Rosvolinna "Rölli-Berkhof"

Kerro omasta projektistasi
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Re: Rölli-Berkhof

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pintapeltien ehostusta

Tallin hyllystä löytyi purkillinen pattisalvaa. Aloin paikkaamaan pintapeltejä maalausta varten.

Vauhtilaikkaa kylkeen ja läpihän se meni niin että humps vaan.

Molemmilla kyljillä takarenkaan etupuolen pellit olivat kadonneet olemattomiin. Raapaisen kylmän viileästi kipeät kohdat pois ja uusin muutaman apurungon kalikan. Tilalle tulee 2mm alumiinilevyä. Luulisi kestävän.

Muuten auton kori vaikuttaa suhteellisen säilyneeltä. Muutamaan kohtaa joutuu lisäämään palkkeja. Takaportaikossa ei ole jäljellä alkuperäistä lattiaa. Korjasin tuon tilapäisesti kolme vuotta sitten. Tein silloin sisäpuolelle uuden pohjalevyn 18mm vesivanerista ja alumiinisesta turkkilevystä.

Nyt olisi helppo vaihtaa tuo toisenkin puolen ylälautasen paljelaatta. Se näyttää hieman eltaantuneelta, mutta se ei vuoda. Nyt jos siihen laittaa pintapellit. Niin sata varmasti lautanen sanoo poks viikon päästä. Sitten sitä on kiva nikertää ahtaasta raosta auton alta.
Liitteet
palkki pahana.jpg
palkki pahana.jpg (421.88 KiB) Katsottu 21962 kertaa
alumiini 2mm.jpg
alumiini 2mm.jpg (363.03 KiB) Katsottu 21962 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Rosvolinna
Vapaaherra

Takaportaikon lattia alkaa hahmottua. Purin kaikki tilapäisviritelmäni pois ja aloitin tabula rasa.

Lattialle tulee tukipalkit L-profiilista, 30x30mm. Pohjalevyksi ja seiniin tulee alumiinilevyä. Levyt kiinnitän profiileihin popniiteillä. Väliin tulee tuubiuretaania ja ulkopuoli käsitellään alustamassalla.

Päivän saldona on lattian runko pohjamaalattuna. Huomenna voi pähkäillä ovimekanismin alaohjurin sijoituspaikkaa...voi mennä hetki jos toinenkin ennen kuin ovi toimii jouhevasti. Vanhasta lattian rippeestä ei pysty tapin paikkaa mittaamaan. Sen verran tiheään on rälläkkä heilunut purkuvaiheessa.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sen alaohjurin säätö on tarkka, että nousee kiiloille hyvin, mutta sen voi hitsata paikolleen oven ollessa kiinni. Sattuu varmasti kohilleen ja ku jätät kierresäädön niin ei voi mennä pieleen. Väärä tangon pituus vaan kääntää oven sitten auki ollessa pois kylkilinjasta, mutta kiinni mennessä pelaa jos teet kuten sanoin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Rosvolinna
Vapaaherra

Etuoven ohjurissa on levynpala, jossa on ura ohjurin siirtämistä varten. Takaoven mekanismi oli hitsattuna entisen lattian rippeisiin, mutta ilmeisesti se oli hyvällä paikkalla - ovi meni kiinni joka kerta ja auki asennossa se oli aivan kyljensuuntaisesti.
Rosvolinna
Vapaaherra

Takaportaan runko

Työ rajoittaa harrastusaikaa. No parin tunnin nikertämisellä syntyi takaportaan uusi runko. Kokosin rungon paja pöydällä. Täten sain ympärihitsattua kaikki saumat. Ainoastaan etupalkkin ja takaseinän saumat tein ovimontussa.

Oven ohjurikin meni ensimmäisellä yrittämällä kohdalleen.

Huomenna on portaan avajaiset. Mikäli pellit suostuvat hyppäämään paikalle päivänvalon aikaa. Jälkikasvu kovasti kysyy milloin siitä saa kulkea. Eivät he bussiretkelle halua vaan tietävät, että auton kaapissa on sipsejä.

