Golden Eagle "Osku"

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Päivitetäänpä vähän. Jo ennen Tuurin miittinkiä tuli korjattua se tiskikoneen vesivuoto, tämmöinenhän syyllinen sieltä löytyi:

Kuva

Tuo on se ihme säiliö koneen pohjassa, mihin voisi suolaa laittaa vettä pehmentämään. No sehän oli halki, näkyy tuossa yläreunassa halkeama. Sain muovihitsattua sen ehjäksi, ja vielä epoksilla vahvistelin. Täytyy nyt kuitenkin täksi talveksi miettiä tuota vähän huolellisemmin. Pömpelinhän saa imettyä tyhjäksi sieltä suolantäyttökorkin kautta..

Sitten myös ennen Tuuria laitoin oikein vinyylilaminaattia lattiaan! Lattia oli ostettu jo vuosi sitten, mutta nyt vasta tuntui että on projektit siinä vaiheessa että voi tämmöisen viimeistelyn tehdä. :) Hirmu kiva materiaali tuo, paljon helpompi laittaa kuin normaali laminaatti. Mattopuukolla piirtää naarmun ja taivuttaa pöydän reunaa vasten, niin levy katkeaa siististi viivaa myöten. Helppoa ja siistiä hommaa. Tuo on täysin muovipohjainen materiaali, eli sietää kosteuttakin jossain määrin.

Laitoin vielä 20mm Finnfoamit sinne levyjen alle, aiemminhan oli suurin osa lattiasta eristämätöntä.

Lattiaprojektista ei oikein kuvia tullut kiireessä otettuakaan, mutta nythän tuo näkyy tässä seuraavassa projektissa. :) Alkujaan oli tarkoitus tehdä parikerrossänky, eli 120cm leveitä runkopatjoja kaksi päällekkäin. No emäntä kuitenkin kekkasi että voisihan se bussissa sohvakin olla, vaikka ei varsinaista "olkkaria" olekaan. Ostin semmoisen Rocky-vuodesohvan mikä mekanismilla aukeaa 120cm leveäksi, ja sitten oli vielä kuningasidea tehdä se ylempi runkopatja semmoiseksi että se kippaantuu seinälle kun ei tarvi.

Tuota runkopatjan mekanismia sitten tulikin hierottua ja mietittyä. :) Nerokkaasti vielä ilmalämpöpumpun sisäyksikkö juuri semmoisessa paikassa että sänky ei mitenkään mahdu kippaamaan siitä. Piti tehdä semmoinen kaksivaiheinen saranointi että liikerata muuttuu kesken kallistuksen.. Kuvissa näkyy hopeiset kiilamaiset palaset, ne on 22mm vanerista tehty. Sitten on salpasysteemit millä sänky lukitaan yläasentoon, muuten se kippaa jos menee liian reunalle. :)

Sitten kun tuon oli saanut toimimaan, havaitsin että se Rocky-vuodesohva ei mitenkään toimi tuossa paikassa. :) Mekanismi on jotenkin kummallinen, sohvaa ei oikein ole ajateltu laitettavaksi seinän viereen vaan se vaatisi taakseen valtaisan tilan että mekanismi mahtuu toimimaan. Otin selkänojan irti mekanismista ja saranoin sen kiinteästi istuinosaan, näin voi selkänojaa kippailla erikseen.. Mekanismi kylläkin muuttui jotenkin vempulaksi kun selkänoja puuttuu, täytyy tuota ehkä vielä parannella. :) Mutta nyt molemmat sängyt saa kippailtua ihan suht helposti.

Pitää vielä verhoilla tuo runkopatjan pohja jollain, kun jää nyt noin näkösälle.

