Scania bf 86 wiima m301
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Scania bf 86 wiima m301
Morjens vaan kaikille näitten sivujen noviisilta. Otsikonmukanen latuska tuli hommattua ja tarkotus olis matkailu/ keikkabussia c-kortille rakentaa.Tää on valmiiks 1+7 ka ja mielenkiinnolla ootellaan miten nää uudet vero määräykset menee kun se matkailuautoks muuttaminenkin kiinnostas. Vakuutuksia kuorma autona tänään kartottanu ja todennu että kyllä yksityis henkilöö rankastaan. pahimmillaan yli 1700 e vuosi(fennia) ja reilusti yli 1000 e kaiki muutki. Vaan jos laittas oman toiminimen piikkiin nii tais halvin olla 604 e. toi ero tulee kyllä lähinnä siitä kun yritys saa het alottaessa 30-60% bonusta.
Noista ka-säädöksistä täälläkin vähän ristiriitasta tietoo ja Mankkaan a-katsastukselta viime viikolla kysyttynä.
-kuormatilan kokoa ei oo mitenkää määritelty eli ei korkeus eikä pituus rajotuksia.
-kantavuudesta : laskennallinen henkilökuorma(68kg kpl) ei saa ylittää puolta kantavuudesta.
-matkustamon ja kuormatilan väliseinässä saa olla avattava luukku.
Olen itse pari vuotta sitten sellasen suburbanin(mistä täälläkin on puhuttu ja ihmetelty) tuottanu ja katsastanu kuorma autoksi ja nuo säännöt päti silloinkin.Muutenkin olivat sitä mieltä että ka-n rakentelu on varsin vapaata.Ainoo etu matkailuautossa lienee halvemmat vakuutukset?
No sitten epä tietoo...mites nyt sitten jos tämä vero uudistus menee läpi niin paljonkohan tuollasen scanian käyttövoimavero matkailuautona nyt sitten vois olla kun kok.paino oli 12950kg?
Noista ka-säädöksistä täälläkin vähän ristiriitasta tietoo ja Mankkaan a-katsastukselta viime viikolla kysyttynä.
-kuormatilan kokoa ei oo mitenkää määritelty eli ei korkeus eikä pituus rajotuksia.
-kantavuudesta : laskennallinen henkilökuorma(68kg kpl) ei saa ylittää puolta kantavuudesta.
-matkustamon ja kuormatilan väliseinässä saa olla avattava luukku.
Olen itse pari vuotta sitten sellasen suburbanin(mistä täälläkin on puhuttu ja ihmetelty) tuottanu ja katsastanu kuorma autoksi ja nuo säännöt päti silloinkin.Muutenkin olivat sitä mieltä että ka-n rakentelu on varsin vapaata.Ainoo etu matkailuautossa lienee halvemmat vakuutukset?
No sitten epä tietoo...mites nyt sitten jos tämä vero uudistus menee läpi niin paljonkohan tuollasen scanian käyttövoimavero matkailuautona nyt sitten vois olla kun kok.paino oli 12950kg?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Scania bf 86 wiima m301
Tervetuloa porukkaan
Ja tsemppiä projektille.

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania bf 86 wiima m301
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... %C3%A4.htm Jossakin ketjussa tästä on keskusteltu paljonkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania bf 86 wiima m301
Kuulostaapa hyvältä kun tulee uusia mietiskelijöitä ja suunnittelijoita linjoille...!!
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
No juu tääkin on kolmen kimppa joten voipi tulla vielä ristiriitojaki. Itel olis ajottainen keikkabussin tarve mut muilla ihan vaa huvittelu.Tavaratilan koko sopii molemmille ,keikkakamat tai 3 prätkää.
Tuntus ne muut olevan enämpi tota luovempaa sorttia ja luulen et taidan ite keskittyä enemmä tohon ajoteknisee puoleen.
Automaatti lootaa kaipais itekki mutta tollasen 5 pykäläisen suoran lootan toiminta varmuus paino kupissa enemmä. yksinkertanen ja luja auto ilmeesesti.
Tuntus ne muut olevan enämpi tota luovempaa sorttia ja luulen et taidan ite keskittyä enemmä tohon ajoteknisee puoleen.
Automaatti lootaa kaipais itekki mutta tollasen 5 pykäläisen suoran lootan toiminta varmuus paino kupissa enemmä. yksinkertanen ja luja auto ilmeesesti.
Re: Scania bf 86 wiima m301
Tervetuloa.Tuota autoasiaa tuli itsekin joskus pohdittua ja kyllä se matkailuautona taitaa
jatkossakin olla halvin vaihtoehto.
Matkailuauton varustevaatimukset ei ole kovin ihmeelliset.Kuorma-autoiliaa muistaa
verottaja/vakuutusyhtiö kyllä rankaista aivan älyttömillä maksuilla.
jatkossakin olla halvin vaihtoehto.
