Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Moroo!
Piti tänne aikasemmin jo laittaa aloitetusta sinkkubussi projektista mutta aika ja kärsivällisyys ei antanu tehdä sitä.
Oon jo monta vuotta haaveillut rakentaa bussista matkailu-autoa ja nyt kerrankin pistin itelle linkun ja ajattelin toteuttaa mun ”pikku” projektin linkun nimi ikisinkut tulee sisäpiirin vitsistä nimikin kertoo mistä
Elikkäs projekti on alkanut jo heinäkuussa ja jotain pientä on kerenny tekemään mutta tuntuu että aina tulee jotain mutkia matkaan kun yrittää rakentaa nii pitää purkaa enemmän ja korjata ensin ettei ihan sutta tule jo syntyessään
Nyt ajattelin päivittää tänne vähän tilannetta mitä on tehty ja mikä ois suunnitelmana.
Suunnitelmana ois rakentaa 8+1 ja C-kortilla ajettava matkailu-auto joka olisi sukulaisten ja tietenkin kovassa omassa ja kavereiden käytössä.
Pohjapiirrustuskin on jo tehty hutaisten mutta siitä saa jo selvää mitä on rakenteilla. Tietenkin aina tulee jotain muutoksia lennosta kun eihän mikään voi mennä niinku strömsössä
Heti alussa on vaihdettu uudet akut 225Ah x 2 kpl
Teipit revitty kyljistä pois ja vähän paikattu tuulilasin tiivisteiden reikiä liimamassalla.
Osa kuvista näkyy vinossa olevan ja eikä millään käänny oikein
Sisä kuvia onkin heti alusta ja sieltä on nyt penkkejä otettu pois ja laitettu uuteen järjestykseen.
Perällä on sitten tehty ikkunoiden maalaus rubberspray maalilla ja näkyy hyvin pysyvän.
Edessä on ikkunoihin laitettu tummennuskalvot ettei ihan kaikki näe sisälle mitä siellä tehdään
Mutta ens kerralla päivitän lisää tekstiä ja kuvia mitä muuta on tehty tällä välin kun on aloitettu projekti
Ei ihan joka päivä kerkee tekemään mutta pikkuhiljaa saadaan hommaa eteenpäin
-Pave-
Piti tänne aikasemmin jo laittaa aloitetusta sinkkubussi projektista mutta aika ja kärsivällisyys ei antanu tehdä sitä.
Oon jo monta vuotta haaveillut rakentaa bussista matkailu-autoa ja nyt kerrankin pistin itelle linkun ja ajattelin toteuttaa mun ”pikku” projektin linkun nimi ikisinkut tulee sisäpiirin vitsistä nimikin kertoo mistä
Elikkäs projekti on alkanut jo heinäkuussa ja jotain pientä on kerenny tekemään mutta tuntuu että aina tulee jotain mutkia matkaan kun yrittää rakentaa nii pitää purkaa enemmän ja korjata ensin ettei ihan sutta tule jo syntyessään
Nyt ajattelin päivittää tänne vähän tilannetta mitä on tehty ja mikä ois suunnitelmana.
Suunnitelmana ois rakentaa 8+1 ja C-kortilla ajettava matkailu-auto joka olisi sukulaisten ja tietenkin kovassa omassa ja kavereiden käytössä.
Pohjapiirrustuskin on jo tehty hutaisten mutta siitä saa jo selvää mitä on rakenteilla. Tietenkin aina tulee jotain muutoksia lennosta kun eihän mikään voi mennä niinku strömsössä
Heti alussa on vaihdettu uudet akut 225Ah x 2 kpl
Teipit revitty kyljistä pois ja vähän paikattu tuulilasin tiivisteiden reikiä liimamassalla.
Osa kuvista näkyy vinossa olevan ja eikä millään käänny oikein
Sisä kuvia onkin heti alusta ja sieltä on nyt penkkejä otettu pois ja laitettu uuteen järjestykseen.
Perällä on sitten tehty ikkunoiden maalaus rubberspray maalilla ja näkyy hyvin pysyvän.
Edessä on ikkunoihin laitettu tummennuskalvot ettei ihan kaikki näe sisälle mitä siellä tehdään
Mutta ens kerralla päivitän lisää tekstiä ja kuvia mitä muuta on tehty tällä välin kun on aloitettu projekti
Ei ihan joka päivä kerkee tekemään mutta pikkuhiljaa saadaan hommaa eteenpäin
-Pave-
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Vähän lisää päivitystä rojektiin. Elikkäs kun saatiin bussi pihaan nii oli aika kattoo vähä paremmin konehuoneeseen. Noh sieltähän paljatui pirun likainen kone kun yritti pestä sitä. Piti kolmeen kertaan pestä ja laimentamattomalla liuoksella yrittää vähäsen edes saada likaa irti. Lopulta löytyi Scanian 11L suora kuutosen kone joka on väriltään ollut vihreä se kaiken pien ja lian alta.