Kuva

Kuva

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Eihän vaan tuo yläsänky kippaa takaisin jos joku nukkuu vain tuolla oikealla?
Toisaalta on jännä herätä alasängyn alta lämpöpumpun sisäyksikön kanssa.

edit. Lukeehan siellä että luotetaan tekniikkaan, niinkuin itsekin teen.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

silvarello kirjoitti:Eihän vaan tuo yläsänky kippaa takaisin jos joku nukkuu vain tuolla oikealla?
Toisaalta on jännä herätä alasängyn alta lämpöpumpun sisäyksikön kanssa.

edit. Lukeehan siellä että luotetaan tekniikkaan, niinkuin itsekin teen.
Joo, salvat muistettava laittaa kiinni. :) Kyllä se muuten joo kippaa jos liian reunalle menee. Sisäyksikkö kyllä pysyy seinällä, se liikerata on nyt semmoinen että ei yletä kuin ihan hennosti hipaisemaan sisäyksikön alanurkkaan.. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ohoh kun päivitykset unohtuneet. Talven aikana tuli saunaosasto tehtyä loppuun, yritän kuvia laitella vielä nyt kun jään päivätyöstä kesälomille juhannuksena. :)

Eilen oli ekat ajelut tälle vuodelle! Originaattoriin huoltoon ja sieltä katsastukseen. Muuten meni putkeen mutta 100m ennen Originatorin pihaa vaihdetta vaihtaessa pykälä ei mennytkään sisään, vapaalle jäi. Aikansa kun paikallaan ihmetteli, sain kakkosvaihteen sentään silmään ja auton pihaan asti. Tarkampi analyysi paljasti että olikin kytkimen nesteputki antautunut alkupäästä.. Laittoivat senkin kuntoon.

Täydellinen ajoitus vaan hajoamisella, olisihan tuo kait voinut kestää jonkun 100km pidemmällekin ja hajota sitten reissun päällä. :)

Katsastus meni kerrasta läpi, vaikkakin tuli korjauskehotus kun jarruvalot ei toimineet. Ne toimi kotona vielä viikonloppuna kun testailin. Epäilen että olisiko kytkinrempassa joku johto irronnut, siellä on kuitenkin pedaalilta saakka uusi putki vedetty niin siinä lähistöllä touhuttu. Onpahan juhannukseksi puuhaa. :)
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Vain korjauskehotus jarruvaloista? Hyvää tuuria. Hylky vika...
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Uuden katsastussäädöksen mukaan tuosta voisi jopa saada ajokiellon ja punaisen tarran tuulilasiin.
Siis jos katsuri olisi ilkeämielinen. :lol:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Katselin trafin sivulta noita 20.5 tulleita sääntöjä, ja kyllä jarruvaloista tulee nimenomaan korjauskehotus.. Vain valaisinten puuttuminen kokonaan olisi hylky.

Nyt on vika jo korjattu, oli siellä vain liitin löysällä pedaalin päässä.

Samassa tohinassa huomasin että yksi paineilmasäiliö vuotaa hiukan, ihan ruostereikä kyljessä.. Aika hidas vuoto kun 2 vuorokautta auto seissyt ja vielä 3bar painetta, mutta kyllä silti ihan korvin kuultavasti suhisee. Ja tietysti vähän jo huolestuttaa että losahtaako se kesken ajon kokonaan.

Kävin ostamassa uuden pöntön ja vaihdoin jo paikalleen.. Piti vararengas tiputtaa tieltä pois että sai letkut liitettyä, muuten aika helppo remontti.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja villev51 »

Älä suutu kun vänkään vastaan mutta mulla on lappu edessä, missä voimaantulo nimenomaan 20.5 ja jarruvaloista hylky jos eivät toimi...
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

villev51 kirjoitti:Älä suutu kun vänkään vastaan mutta mulla on lappu edessä, missä voimaantulo nimenomaan 20.5 ja jarruvaloista hylky jos eivät toimi...
Joo siis tämä lappu kyseessä:

https://www.trafi.fi/filebank/a/1498824 ... 13%2C0.pdf

Meni vähän ohi silmän tuo ylempi "valaisimet eivät toimi" -kohta kun se jää jotenkin hassusti tuohon hylyn ja korjauskehotuksen välille. Mutta on se varmasti joo kuten sanot, että hylsy pitäisi tulla.

