Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Terve taas, pitkästä aikaa. Havaittu jonkin sortin propleema, joka tuntuu pahenevan ajan kanssa.
Paineet jää alhaiseksi 2-piirissä. 1-piiri täyttyy normaalisti, pihinää ei kuulu ja kaikki toimii ajossa, mutta 2-piirin paineet jää kerta kerralta allhaisemmaksi. Havaisin oireen kun paineet ei meinannut nousta yli 6 bar vaikka 1-piirissä yli 8 bar. Nyt viime tankkausreissulla jäi jo alle 4 bar ja jarrujen merkkivalokin sitten palaa samaisesta syystä. Mittareiden antureiden johtoja tutkittu, kun alunperin ajattelin että olis kontaktihäiriö, mutta taitaa sittenkin olla oikeesti alhaiset paineet. Joku venttiilli varmaan jumittaa mistä paineet 2-piiriin menee? Oisko ideoita mistä lähtisi purkamaan....
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

kai hakkasit nyrkillä koetauluu ja naputtelit mittareita? ja kunnolla...viileemmällä kelillä yleisempää..
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

wiima63 kirjoitti:kai hakkasit nyrkillä koetauluu ja naputtelit mittareita? ja kunnolla...viileemmällä kelillä yleisempää..
Joo, kyllä on naputeltu. Ei vaikuta kontaktihäiriöltä. Koitan huomenna tutkia ja otan kuvia mahdollisita venttiileistä jne. Katotaan jos niiden avulla osaisi joku sanoa mitä kannattaa avata. Koitan varmistella vielä lisää myös tuota "mittarivikaa", vaihdan vaikka piirien mittarit keskenään niin näen näyttääkö molemmat samaa arvoa anturin signaalista.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Vaihda päittäin piirien mittarareiden ja anturien liittimet. Saat selville onko oikeasti paine vähissä vai liittyykö vika mittreihin/antureihin. Löytyvät polkimien suunnalta kojetaulun alta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Mittaa säiliöiden päästä todelliset paineet . kierrettävä normiliitin + mittari.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Kolme paineanturia löysin polkimien alta (ulkotilasta ) ne eivät kuitenkaan olleet yhteydessä kuin yksi niistä jarruvaroitusvaloon kojetaulussa. Mittarit jatkoivat toimintaa kun nuo kyseiset irroitin. Tarttee katsoa tarkemmin, kun tuossa yhdessä vinkattiin että kojetaulun alla ( sisätilassa ) josko sieltä löytyisi lisää. Kojetaulun mittarikytkennät tarkistin ja siellä ei vikaa havaittu. Painesäiliöitä on mielestäni kolme, kaksi vasemmalla sivustalla ja yksi perän luona takana. Sivustojen säiliöissä vaikuttaisi olevan samat kovat paineet, peräosan säiliöön en vielä päässyt käsiksi. Ilmajouset nousee normaalisti ja käsijarrukaan ei kiukuttele, ovet toimii jne. Niiden puolesta ihan kuin paineet olisi ok? Tutkin lisää... Ajossa edelliskerralla vaikutti kuin niitä "varoventtiilin" tussahduksia olisi tullut normaalia useammin.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuolta ne anturit löytyivät B10M -87 autossani.
Liitteet
neljämötikkää.jpg
neljämötikkää.jpg (85.97 KiB) Katsottu 13529 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Otan taskulampun ja meen heti kattoon, perskele.
Kävin, vähän erilainen meillä...

Kuva

Tämmöiset anturit löytyy rintapellin takaa, kolmas anturi on noiden kahden takana piilossa.

Kuva
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - nuo näyttävät painekytkimiltä. Siis on/off -mallisilta esim. jarruvaloissa, käsijarrun merkkivalossa ja jarrupainevalossa tuollaisia käytetään. Nuo B10M-kuvassa näkyvät isommat ovat yhteydessä mittareihin ja vapaa kaapeli oli merkitty #3 ( ilmaisesti optionaalista 3. piiriä varten, ilmakaaviossa oli merkitty katkoviivalla perävaunun jarrupiiri )