Oli tiedossa että turbo saattaa olla rikki kun ei ollut autossa vetoja kun yritti nousta mäen päälle edes. Pitihän sitä alkaa purkaa että näkis turbon ja näkis mikä siinä olis vikana.
Piti sitten ottaa vanhoja paikkailu pellejä irti niin alta löytyi sitten ruosteisia peltejä mitkä piti poistaa ja kun niitä otti niin huomas että rungon päälle oli moskaa päässy ja ”syövyttäny” vähä runkoa jota sit alettiin puhdistaa ettei tarvii heti olla runkoa uusimassa.
Siinä samalla kun poisti ruosteisia peltejä niin piti turboa irroittaa. Kun ekat pultit sai irti nii huomas että turbo oli aivan mäsänä. Oli näköjään jossain vaiheessa entisellä omistajalla jo turbo katkennut ja siivekkeet oli sit aika pahasti pakopuolelta jo mennyttä kalua.
Onneksi löytyi naapurikunnasta edullisesti uusi turbo ja piti alkaa asentaa sitä mutta mikään ku ei mene niinkuin strömsössä nii uuden turbon laippa olikin liian iso vanhaan pakosarjaan Piti sit teettää pakosarjaan uusi laippa että sais uuden turbon paikalleen. Meni hyvin siihen asti kun laitettiin uudestaan turboa paikalleen. Ensin uusi turbo olikin vähän isompi ja ottikin moottorin kannakkeeseen kiinni.
Ei auttanut kuin irroittaa uudestaan turbo ja siinä samalla sitten meni öljyn menoputki poikki kun oli niin hauras ettei kestänyt pientä vääntöä Ei muutakuin pakosarja uuteen käsittelyyn että sais uuden turbon mahtumaan ja uutta putkea miettimään että mistä sen tekis ettei tarvis mustasta putkesta taivutella uutta putkea
Nyt onkin konehuoneen puhdistus menossa että sen sais maalattua ja saisi uutta peltiä alkaa taivuttelemaan ja muokkaamaan paikalleen. Piti kyllä vähä vanhoja osia puhdistaa ja maalata. Elikkäs hiontaa meni ilmanputsarin kannakkeet ja putsari että sen putket ja uudet klemmarit.
Noh nyt ainakin on vähän päivitetty ja seuraavaksi meillä on pientä eristystä ja levytystä sisätiloissa. Keittiön ja sängyn rungot on aluilla joten niistä sitten ensi kerralla lisää.
-Pave-
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Noniin tässä viikon aikana on menty sit ihan kunnolla eteenpäin sisustassa
Elikkäs rojektista tulee puoli eristetty näin alussa. Ensiksi asuinpuoli eristetään ja sitten katsotaan kannattaako eristää keula-osa sitten.
30 mm eristelevyllä eristettiin ikkunat ja patterien yläpuolen osa. Siihen päälle rimoistus ja sen päälle filmivaneri. Sen takia tehtiin rimoitust että saa ilma kulkea eristeiden ja vanerin välissä ettei jäisi kosteus sinne tuulettuisi jos tulis jostain syystä kosteutta.
Perälle ei vielä kokonaan tehty levytystä kun pitää se miettiä kun saadaan keksittyä miten saunan rungon tekisi että menisi mahdollisimman vähäsen tilaa ja mahtuisi vielä kolme henkeä saunomaan. Lisäksi vielä suihkukin pitäisi laittaa. Mietinnässä on vielä millä tekisi vesierityksen tekisikö sen lasikuidusta vai sitten muovimatosta Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
Sitten mitoitettiin jo kerrossänkyjen runkoja ja samalla keittiön runkoa. Tehtiin jo raakaversiota välirungosta ja sängystä mihin tulisi.
Sängyn runkoa joudutaan vähän lyhentämään kun pitää saada sentit riittämään suihkua ja saunaa varten.
Seuraavaksi onkin sängyn runkojen teko ja sänkyjen taakse kankaan laitto mikä taitaa olla aika hirvee homma jos on jo sänkyt kasassa
Sitten keittiön puolelle tulee jääkaapin paikan runkojen teko ja hyllyjen rungot että saa tavaraa mahtumaan jos vaikka talvella pääsis jo reissuun
Vähän jouduttiin muokkaamaan alkuperäistä pohja piirustusta niin että jääkaapin viereen rakennetaan hyllyä ettei kopisis väliovi ja jääkaapin ovi yhteen. Eli joudutaan vähän pienentämään tulevaa levitettävää sohvaa että siitä taitaa jäädä käsituet pois
Sitten samalla saatiin jo putsattua moottoripuolella runkoa ja päästiin jo maalaamaan näin lämpimällä kelillä. Lokakuun puolessa välin tuli jo hikikin kun pelkästään maalas
Mutta kaikista nohevin ja reippain oli veljen nuorimmainen joka teki kovasti töitä!!