Alempana kuitenkin on "valonlähde viallinen" -kohta josta tulee vain korjauskehotus, eli polttimon palaminen tms. Minulla oli katsastuslapussa erikseen merkattu vaan että "jarruvalo vas ja oik viallinen" eli se on ehkä merkannut ne ikäänkuin polttimoviaksi vaikka selkeästi oli koko perä lisäjarruvaloja myöten pimeänä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
villev51
Rattiamiraali
Viestit: 365
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja villev51 »

ystävällinen katsuri :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

No niin, laitetaas tähän vähän viime talven kuvasatoa. Kylppäri/sauna-projektihan jäi viime vuonna vähän vaiheeseen, sivulta 16 löytyy tarinan alku. :) Nyt olisi lähes loppusuoralla.

Mietin minkälaista paneelia laittaisi saunaan. Katselin että vähäoksainen kuusipaneeli olisi metrihinnaltaan halvin, mutta sitten kuitenkin kun se täytyisi suojata ja laitella niin aikaa ja vaivaa menee siinäkin, ja nämä valmiiksi käsitellyt saunapaneelit on päätypontattuja niin hävikkiä tulee paljon vähemmän kun voi huoletta siististi jatkaa keskellä seinää.

Terrassa oli tämmöistä Aureskosken "Vanha savusauna" -paneelia mihin päädyttiin:
https://www.kodinterra.fi/fi/terra/aure ... -savusauna

Seinät tuli aika nopeasti, katto oli vähän työläämpi kun on kaarevuutta ja muotoa muutenkin. Seinässäkin nuo pari ikkunan paikkaa mitä piti vähän miettiä.

Kuva

Lauteet saatiin (jo aikoja sitten) lahjoituksena naapurilta. Ne on ihan hiukan liian kapeat, mutta olkoon nyt. :) Seinään turasin selkänojan missä ledivalot takana.

Kuva

Vähän liian tumma oli mustaseinäinen sauna pelkillä pienillä ledispoteilla, niin pistin vielä lauteiden alle muutaman ledisoiron lisää valoa antamaan. Aika mukavan tunnelmallinen on vieläkin. Seuraavassa kuvassa näkyy myös "viimeistelty" ikkuna, listat paikallaan. :) Minusta ihan mukava kontrasti mustalle seinälle kun on vaaleat listat ja lauteet.

Kuva

Kiukaaksi tuli Harvia Compact, 3500W tehomylly. :D Eli valovirralla toimii 16A sulakkeen takaa, ja aggregaatissakin pitäisi riittää puhti. Kytkin tuon niin että akkusähköllä ei toimi ollenkaan, joko maasähkö tai aggre oltava.. Muun bussin voi kytkeä akkukäytölle siksi aikaa, jos kiuas imee kaiken maasähkön.

Kuva

Sitten olikin aika vetää vesijohdot kylppäriin. Suojaputket oli upotettu lattiaan ja seiniin jo vuosi sitten, mutta jossain syystä en älynnyt että olisi ne PEX-putketkin voinut laittaa valmiiksi silloin kun lattia oli vielä auki.. Nyt nimittäin ilmeni että ei noista suojaputkista saa putkea vedettyä läpi mitenkään, liian tiukka mutka jossain mistä ei vaan mennä vaikka millä vetonarulla kiskoo.

Arvelin että tiukoin kohta on siinä kun mennään seinästä lattian alle, kuitenkin 90 kurvi. Mittailin ja pähkäilin että täytyy olla mahdollista ruuman puolelta puhkaista seinää juuri siltä kohtaa, että saa tuon tiukan mutkan näkyville.. ja näin olikin. :) Suurensin aukkoa vielä alaspäin että sai nuo lattian alle menevät putkenpäät vaateriin, ja kyllähän siitä sitten meni putket nätisti läpi molempiin suuntiin.

Kuva

Pesualtaaksi oli jo joskus aiemmin ostettu Kärkkäiseltä tarjouksesta "Teemu"-merkkinen hökötys kaappeineen. Kaupassa näytti niin pieneltä ja sirolta, mutta kyllähän tuo allas vähän turhan ulos tulee.. Kaappi itsessään kyllä juuri passelin kokoinen. Täytyy katsella jos löytäisi pienemmän altaan jostain tuohon päälle.

