Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vikaa
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vikaa
Onkohan täällä tietämystä tai ajatuksia mistä lähtisi vikaa/vikoja etsimään.Auto vm.2000 siis kuorma-auto kyseessä. Täys ilmajousitettu. Ilmajousitus ei toimi vaan polttaa sulaketta ja lisäksi jotain "pientä" proplemaa kun polttaa neljä eri sulaketta.
Listaan tähän sulakkeet ja niiden takana olevat toiminnot.
1. Ilmajousitus, hidastin, turvatyyny, turvavyön esikiristin.
Polttaa sulakkeen kun kääntää virrat päälle avaimesta. (10A)
2. Ajopiirturi, osamatka/ulkolämpömittari, ELC, istuinsäädöt, turvavyöt. (10A) polttaa sulakkeen heti vaikka ei virtoja käännetty päälle.
3. ABS (10A) polttaa vaikka ei virtoja käännetty päälle
4. ABS jarrupaineen alennus.(10A) polttaa vaikka virtoja ei käännetty päälle.
Tuo listaamani 2.sulaketta ihmettelen kun räpsähtää ja tarraa kiinni sulakepohjaan ikään kuin hitsaantuu kiinni. Sulakkeen nasta sulaa osittain mutta itse sulake ei pala . Kokeilin kolmella sulakkeella ja kaikissa sama homma.
Mistäköhän sitä nyt alkaisi ensimmäisenä vikaa/vikoja etsimään? Onko jotain ehdotusta mitä alkaisit itse ensimmäisenä tutkimaan.?
Listaan tähän sulakkeet ja niiden takana olevat toiminnot.
1. Ilmajousitus, hidastin, turvatyyny, turvavyön esikiristin.
Polttaa sulakkeen kun kääntää virrat päälle avaimesta. (10A)
2. Ajopiirturi, osamatka/ulkolämpömittari, ELC, istuinsäädöt, turvavyöt. (10A) polttaa sulakkeen heti vaikka ei virtoja käännetty päälle.
3. ABS (10A) polttaa vaikka ei virtoja käännetty päälle
4. ABS jarrupaineen alennus.(10A) polttaa vaikka virtoja ei käännetty päälle.
Tuo listaamani 2.sulaketta ihmettelen kun räpsähtää ja tarraa kiinni sulakepohjaan ikään kuin hitsaantuu kiinni. Sulakkeen nasta sulaa osittain mutta itse sulake ei pala . Kokeilin kolmella sulakkeella ja kaikissa sama homma.
Mistäköhän sitä nyt alkaisi ensimmäisenä vikaa/vikoja etsimään? Onko jotain ehdotusta mitä alkaisit itse ensimmäisenä tutkimaan.?
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vik
Auttaisko ?,,,, muun merkkisten ongelmakohdat ::
-sulake taulun takapinta jos piirilevytyyppinen ( vanhoissa sisuissa piirilevy vikoja)
-johtosarja ohjaamosta runkoon ( ensimmäisenä volvo mekaanikko tark kun yhteys vikaa)
-koelaudan tausta
-lisäkytkennät, ns jälkiasennukset ja niiden oikosulku esim
Virta päällä oikosulkutilanteessa kun laittaa sulakken paikalle noin siinä yleensä, kosketuskohta
”hitsaantuu” tai sulaa...
Ei hyvä neuvo mutta voi paljastaa vikakohdan , kokeilu isommalla sulakkeella.
-sulake taulun takapinta jos piirilevytyyppinen ( vanhoissa sisuissa piirilevy vikoja)
-johtosarja ohjaamosta runkoon ( ensimmäisenä volvo mekaanikko tark kun yhteys vikaa)
-koelaudan tausta
-lisäkytkennät, ns jälkiasennukset ja niiden oikosulku esim
Virta päällä oikosulkutilanteessa kun laittaa sulakken paikalle noin siinä yleensä, kosketuskohta
”hitsaantuu” tai sulaa...
Ei hyvä neuvo mutta voi paljastaa vikakohdan , kokeilu isommalla sulakkeella.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vik
1. ja 2. kummassaki turvavyö. Onks siinä turvavyö penkissä ja ilmajousitettu penkki? Käy penkin johtosarja läpi jos ois jostain vaik hinkkaantunu kuori puhki ja ottaa maihi...
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vik
Juu ilmajousitettu ja turvavyö on penkissä. Täytyypä käydä nuo liittimet ja johdot läpi . Ja varmaan tuon sulakerasian vois irrottaa ja kurkata että voisiko siellä olla jotain ongelmaa.
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vik
Onko ollut akut tyhjät ja annettu buusterilla virtaa?
Vai onko tietoa minkä jälkeen on sulakkeet alkanut palamaan?
Palaneiden sulakkeiden numerot sulaketaululla ilmeisesti 10, 14, 21 ja 23 ?
Jos penkin liittimen ottaa irti eikä oikosulku häviä niin ELC purkilta liitinkampa irti.
Käsiksi pääsee apukuskin puolelta kun ottaa "potkumuovin" pois.
Tämä koskee siis sulakkeita 10 ja 14 eli kysyjän mainitsemat 1. ja 2.
Samoiten voi koittaa ottaa ABS yksiköltä liittimen irti. Sijaitsee samassa paikassa.
Tämä liittyy sulakkeisiin 21 ja 23.