Elikkäs rojektista tulee puoli eristetty näin alussa. Ensiksi asuinpuoli eristetään ja sitten katsotaan kannattaako eristää keula-osa sitten.
30 mm eristelevyllä eristettiin ikkunat ja patterien yläpuolen osa. Siihen päälle rimoistus ja sen päälle filmivaneri. Sen takia tehtiin rimoitust että saa ilma kulkea eristeiden ja vanerin välissä ettei jäisi kosteus sinne tuulettuisi jos tulis jostain syystä kosteutta.
Perälle ei vielä kokonaan tehty levytystä kun pitää se miettiä kun saadaan keksittyä miten saunan rungon tekisi että menisi mahdollisimman vähäsen tilaa ja mahtuisi vielä kolme henkeä saunomaan. Lisäksi vielä suihkukin pitäisi laittaa. Mietinnässä on vielä millä tekisi vesierityksen tekisikö sen lasikuidusta vai sitten muovimatosta Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
Sitten mitoitettiin jo kerrossänkyjen runkoja ja samalla keittiön runkoa. Tehtiin jo raakaversiota välirungosta ja sängystä mihin tulisi.
Sängyn runkoa joudutaan vähän lyhentämään kun pitää saada sentit riittämään suihkua ja saunaa varten.
Seuraavaksi onkin sängyn runkojen teko ja sänkyjen taakse kankaan laitto mikä taitaa olla aika hirvee homma jos on jo sänkyt kasassa
Sitten keittiön puolelle tulee jääkaapin paikan runkojen teko ja hyllyjen rungot että saa tavaraa mahtumaan jos vaikka talvella pääsis jo reissuun
Vähän jouduttiin muokkaamaan alkuperäistä pohja piirustusta niin että jääkaapin viereen rakennetaan hyllyä ettei kopisis väliovi ja jääkaapin ovi yhteen. Eli joudutaan vähän pienentämään tulevaa levitettävää sohvaa että siitä taitaa jäädä käsituet pois
Sitten samalla saatiin jo putsattua moottoripuolella runkoa ja päästiin jo maalaamaan näin lämpimällä kelillä. Lokakuun puolessa välin tuli jo hikikin kun pelkästään maalas
Mutta kaikista nohevin ja reippain oli veljen nuorimmainen joka teki kovasti töitä!!
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Oliko noihin tarkoitus jälkikäteen puhkoa reikiä, vai jääkö umpinaiseksi? Vaikuttaa aika pimeältä.
E: ikun tuollahan oli tuo pohjakin, on näköjään pitkälti sähkyjä ja pesutila, ei ne tietysti välttämättä ikkunoita tarvtise.
E: ikun tuollahan oli tuo pohjakin, on näköjään pitkälti sähkyjä ja pesutila, ei ne tietysti välttämättä ikkunoita tarvtise.
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Jooh sängyt ajattelin vetää umpeen ettei kylmä tulis jos talvella jossain parkkeerais mut kyl mää ajattelin että saunaan ja suihkuun tulis pikku ikkunat että siellä olis vähä luonnon valoakin. Nythän tuota peräosaahan ei vielä levyttä ennenku näkee miten sais saunan ja suihkun rungon tehtyä. Eristeet laitettiin perälle että pysyy lämpö ees jotenki ku pääsee levyt päällystämään kun ajattelin nahkaa laittaa ja vähän kangsastakin.
Onneks on ikkunat maalattu rubberin maalilla nii saa helposti tehtyä ikkunan jos haluaa
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Mikä on tuo pakarissa oleva pieni haara?
Wepan putkelle kko?
Wepan putkelle kko?
- jomi609
- Tosi harrastaja
- Viestit: 177
- Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
- Truck: MB 609 kasten
- Location: Salo
- Member id: 024
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Toinen pää on ilmanputsarissa imee suuremmat roskat pakoputkesta ulos
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Ahaa, omassani ei moista olekkaan.
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Valmistuu vauhdilla, näyttää asialla olevan ammatti kalustemiehet.
Tuollainen seinärakenne pysyy kuivana ja on jopa lämmin jos ottaa patterin päältä ilmaa sisälle.
Filmivanerin verhoilu, mikä liima toimii, muistelen että olis ongelma ?
Tuollainen seinärakenne pysyy kuivana ja on jopa lämmin jos ottaa patterin päältä ilmaa sisälle.