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... lusteryhma

Kuva

Hyvinhän siitä mahtuu ohitse, jää vielä monta milliä rakoakin! :D Ja nyt on saunaan pyrkijöille painoraja. :)

Kuva

Saunan ja kylppärin ovet ostin viime kesänä Hämeenlinnan Ylijäämävarastolta. Oli mukavia 185*63 aukkoon meneviä lasiovia karmeineen, tosi edullisesti. Olin jo viime syksynä mitannut oven huolellisesti ja sen mukaan mitoitettu seinän aukot, ja yhdellä ovella mallailtu että tosi hienosti käy aukkohin kuten suunniteltu. :) Saunan oven laitoin ensin paikoilleen. Otin alakarmin pois, että tulee saunan poistoilma sitä kautta kylppärin puolelle.

Sitten olikin järkytys kun aloin toista ovea laittamaan tuohon kylppärin oveksi. Se oli mokoma 8cm korkeampi kuin toinen... Muuten ihan identtinen päällepäin. Ei taas tullut tämmöinen mieleen, koko ajan vaan mittaillut sitä pinossa päällimmäisenä olevaa ovea. :) Vähän piti soveltaa että tuon sai käymään, taas alakarmi pois ja ovi niin että lasiovi tulee sen 8cm kynnyksen "yli"..

Ovenkahvoja ovissa ei ollut. Vakoilin jostain muusta saunan ovesta että lasiovien kanssa on kait tapana laittaa rullasalpa karmin puolelle, ja sitten vaan ovessa joku palikka mikä ottaa salpaan kiinni. Ovissa oli pari isoa reikää tuossa kahvojen kohdalla, siitä sai ihan helposti palikat ja kahvat kiinni läpiruuvilla.

Laitoin myös pienen puisen salvan tuohon, millä saa oven lukittua että ei ajon aikana sinkoutuisi auki. Jos muistaa laittaa kiinni...

Kuva

Viime kesä reissattiin ilman vessan ovea, nyt kun on ovi paikoillaan niin ei tarvi naisväenkään enää ujostella!

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

"nyt kun on ovi paikoillaan niin ei tarvi naisväenkään enää ujostella!" :lol: Repesin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Pistetääs vielä yksi kuva.

Mulla on ollut iso liuta noita isoja AGM-akkuja, mitä käytetään GSM-tukiasemien varmistusakkuina. Vähän jo viime kesänä tuntui että akkuvirralla ei pärjää ihan niin pitkään kuin pitäisi, niin ajattelin nyt käydä akut läpi ja valkata vain parhaimmat bussin kyytiin.

Tein "hienon" testijärjestelyn. Sattuneesta syystä minulla on valtavat määrät auton 55W 12V -polttimoita, umpion kanssa. Pistin noita 5kpl rinnan, niin saadaan jo yli 20A kuorma. Sitten tein pienen kytkennän joka katkaisee releellä kuorman irti jos akkujännite tippuu alle 11V. Samaan releeseen on kytketty myös patterikäyttöinen viisarikello, että kelloltakin häviää sähköt kun akku on tyhjä. :)

Eli kellon viisarit asentoon 12:00 ja testi käyntiin, sitten lamppujen sammuttua näkee viisareista että kuinka kauan on kestänyt, ja siitä saa jo Ah:t laskettua.

Kuva

Kyllähän näissä oli hajontaa ihan tolkuttomasti. Nuokin kuvan neljä akkua vaikka piti olla samasta erästä, kaksi akuista kesti 2h 40min ja toiset kaksi vain 35min.. Sitten toisessa sarjassa oli semmoisia mitkä ei jaksaneet kuin pari minuuttia. Parhaat puksutti liki 4h.

4h*20A = 80Ah mikä on 155Ah akulle ihan hyvä suoritus, tuo ilmoitettu kapasiteetti on kuitenkin ihan tyhjäksi asti. Tässä testissä vaikka 11V:ssä katkaistaan, hetken kun on ilman kuormaa niin jännite nousee jonnekin 12.5V asti..

