Maavara tahi ajokorkeus

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 15 Helmi 2018 22:15

Termosta pöytään!

Nyt tuli pattitilanne, ku ei oo bussia pihassa ja pitäs mitata paljonko on helmasta maahan, ajossa ja parkissa. Mikä ois järkevä korkeus? Jos viittit mitata, niin akseliväli sekä auton pituus ois nasta kans tietää, ja ehkäpä se että onko telipeli ja paljoko takaylitys! :shock: Tuliko jo liikaa?
Auton pituus:
Akseliväli:
Takaylitys/onko teli:
Korkeus helmasta maahan, säkit tyhjänä / ajokorkeus / korotuksella:

Helpottas suunnittelua, toki riippuen autosta tuo korkeus voi olla eri edessä ja takana... Paljonko muuten perän helma on korkeammalla takan?

Kiitos ja nähään kesällä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Jule
Kansleri
Viestit: 1029
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja Jule » 16 Helmi 2018 00:59

Ulkomuistista, mulla on etuoven alta mitattuna 10cm kun ilmasäiliöt tyhjänä, 15cm korinlasku päällä ja 25cm normiasennossa... En enää muista mitä se oli korin nosto päällä. Keskiovella kaikki oli muistaakseni aina 6cm enemmän, mutta vähänepävarma muistelo.

2 akselia, akseliväli 6200 kokonaispituus 11950. Ylityksiä ei ole koskaan tullut mieleen mitata.

Avatar
VeihtiPekka
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka » 27 Loka 2018 10:07

Tuli ajankohtaiseksi täälläkin tuo maavara-asia. Keulassa pitäis laittaa tasonsäätöventtiili kiinni uusittuun palkkiin. Vanha palkki on jo hävitetty ja jäi ottamatta siitä mitat mihin kohtaan venttiili tulee kiinni.
Eli kysymys kuuluu paljonko kori suurinpiirtein nousee pohjasta ajoasentoon? Alusta on K113. Hakusalla nyt siis sellainen hyvä keskiarvo josta jäisi sitten säätövaraa vivustolle molempiin suuntiin.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 27 Loka 2018 13:20

Kyllä siinä etuoven kulmassa olisi hyvä yli 25cm. Muuten nappaa keula kiinni kanttareihin, kun kääntyy tiukoissa risteyksissä. Muutaman kerran on tullut kipinää haettua, kun keulanpudotus on jäänyt päälle. Lukuja en osaa sanoa K113 alustaan, mutta ei se niin tarkaa ole - vie auto tasaiselle ja katso, että perä ja keula ovat samalla korkeudella. Myös ilmapusseita voi vakoilla entisiä säätöjä. Jättää alamaljan reunaan norjankromia näkyvälle osalle.
20% of human waste is total crap

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2346
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja neppi » 27 Loka 2018 14:06

Maavaraa pystyy ilmajousialustassa säätää aika paljon ja ihan minuuteissa.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 28 Loka 2018 02:02

Kyllä tuo ihan "sekunneissa" nousee ku Kauko-ohjattu täysil a-alusta kuorman tunnistuksella... Mut se vakio ajokorkeus ois kiva tietää. Toki voin tehä sleeperin mitä sit nostellaan.. 🤔
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2346
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Maavara tahi ajokorkeus

Viesti Kirjoittaja neppi » 28 Loka 2018 07:42

Sitä perusasetusta tarkotinki. Sitähän säädetään niistä kierretangoista pussiventtiilin vierestä ja mitta määritetään manuskan mukaan ylälautanen-alalautanen -mitalla.

Tän toki tiesit, eikä auttanu sua yhtään, mutta tää oliki enempi niinku sisällöntuottoa...

Vastaa Viestiin