Filmivanerin verhoilu, mikä liima toimii, muistelen että olis ongelma ?
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Valitettavasti se on mun rojektissa otettu pois käytöstä ja on edellinen omistaja rämäpellillä korjannut tuota niin on menny sen kiinnikkeet ja ym.
Jos jostain saisi kuvan miten ja missä kohti se menee putsariin niin sen sais rakennettua takaisin
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Joo varta vasten jätettiin sentin rako alareunaan että saa lämmin ilma kiertää ja samalla tuo mukavuutta sängyille ku ei tarvii kylmää seinää vasten nojata
Tänään kävin tekemässä kokeen kiillon tixolla että pysyykö miten hyvin tuossa vanerissa kun on karhee pinta sisäpuolella.
Tein kaks puoleisena että seinään ja kankaaseen liimaa ja toisen palasen liimasin että vain liimaa seinään.
Kyllä ainakin parin tunnin jälkeen näkyi pysyvän kummatkin ihan että sai jo repiä voimalla että liikahti kangas.
Eli taitaa pysyä ihan kun laittaa liimaa seinään ja kangas päälle
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Noniin kyllähän tapahtuu, mitenkähän kestää toi laipan hitsaus? valurautaa ja teräslevyä mikkiliimalla kiinni, oliko esilämmitetty ja hidas jäähtyminen? no aika näyttää että putooko tsemppiä projektiin
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Sitä itsekin pääsee oottelee et kestääkö tuo mut annoin työkseen tekevän ammattimiehen hitsata tuo valurautaisen pakosarjan ku ei itsellä ihan taidot riitä siihen.
Ymmärsin että esilämmittivät sitä ja koko päivän jossain paikassa pikkuhiljaa sen jäähtyä. Noh onneks siinä on pakoputki ja muut mitkä pitää jotenki sitä paikallaan jos sauman vierestä menee poikki ja kiitoksia!
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Nonii tänään saatiin kangasta seinään kun eilinen tixon liima testi meni hyvin Oli ekassa seinässä vähän kiire kun 3m2 alaa laittoi liimaa ja siihen sitten kangasta yrittää sovittaa. Tyytyväinen kyl sai olla kun teki isot kohdat kerralla ja sit pienemmät kohdat sitten erikseen.
Onneksi kangas antoi vähän periksi ja oli helppo sitten vain silittää se paikalleen. Sain jo keljuilua että on nimittäin erittäin ”miehekkään” näköne kangas!
Sitten kerettiin vähän laittaa jo sänkyjen runkoja ja kattoo miten ne sopii tuohon ja onko korkeus hyvä ettei ole liian vähän tilaa ylä/alapedissä.
Tarkoitus oli että alasänkyyn tulee vaneri ihan seinää vasten ja yläsänkyyn sitten rimoitus. Oli pitkän aikaa mietinnässä että miten saisi lämpimän ilman tasaisesti jaettua kerrossänkyjen kohdalla. Sitten tuli ajatus entä jos saisi sängyn päätyrungon kautta jaettua tasaisen lämmön ylä ja alapedille. Elikkäs minulla on alkuperäiset patterit paikallaan ja lämpö nousee ylöspäin. Joten jos lämmön saisi ohjattua päätyrungon ja seinän välissä olevalla kotelolla kummankin pedille ja niissä olisi siinä kotelon kohdalla ritilät josta lämmin ilma saisi kiertää kummallekin sängylle. Sen takia alapedille tulisi vaneri joka myös ohjaisi lämmintä ilmaa koteloon ja keskikäytävälle joten lämmin tulisi tasaisesti joka kolkkaan.
Kuvista huomaa että siellä olisi ikkunan puolen ja rungon välissä hyvä kotelo mistä saisi johdettua lämpimän ilman sänkyihin. Siitä sitten lisää kun pääsee levyttämään ja tekemään reikiä levyihin.
Onneksi kangas antoi vähän periksi ja oli helppo sitten vain silittää se paikalleen. Sain jo keljuilua että on nimittäin erittäin ”miehekkään” näköne kangas!
Sitten kerettiin vähän laittaa jo sänkyjen runkoja ja kattoo miten ne sopii tuohon ja onko korkeus hyvä ettei ole liian vähän tilaa ylä/alapedissä.