24V systeemissä varsinkin on tärkeää että on kaksi mahdollisimman samanlaista akkua sarjassa. Jos olisi vaikka 4h ja 35min akut sarjassa niin jännitehän kyykkää jo 35min kohdalla, vaikka toinen akuista olisi täysi..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Halogeenivalon ottama virta ei ole kyllä ihan vakio kun napajännite laskee, mutta keskenään samankapasiteettiset akut tuolla metodilla kyllä löytää. Nerokas patentti ettensanoisi.

Tuo hyyskän ovi on kyllä mainio :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Noniin, nyt on vesisysteemit bussissa valmiit. Tulee kylmää ja kuumaa ja suihkukin toimii. :) Vähän jänskätti tuo bussin mukana tullut varaaja että pitääkö se edes vettä ja lämpiääkö, mutta ei siinä mitään vastoinkäymistä ollut.

Tuo oli jo valmiiksi laitettu magneettikytkimen taakse, että pitää sähköllä avata magneettiventtiili että varaaja lähtee edes täyttymään. Mulla oli nurkissa yksi painekytkin ylimääräisenä, niin tuli mieleen että tuolla saisi helposti rakennettua tunnistuksen milloin kuumaa vettä käytetään.

Eli magneettiventtiili on normaalisti kiinni, ja paineet varaajassa. Sitten kun jossain avataan hana, varaajan paine laskee ja tuo painekytkin napsahtaa, ja käynnistää 10min viiveen jona aikana varaaja on päällä ja tuo magneettiventtiili auki. Sitten taas magneettiventtili kiinni ja odottamaan seuraavaa käyttökertaa. Näin varaaja ei suotta hehku jos esimerkiksi auto on tyhjillään parkissa.

Lisään varmaan vielä pakkokytkimen tuohon, että voisi esimerkiksi maasähkön perässä ollessa laitella varaajan pysyvästi päälle.

Kuva hienosta LVI-keskuksesta. :) Tuo tuli lähes tommoisenaan bussin mukana, jotain sälää lisäilty..

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Nyt on viimein vesisäiliöiden mittaritkin paikallaan.. Ei ollut 52mm reikäporaa käsillä niin tein CNC-koneella reiät, niin samalla kaiversi tekstitkin. :)

Kuva

Bussin alkuperäisessä vessassa oli hieno tarra, joka nykyiseenkin erottelevaan pönttöön sopisi ohjesäännöksi. Kuumailmapuhaltimella sain irrotettua sen niin että vielä omilla liimoillaan tarttui uuteen paikkaan.

Kuva
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kesän eka reissu heitetty, taas perinteinen Imatranajo. Sama paikka kuin aiempina vuosina, radan varressa. Saunottiinkin ja kaikkea. :)

Sunnuntaina tapahtui miehistön vaihdos kun jälkikasvu jatkoi anopin kyydillä mummolaan viikoksi, ja viikonlopun töissä ollut emäntä tuli junalla Lappeenrantaan josta sen sitten nappasin kyytiin. Oltiin sunnuntain jälkeinen yö Lappeenrannan satamassa parkissa. Komeasti nyt akkusähköllä pärjäsi sen 20h mitä siinä kökötettiin, vaikka telkkaakin kateltiin ja ruokaa ja kahvia keiteltiin..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ai niin, vaihdoin ennen reissua vielä yhden painesäiliön. Kuuntelin kun auto oli parkissa että vieno suhina kuuluu jostain vasemmalta edestä.. Meinasin että tietysti siellä ilmapussi suhisee, mutta vielä mitä! Säiliön kyljessä kraatteri mistä puhisee. Hyvä ettei räjähtänyt naamalle koko hökötys kun siinä 10cm päässä ihmettelin. :)

Kuva

Originaattorilta uusi. Menihän siinä monta tuntia kun piti vararengas tiputtaa pois että pääsee letkut liittämään. Tein kylläkin sovitteen tuohon vararenkaan hissiin, että saa Makitan akkukoneella pärryyttää.. :) Aika haipakkaa menee.

