikki kierto yrittää nyt helpointa tietä eli kabolasta kuskin luo ja takaisin. Kuskin luonahan reitti menee termostaattien kautta joten toista ahdistamalla kierto lisääntyy auton taakse. tarkista sekin että miten on takaoven porrasmontun patteri kytketty. jos siitä on yhdysputki ylä ja alaputken välillä niin se kierto loppuu siihen eikä jatka matkaansa enää etuovelle.

Paisuntasäiliöön on yhteys etuoven patterin alaputkesta. Ilmalla ei ole mitään mahdollisuutta mennä paisuntasäiliöön kun sen pitäisi kiepauttaa alakautta sinne ja virtausta sinnepäin ei ole.
Kyllä tuo auttaa aikapaljon kun kuristaa termostaatilla niin pakosta lähtee kierto perään päin ja ne patterit rupeaa lämpenemään huomattavasti paremmin, silti siellä on vielä ilmaakin, mutta toimii paremmin ja termarit voi aika pienelle laittaa ja silti se kuskin takana oleva patteri lämpiää myös. Kyllä moottorilla ja wepastolla kun molemmat käy patterit kuumuvat hyvin moottorin termostaatin lämpöiseksi jotain 80 astetta. Nuo patterien putket jatkuvat ihan normaalisti keskioven montusta nousee ylös ja jatkuu etuovelle päin patterina. Kun tuossa ensivuoden alkupuolella laitan vakuutuksen taas voimaan ja pääsen ajamaan niin kyllä luulen että ilmat lähtee. Mullahan on katsastus maaliskuun loppuun. Ymmärsinkö että tuosta ilmakellosta ei olis hyötyä ja jos kokeilis niin miten se pitäisi laittaa. Mites Lahtis32 kun sinä lämmität sähköpatruunalla niin onko sinulla vaan yksi piiri eli pyörität vettä ympäri autoa ja minkälaisella pumpulla.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pumppu on kuskin penkin takana joka pukkaa kierron auton ympäri. Pumpun virkaa toimittaa tavallinen omakotitalon lämpöjohtopumppu Grundfos UPS 25-40 joka on sähköpatruunan jälkeen. Hyvin pumppaa mutta invertteri pitää olla puhdas siniaalto, kanttiaallolla pumppu vain piippaa
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kävin piruuttaan pistään Kabolan tulille kun on viimeksi tullut käytettyä Hankalassa. Aluksi ei meinannut syttyä kunnolla kun en malttanut lämmittää sinolilla tarpeeksi kun piti käydä kaupungilla. Pakkasta nyt -1 ja säiliössä kesänaftaa, jonka poltan nyt pois. Nyt palaa sinisellä liekillä ja katalysaattori aivan punasena. Tais olla polttoaine jo viskositeetiltään jäykkää kun pit laittaa säätö kolmoselle ennenkuin palaa kunnolla. Piti laittaa vielä paineet jousiin, että oikaisi autoa. Katotaan paljonko on lämpöä aamulla autossa ja miten on vesi kiertänyt. On ollut syksystä asti kattoikkunat raollaan. Tuntui ihan hyvältä systeemiltä kun ei yhtään haise tunkkaiselta Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