Selitä sitten nelivuotiaalle miksei hän saa sahata auton kylkeen reikää eikä hakata lattiaa atomeiksi rautakangella...
Liitteet
uusi raami.jpg
uusi raami.jpg (483.02 KiB) Katsottu 21746 kertaa
vanha1.jpg
vanha1.jpg (155.77 KiB) Katsottu 21746 kertaa
Rosvolinna
Vapaaherra

Takaporras valmis

Porraskaukalo tuli valmistettua alumiinilevystä. Reunoihin naputtelin 2cm pokkaukset. Levyt kiinnitin toisiinsa ja runkoon popniiteillä. Väliin laitoin butyylimassaa. Niitit saa helposti porattua auki mikäli kaukalo pitää joskus avata.

Pintaan tuli auton alkuperäinen porrasmuovimatto. Semmoinen ympyräkuvioitu teollisuusmatto. Kynnyslista pitää vielä asentaa, sitten kohde on valmis.
Rosvolinna
Vapaaherra

Ylälautasen päivitystä

Laiska kun olen niin yritin irroittaa vanhaa lautasta pienestä luukusta renkaan etupuolelta. Sanomattakin selvää ei siitä mitään tullut. Ei mahtunut rälläkkä kääntymään.

Renkaat irti momentinkertojaa apuna käyttäen. Kevyesti aukesivat pyörän mutterit. On 1:79 kertoimella hieman veivaamista, mutta auki lähtivät ennen lumentuloa.

Renkaat sivuun ja auto pölkkyjen päälle. Tämän jälkeen riivin ruosteisen kurakaaren metallikekoon. Tallin katolla on pari palaa 2mm alulevyä. Niistä syntyy uudet kurakaaret.

Samalla tuli poistettua muutama kilo hiekkaa runkopalkin päältä.
Liitteet
tmp_paljelaatta ja kilkkeet2023198078.jpg
tmp_paljelaatta ja kilkkeet2023198078.jpg (230.17 KiB) Katsottu 21357 kertaa
tmp_puupalje1255297381.jpg
tmp_puupalje1255297381.jpg (239.97 KiB) Katsottu 21361 kertaa
neppi
Vapaaherra
Truck: Hino Blue Ribbon -91

Viesti Kirjoittaja neppi »

Autojobbarit käyttää usein kans just noit puu-osii alustassa. Sen täytyy olla hyvä ku neki käyttää!

N
Rosvolinna
Vapaaherra

Pitää vissiin tukkia tuo putki sihisemästä. Haittaa kaupantekoa..

Totta toinen puoli. Noiden levyjen avulla saa uuden ylälaatan hitsattua vaateriin ja keskelle.

Eli putki tukitaan, jotta saan takaovelle paineet. Muuten pitää liinaräikällä laittaa takaovi säppiin.
Reddewil
Vapaaherra

Jaksaa aina ihmetyttää miten "hennosti" nuo pussit on kiinni ja nuo lautaset jne. vs. sellanen sadan kilon lehtijousinippu! =D
Rosvolinna
Vapaaherra

Aika pienellä rakenteella tuo on toteutettu. Eikä tuo lautasen tuki ole edes keskellä palkkia. Ilmanippa on palkin vieressä ja puolet levystä on ulkopuolella. On nuo vanttiraudat 6mm paksuja ja ympäri hitsattuja saumoja ovat tehtaalla käyttäneet.
Berkhof
Rattimajuri
Truck: Scania K113 CLB
Member id: 118

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

No eipä noihin jousipussitukiin kohdistukkaa voimansiirrosta tai jarruista aiheutuvat voimat.
Nehän välittyy runkoon reaktiotangoilla. Ja ne kohdat onkin jo sitten ihan eri tukevuusluokkaa.