Nyt tuntuu että bussissa ei ole ilmavuotoja ollenkaan. Viikon seisonnan jälkeen on auto vielä ryhdikkäästi ylhäällä ja mittareissa jotain 5bar jäljellä! Normaali puolen tunnin kauppareissu menee niin että paineet ei tipu vihreältä ollenkaan, suoraan vaan auto käyntiin ja baanalle.

Osin auttaa varmasti kun molemmat ovet ja keskuslukitus on nyt tuon ylläpitokompuran varassa aina paineissa, eli tuon puolen mahdolliset vuodot ei vuoda säiliöitä tyhjäksi. Ja samoin ovien käyttö ei vaikuta auton paineisiin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Tuliteriä Scania-busseja joskus olin ottamassa vastaan, myyntipäällikkö sanoi että jos paineet ei pysy pysäköidyssä autossa, sitten korjataan niin kauan että pysyy, paineiden kuuluu pysyä. Korjaussopimusautoja oli, mutta ei mennyt montaa kuukautta kun liikkeellelähtiessä odoteltiin paineiden nousua niissäkin, korjaamolta tullessakin. Mutta onhan paineilmavuodot korjattavissa olevia vikoja, kun vaan viitseliäisyyttä riittää.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Addica »

Zuikkis kirjoitti: Täytyy katsella jos löytäisi pienemmän altaan jostain tuohon päälle.
Itse päädyin tähän.

Kyllä siinä juuri ja juuri pienet kätöset pesee.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Kiitos Addica, tuo on juuri sen kokoinen allas että kävisi vaikka tuon nykyisenkin kaapin päälle. Tai sitten Ikeasta koko kaappi. Ehkä jää nyt "hautumaan" kuitenkin, kun nykyinenkin toimii.

Käytiin Ilosaarirockissa! Reissu itsessään meni mukavasti, laitan siitä vähän myöhemmin kuvia. Kotona kävikin ylläripylläri kun laitoin auton piuhaan. Tänään aamulla oli kammo haju bussissa, hetken ihmettelyn jälkeen tajusin että starttiakut kiehuu.. :/ Jostain syystä laturi oli "täysteho"-asennolla vaikka pitäisi itestään vaihtaa ylläpitolataukseen kun akut on täynnä. Ihmeemmin ei ollut mitään sähkölaitteita päällä, sehän saattaisi tuon tunnistuksen sekoittaa jos on akkujen lisäksi muuta kuormaa. Hyvin on aiemmin toiminut..

Mietin että onko mahdollista kun hupiakut kuitenkin tyhjemmät ja isommat, niihinhän virtaa uppoaisi vaikka starttiakut on jo täydet. Blue Sea akkurele kuitenkin pitää akut rinnan kytkettynä latauksen ajan.. Onko siinä nyt mahdollista käydä tämmöinen että starttiakut jo kiehuu vaikka hupiakut vielä ottaisi virtaa vastaan "täyslatauksella"? Täytyisi ehkä olla manuaalinen tuo erotus.. Hupiakut ei nytkään olleet edes erityisen lämpimät, vaikka starttiakut kiehui.

Laturi on tämmöinen Meanwell: https://www.meanwell.com/productPdf.aspx?i=30
Aika tömäkkä, 55A 28.8V..

Tuossa saisi vissiin tietokoneella aseteltua aikarajankin että kuinka kauan pidetään täysjännitettä latauksessa.. Ja taitaisi saada jopa ihan kytkimen taakse että onko ylläpito- vai täyden jännitteen lataus, sekin voisi olla ihan fiksu.

Noh.. Lähden akkuvettä ja ehkä happoakin ostamaan, katotaan elpyykö nuo starttiakut.

Edit: Tuntuu nuo elpyvän, tai kunhan nyt vielä lataan täyteen. Tutkin tuota laturianikin niin mähän olin jo viime talvena asennusvaiheessa laittanut siihen nappulan mistä saa pakotettua 27.5V ylläpitojännitteen.. Olipahan tämäkin unohtunut. Tuo voisi olla terveellisempi asetus normikäytössä.