Tarkoitus oli että alasänkyyn tulee vaneri ihan seinää vasten ja yläsänkyyn sitten rimoitus. Oli pitkän aikaa mietinnässä että miten saisi lämpimän ilman tasaisesti jaettua kerrossänkyjen kohdalla. Sitten tuli ajatus entä jos saisi sängyn päätyrungon kautta jaettua tasaisen lämmön ylä ja alapedille. Elikkäs minulla on alkuperäiset patterit paikallaan ja lämpö nousee ylöspäin. Joten jos lämmön saisi ohjattua päätyrungon ja seinän välissä olevalla kotelolla kummankin pedille ja niissä olisi siinä kotelon kohdalla ritilät josta lämmin ilma saisi kiertää kummallekin sängylle. Sen takia alapedille tulisi vaneri joka myös ohjaisi lämmintä ilmaa koteloon ja keskikäytävälle joten lämmin tulisi tasaisesti joka kolkkaan.
Kuvista huomaa että siellä olisi ikkunan puolen ja rungon välissä hyvä kotelo mistä saisi johdettua lämpimän ilman sänkyihin. Siitä sitten lisää kun pääsee levyttämään ja tekemään reikiä levyihin.
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Jos ilmalämpöpumppua on tulossa niin ulkoyksikkö menee kätevästi tuonne ilmansuodattimen kaveriksi ritilän taakse, nyt kun on sekin lokero näköjään rempattu.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Kyllä olisikin hyvä paikka eipä tullut heti mieleen mutta erittäin hyvä idea että se saattaisi mahtua sinne
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Nonii taas on vähä menty eteenpäin sisustassa
Ekaks lisää runkotolppia sänkyihin ja hyllyihin ym. Vahvistettu sänkyjen pohjia että kestää makoillakin.
Sitten laitettu maalia pintaan ettei heti ota itseensä kosteutta ja myös antaa pientä lisää pintoihin.
Päätylevyjä on tehty 6,5mm filmistä ja neki on otettu ensiksi sapluuna kohteesta ja piirretty levyyn ja sitä myöten leikattu että sopii paikalleen.
Kuviosaha saanut kyytiä ja aina pientä viilausta ollu että mahtuu paikoilleen.
Mielenkiitoisimpana olikin nahan laittaminen levyjen pintaan
Siinäki piti olla pari kokeilu levyä että sai tietää miten on paras laittaa nahka levyyn.
Sitten löytyi se oikee tapa kun onneks oli kaksi erilaista liimaa. Elikkäs oli ihan tixo liimaa ja halppis spray liimaa.
Elikkäs iso pinta vedettiin tixolla että sai kunnon tarttuvuuden ja sai reunatkin kunnolla kiinni ja eikä jäänyt ilmakuplia mihinkään.
Sen jälkeen levyn reunat spray liimalla joka olikin nopea ja eikä niin tarkkaa hommaa kuin ois laittanu tixolla.
Lopuksi kulmat ja pahimmat kulmat lyhyellä niitillä kiinni ettei jää ärvöttämään kovin pahasti.
Itse ainakin tyytyväinen lopputulokseen ja levyt sai nahan pintaan aika nopeasti kun oivalsi miten nuo kannattaa liimata.
Vielä on muutamat levyt nahoittamatta kun meinaa linkun omat pöytäpinnat loppua ettei saa kovin isoja levyjä nii helposti pyöritettyä
Sänkyihin tulikin tummanharmaata nahkaa ja lopputulos maalin että kankaan kans näytti kyl yllättävän hyvältä.
Onneks oli uusi karvaisempi laadunvalvoja paikalla joka murahteli jos levyt oli menossa väärään paikkaan tai jos levystä ei tullu suoraa!!
Vielä on hommaa jäljellä mut ens kerralla taas lisää!
Ekaks lisää runkotolppia sänkyihin ja hyllyihin ym. Vahvistettu sänkyjen pohjia että kestää makoillakin.
Sitten laitettu maalia pintaan ettei heti ota itseensä kosteutta ja myös antaa pientä lisää pintoihin.
Päätylevyjä on tehty 6,5mm filmistä ja neki on otettu ensiksi sapluuna kohteesta ja piirretty levyyn ja sitä myöten leikattu että sopii paikalleen.
Kuviosaha saanut kyytiä ja aina pientä viilausta ollu että mahtuu paikoilleen.
Mielenkiitoisimpana olikin nahan laittaminen levyjen pintaan
Siinäki piti olla pari kokeilu levyä että sai tietää miten on paras laittaa nahka levyyn.
Sitten löytyi se oikee tapa kun onneks oli kaksi erilaista liimaa. Elikkäs oli ihan tixo liimaa ja halppis spray liimaa.
Elikkäs iso pinta vedettiin tixolla että sai kunnon tarttuvuuden ja sai reunatkin kunnolla kiinni ja eikä jäänyt ilmakuplia mihinkään.
Sen jälkeen levyn reunat spray liimalla joka olikin nopea ja eikä niin tarkkaa hommaa kuin ois laittanu tixolla.
