Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273 kertoo aiheesta.
Suurin ongelma tietysti on, kuten toisaallakin on läpi käyty, että linja-auton siirtäminen C-kortilla on rajoitettu korjaamotoimintaan.
Kuitenkin haluaisin nostaa kysymykseksi pari pointtia:
Kuulostaa siis pelottavasti siltä, että myös kulkurit lasketaan moiseen ryhmään, kun painavat kumminkin sen yli 3,5 tonnia.2 a § (15.8.2008/532)
Määritelmiä
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) kuorma-autolla ajoneuvoa, jonka kuljettamiseen vaaditaan C- tai C1-luokan ajo-oikeus;
Tietysti seiskasta voisi olettaa, että siirtoajo olisi edelleen mahdollista, mutta http://www.ake.fi/ake/ajankohtaista/vuo ... tiaana.htm AKE:n tiedote on huomattavan eri mieltä. Kuvittelin ensin, että asia on hoidettu ajokorttiasetusten muutoksella, mutta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 Ajokorttiasetus 7.9.1990/845 sanoo edelleen:2 §
Soveltamisala
...
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
3) ajoneuvoa koeajetaan sen korjaamisen, huoltamisen tai katsastamisen yhteydessä tai sen parantamiseksi teknisesti taikka kysymyksessä on uuden tai muunnetun ajoneuvon koeajo ennen ajoneuvon liikenteeseen hyväksymistä;
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
7) linja-autoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin henkilökuljetuksiin, jotka suoritetaan kuljettajan kanssa samassa taloudessa asuvien kuljettamiseksi ja linja-auto on heistä jonkun omistuksessa; taikka
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Joten en sitten ymmärrä, miksei siirtoajoa saa enää harrastaa. Ainakin sivu väitti kuuluvansa ajantasaiseen lainsäädäntöön eikä arkistoihin.7 § (19.12.1997/1243)
Ajo-oikeuden laajuus
...
C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa. E-luokan tutkinnon suorittaja, jolla on vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus, saa kuljettaa tutkinnossa käytettävän ajoneuvoyhdistelmän kuljettajantutkintoon ja sieltä takaisin lyhintä soveltuvaa reittiä käyttäen. (30.9.2004/882)
Palataksemme valmiin kulkurin ajamiseen:
Painoa on yli kolme ja puoli tonnia ja istumapaikkoja (jos on matkailu- eikä linja-auto) korkeintaan 1+8, joten ajamiseen vaaditaan kuorma-autokortti. Näin ollen §2a määritelmä täyttyy. Tavallinen hupiajelu ei kuitenkaan ole tavarankuljetusta, joten tarkoittaako §2 kuutoskohta "...käytetään yksityisesti muihin kuljetuksiin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;" vai "...käytetään yksityisesti muihin tavarankuljetuksiin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;"
Luulisi, että tuo on tarkoitettu luettavaksi ensinmainitulla tavalla, joten kuorma-autoa saa käyttää ilman pätevyyttä henkilökuljetuksessa kuten haluaa.
Tietysti voi aina yrittää kiertää kasikohdan avulla ja ottaa työkalupakin/sorvin/tilinpäätöksen/hoitolapset mukaan...
Turhaa tämänkin aukaiseminen toivottavasti on, mutta onko jollakulla kokemuksia / varmaa tietoa / oikeusjuttu aiheesta (kulkurin kuskaaminen ilman pätevyyttä)? Alkaa vaan hieman häiritä kun yksiselitteiset lakitekstit selvitetään aina vähän väliä ennakkotapauksilla. Tosin ennakkotapauksia saadaan aikaisintaan ensi syksynä, kun muutos tulee voimaan C-kortin osalta.
"Ihan oikeesti nyt jumalauta"