Syy miksi hupiakut oli noin tyhjät ylipäätään, oli aiemmalle pienitehoiselle laturile ollut 6A nopea sulake ja tämä uusi 1600W laturi nyt vaan tällätty samoihin johtoihin. No 6A*230V = 1380W, eli ei riitä.. Joensuussa ekan puskaparkkiyön jälkeen oli sulake napsahtanut varmaan heti kun maasähköt kytkettiin, ja en moista tajunnut kuin vasta illalla saunaa lämmittäessä kun olin bussia kytkemässä akkukäytölle..
Viimeksi muokannut Zuikkis, 16 Heinä 2018 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Tässä Ilosaari-kuvia.

Lähdettiin matkaan jo torstaina iltasella, että ehtisi Kerubiin katsomaan Kumikamelin keikkaa klo 23 alkaen. Vähän meni kiireeksi kun päästiin vasta noin klo 18 lähtemään Lahdesta, ja navi kertoi että (henkilöautolla) matkaan kestäisi liki 4h.

Rouva askarteli hienon kyltin, mutta silti ei liftarityttöjä löytynyt kyytiin. :) Vaimon serkkutyttö sentään napattin Lahden matkakeskuksesta kyytiin lähtiessä.

Kuva

Oltiin Joensuussa melkolailla tasan klo 22, eli tunti aikaa etsiä parkkipaikka. Meillä oli festarialueen bussipaikka varattu vasta perjantaista alkaen. No kaupunkihan oli ihan täynnä, mutta sattumalta osuttiin linja-autoasemalle ja sieltähän nyt tietysti löytyi tyhjiä bussipaikkoja vaikka miten. Eestiläinen turistibussi oli siinä jonkun aikaa kaverina, muuten oltiin yksin aamuun asti.

Kuva

Oltiin Kerubissa jo varmaan 22.30 sisällä, eli ehti saamaan hyvät paikatkin eturiviin. :) Kumikameli oli kyllä loistava, ihan eka kerta kun livenä näen. Mitähän tästäkin orkesterista olisi tullut jos eivät olisi 20v sitten keksineet alkaa soittamaan "huvikseen sivuprojektina" humppaa..

Kuva

Perjantaina aamupäivästä siirryttiin Linnunlahden leirintäalueelle, aivan festarialueen kupeeseen. Ekaksi piti kokkailla ruokaa. Olin päivä ennen lähtöä turannut hienon kiskosysteemin millä saa kaasugrillin tempaistua ulos ja sisään käden käänteessä. :) Pitkä letku niin kaasupullo pysyy paikoillaan ruumassa.

Kuva

Paikalla oli muitakin kulkureita. :) Näillä on ainakin kattoterassiin panostettu! Tuo oli parkissa ihan siinä aidan vieressä, näkee ainakin kahdelle lavalle helposti. Meidän bussi oli kauempana kun sähköpaikkoja ei ollut tuolla puolella..

Kuva

Meidän naapuriin tuli toinenkin bussi, Vabis ry:n saunabussi. Niiden kanssa tuli mukavia haasteltua. Lisätietoja tuosta bussiprojektista löytyy vabis.fi -sivuilta. Aika erikoinen norjalainen kori vuodelta 1964!

Samassa kuvassa näkyy myös meidän hieno popup-teltta. :)

Kuva

Perjantaina oli paljon hyviä bändejä "vanhempaan makuun". :) Ismo Alanko, CMX+Joensuun kaupunginorkesteri, ja Nightwish.. Tässä näistä vähän kuvatuksia. Nightwishin keikka oli valtavan hieno ledi-efekteineen ja ilotulituksineen, ihan semmoinen "stadion-konsertin" fiilis eikä mikään normi festarisetti.

Kuva

Kuva

Lauantaina oli naku-uinnin maailmanennätys-yritys johon tietenkin rouvan kanssa ilmoittauduttin! Minä pääsin näköjään Karjalainen-lehden etusivullekin oikein, vaimo sentään on kuvasta rajattu pois. :D Pistetään nyt kuva tähänkin, voin ehkä ottaa poiskin jos joku pahastuu. :) Allekirjoittanut kuvassa aivan vasemmassa reunassa, tuo vihreähattuinen!