Lopuksi kulmat ja pahimmat kulmat lyhyellä niitillä kiinni ettei jää ärvöttämään kovin pahasti.
Itse ainakin tyytyväinen lopputulokseen ja levyt sai nahan pintaan aika nopeasti kun oivalsi miten nuo kannattaa liimata.
Vielä on muutamat levyt nahoittamatta kun meinaa linkun omat pöytäpinnat loppua ettei saa kovin isoja levyjä nii helposti pyöritettyä
Sänkyihin tulikin tummanharmaata nahkaa ja lopputulos maalin että kankaan kans näytti kyl yllättävän hyvältä.
Onneks oli uusi karvaisempi laadunvalvoja paikalla joka murahteli jos levyt oli menossa väärään paikkaan tai jos levystä ei tullu suoraa!!
Vielä on hommaa jäljellä mut ens kerralla taas lisää!
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Nonii alkaa jo pikkuhiljaa valmistua sängyt ja enää pieniä viilauksia kuten ilmaventtiilit päätyihin että pääsee lämmin ilma kiertämään ja sais valotki laitettua mut onneks ei tarvii ihan kaikkea kerralla vetää ku on tilaa vetää johtoja vaikka jälkee päinkin
Alkaa pikku hiljaa tuon nahan laittaminen sujua ja kuvista näkee että ensin niitattiin nahka levyn alle ja levy ruuveilla kiinni ja siitä sit nahka venytettiin liiman ja niittien avulla paikoilleen. Nuo etulevyt ja pohjalevyt kyl tukee ja vakavoitti sitä pientä notkuntaa mikä alussa oli sängyissä mut nyt on niin tukeva että voi pomppia reunaa vasten ja eikä anna edes periksi
Nyt kun sängyt alkaa olla loppusuoralla nii voi ruveta keskittymään keittiöön. Harmittaa vain ettei jääkaappia saanu vänkärin puolelle mahtumaan ja joutu heittämään kuskin puolelle. Saa nähdä monestiko pitää kaikki jääkaapista tulevat romut kerätä lattialta ku reissuun lähtee
Konehuoneeseenki alkaa saada osia lisää että pääsee kasaamaan turboa loppuun ja käynnistelee autoa et sais siirrettyä autoa vähä parempaan paikkaa että pääsis paremmin auton alle katsomaan miten sais tukitangon kumipuslan vaihdettua.
Alkaa pikku hiljaa tuon nahan laittaminen sujua ja kuvista näkee että ensin niitattiin nahka levyn alle ja levy ruuveilla kiinni ja siitä sit nahka venytettiin liiman ja niittien avulla paikoilleen. Nuo etulevyt ja pohjalevyt kyl tukee ja vakavoitti sitä pientä notkuntaa mikä alussa oli sängyissä mut nyt on niin tukeva että voi pomppia reunaa vasten ja eikä anna edes periksi
Nyt kun sängyt alkaa olla loppusuoralla nii voi ruveta keskittymään keittiöön. Harmittaa vain ettei jääkaappia saanu vänkärin puolelle mahtumaan ja joutu heittämään kuskin puolelle. Saa nähdä monestiko pitää kaikki jääkaapista tulevat romut kerätä lattialta ku reissuun lähtee
Konehuoneeseenki alkaa saada osia lisää että pääsee kasaamaan turboa loppuun ja käynnistelee autoa et sais siirrettyä autoa vähä parempaan paikkaa että pääsis paremmin auton alle katsomaan miten sais tukitangon kumipuslan vaihdettua.
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Pikku hiljaa ku joulu ja uv on ohitse nii on hyvä laittaa pientä päivitystä mitä on taas tehty viime päivityksen jälkee.
On leikattu pöytälevy valmiiksi että kun seinän saa valmiiks nii sit saa laittaa keittiön pöytälevyn paikoilleen.
Mut ekaksi sai huomata kun alkoi uusia valoja laittamaan niin linkun kaikki valot olikin sarjaan kytkettyjä joten joutui tekemään irrotetuista venttiili/valo/kajari paneeleista irroittamaan liittimet että sai valot toimimaan. Mut kyllä valaistus parani kummasti kun laittoi uudet led valot. Ei tarvii otsalampun varassa kaikkea tehdä
Ja sänkyihin on tullut päivitys valot ja venttiilit että lämmin ilma saa kulkea niihin. Sänkyjen valot on toteutettu äärivaloilla joihin on lisätty kytkimet että saa valot pois kun haluaa nukkua
Ens kerralla saa tehtyä käytävän valot tehtyä ja muutaman yövalo ym.