Matkailuauton varustevaatimukset ei ole kovin ihmeelliset.Kuorma-autoiliaa muistaa
verottaja/vakuutusyhtiö kyllä rankaista aivan älyttömillä maksuilla.
Falcon
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Scania bf 86 wiima m301
Jos teillä on kimppa auto niin annan ilmaisen ja ISON neuvon: Auto heti liikenteeseen ja hauskoja hetkiä, ei niillä varusteilla ole alkuun niin väliä!
Jos se menee rakenteluun vuosia vuosia(yksi hyvä kesä) niin joltain loppuu mielenkiinto ja se aktiivisin rakentaja kuolee työn paljouteen!! ... tää on tylyä mutta totta.
hyvässä hengessä tsemppiä sinne!
Jos se menee rakenteluun vuosia vuosia(yksi hyvä kesä) niin joltain loppuu mielenkiinto ja se aktiivisin rakentaja kuolee työn paljouteen!! ... tää on tylyä mutta totta.


-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
juu kyllä se tarkotus katsastaa maliskuun loppuun mennessä tossa muodossaan ja se jälkee voi sit käyttää "puol valmiinaki". Sehän on valmiiks 1+7 ka. Vapuks jo jotain tehtynä et pääsee rundaamaan ja järjestää totaalinen ruuhka johonki keskustaan.......no tää suunnitelma tehtiin viime yönä vahvan nestemäisen "aivo voitelun" säestämänä ja huh huh sitä ideoiden määrää taas.......
kyllä se tosi on että tälläne rojekti on pakko pitää "elossa" koko ajan tai sitten sitä ei saa koskaa valmiiks....esimerkkejä löytyy iteltäki........
kyllä se tosi on että tälläne rojekti on pakko pitää "elossa" koko ajan tai sitten sitä ei saa koskaa valmiiks....esimerkkejä löytyy iteltäki........
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
päivitetäänpäs tätäkin.......... Nii ,maaliskuu tuli ja meni mutta leimaa ei oo päästy edes yrittämään. Sähköpuoli alkaa olla kunnossa , ilmapuolen vuotoja vielä on mutta jaksaa pitää tyhjäkäynnilläkin paineet jo, jarrukilvet on suorastaan kadonneet mutta uudet on ollu olemassa jo kk päivät. Niiden vaihtamine vaikuttas aika työlältä? Taka pää nouseee ja pysyy hetken sammuttamisen jälkeenkin, jotta kyllä se siitä , ruostetta on sitte löytyny enemmän mitä alkuun kateltiin (yllättävää.....) .
Pakkasethan tuota alkuun jarrutti ja sitte vesi sateet, tuo kun oli parkissa pellon reunassa ja viime ma ajattilin että siirränpä sen muualle ennenkun uppoo......juu liikkuhan se puoli metriä omin voimin..... nelikko setkalla juur ja juur nykimällä sai lähteen sieltä ja melkoset jurmut jäi heinä nurmeen
Enimmäkseen rupee fiksattavat oleen altapäin tehtäviä mutta hiukan on kosteeta vielä.
12m kulkurin mittasta hallia oon yrittäny metästää pariks kk mut eihän niitä vapaana oo, ja jos on nii sitte ne on vaa säilytys tiloja missä ei saa tehä remonttia.
Mutta kyllä se kesällä ajossa on jos vaan ukoissa henki pihisee...
Pakkasethan tuota alkuun jarrutti ja sitte vesi sateet, tuo kun oli parkissa pellon reunassa ja viime ma ajattilin että siirränpä sen muualle ennenkun uppoo......juu liikkuhan se puoli metriä omin voimin..... nelikko setkalla juur ja juur nykimällä sai lähteen sieltä ja melkoset jurmut jäi heinä nurmeen

Enimmäkseen rupee fiksattavat oleen altapäin tehtäviä mutta hiukan on kosteeta vielä.
12m kulkurin mittasta hallia oon yrittäny metästää pariks kk mut eihän niitä vapaana oo, ja jos on nii sitte ne on vaa säilytys tiloja missä ei saa tehä remonttia.
Mutta kyllä se kesällä ajossa on jos vaan ukoissa henki pihisee...
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Scania bf 86 wiima m301
Jarrukilvet olen aina halkaissut kahtia ja laittanut paikalleen ja hepannut micillä kiinni toisiinsa. On kamala homma purkaa kaikki jarrut ja navat. Perävaunun akseleissa BPW ja SAF on jo valmiiksi kahdessa osassa
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
tota halkasua tarvii vakavasti harkita juur tuon hervottoman työmäärän takia.......................