No nyt on vähän iloisempaa kerrottavaa. Sain tuon lämmityksen nyt toimimaan. Minullahan oli tässä autossa vielä nuo kennopuhaltimet 2kpl. yksi keskellä ja yksi takana, nyt revin ne pois kun en niitä tarvitse, eihän niiten mökää kukaan jaksa kuunnella ja nehän oli niin ruosteessakin ja pahannäköistä nestelitkua tuli kennoista ja sitten panin koneen ja wepaston käyntiin ja laitoin koneeseen vähän kierroksia ja auvoin noita ilmausnippoja niin sain aikahyvin nyt ilmat pois, ehkä vähän vielä jäi, mutta ei nyt pahemmin haittaa ja minulla on myös nyt kiertovesipumppuna Grundfos UPS 25-40 omakotitalon valovirta pumppu 3 nopeuksinen. Tuo pumppu on siitä hyvä että sen saa hyvin kiinni ei irtoa ajon aikana, ja on lattian alla ja on ihan äänetön ja oli halpa 120€. Nyt asento 1 riittää veden kiertoon,mutta ne kuskin takana olevat termostaatit on auki vaan ykkösellä,koska se linja on niin paljon lyhempi,hyvin lämpenee ykkösellä sen linjan patteri ja nyt myös pitkänlinjan patterit. Nyt on kapola kamina päällä asento vähän vajaa 2 kuuteen asti on pykäliä. Nyt jätän minäkin kaminan päälle yöksi ja katson paljonko on lämpö aamulla täällä pakkasta nyt --2 astetta ja kaikki kolme kattoluukkua on auki vähän. En minä tiedä onko tämä minun invertteri siniaaltoa, halpahallista ostettu 600w ja maksoi 60€ ja hyvin pumppu sillä pyörii. Nyt on mieli iloinen ja onnistumisen riemua. Mutta kiittää täytyy kaikkia jotka ovat jaksaneet neuvoja minulle antaa. Sanon vielä että tämä järjestelmä on ihan äänetön sisälle ei kuulu mitään ja vie vähän virtaa ei muuta kun mitä pumppu tarvitsee.
Liitteet
Kiertovesi pumppu.jpg
Kiertovesi pumppu.jpg (53 KiB) Katsottu 14129 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Nyt kun tänään laitoin Kulkurin Seisomaan talveksi on ylläpitolaturi asennossa ylläpito ja yksi 600W/230V patteri säädetty pitämään 3-5 astetta korkeampi lämpötila autossa kuin ulkona.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1486
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja B9M »

B9M kirjoitti:Kävin piruuttaan pistään Kabolan tulille kun on viimeksi tullut käytettyä Hankalassa. Aluksi ei meinannut syttyä kunnolla kun en malttanut lämmittää sinolilla tarpeeksi kun piti käydä kaupungilla. Pakkasta nyt -1 ja säiliössä kesänaftaa, jonka poltan nyt pois. Nyt palaa sinisellä liekillä ja katalysaattori aivan punasena. Tais olla polttoaine jo viskositeetiltään jäykkää kun pit laittaa säätö kolmoselle ennenkuin palaa kunnolla. Piti laittaa vielä paineet jousiin, että oikaisi autoa. Katotaan paljonko on lämpöä aamulla autossa ja miten on vesi kiertänyt. On ollut syksystä asti kattoikkunat raollaan. Tuntui ihan hyvältä systeemiltä kun ei yhtään haise tunkkaiselta Tv. Ari
Aamulla oli +18C keulassa ja +21C perällä ja kaikki patterit kuumana. Pannussa oli lämpö +46C ja säädin 2-3 välillä. Sängylle ei lämpö nouse kun ilmat kertyy sinne. Oli niin mukava lämpimässä autossa että purin sängyn kehikon ja aloin muuttaa patteria sopimaan ikkunan eteen. Pitää laittaa kaksi ilmausnippaa lisää. Toinen paluupuolelle kun sitä kautta ilma nousee ylös. Tv. Ari
#048
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Paras lämmitys kulkuriin

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minulla oli lämpö aamulla +16 mutta kattoluukut oli ravollaan ja kamina asennolla 2 ja minulla kulkee lämpöputket tuon taka tavaratilan kautta kummallakin puolella noin 1m yhteensä 2m ja hukkaa sinnekkin turhaan lämpöä,ei sitä tarvitse lämmittää, siis meno ja paluu putket kiertää sieltä kautta. Ajattelin että eristän ne siellä teen vanerista sopivat lootat ja laitan villaa täyteen ja eihän tämä niin hyvin ole eristetty kun sinulla Ari. Kun tein tuolle piipulle reijän kattoon niin katossa oli kovalevyn alla tyroksia noin 3cm paksulti vaan ja isot lasit kummallakin puolella koko auton mitalla ja perälläkin iso lasi. Kyllä minä luulen että täällä tarkenee silti pakkasellakin täytyy sitten kokeilla kun --20 tulee ja ylikin, että riittääkö lämpö, kamina paloi muuten hyvin ja järjestelmä on äänetön joka minusta hyvä kun olen vähän huono uninen.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Vastaa Viestiin