Reino-Ratti kirjoitti: ↑24 Tammi 2024 14:56
Tässä kun näitä kahden auton vikoja on vertailtu, niin on minultakin kerran varastettu ilmat takapyörästä talvella

Vika ei kuitenkaan ollut renkaassa eikä venttiilissä vaan vanteessa oli hiushalkeama. Se oli lähtenyt keskiön hitsistä ja edennyt vannetta pikku hiljaa semmoiseen kohtaan, että päästi ilmaa pihalle. Ajamalla se särö tietty etenee, mutta voisko pakkanen jotenkin vaikuttaa ilman pitävyyteen.
Mulla kävi h-a-puolella vastaava eksän auton kanssa. Peltivanteessa, siinä missä ns. valssi ja pulttikehä kohtaa toisensa hitsaten, oli hitsisauma pettänyt. Osin ruosteessahan ne vanteet oli ja kamalan näköiset niin ihmekös tuo. Saippuavesi oli kaveri. Aikani sitä ihmettelin kun sai olla viikottain lisäämässä ilmaa. Venttiili ja vanteen huuli tuli ekana mieleen vaan olikin yllättävässä paikassa tuo ärsytystä aiheuttava vuoto.
Leima-loppuun-ja-paaliin ajokki kyseessä vaikka ajoltaan olikin kiva, ei siihen viitsinyt hirveitä satsata. Onneksi kaverilla on rengaskone niin vaihdettiin varapyörän vanne alle ja "varapyöräksi" paukkupullo sen vuotavan vanteen kaveriksi.
Edit: mites toi renkaan täyttö kotioloissa kulkuriin? Mulle on vanhastaan jäänyt päähän et pitäis häkissä täyttää kun painetta on kuitenkin senverran kuin kotikompura jaksaa antaa. Vastaavaa paineilmapullon täyttöä oon joskus tehnyt ja sekin jänskättää.
Painemittareita on vaikka muille jakaa kun niitä tulee kaikkien sarjojen mukana ja kulkeutuu tontille. Ykkösenä on kuitenkin Eurodainu joka sekin kärsi jossain vaiheessa.. Sai pakkasta tai sit oli letku liian mutkalla niin murtui liittimen läheltä. Minä siitä reippaana paikalliseen erikoisliikkeeseen jossa tehdään hydrauliikkaa ja pneumatiikkaa. Pyysin/kysyin, neuvottelin, että voisiko vanhaa letkua lyhentää ja siihen puristaa uuden liittimen. Mistään ei tuntunut löytyvän samalla kierteellä olevia letkuja mitä dainussa, oli siis teetettävä. Onneksi on paikallinen putiikki joka kykenee, osaa ja tietää. Siinä sitten semmoinen hiukan jäyhän oloinen ukko joka osoittautikin ihan hyväksi tyypiksi, murahtaa siinä että "katotaan". Hetken päästä tuo karhuvaari tuli letkun kanssa ja sanoi että meni vähän vituiks. Kierre on oikea mut prässäyksessä kävi fiba ja nyt liitos näyttää rumalta. Hän voi kyllä koittaa uudelleenkin mutta kun kyseessä on vanha letku niin "takuita ei ole. Kysyin että pitääkö se ilmaa kuten Dainu ennenkin? Pitää, on vaan ruma. Kiepitä siihen erkkaria siististi niin menee hyvin kotikäytössä"
Kyseisestä putiikista: [url]
https://www.ikaalistenautovaruste.fi//url]
Kerran olen käynyt ja hyvä vaikutelma jäi. Noi ei missään mainosta ja ovat vähän ehkä syrjässä mut ilmeisesti homma toimii koska se jatkuu edelleen. Hintatasosta en tiedä. Kysykää itse. Mun yhden pienen kokemuksen perusteella aion suosia heitä jatkossakin.