Hiiri jyrsi keppi ja kivi kaapeleita ja jouduin käymään nuo kantapään kautta paikoilleen - korjauksen jälkeen piirit vaihtoivat paikkoja ja nuo liittimet päittäin vaihtamalla tilanne palasi lähtöasetelmiin. Eli pätkivä Volvon mittaristo :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tänään etsin lisää antureita, vain yhden löysin sivussa olevien säiliöiden kupeesta, ei ollut yhteydessä mittareihin. Mutta mutta, toisesta säiliöstä lähti paineputki ja siinä jonkinnäköinen, ulkonäöstä päätellen jousikuormitteinen paineensäätöventtiili. Ruuvasinpa siitä kierroksen kireemmälle ja hoplaa, paineet 2-piirissä nousi yli 6 bar. Jatkoin kiertämistä ja nyt paineet hieman alle 9 bar. Selkeesti tuo venttiili vaikutta ja liekkä vanhuuttaan jumissa, tukossa vai muuten vaan väsynyt. Mittareissa nyt näyttää taas hyvältä ;-)
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

No niin. Tuo edellä mainittu ongelma palasi ja 2-piirin paineet jäivät alas...
Jatkoin siis paineilmajärjestelmän tutkimista. Auton takana oleva 3. säiliö jäi ilman painetta.
Mielenkiintoista että se vaikutti vain taka-akselin järruihin ( ei käsijarrun osalta ). Luulin että sillä olisi ollut muutakin virkaa.
No, oiretta seuratessa päädyin monihaaraiseen jakotukkiin mistä ongelma näytti olevan peräisin.
Irroitin ja avasin sen. Jakotukki sisälsi 4 kpl jousikuormitteista kumikalvon sisältämää "sylinteriä" jotka ilmeisesti ohjaavat painetta siihen piiriin, missä kulloinkin on painevajausta. aika paljon töhnää kertynyt sisään ja jousipuolella myös hiekkaa? Koppuraksi kuivuneet O-renkaat ja pintahalkeamia sisältävä kumikalvo. Puhdistus, O-renkaiden vaihto ja kumikalvon vaihdoin toisinpäin ( teen uuden kunhan löydän riittävän ohuen materiaalin ).
Alkoi pelittämään. Jouduin ottamaan aiemmin tekemäni säädön paineensäätöventtiilistä takaisin koska paineet nousi liian korkeaksi ja linjassa oleva varoventtiili alkoi laskea painetta ajoittain. Jäi sellainen toimintaperiaate kun tutkailin mistä paine minnekkin menee, että kompura painaa ilman kuivaimen läpi säiliöön 1. Tästä painesäätöventtiilin ja varoventtiilin läpi jakotukille josta paine haarautii säiliöille 2 ja 3 sekä kaikille muillekkin pikkuletkuille kytkimen, ovien ja muiden painetoimisten aparaattien käyttöön. Kompurasta en löytänyt mitään mistä painetta voisi säätää mutta oletettavasti siellä jossain vielä sellainenkin on, koska muutoin kompurasta kuivaimen, 1-säiliön ja paineeensäätöventtiilin väli olisi jotenkin hallitsematon. Liekkö kuivaimen rakenteessa jokin säätöpaikka, sieltä ainakin tuhisee ilmaa silloin tällöin tai kokoajan?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

E2E283D6-C457-445C-AEB1-144F445E5E85.jpeg
Tuossa volvo B9M paineilmakaavio (n87 vuodesta alkaen), eli olet korjaamassa no 8 joka on nelipiirisuojaventiili , kuvasta selviää sen tehtävä, Ensin täytyy jarrupsäiliöt ( jotka on rear/front) seuraavaksi seuraavaksi käsijarru (P) ja viimeksi lisälaiteet/korin (Wet),( ts tuossa 8 venttiilissä on eri paineilla avautuvia linjoja )
Huomioi :: Fron/P säiliö on kaksi osainen jos alkuperäinen ( väliseinä) voi olla korvattu kahdella erillisellä jälki
uusinnassa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Uus nelipiiriventtiilikään ei ollu aiva älyttömän hintanen tarvikkeena.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tuon nelipiirisuojaventtiilin paineilman täyttöjärjestys. Onko siinä eri jäykkyiset jouset kyseisillä piireillä, en ainakaan havainnut siinä mitään säädettävää osuutta paineiden hallintaan...?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Ei saa sekoittaa jousia/ kansia.
Ensin jarrupiirit ja n 6 bar luokassa käsijarru, lisälaite voi olla samoissa lukemissa tai hiukankorkeamnalla paineella avautuu..
(( vahoissa ”aikakaudelta kakpiiri ” oli kannessa säätöruuvit )), uudemmissa ehkä tarvike voi olla??
Yllättävä hyväkuntoinen ollut kun saanut auki, yleensä hapettunutut ruuvit jumiinja kannet syöpyneet.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Hups :shock:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Eikäs Volvon painemittari ole oikea painemittari sehän näyttää painetta vaikka päävirta on katkaistu.

