Aggregaatista asiaa

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 141
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 05 Tammi 2019 08:41

Tuli mieleen noista agrikaateista ja niiden äänekkyydestä.

Agrikaatillehan voisi tehdä oman kotelon rahtitilaan jonka seinät sisältä päin vuoraisi äänieristys villalla?

Pakoäänet varmaan saisi hyvinki pieneksi tekemällä tehokkkaamman villavaimentimen ja jos mahdollista niin poistoputki liittää lopuksi vaikka vielä auton vaimentimeen?

Imuilma putkella auton imuilmakotelosta?

Toki jäähdytys ilma agrikaatille pitäisi järjestää auton ulkopuolelta ettei lämpene liikaa.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu » 05 Tammi 2019 10:48

Matkahuolto toi tännekin Timcon viikolla, vielä en ole ehtinyt edes pakettia avata.
Painoa tuntuu olevan niin, että ei sitä hirveästi retuuttaa viitsi. Paikkaa pitää autossa miettiä, takana olisi tilaa mutta siellä on myös makuutilat joten ääni tulee ongelmaksi..
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2769
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Tammi 2019 12:22

Pakoäänet saa kyllä kuriin jollain tarvikepakoputkihässäkällä. Polkupyörän sisäkumista voi rakentaa vaimennuskerroksen pohjaan. Joku oli muistaakseni sellaisten tehnytkin.

Mökillä kone kävi terassilla, joka on samaa runkorakennetta kuin mökki. Tärinä kantautui sisälle, mutta käyntiääni ei häirinnyt. Siirsin koneen pois terasilta, niin runkoäänet katosivat.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu » 05 Tammi 2019 13:49

Tämä on kyllä tosi hiljainen, kävisi vaikka tyynyksi jos olisi pehmeämpi.
Ei meinaan puhu mitään :|
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2769
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Tammi 2019 14:07

Siellä on akun miinusnavan alla kaksi abicoa - molempien tulee olla kiinni...omassani ei meinannut toimia tuo sähkökäynnistys. Toisen abicon johto oli huonosti kiinni.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu » 05 Tammi 2019 14:42

Rosvolinna kirjoitti:
05 Tammi 2019 14:07
Siellä on akun miinusnavan alla kaksi abicoa - molempien tulee olla kiinni...omassani ei meinannut toimia tuo sähkökäynnistys. Toisen abicon johto oli huonosti kiinni.
Kiitos :D
Toinen liitin oli niin syvällä kumihupun sisällä, etten huomannut sitä lainkaan.
Nyt heräsi henkiin, tosin naruhommiksi meni. Ei riittänyt akussa potku käynnistämään.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2769
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 05 Tammi 2019 15:36

Se akku kannattaa ladata jollain irtolaturilla täyteen. On päässyt hieman kiinanmatkalla tyhjenemään.
E=mc²±3db

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu » 05 Tammi 2019 16:11

Rosvolinna kirjoitti:
05 Tammi 2019 15:36
Se akku kannattaa ladata jollain irtolaturilla täyteen. On päässyt hieman kiinanmatkalla tyhjenemään.
Juu, pistinkin älylaturin töihin heti.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 141
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Helmi 2019 12:08

Onko kukaan testaillut noita halpoja diesel agrikaatteja joissa nappikäynnistys?

Kattelin niin jotain 600€ alkaa saamaan jotain 3kw vehkeitä.

Ois hyvä ku ei tarvis bensaa tankkailla vaan dieseliä suoraa tankista tai polttoöljyä erillisestä säiliöstä joka vois ruokkia myös lämppäriä.

leemu
Rattiamiraali
Viestit: 276
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja leemu » 13 Helmi 2019 13:27

eagless kirjoitti:
13 Helmi 2019 12:08
Onko kukaan testaillut noita halpoja diesel agrikaatteja joissa nappikäynnistys?

Kattelin niin jotain 600€ alkaa saamaan jotain 3kw vehkeitä.

Ois hyvä ku ei tarvis bensaa tankkailla vaan dieseliä suoraa tankista tai polttoöljyä erillisestä säiliöstä joka vois ruokkia myös lämppäriä.
Eiköhän ne ihan toimivia ole, vaan metelin määrä on varmasti paljon huimempi kuin halvoissa bensaversioissa.
Vanaja VLT2-47/5400 Boxer -67
Scania BF86S Lahti 10 -78

eagless
Kokenut kuljettaja
Viestit: 141
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja eagless » 13 Helmi 2019 13:58

Juu mutta tuntus että äänieristyksen voi tehdä paremman ku ei dieselit lämpene siihenmalliin ku pensa vermeet.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2769
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 13 Helmi 2019 19:37

Minulla on töissäni tuollainen 5k dieselaggre. Meteli on aivan kamala verrattuna bensakoneeseen. Pitää piilottaa todella kauas puskaan mikäli mielii esiintymislavan äänentoistosta kuulla yhtään mitään.