Kuva

Glitter-kojussa laittoivat parran komeaksi! Taustalla myös hieno Unimog -hampurilaiskioski. Kelpaa burgereita myydä hankalammassakin paikassa..

Kuva

Kotimatkalle lähdettiinkin jo sunnuntaina melko aikaisin, kun sunnuntain bänditarjonta oli vähän köyhää ja vaimon piti olla maanantaina klo 6.30 töissä. Vaikka ilmastointi piti matkustamon viileänä, pahuksen kuuma oli tuossa kuskin paikalla kun vasten aurinkoa meni koko matka. Mahtoi olla vastaantulijoilla ihmettelemistä, parta vielä kultaisena hehkuen. :D

Kuva

Muuten reissu menikin ongelmitta, tuota kotona sattunutta akkuongelmaa lukuunottamatta.

Hiukan ihmettelin myös öljynpaineita jotka nyt lämpimällä kelillä olivat vielä hiukan normaalia alemmat, nippanappa 2bar matkavauhdissa jos tuohon mittariin nyt yhtään on uskominen. Liikennevaloista liikkeelle lähtiessä muutaman kerran vilautti öljynpainevaloakin, jos vähän huonosti lipsautti kytkimen että kierrokset vähän notkasi. Mutta jossain vaiheessa tuli mieleen kokeilla ottaa ilmastointi pois päältä, ja näin ajellessa ei enää öljynpaineista varoitellut vaikka kuinka rytkäisten lähti liikkeelle.. Tuo ilmastoinnin kompurahan vie varmasti valtavasti tehoa, ja siksi kierrokset kyykkää normaalia helpommin lähdössä. Voisi tuohon silti kokeilla öljynpainekellon vaikka vaihdella.

Katotaan taas miten pitkään kuvat näkyy, tuntuu että googlella välillä muuttuu nuo linkit itsestään pari päivää kuvien lisäämisen jälkeen..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Kyllähän ne koneet vanhemmiten väljistyy, vähän lisää tyhjäkäyntiä, niin sillä se korjaantuu.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Jule kirjoitti:Kyllähän ne koneet vanhemmiten väljistyy, vähän lisää tyhjäkäyntiä, niin sillä se korjaantuu.
Tasan 500rpm on tyhjäkäynti nyt, kaipa tuo tosiaan voisi olla rahdun isompikin.

Konehan on rempattu 250tkm sitten, että sinänsä pitäisi olla iskussa. Mutta sitähän ei tiedä onko esim öljypumppua vaihdettu, tai imukärsää. Tai sitä painekelloa. Tässä topicissa vähän oli juttua:

viewtopic.php?f=3&t=2129

Tuo painekello olisi vissiin aika helppokin vaihtaa, tosin vähän tympeää jos yli satku on hintaa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Golden Eagle "Osku"

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Parhaat paineet 15w-40 öljyllä ( mineraali ), jonkin verran vaikuttaa paineeseen alentavasti moottorinlämpö jos yläkantissa ( 113 öljynlaudutin jäähd neste, oletus tieto kuten vanhemmissa oli).Tyhjäkäynti 700 ? vois säästää turboa.. samalla häipyy noita resonassi ääniä .Jostain syystä scanioiden tyhjäkäyntipaineet rajoilla, vinkkeli koneihin vaihtoivat ennen muutaman sadantonnin ajonjälkeen laskeriliuskoja + öljypumppu tark.

Tämä oma sc 94 melko kalliisti öljynpaine korjattu.
1. Laakerit + öljypumppu vaihto, paineet kunnossa
2. Jälkitautina turbo petti, vaihdettu : turbo,välijäähdytin, toden näköisesesti poisteettu hiukkasloukku /
vaimennin ja korvattu vakiovainentajalla,, merkki liiketyönä ollut melko arvokas homma.


Vähän tuota kattoterassi vabis kujettajaa ahdistaa ikkunasta meno :shock:
Vastaa Viestiin