:wink: minun auto vm 1980
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Notreal kirjoitti: 16 Loka 2018 12:38Hups :shock:
Kai helpoin testata jos jarrusäiliöt täyttyy ensin ei syytä huoleen, ei muutakuin siirtelee vett tarpeen mukaan
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

KajNyy1 kirjoitti: 16 Loka 2018 15:58 Eikäs Volvon painemittari ole oikea painemittari sehän näyttää painetta vaikka päävirta on katkaistu.

:wink: minun auto vm 1980
Sähköiset mittarit tais tulla jo 85/86, varmuudella sähköiset 87 alkaen, silloin alkoi automailma sähköisty ja se jatkuu :mrgreen:
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Sähköiset mittarit tässä, menee nollille kun kääntää virrat pois päältä.
Mulla meni varmaan sen nelipiirisuojaventtiilin jouset sekaisin, koska nyt 2-piirin paine nousee hieman 1-piiriä edellä.
Molemmat "täyttyy" samaan aikaan mutta 2-piiri on alussa n. 2bar korkeammalla...
7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja 7thLegion »

Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mä purin ja putsailin oman joskus. Mulla oli alunperinki väärä nelipiiriventtiili, jonka purin ja putsailin. Sit hain Paimelasta repullisen "uusia" oikeita, jotka jossain vaiheessa purin ja putsailin ja sain toimii oikein.

En nyt aivan tarkkaan muista, mut oisko jossain satasen nurkilla ollu uus tarvike Saksasta tilattuna (Tarvike Ahola hoiti). Oisin jättäny ne vanhat ropaamatta jos oisin ensalkuun tienny et ei oo pahan hintane. On siinä kuitenki tuntitolkulla työtä ku niitten hapettuneitten ja ruostuneitten hässäköiden kans tappelee.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

7thLegion kirjoitti: 16 Loka 2018 20:48 Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... -b10m.html

Tuon näköinen, (voi olla myös ”venttiilit ”sivusuuntaan), halpoja näyttää olevan, ne putkien irroitus ongelmallisin..
Jos kaavio kuvan mukainen rakenne löytyy
1 kompressori,4 kuivain,20 säiliö, ja seuraavana nelipsuojav no8
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

7thLegion kirjoitti: 16 Loka 2018 20:48 Terve
Mulla sama vika, 2 piiri jää 5 baariin. Kerkiätkö jossain välin näppäämään kuvia että mistäpäin se vikasi löytyi? Me saatiin tämä volvo b9m vm. 86 viime perjantaina niin on ihan opettelua näin aluksi, kun en ole mikään mekaanikkokaan.
Tässä kuva mistä nelipiiriventtiili minulla sijaitsee akkukotelon alla ( punaisella ympyröity ) ja sinisellä ympyröity on varoventtiili joka tuntuu avautuvan, jos paine nousee yli 10bar. Liittyy toiseen kuvaan jossa paineensäätöventtiili, ainakin paine nousi kun kiristin päällä olevasta säätöruuvista ( 10mm kanta ja 13mm lukkomutteri juuressa ).

Kuva

Kuva
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllä se varsinainen paineensäätöventtiili on siellä ilmankuivaimen yhteydessä, tuo voi olla jokin paineen alennin tms, mutta siellä ilmankuivaimen luona on venttiili joka tietyin paineen saavutettuaan laskee kompuralta tulevan ilman suoraan ulos, jolloin uutta painetta ei enää tule järjestelmään, ja samalla kompuran luoma vastus moottorille pienenee.
Vastaa Viestiin