Väärinkuormatussa Ducatossa etujousituen yläpäähän kohdistuu melkein samat voimat kuin tuohon bussin jousipussin pidikkeeseen :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Rosvolinna
Vapaaherra

Päivän saldo

Päivän ahertamisen jälkeen sain uuden paljelaatan paikoilleen ja palkit massattua sekä leikattua uuden kurakaaren palasia.

Ilmapussiprojektista jäi uupumaan ilmanipan mutteri ja ilmaputken puristusrengas. Nämä tilasin Lohjan Volvolta. Eli homma on läjäämistä vaille valmis.

Vaikein vaihe hommassa oli vanhan laatan rippeiden poistaminen. Rälläkkä ei mahtunut kunnolla kohteeseen ja rosvosaha ei pystynyt noin paksuun tavaraan tai kyllä siitä ruoste lähti ja kauhea kalke. Polttoleikkuuvehkeet olisi ollut varmaa oiva keihäs tuohon hommaan.
Liitteet
tmp_uusi laatta1255297381.jpg
tmp_uusi laatta1255297381.jpg (266.42 KiB) Katsottu 21229 kertaa
Rosvolinna
Vapaaherra

Ei tullut valmista tänään. Volvolle tulleet mutterit ja pultit olivat vääränlaisia. Kovasti kaveri naputteli tietokonetta ja etsi sopivaa kilkettä. Ei ollut 87 vuosimallin tietoja koneella.

Sopivat osat löytyivät vanhan rasvan tahriman huoltomanuskan sivuilta. Huomenna pitäisi olla oikeat palikat.

Kävi mielessä, että olisi voinut ostaa Motonetistä M12 1,25 jengapakan ja vääntää tuon vaikka pallogrillin jalasta.

Siis tuo pohjaanlyöntikumin kiinnikepultti oli saanut korroosiota siipeensä ja näyttää omenan raadolta. Tee siihen sitten uusia kierteitä.
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kattelin tossa et mistäs sulle tulee ilma tohon pussiin ? Kun ei ole kun yksi reikä tossa ylälevyssä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Rosvolinna
Vapaaherra

Bussiton kirjoitti:Kattelin tossa et mistäs sulle tulee ilma tohon pussiin ? Kun ei ole kun yksi reikä tossa ylälevyssä.
Jep - vanha pultti on ontto eli ilma tulee pultin ja pohjaanlyöntikumin läpi. Volvo tarjosi uutta pulttia ilman reikää ja M12 1,5 jengoilla. Reijän olisin voinut porata, mutta tuo jengan muuttaminen ilmanipoille sopivaksi olisi ollut jo liian kylähullua. Jotain messinki/kupari matskua tuo vanha on, joten adapterin hitsaaminen ei onnistu mun vempaimilla.
Reddewil
Vapaaherra

Berkhof kirjoitti:No eipä noihin jousipussitukiin kohdistukkaa voimansiirrosta tai jarruista aiheutuvat voimat.
Nehän välittyy runkoon reaktiotangoilla. Ja ne kohdat onkin jo sitten ihan eri tukevuusluokkaa.

Väärinkuormatussa Ducatossa etujousituen yläpäähän kohdistuu melkein samat voimat kuin tuohon bussin jousipussin pidikkeeseen :)
No ei voimia mutta kantaahan tuo lautanen 1/4 takapään painosta ja edessä 1/2 etupäästä eli n.3t Tukaton etupää kestää mitä vaan, vaikka vähän paukkuuki...
Rosvolinna
Vapaaherra

Takalautasen vieressä on iso reaktiotanko, jolla akseli ja kolmiotuki ovat kiinni toisissaan. Etu- ja takapalkeet ovat samassa ilmapiirissä, joten akseli keinuu palkeiden välissä ja ALB venttiili säätää paineen kuorman mukaan. Kai tuo etulautanen sen 1/4 kuorman kestää (2,5t).

Nyt on oikeat pultit ja mutterit. Ehkä huomenna Rölli on nipussa.
Rosvolinna
Vapaaherra

Rölli nipussa

Ja kestihän tuo lautasremppa viikon päivät.