Syy dieselin valintaan oli polttoaineen paloturvallisuus. Joten tuo meteli on pienempi kiusa. Kuumana tuokin käy, kun ilmajäähdytteinen on.
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1130
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 13 Helmi 2019 21:40

Pitäisi löytää jostain vesijäähdytetty aggre, niin sen voisi koteloida niin syvälle ette meteli kuulu.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2769
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 13 Helmi 2019 22:22

Uhraa jonkun 1,2 koneella olevan peltoauton - siinä se on valmiina peltisessä kotelossa ja pyörät alla.
E=mc²±3db

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 920
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 13 Helmi 2019 22:26

Rosvolinna kirjoitti:
13 Helmi 2019 22:22
Uhraa jonkun 1,2 koneella olevan peltoauton - siinä se on valmiina peltisessä kotelossa ja pyörät alla.
Eli kulkurin takapaksitallissa olevaan Smarttiin piuhat kiinni ja jatkopakoputki, ei pörise kovaa. Kai sinne saisi isomman laturinkin lisättyä.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2769
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 13 Helmi 2019 23:34

Ihan vakavissaan tuota joskus harkitsin eräälle vanhalle Nissan Sunnylle, mutta auto lähti kaverille käyttöautoksi - tuossa tallin edessä kaverini nakersi sen leimakuntoon viikossa ja ajoi sillä auringonlaskuun.

On tuossa yksi Pökötti, mutta siinä on liian hifi kone tuollaiseen projektiin. Pitäisi olla perinteinen kaasarikone ilman turhia sähköhärpäkkeitä. rautalangalla tehonsäätö samaan tapaan kuin kiinanaggreissa.
E=mc²±3db

Jule
Kansleri
Viestit: 1130
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Helmi 2019 05:50

Toisaalta käynnistysautomattiikka yms hilppeet on helpompia ruiskukoneisessa.. Tosin eipä tuo ruiskukoneinen auto nyt mitään rakettiteknologiaa ole, ainoa ylimääräinen kiemura modernimmasta moottorista tulee ajonestolaitteesta.

Tosin se pelkkä moottori ei vielä riitä, tarvitaan lisäksi se varsinainen generaattori. Jostain honkkarin affresta purettu 2,2kVA laite ei ole kovin järkevää pultata johonkin luokkaa 50kW polttiksen perään, vaan pitäisi jostain kehittää myös hieman järeämpi laite. Lisäksi se tarvitsee yksinkertaisimmillaankin systeemin joka toimisi niin että moottori pitäisi kierrokset jämptisti 3000rpm. Toinen vaihtoehto olisi tietysti jumalaattoman kokoinen vertti ja todella kovia virtoja antava 24V generaattori.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4038
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 21 Helmi 2019 20:36

Tilattiin tuohon tämän talven projektiin Panda vesijäähdytteinen generaattori. Istutamme sen 9700 NG keulaan vararenkaan paikalle ja laitetaan sille ilmajousitus. Vesikiertoputket eristetään ja eristeen alle paketoidaan lattialämmitys putki, esilämmittämään nesteen että varmasti käynnistyy myös talvella.

Etulattian alle kahdesta syystä. Helppo avattavan keulanmaskin takaa huoltaa ja pohjan puuttuessa ei synny kumisevaa kaikupohjaa. Jospa tämä olisi hiljainen.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

BussMAN
Ajoneuvos
Viestit: 550
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Aggregaatista asiaa

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 21 Helmi 2019 22:21

Lahti32 kirjoitti:
21 Helmi 2019 20:36
Tilattiin tuohon tämän talven projektiin Panda vesijäähdytteinen generaattori. Istutamme sen 9700 NG keulaan vararenkaan paikalle ja laitetaan sille ilmajousitus. Vesikiertoputket eristetään ja eristeen alle paketoidaan lattialämmitys putki, esilämmittämään nesteen että varmasti käynnistyy myös talvella.

Etulattian alle kahdesta syystä. Helppo avattavan keulanmaskin takaa huoltaa ja pohjan puuttuessa ei synny kumisevaa kaikupohjaa. Jospa tämä olisi hiljainen.

Tutkin vesijäähdytteisiä agrikaatteja, kohdalle osui venekäyttöön tehty malli ts pakokaasut oli vesijäähdytteiset ( merivesi
jäähdytti kaasut tais vaimentaakin ääntä) ei autokäyttöön soveltuva ja hintalappu veilopun (yli 13 t€)kiinnostuksen, mittojen mukaan se sopinut carrus 302 etulattian alle..

Panda ? mielenkiinnolla seuratataan asennuspaikan valintaa,ja jatkossa käyttökokemuksia..


http://youtu.be/5FKQbdpWlQc
tuo malli panda jäähdyttää pakokaasut vedellä, pakoputki on kumiletkua, ei sovellu autokäyttöön? Tarvii kertakäyttövettä

Vastaa Viestiin