Saa nähdä miten kajareitten asennus onnistuu kun ne tulee. Onko kenelläkään kokemusta miten on vaihtanut tai rakentanut uusiksi kajari järjestelmää? Vielä olis lisänä parin subbarin asennus siinä mut onneks ei oo mikää kiire aikataulu
Ens kertaan
On leikattu pöytälevy valmiiksi että kun seinän saa valmiiks nii sit saa laittaa keittiön pöytälevyn paikoilleen.
Mut ekaksi sai huomata kun alkoi uusia valoja laittamaan niin linkun kaikki valot olikin sarjaan kytkettyjä joten joutui tekemään irrotetuista venttiili/valo/kajari paneeleista irroittamaan liittimet että sai valot toimimaan. Mut kyllä valaistus parani kummasti kun laittoi uudet led valot. Ei tarvii otsalampun varassa kaikkea tehdä
Ja sänkyihin on tullut päivitys valot ja venttiilit että lämmin ilma saa kulkea niihin. Sänkyjen valot on toteutettu äärivaloilla joihin on lisätty kytkimet että saa valot pois kun haluaa nukkua
Ens kerralla saa tehtyä käytävän valot tehtyä ja muutaman yövalo ym.
Saa nähdä miten kajareitten asennus onnistuu kun ne tulee. Onko kenelläkään kokemusta miten on vaihtanut tai rakentanut uusiksi kajari järjestelmää? Vielä olis lisänä parin subbarin asennus siinä mut onneks ei oo mikää kiire aikataulu
Ens kertaan
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Jos töllöt ei näy niin kannattaa kääntää katse noita valoja päin... Siellä saattaa olla viallisia joukossa. Toimiivat kyllä, mutta aiheuttaa häiriötä.
Minulla noita samoja.
Yhden viallisen erotti ainakin hieman erivärisestä valosta.
Minulla noita samoja.
Yhden viallisen erotti ainakin hieman erivärisestä valosta.
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Laita siihen jääkaappiin suosiolla jokin lukititus matkan ajaksi.
Sinänsä perinteisen neljän ohmin kaiuttimen tilalle voi laittaa myös kaksi sarjaan ja kaksi rinnan niitä, jolloin se näkyy edelleen 4 ohmin kuormana soittimelle, hifimiehelle tuo on tietysti hirmu ja kauhistus, mutta sellaista suunnilleen samantasoista äänen laatua tuollainen kytkentä tuottaa kuin orkkislaitekin. Toisaalta normaali radioon jos kytkee yhden neljäohmisen kajarin sijaan kaksi neljäohmista joka näkyy radiolla 8 ohmisena, niin ei sitä äkkiseltään huomaa. Joskus laitettiin hetkuun jossa oli yht 6 kaiutinta etummiaset yksinään ja kaksi taaempaa sarjaan, sillä sai sopivasti etukajareihin vähän enemmän mökää säestämään sitä koneen karjuntaa.
Ei kai ne sarjaan voi olla kytkettynä, silloinhan ne kaikki valot sammuu jos yksi lamppu palaa. Sellaisessa ketjussa ne ainakin mulla on.Elementaali kirjoitti: ↑10 Tammi 2019 22:10 Mut ekaksi sai huomata kun alkoi uusia valoja laittamaan niin linkun kaikki valot olikin sarjaan kytkettyjä joten joutui tekemään irrotetuista venttiili/valo/kajari paneeleista irroittamaan liittimet että sai valot toimimaan. Mut kyllä valaistus parani kummasti kun laittoi uudet led valot. Ei tarvii otsalampun varassa kaikkea tehdä
Mä heivasin jo kerrossänkyidean, mutta silloin kun ajatus oli vielä voimissaan mietin että olisin laittanut jokaisen sängyn päätyyn yhden sellaisen venttiili-valo-kajari moduulin.Ja sänkyihin on tullut päivitys valot ja venttiilit että lämmin ilma saa kulkea niihin. Sänkyjen valot on toteutettu äärivaloilla joihin on lisätty kytkimet että saa valot pois kun haluaa nukkua
Siellä on (tai ainakin mun autossa) kytettynä aina 3kpl 4ohmin kaiutinta sarjaan, niin että ne näkyvät vahvistimelle 12ohmisena kaiuttimena. Se coach audio system on tietysti suunniteltukin tuolla 12 ohmin kaiuttimelle.Saa nähdä miten kajareitten asennus onnistuu kun ne tulee. Onko kenelläkään kokemusta miten on vaihtanut tai rakentanut uusiksi kajari järjestelmää? Vielä olis lisänä parin subbarin asennus siinä mut onneks ei oo mikää kiire aikataulu
Sinänsä perinteisen neljän ohmin kaiuttimen tilalle voi laittaa myös kaksi sarjaan ja kaksi rinnan niitä, jolloin se näkyy edelleen 4 ohmin kuormana soittimelle, hifimiehelle tuo on tietysti hirmu ja kauhistus, mutta sellaista suunnilleen samantasoista äänen laatua tuollainen kytkentä tuottaa kuin orkkislaitekin. Toisaalta normaali radioon jos kytkee yhden neljäohmisen kajarin sijaan kaksi neljäohmista joka näkyy radiolla 8 ohmisena, niin ei sitä äkkiseltään huomaa. Joskus laitettiin hetkuun jossa oli yht 6 kaiutinta etummiaset yksinään ja kaksi taaempaa sarjaan, sillä sai sopivasti etukajareihin vähän enemmän mökää säestämään sitä koneen karjuntaa.