Tuskien taival. En tiedä miten tuo ilmapussi kuuluu laittaa paikoilleen. Laitoin palkeen yläreunan kiinni ylälautaseen ja päästin paineilmaan sisään. No ei tuo alarinkula mennyt kohdalleen. Hirveä suhina.

Pussi pois ja uusi yritys. Nyt molemmat päät olivat tiiviisti kiinni, mutta alamaljan reunasta sihisee. Tarkemmin tutkittuani huomasin, että rälläkkä oli osunut alamaljan reunaan ja tehnyt pienen viillon maljaan. Pussi pois ja ampeeriliimaa maljaan. Hieman hiontaa ja alamalja on kuin uusi.

Kolmannella yrittämällä pysyi ilmat sisällä ja pääsin asentamaan kurakaarta ja roiskeläppiä. Kiinnitin uuden alumiinisen kurakaaren Pop-niiteillä ja tiivistin saumat butyylimassalla. Päälle tuli alustamassaa runsas kerros.

Roiskeläpät kiinnitin poraruuveilla ja niidenkin pintaan tuli massaa.

Ihan mukava projekti. Kädet mustana massasta ja hartiat kipeänä auton tunkkaamisesta ja renkaiden paikalleen asentelusta.
Liitteet
tmp_ilmat pihalla168666323.jpg
tmp_ilmat pihalla168666323.jpg (301.48 KiB) Katsottu 20761 kertaa
tmp_alukaari-1326389799.jpg
tmp_alukaari-1326389799.jpg (223.16 KiB) Katsottu 20761 kertaa
Reddewil
Vapaaherra

Siitähän tuli parempi ku pussillinen uusia!
Pystyykö muuten tuollasen ryppysen lautasen sipasee lamellilaikalla puhtaaksi, maalaamaan ja niputtamaan, meinaan että saako tuon vanhan (ehjän) pussin ehjänä irti ja takas? Etupussi sihisee ja meinasin takalautasen kunnosta että varmaan korroosioo välissä ku seissy kauan.
Rosvolinna
Vapaaherra

Saa tuon pussin pois ehjänä. Puukalikalla ja vanerilevyn palalla tuon houkuttelin ulos. Runkoa niin korkealla kuin iskari antaa myöden. Ylä- ja alalautasen väliin jää semmoinen parin tuuman rako.

Rölliin laitoin vanhan ilmapussin takaisin. Se oli hyvässä kunnossa, joten vaihtamiseen ei ollut tarvetta. Ylälautasen hioin ja maalasin. Alamaljalle en tehnyt muuta kuin tuon paikkauksen. Alamalja oli alareunasta ruosteessa, mutta pussin sisälle jäävä osa oli hyvässä sinkissä.

Hieman saippuaa laitoin ilmapussin reunoihin asennusta helpottamaan.

Juu kyllähän tuo kurakaari on kuin uusi ja uusihan se on. Pitää varmaan askarrella toiselle puolelle samanlainen. Viime syksynä tuli tehtyä korjaamon avustuksella toisen puolen ylälautanen. Silloin en uskaltanut itse hommaan ryhtyä. Pelotti silloin tuo auton tunkkaaminen tuolla Röllin mukana tulleella pullotunkilla.

Uteliaisuuteni voitti pelkoni. Akseli lepäsi 4x4" puupalikoista pinotun kehikon päällä ja tunkilla nostin runkoa palkeen irroittamista varten. Viiden sentin raon sain aikaan tuolla menetelmällä.