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Scania bf 86 wiima m301
noin ne laittaa ihan ammattipajallakin jarrukilvet paikalleen, ainakin minun kohdalla. ilmeisesti järkevin, nopein ja halvin vaihtoehto. mulla vaihdattivat kun oli tullut muutamia reikiä, eivät sentään olleet kokonaan kadonneet. muuta rautaa kyllä on näköjään hävinnyt yllin kyllin.
mb superstar -91, "oidibus"
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
Nyt täytyy kyllä todeta että se halkasu tekniikka ei olis kyllä toiminu tuon kanssA. Oikeen puoleinen vaihettiin tänää ja pakko oli purkaa rumpu laakerista irti ,kengät pois ja räikkä irti s-akselista että akselin sai pois. Kysehän oli siis etupäästä. Siinä samalla tietty sitten jarrujen liikkkuvien osien huolto kun kerran auki otettiin.
Takapäässä näytti olevan nii hyvät että niiden vaihtotapaan ei edes perehdytty.
Yhden ilmapussin ala maljasta kaveri tökkäs meisselin läpi joten ei pysy ilmat enää eli uuden maljan vaihto edessä.
Mites muuten tuommonen auto kun molemmin puolin näyttäs olevan 4-5 pienen ilmaputken nippu katkastuna pyöräkotelossa. Olisko noinkin vanhassa ollu joskus jonku laiset abs viritelmät? vm -80
Takapäässä näytti olevan nii hyvät että niiden vaihtotapaan ei edes perehdytty.
Yhden ilmapussin ala maljasta kaveri tökkäs meisselin läpi joten ei pysy ilmat enää eli uuden maljan vaihto edessä.
Mites muuten tuommonen auto kun molemmin puolin näyttäs olevan 4-5 pienen ilmaputken nippu katkastuna pyöräkotelossa. Olisko noinkin vanhassa ollu joskus jonku laiset abs viritelmät? vm -80
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Scania bf 86 wiima m301
Etteivät olisi keskusvoitelun putkia, ei ollut tuohon aikaan ABS:seja (tai olivat ehkä tulollaan, mutta pakollisiksi vasta oliko 1988 eteenpäin), eikä niihin liittyisi moisia putkia. Onhan siihen laitettu kuitenkin rasvanipat tuon ilmeisesti poistetun rasvarin sijaan?+Maankio- kirjoitti:Mites muuten tuommonen auto kun molemmin puolin näyttäs olevan 4-5 pienen ilmaputken nippu katkastuna pyöräkotelossa. Olisko noinkin vanhassa ollu joskus jonku laiset abs viritelmät? vm -80
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania bf 86 wiima m301
Kuinka niin?+Maankio- kirjoitti:Nyt täytyy kyllä todeta että se halkasu tekniikka ei olis kyllä toiminu tuon kanssA.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
no en minä ainakaan keksiny miten ne rummun sisällä olevat pultit olis saanu auki rumpua irrottamatta? Eihän tuo nyt sitten niin kova homma ollu kuitenkaan kun tuli ne jarrutkin tuli siinä samalla käytyä läpi siinä samalla.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania bf 86 wiima m301
Juu, kyllä se rummun ja jarrukenkien irroittamisen vaatii, mutta laakeria ja napaa ei tarvitse avata.
Tosin etupäässä navan avaaminen on niin iisi homma ettei tuo kilven halkaisu oikeastaan kannata, täkäpäässä kilven halkaiseminen jouduttaa hommia huomattavasti.
Tosin etupäässä navan avaaminen on niin iisi homma ettei tuo kilven halkaisu oikeastaan kannata, täkäpäässä kilven halkaiseminen jouduttaa hommia huomattavasti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
kyllä se etupäässä on helpompi avata se yks laakerin mutteri kun ne kaikki rummun pultit navassa. tulihan säädettyä sekin samalla ja tarkistettua kunto.
takapää saattapi olla sit erilainen mutta siellä on ihan hyvät kilvet joten ei tarvi paneutuu sinne tällä kertaa.....mietimmä sitten uudemman kerran jos tulee aihetta............
takapää saattapi olla sit erilainen mutta siellä on ihan hyvät kilvet joten ei tarvi paneutuu sinne tällä kertaa.....mietimmä sitten uudemman kerran jos tulee aihetta............
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 19:09
- Truck: Scania BF 86 wiima
- Location: Padasjoki
Re: Scania bf 86 wiima m301
haaa...viimein OLMIBUS katastus setää morjestamassa, Uskomatonta mutta totta silti on ettei muuta sanottavaa ollu hiukan liikaa savuja mutta senkään takia ei tarvi käydä kun näyttämässä hyväksytty savupaperi. Ka:na tuo vielä toistaseks kuitenkin kun aika, raha ja keli akselilla vähä hiljasta. Ensimmäiseks totesin et ääni eristystä on lisättävä ainakin etupäässä............tästä se sitte ilmeesesti lähtee.....................ja ehkä vielä lapasesta........