Minibussista matkailuauto

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
johann78
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Heinä 2024 20:06
Location: Itä-Suomi

Minibussista matkailuauto

Viesti Kirjoittaja johann78 »

Hei, tämä on ensimmäinen viestini ja on varmasti kysymyksiä joihin pitäisi vastaukset löytyä Googlella mutta en nyt ole oikein onnistunut siinä joten kysynpä tyhmiä:

1. Haluaisin rakentaa minibussista retkeilyauton. Esimerkiksi tällaisesta: https://www.fibus.fi/auto/sprinter-416-cdi/ (jos linkki joskus menee 404, niin sivulla siis Mersun Sprinter 416 minibussi n. 10k hintainen). Onko tässä mitään järkeä? Perustelut miksi: "oikea" linja-auto liian iso, ja "oikea" matkailuauto vääränlainen; haluan tehdä juuri sellaisen mikä on itseni näköinen (esim. ei vessaa, ei suihkua).

2. En ymmärrä ajokorteista juuri mitään. Minulla on AB-kortti vuodelta nakki (olikohan 1998?) mutta voin tietenkin ajaa C tai D tai minkälie kortin. Millainen ajokortti pitää olla esimerkiksi tuollaisen Mersun Sprinter 416 minibussin ajamiseen?

3. Jos nyt edelleen tuota mersua pidetään sellaisena pohjana minkä ostaisin niin pitääkö olla piirturi? Saako ajaa yli 80 km/h? Tuleeko mieleen jotain mitä tällainen pullamössö sähköautoilija ei tajua kun kyseessä "iso" auto josta en oikein ymmärrä mitään :)

Tässä vielä sekalaisia asioita joihin joku voi kommentoida:
-Talvisäilytystilat on
-Rakennusosaamista on sekä itsellä että erityisesti lähipiirissä (auto/tuningharrastajia, kirvesmiehiä, sähkäreitä jne)
-Tarkoitus rakentaa rento reissupeli johon mahtuu 2 aikuista, 2 lasta ja 2 koiraakin saa tungettua johonkin
-Vaatimukset: pieni parisänky aikuisille, kerrossänky lapsille, jääkaappi, istumatilat muutamalle, säilytystilaa. Ei juoksevaa vettä, ei vessaa, ei suihkua, ei keittiötä (ellei sitten tyyliin pieni kaasuliesi + kahvinkeitin korkeintaan)
-Kulutus mielellään 10 litraa tai alle / 100km (kuten sanoin olen pullamössö sähköautoilija arkena niin ei millään kehtaisi maksaa kilsoista oikeastaan mitään :P )
-Pitää pystyä ajamaan kaupungin keskustassa, ja pysäköimään, ilman hermoromahdusta (tämänkin takia "oikea" bussi ei käy)

Miltä kaikki tämä kuulostaa? Jotenkin haluaisin uskoa että "pitkä" ja korkea pakettiauto / minibussi, eli esim. tuollainen 416 sprinter sopisi juuri ja juuri näihin spekseihin?

Saa myös ehdottaa muita autoja mitä alkaisin etsimään. Ongelma oli oikeastaan vielä toissapäivänä se että en tiennyt mitä nuo Sprinterin numerot tarkoittaa, nyt sentään osaan jo löytää noita oikeanlaisia Sprintereitä numeroilla (auttavasti) mutta ei hajuakaan löytyisikö muilta merkeiltä jotain vastaavia? Ivecoja olen myös löytänyt mutta jostain syystä vaikuttavat todella matalatehoisilta, ovatkohan tehty alunperin sitten vain kaupunkinopeuksiin, en osaa sanoa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3094
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Minibussista matkailuauto

Viesti Kirjoittaja neppi »

Aika kova hinta. Mulla on pitkä Sprinter, just 416 ja satatuhatta vähemmän mittarissa ku tossa. Toki ”normaali” korinen. Pidin linja-autona ku kortissa riittää kirjaimet. Linja-auto on veroton. Se on 12hlö ja tuo tietenki aiheuttaa ongelmia sisustan suhteen ku ei tommoseen pikku kippoon mahu mitään jos se on penkkejä täys. On siinä kuitenki keittiö, parisänky ja yks alaslaskettava pöytä, et kolme mahtuu nukkuu iha helposti. Kemiallinen pönttö kulkee mukana jos tarvii, mut sitä ei saa käyttää ku pakottavassa hädässä! ;)

Yksityiskäytössä ei nykyään tarvi piirturia, vaik kyllä se siellä autossa kai painon puolesta pitää ollakki. Piirturitodistusta ei kuitenkaa tarvii katsastuksessa enää jos se on rekisteriotteeseen noin merkitty.

Onhan tommosen taskuunperuuttaminen vähä ällöttävää pikkuteslaan verrattuna ja pituuden ja peräylityksen kans joutuu vähä opettelee elää, mut ihassama mikä vehe, ni dimensiot pitää opetella jokatapaukses. Kyllä näitten kans pärjää.

Osat on Meblereissä halpoja, niitten sijoittaminen oikeeseen paikkaan saattaa vaatia erikoistyökaluja ja tikapuuhermoston. Pellit häviää ympäriltä ja kuskinpenkit on ihan paskoja.

Just kävin Etelä-Puolassa festarikeikalla, auto ihan täys kamaa ja kaks oikeeta muusikkoa mun lisäks (mä oon rummut ja lyömäsoittimet - muusikon paras kaveri) ja ihan hyvin meni kolme viikkoo. Lähtiessä hommasin Baukkarista pari ladattavaa tuuletinta ja niillä ja ovien / ikkunoiden taktisella raottamisella sai pidettyä nukkumalämpötilat mukavasti vähä saunatason alapuolella. Etuikkunoissa asuntoautofoliot ja takaikkunoissa retkipatjasta iha itte askarrellut aurinkodempparit.

Kylmälaukkumallinen matkajääkaappi vie yössä starttiakut tyhjäks, mut mulla on parisataa Ah hupiakkua penkin alla ja 400+w paneeli katolla. Maasähkön saa kytkettyä kans halutessa kii.

Mut iha oikeesti, kyl oli joka päivä jossain kohtaa oikeeta bussia ikävä! Ei kuitenkaa kertaakaan polttoainepumpulla! ;)

Nyt jos saisin valita ni ehkä lähtisin kattelee sitä Ivecon suurinta ”pakumallista” bussia. Niissä on ilman jatkoksia / koritehtaan muita säätöjä saman verran tilaa ku tossa mun Sprinterissä, enemmän maavaraa ja mukavampi rengaskoko. Ja halvat osat Fiiateissaki. Vähemmän ruostetta ulkopelleissä.

Kortti sun pitää päivittää joka tapauksessa ku ei noita painojen puolesta saa pikkuautoksi mitenkään

Random kuveja
EFDECD08-2E2C-409B-960C-7DEF8475C407.jpeg
IMG_3720.jpeg
CC8017EE-184C-4FAF-847F-140AE4A63C5F.jpeg
a13693aa-1526-4a45-a64e-69a660163442.jpeg
Vastaa Viestiin