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Aivan enpä kyl ajatellut tuota lamppu hommaa mut kun sinne asti pääsee nii huomaa kyl jos on jotai vikaa niissä.silvarello kirjoitti: ↑11 Tammi 2019 09:49 Jos töllöt ei näy niin kannattaa kääntää katse noita valoja päin... Siellä saattaa olla viallisia joukossa. Toimiivat kyllä, mutta aiheuttaa häiriötä.
Minulla noita samoja.
Yhden viallisen erotti ainakin hieman erivärisestä valosta.
Tällä hetkellä ei ainakaan mitää eriväristä oo vielä löytynyt.
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:20
- Truck: Scania Carrus K113
- Location: Pyhis
- Member id: 1990
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Scania Carrus K113 ”ikisinkut”
Kyllä semmoinen lukitus homma olikin mielessä ettei kaikki ”tavarat” lähde liikenteeseen kun kääntyy jonnekin.Jule kirjoitti: ↑11 Tammi 2019 20:18 Laita siihen jääkaappiin suosiolla jokin lukititus matkan ajaksi.
Ei kai ne sarjaan voi olla kytkettynä, silloinhan ne kaikki valot sammuu jos yksi lamppu palaa. Sellaisessa ketjussa ne ainakin mulla on.Elementaali kirjoitti: ↑10 Tammi 2019 22:10 Mut ekaksi sai huomata kun alkoi uusia valoja laittamaan niin linkun kaikki valot olikin sarjaan kytkettyjä joten joutui tekemään irrotetuista venttiili/valo/kajari paneeleista irroittamaan liittimet että sai valot toimimaan. Mut kyllä valaistus parani kummasti kun laittoi uudet led valot. Ei tarvii otsalampun varassa kaikkea tehdä
Mä heivasin jo kerrossänkyidean, mutta silloin kun ajatus oli vielä voimissaan mietin että olisin laittanut jokaisen sängyn päätyyn yhden sellaisen venttiili-valo-kajari moduulin.Ja sänkyihin on tullut päivitys valot ja venttiilit että lämmin ilma saa kulkea niihin. Sänkyjen valot on toteutettu äärivaloilla joihin on lisätty kytkimet että saa valot pois kun haluaa nukkua
Siellä on (tai ainakin mun autossa) kytettynä aina 3kpl 4ohmin kaiutinta sarjaan, niin että ne näkyvät vahvistimelle 12ohmisena kaiuttimena. Se coach audio system on tietysti suunniteltukin tuolla 12 ohmin kaiuttimelle.Saa nähdä miten kajareitten asennus onnistuu kun ne tulee. Onko kenelläkään kokemusta miten on vaihtanut tai rakentanut uusiksi kajari järjestelmää? Vielä olis lisänä parin subbarin asennus siinä mut onneks ei oo mikää kiire aikataulu
Sinänsä perinteisen neljän ohmin kaiuttimen tilalle voi laittaa myös kaksi sarjaan ja kaksi rinnan niitä, jolloin se näkyy edelleen 4 ohmin kuormana soittimelle, hifimiehelle tuo on tietysti hirmu ja kauhistus, mutta sellaista suunnilleen samantasoista äänen laatua tuollainen kytkentä tuottaa kuin orkkislaitekin. Toisaalta normaali radioon jos kytkee yhden neljäohmisen kajarin sijaan kaksi neljäohmista joka näkyy radiolla 8 ohmisena, niin ei sitä äkkiseltään huomaa. Joskus laitettiin hetkuun jossa oli yht 6 kaiutinta etummiaset yksinään ja kaksi taaempaa sarjaan, sillä sai sopivasti etukajareihin vähän enemmän mökää säestämään sitä koneen karjuntaa.
Joo laitoin väärin että sarjaan kytkettynä. Elikkäs ne on ketjutettu kuten osasit korjata!
Noh kunhan saa uudet kajarit nii pääsee kokeilee miten rupee kuulumaan mut KIITOS! Erittäin hyvistä vinkeistä!
"Hangovers are temporary but drunk stories are forever!"