Niin ja parempi keino oikosulun etsimiseen on tehdä vaikka H4 polttimosta työkalu sulakkeen tilalle.
Säästyy ainankin sulaketaulun korjaamiselta kun kontaktit häviää pikku "hitsailujen" seurauksena.
Vai onko tietoa minkä jälkeen on sulakkeet alkanut palamaan?
Palaneiden sulakkeiden numerot sulaketaululla ilmeisesti 10, 14, 21 ja 23 ?
Jos penkin liittimen ottaa irti eikä oikosulku häviä niin ELC purkilta liitinkampa irti.
Käsiksi pääsee apukuskin puolelta kun ottaa "potkumuovin" pois.
Tämä koskee siis sulakkeita 10 ja 14 eli kysyjän mainitsemat 1. ja 2.
Samoiten voi koittaa ottaa ABS yksiköltä liittimen irti. Sijaitsee samassa paikassa.
Tämä liittyy sulakkeisiin 21 ja 23.
Niin ja parempi keino oikosulun etsimiseen on tehdä vaikka H4 polttimosta työkalu sulakkeen tilalle.
Säästyy ainankin sulaketaulun korjaamiselta kun kontaktit häviää pikku "hitsailujen" seurauksena.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vik
Kokeiltu nyt lampulla sulakerasiasta rasiasta 10,21 ja 23 polttimo palaa. Absin eli 21 ja 23 vian taisin löytää. Boksille tulevalle liitimessä tai liittimeltä lähtevissä johdoissa ilmeisesti vika. Kun liitintä varovasti vääntää niin valo sammuu.samalla irrotin polttimon ja laitoin sulakkeen takaisin niin ei palanut ennen kuin vapautin liittimen "väännöstä"TeemuK kirjoitti: ↑07 Loka 2018 13:01 Onko ollut akut tyhjät ja annettu buusterilla virtaa?
Vai onko tietoa minkä jälkeen on sulakkeet alkanut palamaan?
Palaneiden sulakkeiden numerot sulaketaululla ilmeisesti 10, 14, 21 ja 23 ?
Jos penkin liittimen ottaa irti eikä oikosulku häviä niin ELC purkilta liitinkampa irti.
Käsiksi pääsee apukuskin puolelta kun ottaa "potkumuovin" pois.
Tämä koskee siis sulakkeita 10 ja 14 eli kysyjän mainitsemat 1. ja 2.
Samoiten voi koittaa ottaa ABS yksiköltä liittimen irti. Sijaitsee samassa paikassa.
Tämä liittyy sulakkeisiin 21 ja 23.
Niin ja parempi keino oikosulun etsimiseen on tehdä vaikka H4 polttimosta työkalu sulakkeen tilalle.
Säästyy ainankin sulaketaulun korjaamiselta kun kontaktit häviää pikku "hitsailujen" seurauksena.
Elc boksin takana olevien vikahaku jatkuu. Näiden sulakkeen paikalle laitoon myös polttimon mutta ei ainakaan liitintä vääntämällä /johtoja heiluttamalla polttimo sammunut eikä edes välähtänyt...vian etsintä jatkuu. Voihan tuo olla boksivikakin, varmaksi en mene sanomaan mutta veikkaan että buusterilla annettu virtaa. Akut olivat ainakin ihan kuolleet kun mulle auto tuli. Ei uskaltanut edes sammuttaa kun ei olisi enää startannut.
Oli muuten pieni kiva ajaa tuo 100km kun kotiin kun tiesi jos sammuu niin ei starttaa/käynnisty enää. Lisäksi kun oli ilmajousitus pois käytöstä niin oli kuin kivireellä ois ajanut.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vikaa
No abs boksin vika ei sitten ollukkaan johdossa vaan boksin yksi nasta hitsaantunut ja "oikosulku" tietenkin hävisi kun ei liittimen johto yltänyt tuohon nastaan.
Eli nyt on taas kaikki aloitus viestin viat päällä.
Kun tuota johtoa työntää nastaa kohden niin saa taas kontaktin ja samalla myös poltin syttyy joka sulakkeen tilalla . Kaikki liittimet irti kummastakin boksista virrat päällä niin 14,21 ja 23 poltin ei pala mutta numero 10:ssä poltin jää palamaan vaikka boksien johdot irti.
Eli nyt on taas kaikki aloitus viestin viat päällä.
Kun tuota johtoa työntää nastaa kohden niin saa taas kontaktin ja samalla myös poltin syttyy joka sulakkeen tilalla . Kaikki liittimet irti kummastakin boksista virrat päällä niin 14,21 ja 23 poltin ei pala mutta numero 10:ssä poltin jää palamaan vaikka boksien johdot irti.
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vikaa
Ton ikäisistä hajoo noi boksit aika herkästi.ELC boksi on yleensä korjattavissa.
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vikaa
Ajoitko pussit kokonaan tyhjinä? Pystyykö kuitenkin ajamaan silloin?Oli muuten pieni kiva ajaa tuo 100km kun kotiin kun tiesi jos sammuu niin ei starttaa/käynnisty enää. Lisäksi kun oli ilmajousitus pois käytöstä niin oli kuin kivireellä ois ajanut.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: Kaikki vinkit tarpeen..scania L114 .4-sarjalainen ...vikaa
Juu pussit tyhjänä ajoin. Takapäässä oli varmaan 10mm lokarin ja renkaan välissä.