Olisihan sitä voinut tunkata runkoa ylemmäs ja olisi antanut akselin roikkua ilmassa, mutta silloin rungon alle tuleva puupino olisi tullut todella korkeaksi ja tunkkikin olisi ollut tapissa.
Reddewil
Vapaaherra

Korinkorotus nappi alas -> kori ylös, pölkkyjä "rungon" alle ja korotus pois, renkas on ilmassa, tai ainakaan ei kanna? Ratas pois (tunkilla tukivarresta avittaen) jos tiellä -> tuunaus. Renkas paikolleen, korotus, pölkyt pois, korotus alas ja baanalle =)
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hyvä tuki ton rungon alle on pätkä koivun runkoa :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Rosvolinna
Vapaaherra

28.12.2013
Sisävaloja ja ennen julkasematon kuva takapöydästä
Paljon on vettä virrannut Röllin viereisessä ojassa....

Plus neljä pimeää ja sataa vaakasuoraan - ei oikein anna motivaatiota bussiretkeilyyn saatika auton ehostukseen. Jotain pientä kuitenkin. Yksi retki tuli tehtyä Flamingo-vesipuistoon ja Rölli on saanut luvan toimia vierashuoneena muutamaan otteeseen syksyn mittaan.

Käytävävalot
Röllissä on yhdeksän käytävävalaisinta. jokaisessa kuusi 20W polttimoa. Sanomattakin selvään, ettei nuo lupaa pitkää puska-aikaa. Suunnitelmissa oli lisätä tuonne 12v ledivalaisimia, jotaka saavat virtansa huumoriakulta. Tämä akku syöttää virtaa raikasvesipumpulle, etupöytäryhmien valaistukselle ja kamera-akkujen laturille. Yhdellä latauksella tuli pärjättyä koko viime kesä.

Ikeasta löytyi kustannutehokkaita ledivalaisimia 4/paketti ja paketin hinta on 20eur. Mukana tuli muuntaja, mutta se sai luvan lentää miljoonalaatikkoon. Ledit toimivat 12v jänniteellä. Jokaisen käytävävalaisinkoteloon tulee yksi ledivalaisin. Eihän noista ihan samaa valotehoa tule kuin auton alkuperäisistä, mutta kulutus on hieman pienempää. Jätin auton alkuperäiset polttimot paikoilleen - niitä voi käyttää ajon aikana.

Takapöytäryhmä
Kaksi penkkiparia pääsivät takaisin Rölliin. Sijoituspaikaksi tuli takaoven kohdalla oleva pöytäryhmä. Siinä oli ennen irtotulit, mutta niitä ei voinut oikein käyttää ajon aikana. Uusi järjestely mahdollistaa "Nightliner"-tyylisen matkustamisen - ei näy ulos, ei näe sisään, vessa ja jääkaappi askeleen päässä. Nyt koko konklaavi voi parantaa maailmaa suljettujen ovien takana ja kuski eli minä saa keskittyä ajamiseen :)...Totta toinen puoli; On mukava, että autossa on useita istumapaikkoja ja osastoja. Voi lukea kirjaa rauhassa kerrossängyssä, hakata pleikkaria etupöydissä tai maata sohvalla ja napostella rypäleitä. Paitsi minä - saan hämmentää rattia tuntitolkulla ja sitten, kun pysähdytään saa raahata puutarhakaleusteita, uimaleluja, pihagrilliä, polkupyöriä niska limassa - ei hetken rauhaa. Viimein klo 1:39, kun kaikki muut ovat nukkumassa rypälerasiassa on kaksi nahistunutta rypälettä tulee kärttyinen paikallinen hakkaamaan lasia ja kovaan ääneen toteaa: Tämä on minun parkkiruutuni tai jotain vastaavaa...
Liitteet
dioder2.jpg
dioder2.jpg (370.3 KiB) Katsottu 20392 kertaa
takapöytä.jpg
takapöytä.jpg (357.97 KiB) Katsottu 20392 kertaa
Jailbird
Rattimajuri
Truck: Scania k112 Vanhool
Member id: 012

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Rosvolinna kirjoitti: ..kun kaikki muut ovat nukkumassa rypälerasiassa on kaksi nahistunutta rypälettä tulee kärttyinen paikallinen hakkaamaan lasia ja kovaan ääneen toteaa: Tämä on minun parkkiruutuni tai jotain vastaavaa...
:lol: :lol:
Vastaa Viestiin